Stark Varg

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
För kännedom. Jag lade klippet i El-hojar-tråden också. Denna intressanta 'yugge-hoj' mäter sig mycket bra mot Vargen:


Argumentet noterar vi främst är utvecklingskostnaden, dom jämför Vargens 50M mot Flux 50K. Men då kanske vi ska säga, till Vargens försvar, att den varit med längre och utvecklats under åren från en rätt så rudimentär el-teknik till mer raffinerad. Fluxen kan ju bara ha lärt sig av Vargens misstag och haft det lättare under sin ändå kortare utveckling. Eller (!) så jobbar bara juggar mer, för mindre pengar.

Jag lyssnade bara med ett halvt öra men jag tror det sades nåt om att det satt olika däck på hojarna. Det är inte omöjligt att det är förklaringen till resultatet.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag beställde ju min med den inställningen att det här kommer göra allting mycket enklare.
Man ska slippa att växla i inbromsning, växelval, slippa att leta dragläge i kurvan och sen bara gasa sig igenom rakan mot nästa kurva.

Men på Tuvängen så kan jag säga att den lilla rakan som är där räcker för att man ska sitta och bara vänta på att nåt ska hända. Det blev tråkigt att inte ha några växlar.
Jag är inte sån som vill ha en högljudd hoj, jag är inte ens manisk över effekt. Jag föredrar en hoj som svänger som jag vill och hamnar dit jag siktat.

Men Vargen blev tråkig att köra. Könlös.

Vi får se i vår om 80hk faktiskt gör att körglädjen kommer tillbaka.
Men jag är skeptisk. Det är fler saker som talar mot den här hojen än för i just mitt fall.
För mysenduro kan jag tänka mig att den är rätt trevlig.

Ja, hela poängen med motorsport är ju att det ska vara en sport. Det ska inte vara för lätt, därav skulle jag inte vilja att tex ABS-bromsar var tillåtet.
Därav ligger också nöjet i att köra 125 tvåtakt på en crossbana, det finns ingen hoj som är svårare att hålla tempo med, den ger strafftid för varje misstag föraren gör.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
det sades nåt om att det satt olika däck på hojarna. Det är inte omöjligt att det är förklaringen till resultatet.
Absolut möjligt. Hur som helst var dom ändå mycket nära varandra i tid. Så poängen kvarstår med skillnaden i utvecklingskostnaden. Att i efterhand manipulera / tweaka ECU och finslipa tiondelarna är upp till användaren senare antar jag. Yuggarna har helt enkelt sett till att Vargen inte är ensam på marknaden.

i att köra 125 tvåtakt på en crossbana, det finns ingen hoj som är svårare att hålla tempo med, den ger strafftid för varje misstag föraren gör.
Beror det alltså på motorns storlek och kraften? 125cc tycker jag annars borde snurra på ganska hysteriskt, inget jag skulle vilja ha fingrarna i närheten av, om man säger.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Absolut möjligt. Hur som helst var dom ändå mycket nära varandra i tid. Så poängen kvarstår med skillnaden i utvecklingskostnaden. Att i efterhand manipulera / tweaka ECU och finslipa tiondelarna är upp till användaren senare antar jag. Yuggarna har helt enkelt sett till att Vargen inte är ensam på marknaden.


Beror det alltså på motorns storlek och kraften? 125cc tycker jag annars borde snurra på ganska hysteriskt, inget jag skulle vilja ha fingrarna i närheten av, om man säger.

Nej, 2-3 sekunder med samma förare är inte nära i tid. Det är en hel jävla evighet.
Det är mindre skillnad i tid ifall du skulle jämföra en SXF450 från 2024 med en från 2004.

125 är svårkörda för att dom har ett jävligt smalt effektregister, man måste ha exakt rätt växel hela tiden och ändå slira en jävla massa koppling för att hålla varvtalet uppe i registret.

Att den dessutom har ett gäng hästkrafter mindre än de större hojarna gör ju att det krävs ytterligare än mer av föraren för att hänga med någon som sitter på en 250, 250f eller en 450f.

Man kan bromsa lite senare och hålla lite högre kurvhastighet på 125 men allt som oftast har du en stor hoj ivägen framför dig i kurvan som bromskloss och sedan ut ur kurvan har dom effekten att direkt dra ifrån 125an med någon hojlängd så man kan inte köra om dom större hojarna ut på rakan trots högre kurvhastighet.
Nästan enda chansen att köra om de större är och se till att man ligger tillräckligt nära i slutet av en raka för att kunna bromsa senare och ta spåret framför den större hojen.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Nästan enda chansen att köra om de större är och se till att man ligger tillräckligt nära i slutet av en raka för att kunna bromsa senare och ta spåret framför den större hojen.
Tackar för utlägget, nu förstår jag. Jag lever mig in i racet. Hör att du verkligen kan din grej. Ok, 125cc är inget för mig, tänk dig sätta mig på en 125a, med 99kg i sadeln blir den väl knappt en utflyktshoj då.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tackar för utlägget, nu förstår jag. Jag lever mig in i racet. Hör att du verkligen kan din grej. Ok, 125cc är inget för mig, tänk dig sätta mig på en 125a, med 99kg i sadeln blir den väl knappt en utflyktshoj då.

Jag skriver förvisso om att köra 125 i rejstempo. Det finns ju även många ovana motionärer som kör 125 och tycker det går bra.
Men jag skulle väl egentligen rekommendera en sån som dig att köpa en 250F.

Det är däremot uppfostrande och lärorikt att köra 125 så för en ungdom med ambitioner att bli en bra tävlingsförare tycker jag nog det det har sin poäng att köra 125 en säsong eller två. Eller att ha en på sidan om.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag skriver förvisso om att köra 125 i rejstempo. Det finns ju även många ovana motionärer som kör 125 och tycker det går bra.
Men jag skulle väl egentligen rekommendera en sån som dig att köpa en 250F.

Det är däremot uppfostrande och lärorikt att köra 125 så för en ungdom med ambitioner att bli en bra tävlingsförare tycker jag nog det det har sin poäng att köra 125 en säsong eller två. Eller att ha en på sidan om.
125 är kul att köra, man får verkligen jobba med planeringen. Skulle jag börja köra cross idag och inte ha så mycket tävlingsambitioner skulle jag köpa en 250 2-takt. Visst är en 250F kul men servicekostnaden på den kan bli rätt svettig om man måste lämna in den. Att göra en helservice med kolv- och vevstaksbyte samt byte av ventiler med tillbehör plus lite lager är ingen billig grej.
Att byta kolven på en 2-taktare (och några lager) är ju lite enklare... ;)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Visserligen annat underlag, men en av mina större förnedringar i karriären var på Anderstorp, en 125'a racer körde i cirklar runt mig på en Retta :gnissla Man hade ju kunnat tycka att man skulle ha en hygglig chans på en bana med många långa rakor, men icke.
Jag körde Retta på Kemora i Finland för en massa år sen samtidigt som ett gäng Sound of Singles tränade. Deras bakdäck var lika breda som ett mountaindäck och de höll stumt hela varvet. Jag blåste om som ett möte på rakorna men efter 60% av nästa kurva kom de puttrande förbi... det var riktigt roligt att se. Och 125 race och ännu värre 250 race hojarna hade man inte en susning att hänga med...
Ett år kom det en kille med en äkta Honda 250 RS GP-hoj. Den hade 95 hästar på bakhjulet och vägde 95 kg...:3freak
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Det hade varit kul att testa lite 125cc tvåtakt. Min ena trialhoj är 300cc tvåtakt men den har jag bara provkört här utanför på gräsmattan för att motionera förgasaren. Jag är mycket nyfiken på det där draget som ni beskriver. Annat än min kinesiska motorsåg och som sagt ena trialhojen så har jag ingen erfarenhet av tvåtaktare. Jag vet att dom låter skönt och luktar gott.

.. kanske borde kolla på nån begagnad 250 på blocket?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
125 är kul att köra, man får verkligen jobba med planeringen. Skulle jag börja köra cross idag och inte ha så mycket tävlingsambitioner skulle jag köpa en 250 2-takt. Visst är en 250F kul men servicekostnaden på den kan bli rätt svettig om man måste lämna in den. Att göra en helservice med kolv- och vevstaksbyte samt byte av ventiler med tillbehör plus lite lager är ingen billig grej.
Att byta kolven på en 2-taktare (och några lager) är ju lite enklare... ;)

Jag vet inte om det blir så mycket dyrare med en 250f än 250 2t, tvåtaktaren kostar mer i bränsle och tvåtaktsolja och sen blir däckkontot högre på tvåtakt dels för att tvåtaktaren sliter mer på däcken men framför allt för att fyrtaktarens snällare effektkurva gör att man kan köra lite längre på däcken innan det börjar kännas farligt.

När tvåtaktaren börjar dra på pipan så börjar man få kast på hojen om däcken är dåliga.

Vevstaken ska ju bytas även på 2t. Ventilerna på 4t brukar väl oftast hålla tills hojen är förbrukad.

Kolvarna byts väl ungefär dubbelt så ofta på tvåtaktare men tvåtaktaren har ju ingen kamkedja.

Allt som allt så är det nog ingen större skillnad ekonomiskt.

Är det sen så att man vågar byta 2t-kolven själv men lämnar in fyrtaktaren så är det ju förstås en faktor.

Allt som allt så tror jag

Jag skulle säga att det enda som talar för 2t är att den kan vara roligare att köra.

För min egen del upplevde jag att det blev betydligt billigare att köra cross när jag sadlade om från 125 till 250f. På 100 timmar var det ju 4 kolvar på 125an, och runt 100h bytte jag ändå hoj så något kolvbyte blev det aldrig på 250f.

Numera kör jag ganska sporadiskt och lite av varje så jag har ganska dålig koll på kostnaderna.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det hade varit kul att testa lite 125cc tvåtakt. Min ena trialhoj är 300cc tvåtakt men den har jag bara provkört här utanför på gräsmattan för att motionera förgasaren. Jag är mycket nyfiken på det där draget som ni beskriver. Annat än min kinesiska motorsåg och som sagt ena trialhojen så har jag ingen erfarenhet av tvåtaktare. Jag vet att dom låter skönt och luktar gott.

.. kanske borde kolla på nån begagnad 250 på blocket?

Köp en 125a och kör med den lite först så kan du gå till 250 sen. Man ska nog vara lika skadad som mig för att vara road av att byta ner sig.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ok, tackar. Jag tror jag kanske gör så. Men är inte 125cc för litet för mig? Jag väger typ 99 kg.

Du kommer nog aldrig hänga med i rejstempo, men jag gissar att du också är uppåt åren så att det ändå inte är aktuellt.

Har du bara tillräckligt styv fjädring så har du nog huvudsakligen bara samma problem som alla andra på 125, dvs att hålla uppe kurvhastigheten så att du har farten med dig ut på rakan och att hela tiden ha rätt växel.

Du kommer knappast klara av det och det är liksom själva nöjet med att åka 125, det är en ständig utmaning.
 
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top