Stark Varg

Det har ju funnits politiker som har tyckt att så fort vi får elektriska lastbilar så kan alla transporter, i synnerhet till centrala Stockholm, gå nattetid, för att slippa trängsel och så. En elektrisk lastbil är ju ljudlös. Dom tömde returglas utanför jobbet i morse, jag kunde knappt ana motorn på tomgång, den överröstades med råge av hydraulpumpen, men dom kanske hade tänkt gå tillbaka till vajerkranar på lastbilarna? Sen har vi ljudet av allt glas när dom tömmer behållaren i lastbilen, det är svåröverröstat ens med öppna rör och fullgas. Men har dom bara elektrisk öppning på återvinningsbehållaren så blir det nog också ljudlöst.

Jag går dagligen brevid en 90/70 väg och i den hastigheten är inte elbilarna tystare, det är bara vid krypkörning inne i stan det är lite skillnad.

Sen har vi ju dom som absolut ska göra sina bensinfordon så ljudliga som möjligt också.
Något jag tycker har minskat bland motorcyklar faktiskt.
 
Någon som kompenserar för alla Stark Varg…

 
Det har ju funnits politiker som har tyckt att så fort vi får elektriska lastbilar så kan alla transporter, i synnerhet till centrala Stockholm, gå nattetid, för att slippa trängsel och så. En elektrisk lastbil är ju ljudlös. Dom tömde returglas utanför jobbet i morse, jag kunde knappt ana motorn på tomgång, den överröstades med råge av hydraulpumpen, men dom kanske hade tänkt gå tillbaka till vajerkranar på lastbilarna? Sen har vi ljudet av allt glas när dom tömmer behållaren i lastbilen, det är svåröverröstat ens med öppna rör och fullgas. Men har dom bara elektrisk öppning på återvinningsbehållaren så blir det nog också ljudlöst.


Vem skall dom få till att köra nätter isf dagar? Rekryteringen på chaufförsidan är hopplöst svår eftersom man i 10 år lovat att "om 10 år behövs inga chaufförer längre..."
 
Vem skall dom få till att köra nätter isf dagar? Rekryteringen på chaufförsidan är hopplöst svår eftersom man i 10 år lovat att "om 10 år behövs inga chaufförer längre..."
10år räcker inte. Det där snacket gick redan när jag gick transport på gymnasiet. För 20årsedan.
 
Det där är väl en del av en samhällstrend som går långt bortom motorcyklar och motorsport. Köper du en ny bil så är den ju fullproppad med allehanda assistanssystem och det finns ju till och med människor som på allvar längtar tills de självkörande fordonen är här.

En del kallar det utveckling. Jag är långt ifrån säker på att avtrubbning eller fördummning inte är bättre ord…

Det stora argumentet är alltså att Stark Varg eliminerar (nåja…) motorljudet. Det kan väl vara vettigt på de ställen där crossbanan faktiskt stör sina grannar. Men jag tror inte för en sekund att Stark Varg kommer att rädda crossbanorna från nedläggning, eller sporten motocross i stort. Av egen erfarenhet kan jag säga att de människor som säger sig störa sig på crossbanan och motorljudet MED MYCKET STOR SANNOLIKHET har en annan agenda…

Den dag motorljudet slocknar kommer de att flytta fram sina positioner med något annat. Då kommer det helt plötsligt att vara vinandet från elmotorn, kedjerasslet eller något annat mikroljud som stör dem. Eller bara vetskapen att där står hundra nyladdade Vargar i ett elbristens Sverige. Eller bara det faktum att andra människor har kul, på ett motorfordon dessutom…

Jag har under tjugofem års tid rest till och från ett företag i Hufvudstadens utkant som inte ligger väldigt långt ifrån en av landets största och äldsta crossbanor. Jag har där bevittnat vansinnet med den ena människan märkligare än den andra som skaffar villa i närområdet och sedan börjar bråka om något ljud de tycker sig ha hört (trots att det inte var körning den dag de hörde ljudet, men det skiter väl ett vanligt svenskt Fejsbook-drev i…).
Fördumning är ordet, att vi uppfattas som lyckliga räcker för att få bort oss, oavsett ljudvolymen..
Jag går dagligen brevid en 90/70 väg och i den hastigheten är inte elbilarna tystare, det är bara vid krypkörning inne i stan det är lite skillnad.

Sen har vi ju dom som absolut ska göra sina bensinfordon så ljudliga som möjligt också.
Något jag tycker har minskat bland motorcyklar faktiskt.
Tänkte samma men då uppfattningen att de är ljudlösa och inte kräver service inte är samma som min uppfattning brukar jag vara tyst...
 
Tänkte samma men då uppfattningen att de är ljudlösa och inte kräver service inte är samma som min uppfattning brukar jag vara tyst...

Det finns ju faktiskt ganska många som har svalt sagan om det underhållsfria elfordonet rakt av…Jag är dock inte säker att en bekant med en av VW’s ID-modeller håller med. Framvagnsdetaljer verkar om möjligt ha blivit ännu vekare än tidigare inom VW och Audikoncernen. Och att en omgång däck bara håller femtonhundra mil nämner ingen innan köp. Och att bilen ska in på obligatorisk ”mjukvaruuppdatering” sådar var tredje månad är inte heller något man skryter med…

För en riktig crossåkare som följer verkstadsmanualen slaviskt kan ju en Stark Varg faktiskt göra skillnad då man slipper kolvbytet var tionde timme. Men den har ju fortfarande däck, kedja och fjädring som slits precis lika mycket som vilken 450 som helst (rimligt antagande eftersom dess ambassadörer säger att den har samma prestanda…) och därmed också ska servas och underhållas.

Eller är det som någon dåre påstod i tråden om elhojar - ”det har väl skett lite utveckling även på de områdena nu när seriösa elfordonsingenjörer äntligen är involverade”…? Historien om den avbrutna fotpinnen antyder tyvärr det motsatta…
 
Nå man slipper i alla fall det tråkigaste jobbet, att byta luftfilter och rengöra dom. Antar jag i alla fall men det skulle inte förvåna mig om det sitter någon kylfläkt någonstans...
 
Det finns ju faktiskt ganska många som har svalt sagan om det underhållsfria elfordonet rakt av…Jag är dock inte säker att en bekant med en av VW’s ID-modeller håller med. Framvagnsdetaljer verkar om möjligt ha blivit ännu vekare än tidigare inom VW och Audikoncernen. Och att en omgång däck bara håller femtonhundra mil nämner ingen innan köp. Och att bilen ska in på obligatorisk ”mjukvaruuppdatering” sådar var tredje månad är inte heller något man skryter med…

Nja, dom har nog inte blivit mjukare, men samma skit som förut sitter nu på en mycket tyngre bil, samma sak med däcken, tyngre bil...
Dom som inte kör med mycket regenerering klagar också på att bromsar tar slut hela tiden.

Det enda man slipper är motor och växellåda, men hur ofta har man egentligen problem med det?
 
Nu när de leverats hojar till Sverige... Vi får se när de dyker upp begagnade till salu å undra va dom priserna hamnar på?.
 
Nu när de leverats hojar till Sverige... Vi får se när de dyker upp begagnade till salu å undra va dom priserna hamnar på?.

Om man har köpt en och funderar på att säljs ska man nog skynda sig, nu innan leveranserna har kommit igång kan man nog få nästan nypris.

När det finns 10 st ute på blocket börjar folk undra varför så många säljer något som dom har haft så kort tid, och priset sjunker...
 
Om man har köpt en och funderar på att säljs ska man nog skynda sig, nu innan leveranserna har kommit igång kan man nog få nästan nypris.

När det finns 10 st ute på blocket börjar folk undra varför så många säljer något som dom har haft så kort tid, och priset sjunker...
Det blir som Teslorna som säljs för 100-150 000 SEK. Det dräller av dem på Blocket :hihi
 
Om man har köpt en och funderar på att säljs ska man nog skynda sig, nu innan leveranserna har kommit igång kan man nog få nästan nypris.

När det finns 10 st ute på blocket börjar folk undra varför så många säljer något som dom har haft så kort tid, och priset sjunker...

Finns säkert dom som tänkt tjäna en hacka på dom första beställda, som kostat 122.000 å ny pris idag är 144.900.... De är en nätt summa som skiljer..
 
Nja, dom har nog inte blivit mjukare, men samma skit som förut sitter nu på en mycket tyngre bil, samma sak med däcken, tyngre bil...

Efter femhundra mil börjar det klappra och skramla från framvagnen. Något som visar sig vara en bussning till en krängningshämmare. Volkswagen vill inte ta in bilen på en gång, utan försöker slingra sig undan med hänvisning till att detta faktiskt är en slitagekomponent...När bilen väl kommer in på verkstad så är både krängningshämmarbussningen och en länkarmsbussning sopslut. Då är bilen inte ens ett år gammal, så nytt personligt rekord, till och med för Volkswagen och till och med jämfört med deras Passat från slutet av 2010-talet...

Däcken är tydligen en specifik gummiblandning som tagits fram av Volkswagen själva för deras elbilar. Då kan man ju förvänta sig någon form av bakelitdäck med lägsta möjliga rullmotstånd som borde hålla en evighet. Men inte. 1500 mil senare har alla fyra däck ett mönsterdjup som inte längre är lagligt. Jämnt och fint nednött på alla fyra, så knappast något som kan härledas till den usla framvagnen.

De Stark Varg som förr eller senare hamnar på Blocket kommer att tillhöra antingen någon som hoppas på att göra ett ekonomiskt klipp relativt tidigt, eller någon som blivit grymt besviken då de slutligen genomskådat sagan om det underhållsfria elfordonet.

Jag vet inte då jag inte är crossåkare, men räknat på alla gathojar jag ägt så är det definitivt inte motor och växellåda som har den högsta servicekostnaden eller mest nedlagd servicetid. Och då är jag ändå en oljebytesfetischist av den gamla skolan. Ändå är mitt konto för framförallt däck men även drev och kedjor större. Att en Stark Varg verkar vara fullutrustad med allehanda Kina-komponenter antyder ju dessutom att kontot för små kraschreparationer kommer att bli högre än en konventionell crosshoj...
 
Angående sidospåret med elbilar så levereras många såna med förbrukningsoptimerade däck. De är certifierade med under 6 mm mönsterdjup för att rulla lättare. Ägare av ID3 har fått höra av VW att däcken inte är tänkta att användas regelbundet på grusväg. De är för tunna i stommen för det.
Min källa till det här är Vi Bilägare och deras podcast.
 
Angående sidospåret med elbilar så levereras många såna med förbrukningsoptimerade däck. De är certifierade med under 6 mm mönsterdjup för att rulla lättare. Ägare av ID3 har fått höra av VW att däcken inte är tänkta att användas regelbundet på grusväg. De är för tunna i stommen för det.
Min källa till det här är Vi Bilägare och deras podcast.

Gör nu inte VW till någon allmän företrädare för ”elbilar”…

VW har historiskt sett visat sig förmögna att fuska rejält inte bara en gång. Förbrukningsoptimerade däck har de flesta tillverkare monterat sedan årtionden, eftersom det varit ett enkelt sätt att minska förbrukningssiffrorna med 5-10% oavsett motorteknologi.
 
Gör nu inte VW till någon allmän företrädare för ”elbilar”…

VW har historiskt sett visat sig förmögna att fuska rejält inte bara en gång. Förbrukningsoptimerade däck har de flesta tillverkare monterat sedan årtionden, eftersom det varit ett enkelt sätt att minska förbrukningssiffrorna med 5-10% oavsett motorteknologi.
Är benägen att hålla med, i alla fall enligt min erfarenhet efter snart 3 år och 9 000 mil i elbil. Bytte första omgången sommardäck i våras, följer samma schema som mina tidigare bilar. Monterade Pirelli PZ4, upplever att förbrukningen minskade något i f t originaldäcken. Vinterdäcken är fortfarande helt okey. Körde Piteå - Stockholm T/R dagtid tidigare i veckan, 10h restid per resa inkl laddstopp, semestertrafik och vägarbeten. Jag skulle säga att nu är E4 helt odramatiskt för elbil, finns gott om reservladdare om det är fullt på någon station (i vårt fall Ionity Sundsvall på returresan, fick bli Tesla i stället).

En fördel är nog OTA, då slipper man in till verkstan för uppdateringar. Vår servicekostnad per år är under 2 kkr - ett kupéluftfilter som byts och i övrigt endast kontroller.

Nåja - Kul att Varg börjar leverera, blir kul när några av oss kända och reputabla personer får fatt i sina exemplar.
 
Nåja - Kul att Varg börjar leverera, blir kul när några av oss kända och reputabla personer får fatt i sina exemplar.

Ja, det blir kul när fler svenskar får sina hojar, kanske till och med någon här på forumet, så man får lite mera direkta recensioner.

Angående bildäck, I början på 90 talet lanserade några tillverkare "Eco-däck" som skulle ha extra lågt rullmotstånd/lång livslängd, jag tog reda på ett par som var utbytta trots att det var mycket mönster kvar för jag behövde nya bakdäck på SAABen, och det är så man förvandlar en framhjulsdriven bil till en driftbil...

Det fanns absolut inget grepp i dom däcken, och minsta duggregn så driftade man i alla rondeller i löjligt låg hastighet, fram hade jag vanliga däck, så det var bara att styra och gasa åt det håll man ville så rätade det upp sig så småning om.

Jag provade inte, men jag är övertygad om att man kunde handstyra bakdelen på bilen i sidled om asfalten var blöt... Det måste ha varit tvål i dom däcken.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top