Stark VARG

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Back to topic please!?

Det är en racehoj och inget man kör eccodriving med för att ta sig 50 mil.

Man vill klara ett 35 minuters motocrossheat i tävlingstempo och ha marginal kvar. Det gör den inte med 6kWh batteri. Möjligen om motståndarna kör pw80 så man kan reducera effekten till 15-20kW.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Har inte granskat den i detalj eller lusläst allt som skrivs om den. Men jag vill gärna prova den på enduro spåret här hemma där jag är van att köra för att jämföra.
Blir intressant att se om den överlever första åren och kan utvecklas.

Har sett att några etablerade firmor annonsera på blocket och ska bli återförsäljare det tror jag är viktigt för att många ska våga satsa pengar och köpa en.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Leverans 2023 står det, dvs om 1,5 år. Jag gissar att räckvidden inte kommer att vara orealistisk eftersom de lär använda senaste teknologin då.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Leverans 2023 står det, dvs om 1,5 år. Jag gissar att räckvidden inte kommer att vara orealistisk eftersom de lär använda senaste teknologin då.
Man kan inte inteckna "framtida teknikutveckling" när man anger prestanda och tekniska specar.

Jag har en Populär Mekanik, enligt dom kör vi sedan 22 år tillbaka omkring i elbilar med egen reaktor, med bränsle för 100år från fabrik. Bilas som också kan flyga ska tilläggas.

Elen hemma skulle vara så billig att vi inte längre skulle mäta den utan bara faktureras en anslutningsavgift (också tack vare kärnkraften)

Slutligen skulle man kapsla pyttelite uran i glaskulor, som man sedan skulle starta en klyvning av, och få glödlampor som lyste 24/7 i 100 år innan dom behövde bytas.

Hur har det sett ut på den fronten senaste tiden?

Lithium batterierna vi har i dag kommer inte att ta några jättekliv dom närmaste åren, solid state med livslängd är mer än några år bort.
Elmotorerna kommer inte att bli mycket mera effektiva osv.

Jag tycker fortfarande Stark Varg ser lovande ut, men dom måste helt enkelt köra den mot en bensin 450 och visa att dom håller det dom lovar NU
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Dom som gillar att hoppa ramp skulle kunna träna på bakgården utan att grannarna klagar.

Men jag använder ju motorfrekvensen för att avgöra hastigheten till hoppen på en bana. Hur ska det gå med det där surret? :va

Det borde lösa sig, funkar ju för dowhill-cylister mm.

Vad är det de behöver 1,5 år till för? Produktonslina?
 

Zeromannen

Guest
Har denna Stark nån form av traction control? Jag har åkt en del motorcross och när jag jämför en vanlig bensinhoj med växellåda mot en elektrisk med en växel och dubbla vridmomentet så är den senare väldigt svårkörd på löst underlag. Vad jag menar är att med en vanlig crosshoj så accar man genom växlarna och skillnaden på hastighet mellan farten framåt och bakhjulets varvtal är inom en viss gräns på varje växel. Man startar på ettan eller tvåan på t.ex. sand, sedan jobbar man sig upp genom växlarna när farten ökar.

På en elektrisk hoj med det vridomentet som man har till förfogande så måste man köra på ett helt annat sätt. När bakhjulet börjar spinna så fortsätter det spinna tills motorns effekt sätter stopp för rotationshastigheten, om man (som brukligt gör) håller stumt. Lite svårt att förklara men det känns som att det borde bli hopplöst svårkört om det inte finns nån form av traction control. Naturligtvis som tillåter slirande.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har denna Stark nån form av traction control? Jag har åkt en del motorcross och när jag jämför en vanlig bensinhoj med växellåda mot en elektrisk med en växel och dubbla vridmomentet så är den senare väldigt svårkörd på löst underlag. Vad jag menar är att med en vanlig crosshoj så accar man genom växlarna och skillnaden på hastighet mellan farten framåt och bakhjulets varvtal är inom en viss gräns på varje växel. Man startar på ettan eller tvåan på t.ex. sand, sedan jobbar man sig upp genom växlarna när farten ökar.

På en elektrisk hoj med det vridomentet som man har till förfogande så måste man köra på ett helt annat sätt. När bakhjulet börjar spinna så fortsätter det spinna tills motorns effekt sätter stopp för rotationshastigheten, om man (som brukligt gör) håller stumt. Lite svårt att förklara men det känns som att det borde bli hopplöst svårkört om det inte finns nån form av traction control. Naturligtvis som tillåter slirande.

Vet inte om den har traction control men den verkar ha stora möjligheter att styra hur effekten ska levereras, hur hårt den ska svara på gasen, hur mycket vridmoment den ska ge vid olika förhållanden så behovet av traction control blir nog ganska litet, jag tror tvärtom att här ligger nog en väldigt stor fördel med elmotorn.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det borde lösa sig, funkar ju för dowhill-cylister mm.

Vad är det de behöver 1,5 år till för? Produktonslina?

Hastigheten på cykel är väl vanligtvis betydligt lägre.
Det går säkert att lära om sig, kanske funkar det rent av lika bra med hjälp av elmotorns frekvens.

Ja, man tycker ju att dom borde kunna ha någon slags förproduktion. Det vore ju dessutom en fördel att inte ha matat ut så stora serier ifall det uppstår några fel.

Eller så har dom nåt annat dom vill dölja.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Har denna Stark nån form av traction control? Jag har åkt en del motorcross och när jag jämför en vanlig bensinhoj med växellåda mot en elektrisk med en växel och dubbla vridmomentet så är den senare väldigt svårkörd på löst underlag. Vad jag menar är att med en vanlig crosshoj så accar man genom växlarna och skillnaden på hastighet mellan farten framåt och bakhjulets varvtal är inom en viss gräns på varje växel. Man startar på ettan eller tvåan på t.ex. sand, sedan jobbar man sig upp genom växlarna när farten ökar.

På en elektrisk hoj med det vridomentet som man har till förfogande så måste man köra på ett helt annat sätt. När bakhjulet börjar spinna så fortsätter det spinna tills motorns effekt sätter stopp för rotationshastigheten, om man (som brukligt gör) håller stumt. Lite svårt att förklara men det känns som att det borde bli hopplöst svårkört om det inte finns nån form av traction control. Naturligtvis som tillåter slirande.
Gas reglaget har miljontals lägen så de gäller att använda den lagom...
Kört enduro i flera år på flera ktm 500 å 2017 hade möjlighet att aktivera traction control, men de va inget som funka för mig... Enklare å reglera me gas pådraget. .
Jag har provat Ktm;s elhoj för flera år sen å visst är de drag å de går å kontrollera de me gasen..
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top