Starkaste tvåtaktsmotorn

Tidigare använde man oftast indirekt insprutning på många snabbgående dieselmotorer. Förkortas ofta IDI. Det vanligaste exemplen är tex förkammar- och vivelkammardieslar.



De är oftast längdspolade, dvs när kolven är på väg mot nedre dödläge så öppnar kolven spolluftsportarna som är fördelade runt hela nederdelen av cylindern. ngt innan spoluftsportarna friläggs så öppnar en stor hydraulisk avgasventil i kolvtoppen.

Spoluften kommer från stora avgasdrivna spoluftsfläktar/turbos.

Vid start assisteras dessa ibland av elektriska spoluftsfläktar.

Jag har varit maskinchef på en bogserbåt med en mindre tvåtaktare. Det var en tvärspolad trunkmotor och vägde ca 40 ton. Ca 350 liters slagvolym. Marschvarvtalet var 270 rpm. 6 cyl Nohab, sk "Niklas-motor"

Hittade två bilder på vad min gamla min gamla bogserbåt Ajax gör nuförtiden. Byggd 1963 på Åsiverken. Hon kämpar tydligen i Finland med sin gamla fina NOHAB-"Niklas"-tvåtaktare.
Så sjukt skönt sound i dessa maskiner. Hon hade 2 stora Brown-Boveri turboladdare och två stora sjövattenkylda laddluftkylare i brons, oljekylda kolvar med teleskoprör, torrsumpsmotor med 2000+ liter motorolja i skrovfasta bottentankar, dubbla Åssa-lubrikatorer till cylinderoljan, Alfla Laval-separator till motoroljan, dubbla vevaxeldrivna sjökylvattenpumpar av kolvtyp med snyftventiler. Vintertid när man bröt ränna kunda man stänga bottenventilerna och köra motorn mot kylvattentankar. 16 ton Bollard Pull. Girlpower! . :bow

AjaxLJL01.jpg


AjaxLJL03.jpg
 
Last edited:
Haha, fan va skoj. Själv var jag maskinare på Achilles, likadan som ajax tror jag.
 
Haha, fan va skoj. Själv var jag maskinare på Achilles, likadan som ajax tror jag.

Ja de var systerfartyg, likadana. Jag konserverade Achilles maskiner när hon försattes i malpåse. 94, tror jag det var. Har chiefat på henne också, men bara som inhopp. Balla båtar.

När man hade kört och all olja var varm och lättflytande kunde man låta alfa-laval-seppen stå och gå upptill 12 h efter att man stoppat huvudmotorn innan oljan vart för seg och kall. Nästa dag var smöroljan alldeles klar nar man drog upp pejlstickan till bottentanken. Oljan höll kvalitén i många år. Jag skickade regelbundet smörjoljeprov till labbet på Nynäs-raffet, samma svar varje gång: bastal, metallhalter osv var alltid ok. Bara att köra vidare. Det var sånt mys att få köra dessa maskiner, så proffsigt specad maskinanläggning.
Jag tror det var Achilles som drog U137 av grundet.

Här släpar hon ut U-137 till territorialvattengränsen och väntande sovjetiska flottstyrkan.

s38b.jpg
 
Last edited:
Jag gjorde ju lumpen 98....
Drömjobbet var ju att göra rent tallrikarna i separatorn,,,var ett par att hålla reda på.
 
Jag gjorde ju lumpen 98....
Drömjobbet var ju att göra rent tallrikarna i separatorn,,,var ett par att hålla reda på.

Hade du Vicke som chef på Achilles? Han var för skön, en av de roligaste kollegorna jag haft. :D
 
Last edited:
Japp, så hette han, stentuff löjtnant... 13 månader gjorde jag, inte alltför många gångtimmar under den tiden, dock en del innebandy i vitsåhallen ( hette den så)
 
Japp, så hette han, stentuff löjtnant... 13 månader gjorde jag, inte alltför många gångtimmar under den tiden, dock en del innebandy i vitsåhallen ( hette den så)

Japp! Det är en anrik gympahall, byggdes under beredskapstiden tror jag.
Tråkigt att ni hade så lite gångtimmar. :(
Exakt, Wikzen var ingen blyg farbror :D
 
Ja de var systerfartyg, likadana. Jag konserverade Achilles maskiner när hon försattes i malpåse. 94, tror jag det var. Har chiefat på henne också, men bara som inhopp. Balla båtar.

Jag var ombord på Achilles -99 när Jag gjorde lumpen och då låg hon inte i malpåse iaf.Svante J var maskinare och låg helgvakt.
 
Jag var ombord på Achilles -99 när Jag gjorde lumpen och då låg hon inte i malpåse iaf.Svante J var maskinare och låg helgvakt.

Precis, hon plockades ur malpåsen redan efter ngt/några år. Vad roligt att det är flera medlemmar här som seglat på henne!
 
Haha, Svante minns jag, riktigt skön lirare. Har för mig att han var chief på Grim 98 när jag gjorde lumpen. Låg med nålhacka sommaren 98 så achilles är nog fortfarande i toppskick skulle jag tro. Kul att väcka lite gamla minnen till liv
 
Vevstaken sitter fast i ett tvärstycke (10) vars sidkrafter tas upp av ett gejdplan. Således får man inga sidkrafter på kolven. Samma konstruktion som på dubbelverkande ångmaskiner.

Huvudrotationsriktningen avgör på vilken sida om motorn tvärstyckets gejdplan sitter. Är motorn högergående sitter gejdplanet till vänster.

Omkastbara motorer/ångmaskiner har ibland gejdplan på båda sidor.
Det rinner till för teknikbögen i mej...
Vad är ett gejdplan?
Är det förlustsmörjning till kolv/cylinder? Hur?
Hur sker tätning mellan 8/9? (Om det nu behövs)
Öppet vevhus?
 
Det rinner till för teknikbögen i mej...
Vad är ett gejdplan?
Är det förlustsmörjning till kolv/cylinder? Hur?
Hur sker tätning mellan 8/9? (Om det nu behövs)
Öppet vevhus?

Gejd är ett sorts linjärt lager kan man säga. Släden på en svarv är ett exempel.

Ja cylindern är oftast förlustsmord med speciell cylinderolja från lubrikator, där oljans bastal är mappat mot hur mycket svavel det är i bränslet.

Kolvstången är tätad med liknande tätningar som i tex en hydraulcylinder. Den blir ju inte så varm eftersom kylvätskan till kolven går där.

Förr (30- tom 60-talet ungefär) var även dubbelverkande tvärstycksmotorer vanliga. MAN, bla.
 
Last edited:
Gejd är ett sorts linjärt lager kan man säga. Släden på en svarv är ett exempel.

Ja cylindern är oftast förlustsmord med speciell cylinderolja från lubrikator, där oljans bastal är mappat mot hur mycket svavel det är i bränslet.

Kolvstången är tätad med liknande tätningar som i tex en hydraulcylinder. Den blir ju inte så varm eftersom kylvätskan till kolven går där.

Förr (30- tom 60-talet ungefär) var även dubbelverkande tvärstycksmotorer vanliga. MAN, bla.
Tackar!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top