Stark Varg

Växling är överskattat. Jag kör automat på senaste bilen och skulle aldrig byta till en manuell igen. Hade nog gjort samma sak om det fanns automathojar till smma pris. Dagens Quickshifter och slirkoppling är ju nästan seamless.
Ja, hade lätt kunnat tänka mig en elektrisk sporthoj också, tror inte jag hade saknat växlandet ett dugg. Visst, älskar brötigt motorljud men har min ducce med originalsystemet fortfarande så den låter som en gräsklippare. då tar jag hellre en helt tyst hoj.
 
Idag har jag till slut provkört på Motardbanan, Tuvängen i Södertälje.
40% batteri på 8 varv.
Det kommer bli skitsvårt att köra en tävling på enbart en Varg. Det ska väl vara om dom justerar schemat för att hjälpa elhojarna ladda mellan körningarna.
 
Idag har jag till slut provkört på Motardbanan, Tuvängen i Södertälje.
40% batteri på 8 varv.
Det kommer bli skitsvårt att köra en tävling på enbart en Varg. Det ska väl vara om dom justerar schemat för att hjälpa elhojarna ladda mellan körningarna.

Se där en livs levande test under tävlingslika förhållanden.
Det går säkert att deala till sig så man får så lång laddpaus som möjligt i början när det bara är en/enstaka elhojar.
Det viktiga är ju att du hinner ladda innan final...
 
Idag har jag till slut provkört på Motardbanan, Tuvängen i Södertälje.
40% batteri på 8 varv.
Det kommer bli skitsvårt att köra en tävling på enbart en Varg. Det ska väl vara om dom justerar schemat för att hjälpa elhojarna ladda mellan körningarna.

Tack för en ärlig recension.
Själv är jag ju föga förvånad men för några andra blir det nog en mer svårsmält sanning.
 
Idag har jag till slut provkört på Motardbanan, Tuvängen i Södertälje.
40% batteri på 8 varv.
Det kommer bli skitsvårt att köra en tävling på enbart en Varg. Det ska väl vara om dom justerar schemat för att hjälpa elhojarna ladda mellan körningarna.
Hur lång brukar en supermoto-tävling vara?
 
Idag har jag till slut provkört på Motardbanan, Tuvängen i Södertälje.
40% batteri på 8 varv.
Det kommer bli skitsvårt att köra en tävling på enbart en Varg. Det ska väl vara om dom justerar schemat för att hjälpa elhojarna ladda mellan körningarna.
Hur lång tid är 8 varv?
 
Hur lång tid är 8 varv?
Sista passet så stoppade jag telefon innanför skinnstället så det passet lyckades faktiskt systämet logga.
Det här är nog 12 varv. Så då var det inte 40% på 8 varv innan.
 

Bifogat

  • Screenshot_20231016-090127.png
    Screenshot_20231016-090127.png
    597.2 KB · Visningar: 31
Hur lång brukar en supermoto-tävling vara?
12 Varv tror jag det oftast blir i open, 14 nånting i Elit. Men då är grusslingan med på varven också. Reglementet säger att heat ska vara en viss tid. Så antal varv blir beroende på varvtider.
 
?
Menar du att den inte ens är så snabb som förväntat? Jag tog ju för givet att den skulle vara ordentligt snabb i motard så lång tid batteriet räckte.
Klent chassi?
Just nu så är det nåt som ä fel. Loggen visar på att jag bara haft 55hk även om jag hade den inställd på 80hk.
Jag vet en kille till i Sverige som har samma problem.
Ut ur böj så är man snabbare än dom andra för man har vridet. Men på rakorna så räcker inte effekten till.

Sen så har dom mappat gashandtaget alldeles för hårt mot motorn. Så det är väldigt svårt att köra mjukt igenom en kurva.
När man kör bensinmotor så spänner man upp vajern lite och sen börjar man mjukt vrida på rullen. Då tar man sig ut ur kurvorna med bibehållet fäste.

På den här så är det som att så fort rullen klickar över till 1% i potentiometern så ger den på effekt. Och förmodligen kombinationen med att den vill driva motorn och den massiva mängd vridmoment som finns från låga varv på motorn så blir det en utmaning att ta sig ut ur en kurva mjukt och fint.

Det blev bättre efter några pass, men det blev också sämre när man försökte åka lite fortare och vrida lite till på rullen.
 
?
Menar du att den inte ens är så snabb som förväntat? Jag tog ju för givet att den skulle vara ordentligt snabb i motard så lång tid batteriet räckte.
Klent chassi?
Jag har bytt styrkronor, fram och bakfjädring. Huruvida ram/chassie i övrigt är för klent är jag inte pilot nog att avgöra. Jag kände inga konstigheter. Men det gick inte speciellt fort heller.

Jag tror nog inte att chassie är ett problem.
Hur den levererar effekten är däremot ett problem.
 
Just nu så är det nåt som ä fel. Loggen visar på att jag bara haft 55hk även om jag hade den inställd på 80hk.
Jag vet en kille till i Sverige som har samma problem.
Ut ur böj så är man snabbare än dom andra för man har vridet. Men på rakorna så räcker inte effekten till.
Sista passet så stoppade jag telefon innanför skinnstället så det passet lyckades faktiskt systämet logga.
Det här är nog 12 varv. Så då var det inte 40% på 8 varv innan.
Typ 18min för att tömma batteriet helt då. Mer än jag hade trott på asfalt men har du bara 55hk så gör det ju sitt till.
 
Just nu så är det nåt som ä fel. Loggen visar på att jag bara haft 55hk även om jag hade den inställd på 80hk.
Jag vet en kille till i Sverige som har samma problem.
Ut ur böj så är man snabbare än dom andra för man har vridet. Men på rakorna så räcker inte effekten till.

Sen så har dom mappat gashandtaget alldeles för hårt mot motorn. Så det är väldigt svårt att köra mjukt igenom en kurva.
När man kör bensinmotor så spänner man upp vajern lite och sen börjar man mjukt vrida på rullen. Då tar man sig ut ur kurvorna med bibehållet fäste.

På den här så är det som att så fort rullen klickar över till 1% i potentiometern så ger den på effekt. Och förmodligen kombinationen med att den vill driva motorn och den massiva mängd vridmoment som finns från låga varv på motorn så blir det en utmaning att ta sig ut ur en kurva mjukt och fint.

Det blev bättre efter några pass, men det blev också sämre när man försökte åka lite fortare och vrida lite till på rullen.

Hur snabbt går det i toppfart på snabbaste raksträckan?
Jag är ute efter om det finns utrymme för att dreva ner den utan att du istället blir omkörd i slutet på raksträckan.

Det du beskriver är ju liksom problemet med att bara ha en växel. När jag har kört RC-bil så var det väldigt viktigt att ha rätt drevning för varje bana just därför. Man var tvungen dreva så att man precis varvade ut i slutet av raksträckan för att på det viset ha tillgång till maximalt vridmoment på hjulen.
jag har nämnt det i elfordonstrådarna tidigare men blivit nersablad av elbilsexperterna med nedlåtande kommentarer om att växlar minsann inte alls behövs på elfordon.

Känsligheten i gashandtaget borde gå att programmera bort, redan på enkla RC-bilar kunde man programmera motorstyrningen för hur hårt den skulle svara på gaspådrag för att göra dom mer lättkontrollerade i kurvorna. Har du lusläst manualen? Det skulle förvåna om man inte kan göra detsamma med Vargen. Oftast har RC-bilar även en ställbar slirkoppling som man spänner. Syftet med den är att den alltså ska slira en aning när vridmomentet blir för högt.

Det handlar nog också om lägre svängmassa hos elmotorerna, dvs en lösning kunde vara att tillföra mer svängmassa men det är ju samtidigt dumt att tillföra massa för att lösa ett problem som bör kunna programmeras bort.

Och på tal om programmering av motorstyrningen så ska ju även motorbromsen gå att programmera vilket borde vara en enorm fördel i motard om man lyckas trimma in den rätt.
 
Last edited:
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top