Stark Varg

Ja, det blir kul när fler svenskar får sina hojar, kanske till och med någon här på forumet, så man får lite mera direkta recensioner.

Angående bildäck, I början på 90 talet lanserade några tillverkare "Eco-däck" som skulle ha extra lågt rullmotstånd/lång livslängd, jag tog reda på ett par som var utbytta trots att det var mycket mönster kvar för jag behövde nya bakdäck på SAABen, och det är så man förvandlar en framhjulsdriven bil till en driftbil...

Det fanns absolut inget grepp i dom däcken, och minsta duggregn så driftade man i alla rondeller i löjligt låg hastighet, fram hade jag vanliga däck, så det var bara att styra och gasa åt det håll man ville så rätade det upp sig så småning om.

Jag provade inte, men jag är övertygad om att man kunde handstyra bakdelen på bilen i sidled om asfalten var blöt... Det måste ha varit tvål i dom däcken.
Komoran kanske däcken hette.. Gick att på en 150 hp bil att gå på tvären i 90 på rak väg om man ville helt livsfarliga.
 
Efter femhundra mil börjar det klappra och skramla från framvagnen. Något som visar sig vara en bussning till en krängningshämmare. Volkswagen vill inte ta in bilen på en gång, utan försöker slingra sig undan med hänvisning till att detta faktiskt är en slitagekomponent...När bilen väl kommer in på verkstad så är både krängningshämmarbussningen och en länkarmsbussning sopslut. Då är bilen inte ens ett år gammal, så nytt personligt rekord, till och med för Volkswagen och till och med jämfört med deras Passat från slutet av 2010-talet...

Däcken är tydligen en specifik gummiblandning som tagits fram av Volkswagen själva för deras elbilar. Då kan man ju förvänta sig någon form av bakelitdäck med lägsta möjliga rullmotstånd som borde hålla en evighet. Men inte. 1500 mil senare har alla fyra däck ett mönsterdjup som inte längre är lagligt. Jämnt och fint nednött på alla fyra, så knappast något som kan härledas till den usla framvagnen.

De Stark Varg som förr eller senare hamnar på Blocket kommer att tillhöra antingen någon som hoppas på att göra ett ekonomiskt klipp relativt tidigt, eller någon som blivit grymt besviken då de slutligen genomskådat sagan om det underhållsfria elfordonet.

Jag vet inte då jag inte är crossåkare, men räknat på alla gathojar jag ägt så är det definitivt inte motor och växellåda som har den högsta servicekostnaden eller mest nedlagd servicetid. Och då är jag ändå en oljebytesfetischist av den gamla skolan. Ändå är mitt konto för framförallt däck men även drev och kedjor större. Att en Stark Varg verkar vara fullutrustad med allehanda Kina-komponenter antyder ju dessutom att kontot för små kraschreparationer kommer att bli högre än en konventionell crosshoj...
 
Är benägen att hålla med, i alla fall enligt min erfarenhet efter snart 3 år och 9 000 mil i elbil. Bytte första omgången sommardäck i våras, följer samma schema som mina tidigare bilar. Monterade Pirelli PZ4, upplever att förbrukningen minskade något i f t originaldäcken. Vinterdäcken är fortfarande helt okey. Körde Piteå - Stockholm T/R dagtid tidigare i veckan, 10h restid per resa inkl laddstopp, semestertrafik och vägarbeten. Jag skulle säga att nu är E4 helt odramatiskt för elbil, finns gott om reservladdare om det är fullt på någon station (i vårt fall Ionity Sundsvall på returresan, fick bli Tesla i stället).

En fördel är nog OTA, då slipper man in till verkstan för uppdateringar. Vår servicekostnad per år är under 2 kkr - ett kupéluftfilter som byts och i övrigt endast kontroller.

Nåja - Kul att Varg börjar leverera, blir kul när några av oss kända och reputabla personer får fatt i sina exemplar.
En bekant lade ut sitt leveransdatum igår. Mycket spännande.
 

Dessa matematiska beräkningar, hur svårt ska det vara att testa nonstop från 100% laddat batteri till limpmode? Med en förare som kan köra?
Jag skulle dessutom inte vilja kalla det där för endurokörning. Tempot påminner väl mer om någon som är på väg till sjön för att fiska. Skulle inte förvåna mig om en vältränad mtb-cyklist skulle vara snabbare.

Går det köra batteriet ner till noll nu?
 
Går det köra batteriet ner till noll nu?

Nej, det kommer det aldrig att göra, för då tar det inte ladd sen, däremot gränsen att inte få ladda fullt kanske (eller om det bara var en kalibrering av laddmätaren) är borta nu.

Fast det kanske bara var på Haskells exemplar för att fingera bra siffror?
 
Dessa matematiska beräkningar, hur svårt ska det vara att testa nonstop från 100% laddat batteri till limpmode? Med en förare som kan köra?
Jag skulle dessutom inte vilja kalla det där för endurokörning. Tempot påminner väl mer om någon som är på väg till sjön för att fiska. Skulle inte förvåna mig om en vältränad mtb-cyklist skulle vara snabbare.

Går det köra batteriet ner till noll nu?

Håller med, det var inget imponerande tempo. Den skulle inte klara två varv på Stångebro (varvet är 22km) och tidsmässigt ligger han också långt efter.
 
Ja jävlar i mig den dag hela startfältet på Gotland består av Stark Varg. Ska dom bygga kärnkraftverk i slottsruinen för att klara strömförsörjningen när alla ska ladda mellan varje varv…?
 
Det verkar inte som att någon av alla dom(?) som nu har fått sina vargar har en kamera, inte ens deras kompisar har.

Jag har nog aldrig sett så lite material som nu, kring en så hypad produkt.

Hur många har dom levererat ut?
 
Det verkar inte som att någon av alla dom(?) som nu har fått sina vargar har en kamera, inte ens deras kompisar har.

Jag har nog aldrig sett så lite material som nu, kring en så hypad produkt.

Hur många har dom levererat ut?
Tycker det ploppar upp en del videos. Såg en från han Hasskel(?) här om dagen, tävling i USA. Tyvärr rödflaggades racet efter en dödsolycka. Detta är väl dock enligt en pessimist som dig iscensatt för att slippa visa hur långt man kommer på en laddning.
 
Ja jävlar i mig den dag hela startfältet på Gotland består av Stark Varg. Ska dom bygga kärnkraftverk i slottsruinen för att klara strömförsörjningen när alla ska ladda mellan varje varv…?

Koppla en generator på några sådana här lämpligt utplacerade och reglera laddningen med varvtalet så tror jag att några av oss skulle vara nöjda! :tungan

 
Det verkar inte som att någon av alla dom(?) som nu har fått sina vargar har en kamera, inte ens deras kompisar har.

Jag har nog aldrig sett så lite material som nu, kring en så hypad produkt.

Hur många har dom levererat ut?
Kiddsen köper numer gamla Nokia telefoner utan kameror och lever offline. Det är det nya inne.
 
Koppla en generator på några sådana här lämpligt utplacerade och reglera laddningen med varvtalet så tror jag att några av oss skulle vara nöjda!

Det är ungefär så man gör just nu, både vad gäller rallycrossens kungaklass och MotoE. Naturligtvis med TV-producenter och kameramän noga instruerade att aldrig någonsin visa kvasten med avgaser som står rakt upp från generatorn…

Kommer inte längre ihåg siffran, men det var ett ganska stort antal trailers som behövdes för att kånka dem mellan tävlingarna.

Miljövänligt - javisst…!
 
Det är ungefär så man gör just nu, både vad gäller rallycrossens kungaklass och MotoE. Naturligtvis med TV-producenter och kameramän noga instruerade att aldrig någonsin visa kvasten med avgaser som står rakt upp från generatorn…

Kommer inte längre ihåg siffran, men det var ett ganska stort antal trailers som behövdes för att kånka dem mellan tävlingarna.

Miljövänligt - javisst…!

Eddie var före sin tid, eller så har det inte hänt så mycket då mycket av texten hörs även idag... :rofl:rofl:rofl

 
Skulle den inte klara närmare två GGN på en laddning?

"Skulle" eller gör...?

Ett GGN är väl fortfarande tre timmar...? Att den klarar två GGN är nog inte osannolikt, men då går det nog fortare att gå runt banan utan hoj.
 
"Skulle" eller gör...?

Ett GGN är väl fortfarande tre timmar...? Att den klarar två GGN är nog inte osannolikt, men då går det nog fortare att gå runt banan utan hoj.
"Skulle"
Det blir säkert elhojsanpassat GGN på 45minuter framöver,gärna motiverat med floskler som att "kortare körtid ger tightare och mer spännande race"...
 
Det är ungefär så man gör just nu, både vad gäller rallycrossens kungaklass och MotoE. Naturligtvis med TV-producenter och kameramän noga instruerade att aldrig någonsin visa kvasten med avgaser som står rakt upp från generatorn…

Kommer inte längre ihåg siffran, men det var ett ganska stort antal trailers som behövdes för att kånka dem mellan tävlingarna.

Miljövänligt - javisst…!
Lite som Oslos elbuss laddning då?
 
Tycker det ploppar upp en del videos. Såg en från han Hasskel(?) här om dagen, tävling i USA. Tyvärr rödflaggades racet efter en dödsolycka. Detta är väl dock enligt en pessimist som dig iscensatt för att slippa visa hur långt man kommer på en laddning.

Ledde han racet när det flaggades av?
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top