Starkaste tvåtaktsmotorn

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
108 000 hästkrafter (60 Megawatt)

Är detta världens starkaste tvåtaktsmotor?

Bifogat

• man_2takt.jpg
    man_2takt.jpg
    82.4 KB · Visningar: 574
  • two-stroke-diesel-engine-for-power-generator-set-43102.jpg
    two-stroke-diesel-engine-for-power-generator-set-43102.jpg
    207.3 KB · Visningar: 1,203
Nja, MANs största och nyaste motor finns inte med på listan, K108ME-C levererar över 100Mw i sin största konfiguration.

I princip alla fartygsmotorer är ju längsspolade tvåtaktare. Vilken som är störst vet jag däremot inte.

I princip är det bara stora lastfatryg som kör tvärstyckare. Stortank som exempelvis ska gå 30 dygn i sjön.
För en hel del år sedan jobbade jag på en stortank utrustad med en B&W MC90, 3.05 meter i slaglängd och 900 mm i kolvdiameter. I en sådan maskin kan jag stå raklång i vevhuset.
Har även jobbat på en lastbåt utrustad med något så ovanligt som en vändspolad tvärstyckare.

Fyrtaktare är vanligast i moderna fartyg. 10 meter under mig står det 4 stycken V14 och bullrar.

Last edited:
I princip är det bara stora lastfatryg som kör tvärstyckare. Stortank som exempelvis ska gå 30 dygn i sjön.
För en hel del år sedan jobbade jag på en stortank utrustad med en B&W MC90, 3.05 meter i slaglängd och 900 mm i kolvdiameter. I en sådan maskin kan jag stå raklång i vevhuset.
Har även jobbat på en lastbåt utrustad med något så ovanligt som en tvärspolad tvärstyckare.

Fyrtaktare är vanligast i moderna fartyg. 10 meter under mig står det 4 stycken V14 och bullrar.

Containerbåtar är ju ofta tvärstyckare också, undantaget kusttonnaget då.

feta grejjer! :cool:

En vevaxel på nån sån fet båtmotor.
Crank.jpg

Nja, MANs största och nyaste motor finns inte med på listan, K108ME-C levererar över 100Mw i sin största konfiguration.

Fast den finns väl bara på papper? Inte så poppis med så stora längre tyckte jag mig kunna urskilja ur danskan när jag var på studiebesök i deras HQ för ett par månader sedan. En psykologisk gräns när cylinderdiameter går över 100cm.

undrar vad de kör med för toleranser vid konstruktionen av en sån vev??

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT