Stark VARG

Dp935

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2021
Hoj
Kawa
Spännande! Dock ställer jag mig tveksam till 6 timmars drift med 6kWh batteri. Det är ungefär vad jag har nominellt i min och med 46hk så räcker det inga 6 tim. Däremot finns det dom som lyckats köra 6tim i typ ”teknisk terräng” med 15-20km/h i snittfart. Men det går ju knappast att liknas vid enduroåka där man flåsar genom spåren med spinnande bakhjul.

Men kul med ytterligare en aktör inom segmentet elhojar, där hojen även ser ut som en hoj och inte som nån designstudie som många skapelser gör.

Värt att veta det högst utvecklade hojar med elmotor finns inom Moto e GP 160 hk men håll i er 266kg.. Varav batteri och motor väger 160kg.. Varje hoj kostar över 500k med service kit från Energiha Italia.. Varje lopp har mellan 10-15 varv. Som max.. Givetvis med fullgas.. Det är vad dessa high tech hojar klarar av. Men det är bra fart på dessa hojar.. Och dom har en benägenhet att brinna vid laddn.. Även depåerna som dom stått i. Nu till Stark Varg.. Vad har dessa grabbar lyckats med?.. Som ingen annan har klarat av. Alla fina data är nog för att sälja.. Inför en trolig börs lansering.. Ska bli skojigt när dom första ägarna får sina hojar och dubbar upp dom.. Och testar in Real live. Bara att vänta. underverk har hänt förr.. Men som Tompamannen skrev.. Kul med en ny aktör på marknaden.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Någon annan än jag som stör sig på hela grejen med "Vår hoj är mycket bättre än alla andra på marknaden bla bla bla"..... :S
Det är ju legio i reklam att ljuga sig blå, man ljuger så mycket som man kommer undan med helt enkelt, vi har ändå bra lagar kring hur mycket man får ljuga i svensk reklam.
(Jämför t.e.x med Kina där malda utrotningshotade djur botar allt mellan Cancer och mjäll, och dessutom ger dig en rejäl bånge samtidigt)

Vad jag stör mig på är att "räckvidden/uthålligheten är jämförbar med en 450cc med full tank ungefär"

Det vore ju skitlätt att backa upp det, dom har ju två förare i sina videos, som kör paralellt i samma tempo, sätt den ena på en 450cc med full tank och kör tills någon av dom stannar, fortsätt att köra i samma tempo tills den andra stannar, redovisa skillnaden.

Dom kan säkert hitta någon törstig 450cc med liten tank själva.

Gör sedan om testet i fullt racetempo (deras testförare klarar det) istället för att semesterhoppa lite en solig dag på en torr crossbana och se hur många varv respektive hoj klarar.

Det går att få fram siffror, om man vill, jag har en känsla av att dom inte vill...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är ju legio i reklam att ljuga sig blå, man ljuger så mycket som man kommer undan med helt enkelt, vi har ändå bra lagar kring hur mycket man får ljuga i svensk reklam.
(Jämför t.e.x med Kina där malda utrotningshotade djur botar allt mellan Cancer och mjäll, och dessutom ger dig en rejäl bånge samtidigt)

Vad jag stör mig på är att "räckvidden/uthålligheten är jämförbar med en 450cc med full tank ungefär"

Det vore ju skitlätt att backa upp det, dom har ju två förare i sina videos, som kör paralellt i samma tempo, sätt den ena på en 450cc med full tank och kör tills någon av dom stannar, fortsätt att köra i samma tempo tills den andra stannar, redovisa skillnaden.

Dom kan säkert hitta någon törstig 450cc med liten tank själva.

Gör sedan om testet i fullt racetempo (deras testförare klarar det) istället för att semesterhoppa lite en solig dag på en torr crossbana och se hur många varv respektive hoj klarar.

Det går att få fram siffror, om man vill, jag har en känsla av att dom inte vill...

Om dom verligen är bäst och vill visa det åt hela världen så är det bara att skicka en hoj till motocrossaction så dom kan testa hojen.

Är den så bra som det låter och mxa skriver det i tidningen och på sin websida så är allt klappat och klart för succé samma sekund som mxa publicerar testet.

Dessvärre misstänker jag att den går samma öde till mötes som ett Cannondale, den var också otroligt hypad men när den väl kom visade den sig vara kort sagt skräp.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Är den så bra som det låter och mxa skriver det i tidningen och på sin websida så är allt klappat och klart för succé samma sekund som mxa publicerar testet.

Ja, precis, vill dom inte låna ut hojen så bjud in en journalist från tidningen och låt dom stå vid sidan om och se på när dom visar att den håller vad dom lovar.

Hela elfordonsbranchen har kommit undan med att lova saker som dom senare inte har hållit, eller stå till svars för.

Länge utlovade man saker baserat på "batterierna kommer att hinna bli bättre innan dess, utvecklingen går framåt så när vi lanserar kommer den att klara det..."

Den senaste är Mercedes nya koncept el-bil som lovar att kunna köras 100 mil på 100kw batterier, hittils har ingen fullstor elbil klarat det, men Mercedes säljer in en utopi med att "utvecklingen går framåt"

Jo, förvisso, men naturlagarna gäller fortfarande till största delen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, precis, vill dom inte låna ut hojen så bjud in en journalist från tidningen och låt dom stå vid sidan om och se på när dom visar att den håller vad dom lovar.

Hela elfordonsbranchen har kommit undan med att lova saker som dom senare inte har hållit, eller stå till svars för.

Länge utlovade man saker baserat på "batterierna kommer att hinna bli bättre innan dess, utvecklingen går framåt så när vi lanserar kommer den att klara det..."

Den senaste är Mercedes nya koncept el-bil som lovar att kunna köras 100 mil på 100kw batterier, hittils har ingen fullstor elbil klarat det, men Mercedes säljer in en utopi med att "utvecklingen går framåt"

Jo, förvisso, men naturlagarna gäller fortfarande till största delen.
Redan gjort 2017...


Nästan 100 mil med bara 78,8 kWh batteri




Sedan måste man ju själv förstå vad det är som "lovas" och inte. Jag vågar nog påstå att det mesta handlar om okunskap hos konsumenterna när det gäller just hur elbilar fungerar.

Vanliga bilfabrikanter (typ alla) har också "lovat" bränsleförbrukningar som i verkligheten ligger mellan 25% och 40% högre vid normal körning. Men då reagerar inte folk... Utlovat 0, 52 l/mil, i verkligheten 0,82 l/mil...

När det gäller Stark Varg så handlar det sannolikt om att maximal effekt utnyttjas några sekunder åt gången. däremellan är det ingen energiåtgång alternativt regenerering. Det går inte att jämföra med en bensindriven motor där först 75-80% av energin går åt till värme och sedan fortsätter att konsumeras även när effekten inte behövs.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Redan gjort 2017...



Nästan 100 mil med bara 78,8 kWh batteri





Sedan måste man ju själv förstå vad det är som "lovas" och inte. Jag vågar nog påstå att det mesta handlar om okunskap hos konsumenterna när det gäller just hur elbilar fungerar.

Vanliga bilfabrikanter (typ alla) har också "lovat" bränsleförbrukningar som i verkligheten ligger mellan 25% och 40% högre vid normal körning. Men då reagerar inte folk... Utlovat 0, 52 l/mil, i verkligheten 0,82 l/mil...

När det gäller Stark Varg så handlar det sannolikt om att maximal effekt utnyttjas några sekunder åt gången. däremellan är det ingen energiåtgång alternativt regenerering. Det går inte att jämföra med en bensindriven motor där först 75-80% av energin går åt till värme och sedan fortsätter att konsumeras även när effekten inte behövs.

Tycker du själv att hypermileing på stängd bana med specialpreparerade fordon och en snitthastighet på mindre än 40km/h är relevant?

"For food and beverage pickup, they used a fishing net and had their friend David throw the goodies into the net as they drove by. It took them a total of 32 hours and they hit 606.2 total miles.

Weirdly, the car was showing a lower percentage than expected and died at 66 kWh instead of 75. Additionally, when they were done they ran into difficulties charging the vehicle."

När det gäller Stark Varg, dåså, då kan man ju göra en jämförande test med en 450cc i morgon och bevisa att det är så det körs på bana/vid tävling
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Relevant eller inte, det som ”lovats” är ju uppnått och det redan för fem år sedan med förra generationens elbil direkt ur produktionen. Sedan har utvecklingen gått framåt och många moderna elbilar - behöver inte ens vara dyra, se tex Hyundai Kona/Kia e-Niro - går att köra på WLTP-siffror under vanliga förhållanden bara det är torr väg och sommar. Utvecklingen går framåt för varje år. På tio år så har tex en gammal elbil som Tesla S gått från dryga 30 mil till 65 mils WLTP-räckvidd (måste redovisas enligt lag) med lika stort och tungt batteri. Tror man att utvecklingen nu stannat upp tar man väldigt fel.
Vad gäller motorcyklar så drar de naturligtvis nytta av samma teknikutveckling även om det är lite eftersläpning. Räkna alltså med lättare batterier med högre kapacitet och snabbare laddning för varje år.

Nu ser vi de FÖRSTA elhojarna som på allvar utmanar bensinhojar. Självklart är de dyrare och tyngre just nu, men inte särskilt mycket långsammare i verkligheten. Läs Motorrads Alpenmasters så finns siffror svart på vitt vad första generationens elhoj faktiskt är kapabel till med alla sina begränsningar. Tredje generationen kommer att göra bensinhojarna obsoleta.

Som tidigare sagt så är detta irrationella och faktiskt också många gånger frapperande okunniga motstånd mot eldrift och batterier åtminstone en smula… roande.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Tycker nog att det här känns lite mer seriöst än många andra lycksökare i branschen.
Tror inte på mirakel, men om den skulle vara "helt av banan" har ju "uppfinnarna" kissat i byxorna ordentligt. I min mening har de har för mycket att förlora på att gå ut med något de inte har täckning för, sedan kommer det att diskuteras i evighet här om det var exakt som de sa, eller någon kwh hit eller dit!
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Relevant eller inte, det som ”lovats” är ju uppnått och det redan för fem år sedan med förra generationens elbil direkt ur produktionen. Sedan har utvecklingen gått framåt och många moderna elbilar - behöver inte ens vara dyra, se tex Hyundai Kona/Kia e-Niro - går att köra på WLTP-siffror under vanliga förhållanden bara det är torr väg och sommar. Utvecklingen går framåt för varje år. På tio år så har tex en gammal elbil som Tesla S gått från dryga 30 mil till 65 mils WLTP-räckvidd (måste redovisas enligt lag) med lika stort och tungt batteri. Tror man att utvecklingen nu stannat upp tar man väldigt fel.
Vad gäller motorcyklar så drar de naturligtvis nytta av samma teknikutveckling även om det är lite eftersläpning. Räkna alltså med lättare batterier med högre kapacitet och snabbare laddning för varje år.

Nu ser vi de FÖRSTA elhojarna som på allvar utmanar bensinhojar. Självklart är de dyrare och tyngre just nu, men inte särskilt mycket långsammare i verkligheten. Läs Motorrads Alpenmasters så finns siffror svart på vitt vad första generationens elhoj faktiskt är kapabel till med alla sina begränsningar. Tredje generationen kommer att göra bensinhojarna obsoleta.

Som tidigare sagt så är detta irrationella och faktiskt också många gånger frapperande okunniga motstånd mot eldrift och batterier åtminstone en smula… roande.
Kritiken gäller ju just hur de marknadsförs. Att det lovas räckvidd x men i verkligheten uppnår man bara nästan x och då under helt konstgjorda förhållanden. Att en ICE drar 25-40% mer är även det illa. Dock brukar elfordonen ligga ännu längre från sanningen.

Man kan även påstå att elförbrukningen hemma minskar med 15% om man skaffar elbil. I det finstilta kan man nämna att man inte laddar hemma så mycket och att man energieffektiviserat hemmet. Hjälper dessa drömscenarion en kund att fatta ett datadrivet beslut? Nej.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nu ser vi de FÖRSTA elhojarna som på allvar utmanar bensinhojar. Självklart är de dyrare och tyngre just nu, men inte särskilt mycket långsammare i verkligheten. Läs Motorrads Alpenmasters så finns siffror svart på vitt vad första generationens elhoj faktiskt är kapabel till med alla sina begränsningar. Tredje generationen kommer att göra bensinhojarna obsoleta.

Exakt detta skedde när 4T i mx kom först 400 sedan 426 ännu senare 450 tunga tröga nu iprincip lika lätta som 2T men går bättre.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nu ser vi de FÖRSTA elhojarna som på allvar utmanar bensinhojar. Självklart är de dyrare och tyngre just nu, men inte särskilt mycket långsammare i verkligheten. Läs Motorrads Alpenmasters så finns siffror svart på vitt vad första generationens elhoj faktiskt är kapabel till med alla sina begränsningar. Tredje generationen kommer att göra bensinhojarna obsoleta.

Exakt detta skedde när 4T i mx kom först 400 sedan 426 ännu senare 450 tunga tröga nu iprincip lika lätta som 2T men går bättre.
Är det därför 250 tvåtakt och 450 fyrtakt tävlar i samma klass? ?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Kritiken gäller ju just hur de marknadsförs. Att det lovas räckvidd x men i verkligheten uppnår man bara nästan x och då under helt konstgjorda förhållanden. Att en ICE drar 25-40% mer är även det illa. Dock brukar elfordonen ligga ännu längre från sanningen.

Man kan även påstå att elförbrukningen hemma minskar med 15% om man skaffar elbil. I det finstilta kan man nämna att man inte laddar hemma så mycket och att man energieffektiviserat hemmet. Hjälper dessa drömscenarion en kund att fatta ett datadrivet beslut? Nej.
En varm och skön sommardag ger en helt annan räckvidd än en sval vår eller höstdag.
I den bästa av elbilstider går jag ut till min nyladdade hybrid och ser att den tycker att jag kommer 60km innan den eldar T-rexar.
Nu när jag kommer ut så tycker den att 30km är rimligt.
Körmönstret är väldigt lika dag för dag och varma dagar är det AC på och kalla dagar värme.
Möjligen att det går lite försiktigare nu när det är halt och snöigt, men det ger bara en längre beräknad räckvidd då en parameter är hur jag körde senast.
Så utlovad räckvidd på el uppnår jag under någon sommarvecka. Men faktiskt s når jag den sträckan utan ansträngning, just då.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Är det därför 250 tvåtakt och 450 fyrtakt tävlar i samma klass? ?
250 2T med rätt förare hänger med en 450 men då får man köra en 250 som en 125cc 2T fullt skaft hela tiden.

Men det är enklare att åka lika fort. På en 450 den förlåter mera iomed motor karaktären.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Relevant eller inte, det som ”lovats” är ju uppnått och det redan för fem år sedan med förra generationens elbil direkt ur produktionen

Med stenhårt pumpade däck, tejpade luftintag, INGENTING igång osv...

Här har du relevanta siffror från verkligheten, där åtminstonde jag lever:
"Jag har nu åkt Sthlm - Kungsberget (237 km) i -7 grader (ja tillbaka med) med 4 vuxna + takbox samt last. Snittförbrukningen blev 27,3 kWh/100 km." WV ID4
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Med stenhårt pumpade däck, tejpade luftintag, INGENTING igång osv...

Här har du relevanta siffror från verkligheten, där åtminstonde jag lever:
"Jag har nu åkt Sthlm - Kungsberget (237 km) i -7 grader (ja tillbaka med) med 4 vuxna + takbox samt last. Snittförbrukningen blev 27,3 kWh/100 km." WV ID4

Jag har 10.000 mil elbil nu i Norrbotten. Ligger på 1,94kWh i genomsnitt. Inkl släpvagnskörning några gånger till Säfsen och Hemavan.
Ingen konst dock att få högre om man kör +120 km/h med takbox. :)

Men det många verkar missa är att WLTP-räckvidden är något som de MÅSTE kommunicera, eftersom det är en standard som skall underlätta jämförelser.

En seriös försäljare säger däremot att det absolut GÅR att nå och överträffa den räckvidden en fin sommardag om man kör försiktigt men oftast får man räkna med mindre beroende på omständigheter som temperatur, väglag, last, hastighet osv osv.

Min bil som har 560km WLTP deklarerar 499km vid normalförbrukning. Jag har räknat 45 mil med marginal sommartid. Vintertid worst case 30 mil med marginal. Däremot har jag kört Hemavan-Luleå vintertid (-10) på 1,39 kW/mil vilket ger 56 mils räckvidd… då var det medvind.

Går man in på spritmonitor och liknande så ser man verkliga siffror för ICE-bilar också och de är ofta ganska långt ifrån den deklarerade i marknadsföringen. Inget nytt!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har 10.000 mil elbil nu i Norrbotten. Ligger på 1,94kWh i genomsnitt. Inkl släpvagnskörning några gånger till Säfsen och Hemavan.
Ingen konst dock att få högre om man kör +120 km/h med takbox. :)

Jag har en kompis som är elbilsfanatiker och kör Tesla bland annat.
Han säger att +2kw drar alla elbilar om man kör dom precis som man kör bensinbil.

Han säger också att alla börjar köra snålare när dom skaffar elbil, eftersom man ser det så lätt på mätaren, jag som bara kör elbilar ibland får dom att dra mycket mera, eftersom jag kör även ICE bilar oekonomiskt.

Jag snittade 2.2 i en Leaf stadskörning (men i en stad med lite trafik och nästan inga trafikljus)

Eco läget är ju bara korkat, ingen jävel stryper väl sin bensinbil heller?
Däremot brukar jag köra med mycket regen, där så är möjligt, jag gillar att kunna enpedalsköra, trots att jag började köra bil en Saab med frihjul
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Går man in på spritmonitor och liknande så ser man verkliga siffror för ICE-bilar också och de är ofta ganska långt ifrån den deklarerade i marknadsföringen. Inget nytt!
Men när bensinen börjar tryta i tanken så svänger man in på macken.
Det finns en ledig pump och det tar 5 min att fylla upp.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top