Störande detalj på nya sporthojsmodeller.

• Thread starter Thread starter Kneedrag
  • Start date Start date
Varför skulle du få en "urkass ljusbild" bara för att du har en strålkastare med halvljus och en med helljus?

..och nej, du ska inte använda helljuset mer än vid mörker och då du inte har möte. Sådeså.

Du kör inget när det är mörkt va!?
Varför ska vi motocyklister nöja oss med dåligt halvljus på hojen för? Det får du gärna förklara för mig.

min hoj är från -95 och har också bara halvljus på ena
det jag stör mig mest på är allas kommentarer om mitt trasiga halvljus
så får man förklara att det ska vara så :mad:

Det som stressar mig mest är att går en lampa speciellt halvljuset sönder på natten, vad gör jag då? Rullar in hojen i skogen? Sätter mig bredvid och bivakerar? Bivak av be awake. Alternativt går fram och tillbaka tills det blir ljust. För att inte frysa så mycket. Därför skulle jag mycket gärna ha 2 st kombinerade hel/halvljuslampor. Då finns 50% kvar när en lampa går sönder. Det går att köra till nästa mack. Kruxet är att jag kan troligen inte ha två hel/halvljuslampor för det är helt olika optik på Suzukin, halvljus ser ut som halvljus, helljus en rund lins.

Visst finns det folk som meckat dit så man får halvljus i två lampor samtidigt på äldre hojar.

Det jag menar är ju att det finns det ju orginal dubbellysen med 2 st halvljuslampor på många sporthojar exempel av 00-03 årsmodell. Varför sluta mc-producenterna med det?. Plötsligt ska alla nya sporthojar ha EN halvljus lampa och en hel-ljuslampa. Helt iditoiskt tycker jag.:huvet:va

Nu är jag inte 100% säker på det här så häng mig inte om jag har fel men jag har för mig att någon gång kring -00 så kom en regel att man inte får ha mer än en halvljuslampa. I samband med det så blev det så på alla hojar.
Något år senare infördes regeln att man får ha två halvljuslampor om det är mindre än 20cm mellan dom.

MEN. Eftersom inga kunder efterfrågar det utan väljer den hoj som är häftigast utan att fråga efter hur halvljuset är så lägger inte tillverkarna ner några pengar på att greja det.

Varför ska vi motocyklister nöja oss med dåligt halvljus på hojen för? Det får du gärna förklara för mig.

Nja. Det är inte helt säkert att det automatiskt är så mycket sämre.

Dom brukar ofta stoppa in insatser med H7 lampor och dom kan inte ha både hel och halvljus.
Dock har dom betydligt bättre ljusbild och ljusutbyte än en H4.
Så du får bättre ljus än det skulle vara från en H4 lampa men strömförbrukningen blir mindre än en H4 helljus. (H4 helljus är 60 watt medan en H7 är på 55 watt).

Sparar som på strömförbrukare kan dom göra generatorn mindre vilket spar vikt och det är ju nog så viktigt när alla vill ha en hoj med 200 hästar som väger under 200 kilo fulltankad.

Men visst. En H7 halvljus ger mindre ljus än två H4. Så ur det perspektivet har du ju rätt.

Är det bara ljus du är ute efter så kan du alltid stoppa in Nightbreaker lampor istället för valfri noname lampa. För mig gjorde det i alla fall ganska stor skillnad även om dom är betydligt dyrare och dessutom enligt vad jag kan uttyda av förpackningen har kortare livslängd.

Last edited:
Inte helt lätt att få rätt ljusbild , Försökte för länge sen att peta dit en H4lampa i min Gixxer lampa men det blev skit så jag la ner det

Men håller med skitfult med en lampa

Fan va alla gnäller om sina halvljus... :näsblod Tänk på stackars S1000RR som ser helt missbildad ur redan från start! :näsblod:gnissla:huvet:brinnerup:död:va:mad: Den ser ut som skit med både halv och helljus påslagna! :tungan

Äh, kör själv med hellyset på jämnt och SÅ mycket bländar det inte på motorcyklar om man inte stirrar rakt in i lyktan som dom flesta gett sig fan på att göra och sen bli förbannade på en för det... ? :va

Men alltså bara för att du har en halvljuslampa som lyser behöver det absolut inte betyda att du har en sämre ljusbild, du verkar mer störa dig på att det ser mindre snyggt ut.

Inte helt lätt att få rätt ljusbild , Försökte för länge sen att peta dit en H4lampa i min Gixxer lampa men det blev skit så jag la ner det

Men håller med skitfult med en lampa

Gav upp det på min gixxer också. Men nu handla tråden inte om mina gsxr:ers (om nu någon missa det) utan allmänt om varför mc-producenter gått från ok ljusbild till helkass på de flesta sporthojar.

Min gamla Daytona 600 hade dubbla h4 lampor. dvs båda lös .. kan inte påstå att det vart så mycket bättre ljus för det ! handlar mycket mer om hur reflektorerna ser ut , anledningen till dåligt ljus e oftast att hojen ska se "snygg" "tuff" "racing" ut så då gör tillverkaren små reflektorer. men annars e det bara att installera 2 st Hella bignick där fram .. vill man ha ännu bättre ljus --- sätt dem på hjälmen så har du kurvljus på köpet :tummenupp

/Pär

Min gamla Daytona 600 hade dubbla h4 lampor. dvs båda lös .. kan inte påstå att det vart så mycket bättre ljus för det ! handlar mycket mer om hur reflektorerna ser ut , anledningen till dåligt ljus e oftast att hojen ska se "snygg" "tuff" "racing" ut så då gör tillverkaren små reflektorer. men annars e det bara att installera 2 st Hella bignick där fram .. vill man ha ännu bättre ljus --- sätt dem på hjälmen så har du kurvljus på köpet :tummenupp

/Pär

Ska hojen inte gå att använda för gatkörning? Lite krast uttryckt jag vet. Men jobbpendling morgon som kväll är det bra om man har ok halvljus på hojen. Tittar på den nya kawan och den måste fungera till allt:D:) för dem pengarna.

Troligtvis är svaret så enkelt att det är billigare att bygga med H7-lampor än H4.

Måste vara att det sparar pengar och vikt som någon annan var inne på.

Men man tycker ju att säkerhet ska komma först.:brinnerup

Last edited:
Ska hojen inte gå att använda för gatkörning? Lite krast uttryckt jag vet. Men jobbpendling morgon som kväll är det bra om man har ok halvljus på hojen. Tittar på den nya kawan och den måste fungera till allt:D:) för dem pengarna.

Måste vara att det sparar pengar och vikt som någon annan var inne på.

Men man tycker ju att säkerhet ska komma först.:brinnerup

tveksam till att jobbependling var det första ingenjörerna tänkte på när de karvade fram den nya kawan :va

tveksam till att jobbependling var det första ingenjörerna tänkte på när de karvade fram den nya kawan :va

Kanske inte det första men dock en viktig faktor , hojen kommer säljas till många gatåkare.
Tror inte alla är banåkare:rolleyes::tungan.
Många är korvmojsåkare.:D

Lite ironiskt är att folk kan lägga 15 000 kr + på utrustning men bra hel och halvljus på hojen är inget man tänker på tills man behöver det.
Ska man inte tänka på säkerhet? då hör bra ljus på hojen dit eller hur?

Tycker det här är ett problem som borde uppmärksammas mer av mc-förare, smc och motorcykelproducenter.

Last edited:
Min lyser också bara med en lampa när man har halvljus, likadant när det är helljus. Är det en konspirashjion!?

:eek::5sure

min hoj är från -95 och har också bara halvljus på ena
det jag stör mig mest på är allas kommentarer om mitt trasiga halvljus
så får man förklara att det ska vara så :mad:

Detta + att jag ville ha mer halvljus då jag kör även nattetid gjorde att jag "kopplade ihop dom".. Du behöver inte ens bekymra dig om att du har fel lampa i andra strålkastaren om det var som på min (antar det).
Så lätt att nästan vem som helst klarar av det. Kostar nästan inget.

Den mest störande detaljen på nya sporthojar är prislappen tycker jag. Dock efter försäkringspremien.

Last edited:
Bara jag som får påpekanden från en mängd bilister om att bara ena lampan lyser? antingen verbalt eller genom ihärdiga helljusblinkningar..är lagom trött på det iaf..

Bara jag som får påpekanden från en mängd bilister om att bara ena lampan lyser? antingen verbalt eller genom ihärdiga helljusblinkningar..är lagom trött på det iaf..

Ännu roligare sak som jag läste på ett hondaforum, en kille fick böter för att bara en halvljuslampa lös. Hjälpte inte hur mycket han försökte förklara för lokale sheriffen att det ska vara så. Så böter fick han och honda fick de ringa för att makulera det hela. H:Da ha ha:D

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla