Starkaste tvåtaktsmotorn

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
108 000 hästkrafter (60 Megawatt)

Är detta världens starkaste tvåtaktsmotor?

Bifogat

• man_2takt.jpg
    man_2takt.jpg
    82.4 KB · Visningar: 574
  • two-stroke-diesel-engine-for-power-generator-set-43102.jpg
    two-stroke-diesel-engine-for-power-generator-set-43102.jpg
    207.3 KB · Visningar: 1,203
Nja, MANs största och nyaste motor finns inte med på listan, K108ME-C levererar över 100Mw i sin största konfiguration.

I princip alla fartygsmotorer är ju längsspolade tvåtaktare. Vilken som är störst vet jag däremot inte.

I princip är det bara stora lastfatryg som kör tvärstyckare. Stortank som exempelvis ska gå 30 dygn i sjön.
För en hel del år sedan jobbade jag på en stortank utrustad med en B&W MC90, 3.05 meter i slaglängd och 900 mm i kolvdiameter. I en sådan maskin kan jag stå raklång i vevhuset.
Har även jobbat på en lastbåt utrustad med något så ovanligt som en vändspolad tvärstyckare.

Fyrtaktare är vanligast i moderna fartyg. 10 meter under mig står det 4 stycken V14 och bullrar.

Last edited:
I princip är det bara stora lastfatryg som kör tvärstyckare. Stortank som exempelvis ska gå 30 dygn i sjön.
För en hel del år sedan jobbade jag på en stortank utrustad med en B&W MC90, 3.05 meter i slaglängd och 900 mm i kolvdiameter. I en sådan maskin kan jag stå raklång i vevhuset.
Har även jobbat på en lastbåt utrustad med något så ovanligt som en tvärspolad tvärstyckare.

Fyrtaktare är vanligast i moderna fartyg. 10 meter under mig står det 4 stycken V14 och bullrar.

Containerbåtar är ju ofta tvärstyckare också, undantaget kusttonnaget då.

feta grejjer! :cool:

En vevaxel på nån sån fet båtmotor.
Crank.jpg

Nja, MANs största och nyaste motor finns inte med på listan, K108ME-C levererar över 100Mw i sin största konfiguration.

Fast den finns väl bara på papper? Inte så poppis med så stora längre tyckte jag mig kunna urskilja ur danskan när jag var på studiebesök i deras HQ för ett par månader sedan. En psykologisk gräns när cylinderdiameter går över 100cm.

undrar vad de kör med för toleranser vid konstruktionen av en sån vev??

*/ ?>
Back