Stark Varg

Enligt svenska Facebookgruppen så är den godkänd i supermotoreglementet.

Med 80hk lär väl ingenting annat ha en chans. Eventuella problem med räckvidd kommer ju förare i så fall bli tvingade att lösa, om det så krävs att varje förare tvingas äga två hojar.

Även isbana är ju en disciplin där hästkrafter är starkt avgörande så den klassen riskerar ju samma öde.

Dessutom inget uppehåll för växling vid acceleration.
 
Last edited:
Om alla helt plötsligt ska åka Motard-SM med var sin Stark Varg så kommer det nog att leda till en tämligen omedelbar nedläggning av klassen och de banor där detta körs…? Ingen bana har i dagsläget infrastruktur för laddning av hela startfältet samtidigt. Således behövs gigantisk dieselgenerator eller att alla tar med sin egen generator. Och helt plötsligt uppstod ett dovt muller under hela tävlingsdagen, på grund av en motorcykel som skulle rädda banorna med sin ljudlöshet…
 
Om alla helt plötsligt ska åka Motard-SM med var sin Stark Varg så kommer det nog att leda till en tämligen omedelbar nedläggning av klassen och de banor där detta körs…? Ingen bana har i dagsläget infrastruktur för laddning av hela startfältet samtidigt. Således behövs gigantisk dieselgenerator eller att alla tar med sin egen generator. Och helt plötsligt uppstod ett dovt muller under hela tävlingsdagen, på grund av en motorcykel som skulle rädda banorna med sin ljudlöshet…

Tror du att dom kommer att tillvera tillräckligt många för att få ihop ett heat?

Det ser ut att gå tungt med utleveranserna
 
Om alla helt plötsligt ska åka Motard-SM med var sin Stark Varg så kommer det nog att leda till en tämligen omedelbar nedläggning av klassen och de banor där detta körs…? Ingen bana har i dagsläget infrastruktur för laddning av hela startfältet samtidigt. Således behövs gigantisk dieselgenerator eller att alla tar med sin egen generator. Och helt plötsligt uppstod ett dovt muller under hela tävlingsdagen, på grund av en motorcykel som skulle rädda banorna med sin ljudlöshet…

Det största diskussionsämnet i facebookgruppen just nu är elverk.

Lite konstigt iofs om nu hojen klarar 3 timmars körning...
 
Tror du att dom kommer att tillvera tillräckligt många för att få ihop ett heat?

Det ser ut att gå tungt med utleveranserna

Det är inte så många aktiva tävlande i supermoto och den här säsongen går ju mot sitt slut så nästa år finns det garanterat hojar så att varenda aktiv förare i supermoto kan ha ha en hoj eller två.
Det är ju inte ens alla som nu vill ha sin Varg av de som beställt en.

Elmotor i supermoto förändrar ju också saken på så sätt att det blir förhållandevis lätt att programmera motorstyrning som styr gaspådraget igenom kurvorna så vilken medioker förare som helst kommer kunna åka igenom kurvorna med perfekt sladd för maximal kurvhastighet.
 
Hittade även den här ombordfilmen från körning på Bökeslund, det är ju inget snack om att hojen skjuter på bra i utgången av kurvorna.
Jag tvivlar inte på att den är snabb, men fortfarande undrar jag hur länge.

 
Hittade även den här ombordfilmen från körning på Bökeslund, det är ju inget snack om att hojen skjuter på bra i utgången av kurvorna.
Jag tvivlar inte på att den är snabb, men fortfarande undrar jag hur länge.

Denna föraren var ju sjukt nöjd!
 
Nick tomasunas har testat Vargen och han säger att strömmen räcker för 20-25 minuter på tung bana med snabb förare, ungefär som många här trodde alltså...

 
Enligt svenska Facebookgruppen så är den godkänd i supermotoreglementet.

Med 80hk lär väl ingenting annat ha en chans. Eventuella problem med räckvidd kommer ju förare i så fall bli tvingade att lösa, om det så krävs att varje förare tvingas äga två hojar.

Även isbana är ju en disciplin där hästkrafter är starkt avgörande så den klassen riskerar ju samma öde.

Dessutom inget uppehåll för växling vid acceleration.
Vargen som motard. KTM:s grejer verkar passa rakt av så det är enkelt att konvertera. Om man förstår lite italienska så är snubben hysteriskt imponerad :)

 
Motionsklasserna för åldersgrupper 15 - 60+ har körtid 120min + 60min, du har alltså 60min på dig för att slutföra det sist påbörjade varvet. Detta gäller oavsett vad för hoj som används. Sedan är tankning inget större problem, min 300cc tvåtakt klarade 3 varv (6,6mil) på Stångebro utan att tanka och ingen av dom som jag känner som körde 4 varv behövde tanka.

Hur stor tank har du egentligen? Jag har nu kört lite 2t, sx380 för för första gången på många år. Jag är alltså en 52-årig gubbe som egentligen slutade köra efter 2011. Jag har kanske kört runt 30-60 minuter per sommar därefter.

Nu har jag varit ute på crossbanan två gånger, första gången totalt 30 minuter och andra passet totalt 35 minuter.
Jag kör alltså skitsakta och ändå har det gått i 4 liter bränsle efter varje träning. Jag tror inte tanken rymmer 8 liter så i samma tempo skulle tanken vara tom på under en timme.

Min snittfart ligger på 29-31 km/h och en elitförare körde samma dag varvtider på 49 km/h.

I samma gubbtempo skulle jag alltså behöva 16 liter bränsle ifall jag skulle orka köra 2 timmar.
Eller annorlunda, en tränad enduroförare skulle lätt kunna hålla mitt tempo i dessa 2 timmar. Egentligen och troligen betydligt snabbare än mitt tempo och därmed slut bränsle ännu snabbare än så.
 
Last edited:
Hur stor tank har du egentligen? Jag har nu kört lite 2t, sx380 för för första gången på många år. Jag är alltså en 52-årig gubbe som egentligen slutade köra efter 2011. Jag har kanske kört runt 30-60 minuter per sommar därefter.

Nu har jag varit ute på crossbanan två gånger, första gången totalt 30 minuter och andra passet totalt 35 minuter.
Jag kör alltså skitsakta och ändå har det gått i 4 liter bränsle efter varje träning. Jag tror inte tanken rymmer 8 liter så i samma tempo skulle tanken vara tom på under en timme.

Min snittfart ligger på 29-31 km/h och en elitförare körde samma dag varvtider på 49 km/h.

I samma gubbtempo skulle jag alltså behöva 16 liter bränsle ifall jag skulle orka köra 2 timmar.
Eller annorlunda, en tränad enduroförare skulle lätt kunna hålla mitt tempo i dessa 2 timmar. Egentligen och troligen betydligt snabbare än mitt tempo och därmed slut bränsle ännu snabbare än så.
Då är vi lika gamla/unga. Jag kör med en Gasgas EC 300 2003 och enligt specen på länken nedan ska tanken vara på 9,5l. Eftersom den är så stark från botten kör jag på ganska låga varv (vid enduro körning), vilket troligen innebär en lägre bränsleförbrukning. Vid körning på en crossbana är nog förbrukningen större.

 
Då är vi lika gamla/unga. Jag kör med en Gasgas EC 300 2003 och enligt specen på länken nedan ska tanken vara på 9,5l. Eftersom den är så stark från botten kör jag på ganska låga varv (vid enduro körning), vilket troligen innebär en lägre bränsleförbrukning. Vid körning på en crossbana är nog förbrukningen större.


Ja. crossbana är ju högre tempo än enduro fast nu skulle jag ju vilja hävda att jag inte ens håller endurotempo på crossbanan så det var därför jag tyckte mig kunna dra bränsleförbrukningen direkt från mig till en enduroförare.
 
Jag såg en idag, han jag snackade med ska ta ut den en sväng på lördag. Den som lekt med den på sandbana tyckte den var grymt roligt och lättkörd.

tydligen kan man välja mellan 50 och 80hk, de kör på 50 och tycker den funkar som en 450.

jag körde upp runt 3-4 liter per träningsdag men jag kör närmast ecodriving. Det blir ca 27-36kWh.

jämför jag min elbil som drar typ 1,6kWh/mil mot min fossilbilen som oftast hamnar på 0,74 (6kWh) så borde det kunna mappa mot att jag skulle behöva 8-10kWh enligt huvudräkning.

jag tror den skulle kunna passa just mig rätt bra och jag slipper tvätta filter, byta olja och sånt trist. Bara länkaget. Men det är nog så påfrestande.
 

Bifogat

  • IMG_3928.jpeg
    IMG_3928.jpeg
    3 MB · Visningar: 24
Enligt svenska Facebookgruppen så är den godkänd i supermotoreglementet.

Med 80hk lär väl ingenting annat ha en chans. Eventuella problem med räckvidd kommer ju förare i så fall bli tvingade att lösa, om det så krävs att varje förare tvingas äga två hojar.

Även isbana är ju en disciplin där hästkrafter är starkt avgörande så den klassen riskerar ju samma öde.

Dessutom inget uppehåll för växling vid acceleration.
I Motard-SM så har vi än så länge haft med en El-hoj (2022) i Open. Nu är Stark Varg något annat än det hemmabygget. Dock har vi knappt el till alla däcksvärmare.

Med tanke på trimgraden på många elithojar så är nog toppeffekten inte den stora skilladen, utan acceleration ut ur kurvor som kan ge den stora fördelen. Å andra sidan skall du köra 2 träningar, tidskval och tre heat. Totalt 1,5 - 2h körtid på en dag. Det räcker inte med två hojar för att hinna ladda. Jag tror det kan bli en extremt bra Motardhoj, men vi är långt från att den kan vinna en tävling.
 
Last edited:
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top