Stämd av annan deltagare efter körning på Mantorp

Status
Ej öppen för fler svar.

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Det är ju så det måste fungera på en bandag.

Annars blir det ju slumpen som avgör om motparten är införstådd i riskerna och står för sina kostnader själv, eller om du blir stämd på ett par hundra tusen för hoj, vård och förlorad inkomst. (om motparten saknar olycksfallsförsäkring). Det känns ännu mer olustigt.

Och "bära sig åt hursomhelst" kan man ju inte, de flesta arrangörerna förbehåller sig ju rätten att skicka hem folk som inte accepterar de regler som gäller. AP har t om med i sitt papper att arrangörern kan avbryta hela körningen om det krävs.

En ren olycka ja, vad jag menar är att om man skall tolka avtalet bokstavligt så kan man inte kräva kallekula på en spänn efter att han tappade hojen när han gjorde en fuckyouburnout så att den for in i hojarna som stog strax intill och brann upp...
Kallekula skickar vi hem och sen är det bra med det.
Extremt, jag vet men tänk om.
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Är man med i leken så får man leken tåla!
Som att jag skulle stanna varje morgon och slanta upp till varje bilist när jag tappar skruvar och liknande från min Ducati. Hur skulle det se ut?
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Shit vilken idiot. Som sagt, det har sagts 100ggr i denna tråd men på bana så kör man på egen risk.

Kan dra ett exempel på min farsa som var ute och vädrade sin porsche 996 cup för ett par år sedan på gälleråsen. Efter två varv får han en annan porsche i arslet. Den andre bromsar på sig i trösen. Hela häcken på bilen blir skit och en ganska dyr ljuddämpare blir mos.

Inte fan krävde han någon ersättning och inte fan ska någon göra det heller. Kunde lika gärna vara tvärt om.

Om det inte är ett kontrakt är det ett gentlemens agreement, och gubbjäveln denna tråd handlar om är allt annat än en gentlemen.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Kom på en sak när jag sitter och läser detta.
Om något lossnar från ditt styre när du kör i 250 km/h, så skjuter du inte det bak, utan det kommer att fortsätta att åka fram (med lite mindre fart).
Detta betyder faktiskt att det inte var du som "sköt" iväg något på hans hoj, utan att det faktiskt var han som körde på ditt föremål.

Lycka till

Men om han(marcell) kör på föremålet med bakhjulet som han tappar och sedan skjuter iväg det då?

Dock så är det väl mer troligt att Marcell körde på någon annan skit på banan och sköt det olyckligt rätt i kylaren på gubbjvl hoj
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Här är ett lysande exempel på någon som haft en dålig uppväxt, bråk i sandlådan, vald sist i brännbollen, skaffat sig en civilrättexamen och gått på gym för att skapa sig en social acceptans. Tyvärr har personen i frågan förmodligen en kognitiv skevhet i paritet till övrigt samhälle varpå denna inte då eller nu begripit uttrycket:

Den som är med i leken får leken tåla! :fakta

Säg gärna till när detta är utagerat så vi kan begära ut diverse protokoll för att se vem pajasen är:dummer
 

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
sverige
Hoj
kronans trampcykel
Googla förenklat tvistemål

utifrån vad jag vet så tycker jag att TS har rätt i sak, och han har också argumenterat sakligt. Tycker dock man (som supporter) ska avhålla sig från att kasta skit och öknamn. Även ta det lugnt med att ge juridiska råd, en civilmål är en risk för båda parter eftersom förloraren får betala sina egna och motpartens kostnader. Man bör nog prata med en jurist och sitt försäkringsbolag innan man tar beslutet hur man ska göra.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Googla förenklat tvistemål


Den som blir anklagad/åtalad blir väl inte ersättningsskyldig för rättegångskostnaderna? Det är väl den som startar det hela som är det, den som försvarar sig behöver väl bara stå för sin egna försvarare om han/hon förlorar?
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Låter som en riktig jävla idiot, visst, jag förstår honom men samtidigt så bör han ha försäkring som täcker det väl?
Skulle han vinna i rätten så kör på ett hembesök ett halvår senare eller så och lämna en lapp med ordet karma på bara, jämnt ut.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
För något år sedan så tappade en förare i SBK sin bromsoksbult och den flög rakt in i bakomvarande förares kylare. Stort tydligt märke efter en bromsbult då den landade på längen så man kunde se vart skallen av den var. Bromsbultar ska enligt reglementen vara säkrade med ståltråd för att inte lossna av säkerhetsskäl. Så föraren hade kunnat ifrågasatt den andre en hel del. Men troligtvist hade dom varit "najjade" med en sprint/r-clips som lossnat för den var ditsatt på en bult som inte varit dragen med rätt moment innan. "Raceincident" och duktigt olycklig händelse tyckte den drabbade racerföraren och bytte kylaren direkt utan att ställa till bråk.

Den skånska o'boydrickande föraren hade missat najningen helt, och troligen även åtdragningen av bultarna, då han mitt i mekandet gick för att hjälpa en annan deltagare med sitt mekande. Jag gissar att det ledde till tidsnöd/stress som gjorde att han helt enkelt glömde bort det som återstod, även om det inte får ske.
En bult planterades mycket riktigt i en kylare på en hoj vars förare fick en hal upplevelse. Mortenzoni och nån mer fick en sämre upplevelse då de stod på näsan i Hansen rakt framför skåningens ögon.
Skämmes ta mig fan, och en ordentlig ursäkt till alla berörda var på sin plats. Inga sura miner trots det, och han har inte sett till någon stämning ännu.
Samma skåning har för övrigt på en hyrd hoj tappat ett helt bromsbelägg pga materialsvikt, med bollhavsdyk som ett brev på posten. Inga stämningar där heller.

1. Ta med hjärnan.
2. Ha inte glykol i kylaren vid bankörning.

/Skånsk o'boydrickare
 
Gick med
9 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 1000
Ja, det där kommer jag ihåg...:mad:

Den oboy drickande pojken tappar en bult som hamnar i kylaren på en hoj vars förare inte rengjort kylsystemet sen det var nytt och har således kvar glykol som läcker ut. Det blir halt i Hansen och jag går omkull och efter mig kommer en hoj till, vars hoj jag håller på att få i trynet och vars förare landar på min hoj.

Det var bara att fixa hojen till kvalet. :tummenupp
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hej på er.

Nu har jag bara läst lite juridik, men tycker att det är konstigt att TS får ett krav från Kronofogden.
Reserverar mig för att jag kan ha missat någonting i tråden där, och försöker att hjälpa så gott jag kan.
Men för att Kronofogden ska engagera sig så krävs det ett domslut, eller att en betalning har passerat förfallodagen.

I alla fall så är det bara att betrakta detta som en helt vanlig faktura, och bestrida denna skriftligt.
Du kan bestrida alla följande påminnelser, och övriga krav, skriftligen, detta gör att du ej anses som "kriminell", utan detta är det normala förfarandet när man anser att fakturan är felaktig.
Det viktiga är att du bestrider den, och gör det skriftligen.

Nästa steg är det som kallas för stämning.
Det är inte så dramatiskt som det låter, men det är nästa steg som motparten måste ta, om denne anser att pengarna skall betalas.
Motparten lämnar då in en ansökan om stämning till tingsrätten, betalar 450 kr, och det blir ett ärende.
Då får du i din tur svara på denna förfrågan.
När svaret har kommit in till rätten blir parterna kallade till ett sammanträde inför en domare.
Ibland kan målet avgöras redan här.
Under domarens ledning får parterna bemöta varandras påståenden så att deras ståndpunkter blir tydliga och fullständiga.
Även behovet av bevis gås igenom.
Sammanträdet kan hållas per telefon om parterna vill det, och det är lämpligt.
Förberedelsen ska om möjligt avslutas vid det första sammanträdet.
Om det inte går fortsätter förberedelsen genom skriftväxling eller vid ett nytt sammanträde.
Ibland kan domstolen avgöra tvistemål på handlingarna, det vill säga enbart genom att titta på skriftliga bevis och andra handlingar.
Innan ett mål avgörs på handlingarna får parterna tillfälle att slutföra sin talan.
En part som vill få ersättning för sina rättegångskostnader måste begära det särskilt innan huvudförhandlingen avslutas.

Det svåra här är ju kostnadsbiten, och även osäkerheten.
Som många här säger, det är en sak att ha rätt, och en sak att vid en juridisk prövning verkligen få rätt.

Om ni har anlitat ombud lämnar dessa in sina kostnadsräkningar i samband med detta.
För den som inte anses ha råd att hålla sig med en försäkring som ger rättsskydd, finns en möjlighet till allmän rättshjälp, även hemförsäkringen, eller SMC kan vara till hjälp här.
Den som har en årsinkomst över 260 000 kronor anses emellertid ha råd med en rättsskyddsförsäkring och får därför ingen rättshjälp.

Men jag hör många duktiga röster här, och med ett bra underlag utifrån detta, så tror jag att en "riktig" jurist kan göre en relevant bedömning på hur en tingsrätt hanterar detta.
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Synd ändå att man inte hade med en sån här gubbe i SBK startfältet tex på Knutstorp när tävlingsledningen släppte ut oss på banan medan det stod flera fordon och 10-talet funktionärer bakom krönet på baksidan. Vi hade behövt någon som orkat få upp det i domstol. Den här grejen det handlar om nu känns rätt löjlig.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Flyttar tråden från Racingforumet till Mc-relaterat eftersom ämnet berör de som befinner sig på en bana i samband med bandagar och inte tävling.
Ok?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Flyttar tråden från Racingforumet till Mc-relaterat eftersom ämnet berör de som befinner sig på en bana i samband med bandagar och inte tävling.
Ok?

Helt OK, rör ju inte racing :fakta (även om det kan snudda vid det :krama )
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Kommer själv från racing-sida och älskar köra bandagar fortfarande. Har rotat lite i det här för några år sedan utan komma fram till så mycket då det ej verkar vara prövat i rätten.
Kan detta vara slutet på bandagar? Måste alla skaffa licens och köra på den?
Blanketter med friskrivningar från arrangörer, är dom lagliga??
På inhägnad bana gäller ej trafikförsäkring men när är det inhägnad bana?
Dom flesta(alla ?) banor är inhägnade men alla är inte godkända,,
Hade alla låst grinden för allmänheten eller hade dom vakt vid den stängda grinden till banan??
SMC "går" ju runt lagen för försäkringsbolagen godkänner deras körningar..
Hoppas på att höra hur detta går och om nått blir tydligare angående bandagar jämfört med licensträningar!
Detta ska följas!
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top