Stark Varg

I motsats till handverkygen så tror jag inte att Vargens batteri kan bytas till ett nyladdat på 30 sekunder.

Har du gjort någon kalkyl på hur lång tid det tar att ladda Vargen med 2 kvm solceller? :hihi

Solinstrålning 1000W per kvadratmeter, solceller med 20% verkningsgrad....

Så 400W från panelerna och batteriet var på 6000W? eller var det 6500?

Sen är det ju saker som förluster, moln occh annat....
 
Jag varnar för att LinkedIn - en gång ett seriöst, professionellt nätverk för kompetenta personer - har utvecklats till något som snarare är Fejsbook eller Instagram 2.0...

Titelinflationen är rent skrämmande och bara för att man har en titel som säger chief, senior, project leader eller manager behöver det inte alls betyda att man är kompetent eller särskilt bra på sitt arbete. Det vet jag själv genom egna erfarenheter, både inom mitt eget företag och andra man jobbat med. Jag har blivit grymt besviken på folk som har 10000+ kontakter på LinkedIn och en titel typ Senior Chief Brand Content Project Manager. Och jag har blivit positivt överraskad av folk som kort och gott kallar sig ingenjör och inte ens orkar bry sig om LinkedIn, eller någon annan social media.

En del säger att arbetslivet och karriären bara handlar om vem du känner. Ska man däremot bygga en hoj som vinner VM så är det kort och gott kunskaper som gäller...
Apopå LinkedIn....

https://www.reddit.com/r/LinkedInLunatics/
 
Fast liknelsen med alkoholfri öl kanske stämmer i bemärkelsen att det delvis smakar liknande men det blir ändå inte lika roligt när man plockat bort växellådan och inför en motor som är ännu mindre karaktärslös än fyrtaktsmotorerna.

Det var väl mer i sådana termer jag tänkte. Det ska på något sätt vara samma men är ändå inte samma...Och det gäller ju i stort sett alla typer av fordon. För hur upphetsande är elmotorns vinande i jämförelse med tre- och fyrcylindriga tvåtaktare i mina snöskotrar...? Eller både radfyran och crossplanemotorn i gathojar...? Eller V8'ans gång...? Eller den dovt brölande boxersexan...? Eller bara den sketna boxerfyran man har i bruksbilen just nu...?

Jag vet inte, men för mig är både motorljud och motorkaraktär en stor del av upplevelsen och jag kommer att ha mycket svårt att acceptera ett byte till en köksmixer...Det snackas vitt och brett om "sportens överlevnad", men då är det nästan så att det får vara...
 
Man kan väl jämföra med tvåcylindriga tvåtaktare i snöskotrar istället. Vem blir glad av det oväsendet? Och snöskotercross funkar ju utan manuell växellåda. :)
 
Man kan väl jämföra med tvåcylindriga tvåtaktare i snöskotrar istället. Vem blir glad av det oväsendet?

Jag är inte säker på att jag håller med. Även om min personliga åsikt är att ingen av dem kan mäta sig med ljudet och karaktären man får ur tripplar och quads...så finns det en hel del olika karaktärer även bland de tvåcylindriga motorerna.

En modern etec-motor är en väldigt intetsägande upplevelse jämfört med en bottenstark slidmatad twin eller en gammal klassisk, högvarvig "piston port" twin. Det är en närmast milsvid skillnad mellan en Mach 1 670 och en Exciter eller varför inte en VMax 540. Alla är roliga att köra, men helt olika upplevelser.
 
Jag vet egentligen inte då jag inte är crossåkare...men att dyka upp på crossbanan med en Stark Varg bland alla 450...måste ju vara som att gå på grillfest med en påse alkoholfri öl...?
?fast dom som kör 450 på crossbanan hänger ju mest i depån iallafall här på amatörnivå så går inte dom värst länge innan föraren sitter i depån 450 är långt från det optimala på många banor och absolut inte för medelåkaren
 
Jag är inte säker på att jag håller med. Även om min personliga åsikt är att ingen av dem kan mäta sig med ljudet och karaktären man får ur tripplar och quads...så finns det en hel del olika karaktärer även bland de tvåcylindriga motorerna.

En modern etec-motor är en väldigt intetsägande upplevelse jämfört med en bottenstark slidmatad twin eller en gammal klassisk, högvarvig "piston port" twin. Det är en närmast milsvid skillnad mellan en Mach 1 670 och en Exciter eller varför inte en VMax 540. Alla är roliga att köra, men helt olika upplevelser.

Tänkte ljudet. Tvåtaktare skall vara trecylindriga (minst). Annars enbart oväsen, precis som encylindriga fyrtaktare.
 
Jag varnar för att LinkedIn - en gång ett seriöst, professionellt nätverk för kompetenta personer - har utvecklats till något som snarare är Fejsbook eller Instagram 2.0...

Titelinflationen är rent skrämmande och bara för att man har en titel som säger chief, senior, project leader eller manager behöver det inte alls betyda att man är kompetent eller särskilt bra på sitt arbete. Det vet jag själv genom egna erfarenheter, både inom mitt eget företag och andra man jobbat med. Jag har blivit grymt besviken på folk som har 10000+ kontakter på LinkedIn och en titel typ Senior Chief Brand Content Project Manager. Och jag har blivit positivt överraskad av folk som kort och gott kallar sig ingenjör och inte ens orkar bry sig om LinkedIn, eller någon annan social media.

En del säger att arbetslivet och karriären bara handlar om vem du känner. Ska man däremot bygga en hoj som vinner VM så är det kort och gott kunskaper som gäller...
Jo att LinkedIn är ett VM i floskler och fasader är inget nytt.
Och titlar är många duktiga på.
Vi har ju BAE Hägglunds här i Övik som växer så det knakar. Varenda en som börjar där har något med "manager" i sin LinkedIn titel.
Sen att dom verkar vara manager över nån helt påhittad grej...

Men titlarna jag nämner är vad Stark kallar dom på hemsidan.
Ja förutom han som kallade sig cheif på KTM också.
Men nog tror jag dom skrapat ihop en kompetent grupp personer, med den PR man haft så har det nog lockat ett gäng.

Och visst är det tråkigare med ljudet från en elmotor, men precis som gamla skotrar med stora tripplar kommer det nog visa sig i framtiden att det enda man saknar är ljudet. Allt annat är bättre. (För jo, gamla tripplar är ren nostalgi, okörbara i jämförelse med moderna maskiner i verkligheten)
 
Tänkte ljudet. Tvåtaktare skall vara trecylindriga (minst). Annars enbart oväsen, precis som encylindriga fyrtaktare.
Sant! Hojen i min ( minns inte vad det heter ) är enda tillverkade scootern med 2-cyl 2-takt och den lät så illa att jag gnisslade tänder, och jag gillar ändå nästan alla motorljud.

En 3-cyl snöskoter låter många gånger bättre
 
Sant! Hojen i min ( minns inte vad det heter ) är enda tillverkade scootern med 2-cyl 2-takt och den lät så illa att jag gnisslade tänder, och jag gillar ändå nästan alla motorljud.

En 3-cyl snöskoter låter många gånger bättre
kom o lyssna på min 3-cyl öppet system på 09...haha grannar börjar bli irriterade...men jag är så jävla gammal så grannar och annat löst folk skiter jag i !!
 
  • Gilla
Reaktioner: JPT
Och visst är det tråkigare med ljudet från en elmotor, men precis som gamla skotrar med stora tripplar kommer det nog visa sig i framtiden att det enda man saknar är ljudet. Allt annat är bättre. (För jo, gamla tripplar är ren nostalgi, okörbara i jämförelse med moderna maskiner i verkligheten)

Jo, man kommer sakna de gamla tripplarna mycket mer än de senare även om de nyare är bättre på alla sätt och vis.

Jämför med ABS-bromsar, dom är också bättre på alla sätt och vis men jag vill absolut inte ha det på tävlingsredskap. Att bromsa är ju ett av tävlingsmomenten som separerar och sällar fram vinnaren i en tävling.

Bara för att nyare saker blir bättre betyder det ju inte att man inte saknar det traditionella.
Att köra en 2t 125 cross snabbt på bana är nog det svåraste man kan göra, den förlåter ingenting. Tappar man farten en enda sekund eller bromsar för mycket in i en kurva så har man totalförstört allt fram tills nästa kurva. För hela raksträckan efter den misslyckade kurvan kommer gå långsamt.

Den som inte saknar en sån sak för att fyrtaktare är så mycket mer förlåtande har nog inte riktigt förstått poängen med sport över huvud taget.
Elmotorcyklar i sin tur kommer ju vara ännu mer förlåtande än fyrtaktare.
 
Elmotorcyklar i sin tur kommer ju vara ännu mer förlåtande än fyrtaktare.

Det där är väl en del av en samhällstrend som går långt bortom motorcyklar och motorsport. Köper du en ny bil så är den ju fullproppad med allehanda assistanssystem och det finns ju till och med människor som på allvar längtar tills de självkörande fordonen är här.

En del kallar det utveckling. Jag är långt ifrån säker på att avtrubbning eller fördummning inte är bättre ord…

Det stora argumentet är alltså att Stark Varg eliminerar (nåja…) motorljudet. Det kan väl vara vettigt på de ställen där crossbanan faktiskt stör sina grannar. Men jag tror inte för en sekund att Stark Varg kommer att rädda crossbanorna från nedläggning, eller sporten motocross i stort. Av egen erfarenhet kan jag säga att de människor som säger sig störa sig på crossbanan och motorljudet MED MYCKET STOR SANNOLIKHET har en annan agenda…

Den dag motorljudet slocknar kommer de att flytta fram sina positioner med något annat. Då kommer det helt plötsligt att vara vinandet från elmotorn, kedjerasslet eller något annat mikroljud som stör dem. Eller bara vetskapen att där står hundra nyladdade Vargar i ett elbristens Sverige. Eller bara det faktum att andra människor har kul, på ett motorfordon dessutom…

Jag har under tjugofem års tid rest till och från ett företag i Hufvudstadens utkant som inte ligger väldigt långt ifrån en av landets största och äldsta crossbanor. Jag har där bevittnat vansinnet med den ena människan märkligare än den andra som skaffar villa i närområdet och sedan börjar bråka om något ljud de tycker sig ha hört (trots att det inte var körning den dag de hörde ljudet, men det skiter väl ett vanligt svenskt Fejsbook-drev i…).
 
Ja, det finns ju folk som flyttat till Bromma efter 1936 och gnäller över att det finns en flygplats där.

Jag råkar också ha uppfattat att det finns väldigt mycket mer i den historien, då min numera framlidne kamrat Peter Sköld (europamästare i 500 cc, svensk mästare i Superbike) bodde mitt i detta område.

Han köpte tomten redan någon gång tidigt 70-tal. Då var dessa tomter kraftigt rabatterade eftersom de uppenbarligen låg i närheten av landets då största flygplats. Flera årtionden senare köper den ena woke'n efter den andra en fastighet i kvarteret och börjar mer eller mindre omgående att protestera mot flygplatsen. "Det låååter för mycket". "Det är för mycket avgaaaser". "Det är för mycket trafiiik"...Folk sprang fram och tillbaka i kvarteret med namninsamlingar och andra grejer och de nyinflyttade tyckte inte särskilt bra om Skölden som inte ville vara med på deras upptåg. Han hade ju köpt tomten billigt med vetskapen att den ligger bredvid en flygplats och hade dessutom lite moral.
 
Finns exempel på människor som flyttat till hus i närheten av militärt övningsfält (som legat där sedan långt innan inflytt). Kort därefter börjat ringa polisen och anmäla skottlossning när övning pågått.

Resultatet?
Jo, det blir skjutförbud på stora delar av övningsfältet!

Vederbörande borde inledningsvis istället fått en örfil, därefter blivit kommenderad att sitta ner för att slutligen skämmas. För att införa skjutförbud pga ljudet på ett militärt övningsfält är bland det dummaste jag hört.

Så att förbjuda motorsport för att det inte tilltalar omgivningen är nog en smal sak.
 
Finns exempel på människor som flyttat till hus i närheten av militärt övningsfält (som legat där sedan långt innan inflytt). Kort därefter börjat ringa polisen och anmäla skottlossning när övning pågått.

Resultatet?
Jo, det blir skjutförbud på stora delar av övningsfältet!

Vederbörande borde inledningsvis istället fått en örfil, därefter blivit kommenderad att sitta ner för att slutligen skämmas. För att införa skjutförbud pga ljudet på ett militärt övningsfält är bland det dummaste jag hört.

Så att förbjuda motorsport för att det inte tilltalar omgivningen är nog en smal sak.
Annars är Arlanda test track ett bra exempel.
Folk bosätter sig mellan E4an, järnvägen och under inflygningen till Arlanda. Sen klagas det på att polisen bilar låter när de ska öva utryckning på testbanan.
Så nu övar alla nya poliser utryckning utan sirener.....
 
Annars är Arlanda test track ett bra exempel.

Dra inte igång mig om en viss kvinna bosatt i Skoby. Aktad medlem i Ducatiklubben, bandagsentusiast, raggare...och tydligen en av de största motståndarna till banan på Arlanda...

Hur var det nu man sa...gärna låta illa någon annan stans...but not in my backyard...!
 
Det där är väl en del av en samhällstrend som går långt bortom motorcyklar och motorsport. Köper du en ny bil så är den ju fullproppad med allehanda assistanssystem och det finns ju till och med människor som på allvar längtar tills de självkörande fordonen är här.

En del kallar det utveckling. Jag är långt ifrån säker på att avtrubbning eller fördummning inte är bättre ord…

Det stora argumentet är alltså att Stark Varg eliminerar (nåja…) motorljudet. Det kan väl vara vettigt på de ställen där crossbanan faktiskt stör sina grannar. Men jag tror inte för en sekund att Stark Varg kommer att rädda crossbanorna från nedläggning, eller sporten motocross i stort. Av egen erfarenhet kan jag säga att de människor som säger sig störa sig på crossbanan och motorljudet MED MYCKET STOR SANNOLIKHET har en annan agenda…

Den dag motorljudet slocknar kommer de att flytta fram sina positioner med något annat. Då kommer det helt plötsligt att vara vinandet från elmotorn, kedjerasslet eller något annat mikroljud som stör dem. Eller bara vetskapen att där står hundra nyladdade Vargar i ett elbristens Sverige. Eller bara det faktum att andra människor har kul, på ett motorfordon dessutom…

Jag har under tjugofem års tid rest till och från ett företag i Hufvudstadens utkant som inte ligger väldigt långt ifrån en av landets största och äldsta crossbanor. Jag har där bevittnat vansinnet med den ena människan märkligare än den andra som skaffar villa i närområdet och sedan börjar bråka om något ljud de tycker sig ha hört (trots att det inte var körning den dag de hörde ljudet, men det skiter väl ett vanligt svenskt Fejsbook-drev i…).

En helt självkörande bil skulle jag inte tacka nej till. Tänk att starta på kvällen med att lägga sig i sängen och när man vaknar på morgonen är man framme.

Beträffande banorna håller jag med, när motorerna tystnat kommer dom klaga på dammet från banorna även regniga dagar.
Sen rasslet i kedjorna och så dunkar det inte så dåligt i marken när en crosshoj landar på platt mark efter en längre flygtur.
 
Det har ju funnits politiker som har tyckt att så fort vi får elektriska lastbilar så kan alla transporter, i synnerhet till centrala Stockholm, gå nattetid, för att slippa trängsel och så. En elektrisk lastbil är ju ljudlös. Dom tömde returglas utanför jobbet i morse, jag kunde knappt ana motorn på tomgång, den överröstades med råge av hydraulpumpen, men dom kanske hade tänkt gå tillbaka till vajerkranar på lastbilarna? Sen har vi ljudet av allt glas när dom tömmer behållaren i lastbilen, det är svåröverröstat ens med öppna rör och fullgas. Men har dom bara elektrisk öppning på återvinningsbehållaren så blir det nog också ljudlöst.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top