Starkaste tvåtaktsmotorn

Är det reed-ventiler på en sån där tvåtaktare? Gjorda av perstorp-plattor stora som taket på en friggebod (enligt de nya 15 kvm-reglerna)?
 
Dieslar har väl alltid varit direktinsprutade? :va

Tidigare använde man oftast indirekt insprutning på många snabbgående dieselmotorer. Förkortas ofta IDI. Det vanligaste exemplen är tex förkammar- och vivelkammardieslar.

Är det reed-ventiler på en sån där tvåtaktare? Gjorda av perstorp-plattor stora som taket på en friggebod (enligt de nya 15 kvm-reglerna)?

De är oftast längdspolade, dvs när kolven är på väg mot nedre dödläge så öppnar kolven spolluftsportarna som är fördelade runt hela nederdelen av cylindern. ngt innan spoluftsportarna friläggs så öppnar en stor hydraulisk avgasventil i kolvtoppen.

Spoluften kommer från stora avgasdrivna spoluftsfläktar/turbos.

Vid start assisteras dessa ibland av elektriska spoluftsfläktar.

Jag har varit maskinchef på en bogserbåt med en mindre tvåtaktare. Det var en tvärspolad trunkmotor och vägde ca 40 ton. Ca 350 liters slagvolym. Marschvarvtalet var 270 rpm. 6 cyl Nohab, sk "Niklas-motor"
 
Last edited:
Last edited:
Hur startar man en sån där sak då? Om inte med kick alltså... Jag tror jag läste på ett cornflakespaket för sisådär en 30 år sedan att världens då största grävmaskin hade en diesel V8 på 400 hästkrafter - som startmotor. Sen stod det inte hur stor eller stark själva maskinen var...
 
Hur startar man en sån där sak då? Om inte med kick alltså... Jag tror jag läste på ett cornflakespaket för sisådär en 30 år sedan att världens då största grävmaskin hade en diesel V8 på 400 hästkrafter - som startmotor. Sen stod det inte hur stor eller stark själva maskinen var...

Kompirmerad luft.

Normalt startlufttryck är runt 30 bar.
 
..vad står begreppet "tvärstyck" för ?

Vevstaken sitter fast i ett tvärstycke (10) vars sidkrafter tas upp av ett gejdplan. Således får man inga sidkrafter på kolven. Samma konstruktion som på dubbelverkande ångmaskiner.

360px-Crosshead_vs_trunk.svg.png


Huvudrotationsriktningen avgör på vilken sida om motorn tvärstyckets gejdplan sitter. Är motorn högergående sitter gejdplanet till vänster.

Omkastbara motorer/ångmaskiner har ibland gejdplan på båda sidor.
 
Last edited:
jag skulle vilja se planfräsen till packningsytorna,den är nog stor

njaa så stor är den inte.. du ser ju verktygsbanan och tar du han med gröna tröjan som referens, hans fot där så ser du att dom säkerligen använt en "hertel" vändskär på 250-300 mm :mattias
 
Undra om det finns någon trimexpander till dom där :D
Men dom där är läskigt stora, ligger sen också sjukt lågt varvtal ^^
 
Knappt två kubikmeter per cylinder.

En rak 12-cylindrig motor har således en slagvolym på 24 m3.
Manligt!

Man skulle pluggat till sjöingenjör istället..

Edit:

Lugnt om jag bombar dig med frågor på någon SSEMSE körning i sommar?
 
Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top