Stark Varg

Så vad f-n tjatar du om? Måste alla göra misstagen själva trots det uppenbara faktumet? Massor av människor har provkört den och konstaterat samma sak, den har tävlat på Gotland och inte visat sig vara potent.

Enduro är per defintion långlopp så Varg är per definition inte någon "potent endurohoj".

Det är en leksak! PunGt!
Fast nuförtiden så är enduro inte bara långlopp även om vi gamla stötar fortfarande minns att enduro står för endurance eller T som hette i Sverige förr, och där har ju Eddie både vunnit och kommit på podiet i flera tävlingar.
Sen får vi se hur det går med Eddie och Taddy i superenduron i år, vilket ju är ganska långt från traditionell enduro men det kallas iallafall enduro :)
 
Nu är det väl inte riktigt det som kritiken handlar om, i alla fall inte den här gången. Stark Varg är säkert en potent hoj med sina ~ 50 hk och 15-20 minuters räckvidd (beroende på exakt vem du frågar). Men den har nu funnits ute på marknaden i 1-2 år (också beroende på exakt vem du frågar) och den är fortfarande inte den 80 hk dräpare med räckvidd för hela motocross- eller enduroheat som den ursprungligen hypades upp som. Och det verkar inte heller som att man gör väldigt mycket för att förbättra just detta.

Eddie Karlssons resultat på Gotland säger ju egentligen allt. En potentiell topp-tio förare - kanske topp-fem förare - hamnar i botten av resultatlistan trots närapå fabrikssupport och extra batterier för hundratusentals kronor. Man bevisar alltså att hojen är duglig för motionärer som tänker åka korta stint men också att hojen inte på långa vägar är ett konkurrenskraftigt tävlingsfordon.

Sedan vet jag inte varför "har du provkört en" alltid ska användas som argument. Har man någorlunda vett bakom pannbenet kommer man väl ganska långt med att bara titta på en teknisk specifikation...? Jag har inte provkört en Top Fuel dragster och inte heller en rymdraket, men jag inser ändå att de är snabba. Jag har inte heller provkört en Dacia Duster, men jag inser ändå att den är ganska slö. Och jag har inte heller provkört en Stark Varg, men jag inser ändå att dess rapporterade 15-18-20 minuter räckvidd inte är dugligt om jag vill åka 30 minuter eller rent av 45 minuter plus två varv.

Dom som tävlat har fått ut klart mer än 15-20 minuters körning..

Jag tror klart mer på dom som kört en å ägt samt tävlat med en Varg än andra som inte prov kört en..
 
Fast nuförtiden så är enduro inte bara långlopp även om vi gamla stötar fortfarande minns att enduro står för endurance eller T som hette i Sverige förr, och där har ju Eddie både vunnit och kommit på podiet i flera tävlingar.
Sen får vi se hur det går med Eddie och Taddy i superenduron i år, vilket ju är ganska långt från traditionell enduro men det kallas iallafall enduro :)

Ja, den fungerar väl bra även i Red Bull straight rythm men dom flesta endurotävlingar på amatörnivå är ändå minst 90 minuter, plus att du ska avsluta påbörjat varv och andelen förare som är intresserade av en fikapaus mitt i loppet är en försvinnande lite majoritet lekgubbar som förstås kan använda vilken leksak som helst.
 
Så vad f-n tjatar du om? Måste alla göra misstagen själva trots det uppenbara faktumet? Massor av människor har provkört den och konstaterat samma sak, den har tävlat på Gotland och inte visat sig vara potent.

Enduro är per defintion långlopp så Varg är per definition inte någon "potent endurohoj".

Det är en leksak! PunGt!

Vet att de är din åsikt..
 
Dom som tävlat har fått ut klart mer än 15-20 minuters körning..

Jag tror klart mer på dom som kört en å ägt samt tävlat med en Varg än andra som inte prov kört en..

Det beror på vilken sorts bana och förare, Eddie körde väl 45 minuter per laddning på Gotland om jag minns rätt. Och endurotempo förbrukar är väl den minst effektkrävande MC-sporten näst efter trail.

I motocross på en sandbana så tvivlar jag på att den klarar 25 min + 2 varv.
Och sen ska du hinna ladda den till nästa heat, alternativt byta batteri.
 
Ja, den fungerar väl bra även i Red Bull straight rythm men dom flesta endurotävlingar på amatörnivå är ändå minst 90 minuter, plus att du ska avsluta påbörjat varv och andelen förare som är intresserade av en fikapaus mitt i loppet är en försvinnande lite majoritet lekgubbar som förstås kan använda vilken leksak som helst.
Battle of Vekling, I Do i Estonia och Chile är väl alla tre timmars extremenduro och det verkar den ju klara?
 
  • Gilla
Reaktioner: JPT
Det är väl klassisk enduro med transportsträckor och specialsträckor? dvs det finns depåtid för laddning.
Extremenduron är normalt sett varvlopp förutom de extrem långa som Romaniacs som körs många timmar i flera dagar. Fast den räknas som rally tekniskt sett.
 
Det beror på vilken sorts bana och förare, Eddie körde väl 45 minuter per laddning på Gotland om jag minns rätt. Och endurotempo förbrukar är väl den minst effektkrävande MC-sporten näst efter trail.

I motocross på en sandbana så tvivlar jag på att den klarar 25 min + 2 varv.
Och sen ska du hinna ladda den till nästa heat, alternativt byta batteri.

Låna en å prova kör tung sandbana å se hur länge den orkar innan batteriet tar slut..
 
Jag med och därför går jag på förstahandsuppgifter från en MX-förare på världsnivå. 18 minuter hård motocross, sedan är laddning akut.

Jag har där i mot hört när en bland dom bättre enduro förare i Sverige provade Vargen när den kom på lös sandbana å de gick att köra över en timme innan de va slut på batteriet..

En säger si å en annan säger så, de är då man undrar var verkligheten ligger..
 
Jag har där i mot hört när en bland dom bättre enduro förare i Sverige provade Vargen när den kom på lös sandbana å de gick att köra över en timme innan de va slut på batteriet..

En säger si å en annan säger så, de är då man undrar var verkligheten ligger..

Ja, jag har sett flertalet såna tester på youtube där ett blåbär kör på en ganska hård bana men i rubriken skriver dom "sand".
Fast någon timme kör dom ändå inte på en sån crossbana.

De som kör en timme brukar köra köra på en slinga i skogen där jag som 16-åring hade matchat dom med en 1982 DT125.
 
Anton Nordström Graaf har kört någon arenacross i USA med Stark Varg och är med i senaste mxstar.Runt 20min +- någon minut kunde han köra om han låg på ordentligt.
 
Ja, jag har sett flertalet såna tester på youtube där ett blåbär kör på en ganska hård bana men i rubriken skriver dom "sand".
Fast någon timme kör dom ändå inte på en sån crossbana.

De som kör en timme brukar köra köra på en slinga i skogen där jag som 16-åring hade matchat dom med en 1982 DT125.

Jag är varken för eller imot Vargen, men de är en annan sak å höra bedömning av dom som verkligen kört den å inte andrahands versioner..
 
Battle of Vekling, I Do i Estonia och Chile är väl alla tre timmars extremenduro och det verkar den ju klara?
Dom fick byta batteri på Los Andes. Men det kan ha varit för att det var så stenigt så mycket hjulspinn hela tiden. Så hojen gick nog några meter längre än vad banans sträckning gjorde.

Eddie rullade mot sista backen i limp-mode. Han gjorde några försök att ta sig upp men det gick inte. Så dom rullade av banan in i depån och bytte batteri så han kunde köra sista 400m.
Det är med i sändningen.
Jag trodde nog att dom skulle bli diskade för att dom tog fel väg in i depån, men dom var nog snälla med dom.
 
Här är en c-förare som i långsamt tempo kör 4 x 13-14 minuter = 54 min med effekten inställd på 45-50 hk.

30 min på hårdbana med 48hk

Den som gillar att pumpa långa pass på sandbanor och tror sig kunna köra med 80hk får alltså uppenbarligen problem.

Vargen får ju även kritik för bland annat de tunna lättviktsslangarna de använder i i däcken för att spara några hekton och även fotpinnarna som de lyckats göra väldigt lätta men inte heller de så hållbara.

Varg.png
 
Här är en c-förare som kör 4 x 13-14 minuter = 54 min med effekten inställd på 45-50 hk.

30 min på hårdbana med 48hk

Den som gillar att pumpa långa pass på sandbanor och tror sig kunna köra med 80hk får alltså uppenbarligen problem.

Vargen får ju även kritik för bland annat de tunna lättviktsslangarna de använder i i däcken för att spara några hekton och även fotpinnarna som de lyckats göra väldigt lätta men inte heller de så hållbara.

View attachment 509181
Dom gjorde ju en uppgradering på fotpinnarna. Jag knäckte ena fotpinnen vid min marksyning så dom bytte ut båda. Jag har nog kvar en av dom på väggen i garaget.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top