Stämd av annan deltagare efter körning på Mantorp

Status
Ej öppen för fler svar.

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Jag orsakade en olycka på Gelleråsen, där jag då erbjöd andra personen att betala för hans skador. Han tyckte att nej, vi alla är medvetna om riskerna.

Jag tycker själv att din gubbe verkar helt dum i huvudet som börjar kräva saker. Hoppas det löser sig!
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Bandagsarrangören kan bara friskriva sig från att någon processar mot dom pga skador som uppstår medan man kör.

Står det inte explicit i detta dokument att man inte får begära skadestånd av andra deltagare, så har nog gubben all möjlighet att processa och vinna detta mål.

Njae, tycker väl att punkt nr 2 i blanketten för inskrivning som båda parter i fallet har skrivit på är ganska tydlig.
"Oavsett vem som orsakar ev. skada så ansvarar varje förare/deltagare för sig själv och sitt fordon. Detta gäller både på motorbanan och i depåområdet. Arrangören försäkrar inte deltagare eller deras egendom."

Det man inte kan friskriva sig från är lagstiftning och nu har Marcells motpart har skrivit att han har gjort en egen tolkning av diverse formuleringar och hans uppfattning är av en annan. Behöver jag säga vem vi tycker har rätt i frågan?

Min högst personliga uppfattning är att Marcell har rätt och det vet han. Nu får vi se om detta prövas eller inte och vad resultatet blir i juridiskt mening. Allt här är spekulationer eftersom SH inte består av en skara juridiskt kunniga människor, men helt klart är alla som skriver väldigt överens om hur vi bör förhålla sig till varandra och det känns skönt att läsa :tummenupp

//Nitrous
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ni hittade inte händelsevis mannens ryggrad på eller i nära anslutning till banan?

Allvarligt, vad är det för fel på lite heder, vanligt sunt förnuft, det rimliga i att hålla sig till en vedertagen praxis samt att hedra det åtagande man de facto gjort, skriftligen ?

För övrigt håller jag med en tidigare skribent om att tråden borde ligga i mc-relaterat och inte racingforumet då det mest angår oss touringnissar som någon gång förirrar oss in på en bana. (Jaja, jag överdriver men visst rör det sig om 2 reggade hojar?) Tror näppeligen det riktiga racefolket dras med tjafs om slikt.
 

blackizzz

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Tyresö
Hoj
Yamaha YZF R125 -11
I en förhandling som denna, speciellt när det gäller två privatpersoner, har den kärande parten (gubben) bevisbördan. (Då parterna är likvärdiga)

Vilka lagrum gubben hänvisar till har ingen betydelse, rätten tar inte detta i akt och kommer endast använda sig av de enligt lag tillämpliga lagrummen.

När personen i fråga skrivit under ett avtal, där han friskriver sig rätten att kräva ersättning för skador, är det en "done deal" om inte rätten anser att avtalet är ogiltigt. (Vilket jag har mycket svårt att se)

Det som gör mig mer än lite irriterad är att gubben (och hans eventuella jurist) valt att följa målet till tingsrätt. När det som här handlar om ett förenklat tvistemål (mindre än ett halvt prisbasbelopp, IE ungefär mindre än 21000) då det kommer att kosta honom mer än detta i rättegångskostnader, oavsett om han vinner eller förlorar.

Kommer bli ytterst intressant att se hur rättens dom ser ut...

PS. Tänk på att fråga arrangören om det avtal han skrivit under, och inkludera detta i svaromålet!

Lycka till! :)
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Väldigt intressant tråd. jag håller på TS i den eventuella "duellen". Personligen hoppas jag det blir prövat i rätten och att TS vinner.

men utöver det vill jag lägga upp ett förslag. om det inte redan finns vill säga
*En tråd där medlemmar kan posta sina juridiska mål samt ge resultat så att om flera råkar ut för liknande kan läsa om vad rätten verkligen beslutade och på så sätt försöka relatera det till sina egna problem och kanske kunna skaffa sig en uppfattning om hur det troligen kommer att gå i sitt egna fall så som:
-Tips på vad som kan vara till fördel att ha med (Kanske avtalet man skrev på innan man körde på banan?)
-övrigt (kommer inte på något vettigt att skriva just nu…)


Hoppas ni förstår min ide, helt klart en intressant tråd / Sticky inför framtiden kanske? (om den inte redan finns då)

:tummenupp
 

Kneedrag

Guest
bestrid kravet!
Han kanske har lite dåligt med slantar nu under juletid! Ett försök att få dig ts att slanta upp bara!

Att du sakna en styränd behöver inte betyda att det var din styrvikt som flög på hojen!
Kan det vara att du körde på en sten som flög iväg som ett skott!?
Eller satt en likadan styrvikt fast i hålet på kylet på hans hoj?!
Om du tappat en styrvikt så kan någon annan gjort det också under bandagen!

Störd gubbe som behöver pengar!
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Man funderar förskräckt på hur framtiden ser ut innom bandagskörningar OM gubben vinner.
Vågar man sig då ut om man blir ansvarig om nån skrotar en ny hoj i sin närhet???

Må han stanna hemma hedan efter!
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Bandagsarrangören kan bara friskriva sig från att någon processar mot dom pga skador som uppstår medan man kör.

Står det inte explicit i detta dokument att man inte får begära skadestånd av andra deltagare, så har nog gubben all möjlighet att processa och vinna detta mål.

Tveksamt eftersom det inte finns ett prejudicerande mål och att jag antar? att det står att all körning sker på egen risk.

Ansvarsfrågan blir frågan.

Bandagsarrangören borde varit tydligare med att föraren avsäger sig rätten att rikta några som helst krav på skador av förare eller maskin hur dom än uppkommer.

Detta skulle jag tolka som i att all körning sker på egen risk.
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Tveksamt eftersom det inte finns ett prejudicerande mål och att jag antar? att det står att all körning sker på egen risk.

Ansvarsfrågan blir frågan.

Bandagsarrangören borde varit tydligare med att föraren avsäger sig rätten att rikta några som helst krav på skador av förare eller maskin hur dom än uppkommer.


Saxat från Nitrous inlägg:
"Oavsett vem som orsakar ev. skada så ansvarar varje förare/deltagare för sig själv och sitt fordon. Detta gäller både på motorbanan och i depåområdet. Arrangören försäkrar inte deltagare eller deras egendom."


Det kan väl bara tolkas på ett sätt?
 
Last edited by a moderator:

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Saxat från Nitrous inlägg:
"Oavsett vem som orsakar ev. skada så ansvarar varje förare/deltagare för sig själv och sitt fordon. Detta gäller både på motorbanan och i depåområdet. Arrangören försäkrar inte deltagare eller deras egendom."


Det kan väl bara tolkas på ett sätt?

Tydligen inte :tungan
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Saxat från Nitrous inlägg:
"Oavsett vem som orsakar ev. skada så ansvarar varje förare/deltagare för sig själv och sitt fordon. Detta gäller både på motorbanan och i depåområdet. Arrangören försäkrar inte deltagare eller deras egendom."

Det kan väl bara tolkas på ett sätt?

Vill man ha det så egentligen??
Alla kan bära sig åt precis hur som helst utan att behöva stå för några konsekvenser av sitt handlande...
Det här fallet är ju egentligen att jämföra med ett stenskott så det är ju bara löjligt att ställa krav men annat kan ju inträffa där man tycker annorlunda.
 

sylta nr1

Sporthojsnörd
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
Cx 500 EXC300 Tenere 700 EXC-F 250
Har inte läst hela tråden men det är ju samma sak när man får ett stenskott i framrutan. Bara att gilla läget!:huvet
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Vill man ha det så egentligen??
Alla kan bära sig åt precis hur som helst utan att behöva stå för några konsekvenser av sitt handlande...
Det här fallet är ju egentligen att jämföra med ett stenskott så det är ju bara löjligt att ställa krav men annat kan ju inträffa där man tycker annorlunda.

Licens=förarförsäkring, betala gärna en extraslant för utökat skydd, kolla med SBF/SVEMO/SMA om vad som gäller om arrangören går via dem annars så kollar du vad arrangören erbjuder för alternativ.
Sakförsäkring, dvs din egen hoj/bil får du stå för helt själv, obs, var uppmärksam på vad som gäller för ditt transportfordon (racebuss, bil med släp etc) som står i maskindepån om något händer med det.

Kolla dessutom med ditt försäkringsbolag om din personskadeförsäkring gäller vid extremsporter......
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Saxat från Nitrous inlägg:
"Oavsett vem som orsakar ev. skada så ansvarar varje förare/deltagare för sig själv och sitt fordon. Detta gäller både på motorbanan och i depåområdet. Arrangören försäkrar inte deltagare eller deras egendom."


Det kan väl bara tolkas på ett sätt?

Det tycker jag inte, det går att tolka som att du ska ha koll på dig och din hoj så har jag koll på mig och min hoj.
Om det sen händer något med min hoj/mig som orsakar skada på dig/din hoj så har inte jag uppfyllt avtalet och kan således krävas åtgärda felen.

Det går säkert att tolka på fler sätt.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Vill man ha det så egentligen??
Alla kan bära sig åt precis hur som helst utan att behöva stå för några konsekvenser av sitt handlande...
Det här fallet är ju egentligen att jämföra med ett stenskott så det är ju bara löjligt att ställa krav men annat kan ju inträffa där man tycker annorlunda.

Det är ju så det måste fungera på en bandag.

Annars blir det ju slumpen som avgör om motparten är införstådd i riskerna och står för sina kostnader själv, eller om du blir stämd på ett par hundra tusen för hoj, vård och förlorad inkomst. (om motparten saknar olycksfallsförsäkring). Det känns ännu mer olustigt.

Och "bära sig åt hursomhelst" kan man ju inte, de flesta arrangörerna förbehåller sig ju rätten att skicka hem folk som inte accepterar de regler som gäller. AP har t om med i sitt papper att arrangörern kan avbryta hela körningen om det krävs.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
utifrån vad jag vet så tycker jag att TS har rätt i sak, och han har också argumenterat sakligt. Tycker dock man (som supporter) ska avhålla sig från att kasta skit och öknamn. Även ta det lugnt med att ge juridiska råd, en civilmål är en risk för båda parter eftersom förloraren får betala sina egna och motpartens kostnader. Man bör nog prata med en jurist och sitt försäkringsbolag innan man tar beslutet hur man ska göra.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Om nu namnet på den här gubben/mannen kommer till till de olika bandagsarrangörernas kännedom och han märker att olika bandagsarrangörer frekvent nekar honom att köra finns det nog en viss risk att han kommer att anmäla arrangören/arrangörerna till DO:gnissla

Dom blir nog stämda direkt av han då ja. Får betala ut en stor ersättning till han och ge han gratis körning på alla bandagar mm :fakta :brinnerupp
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Kom på en sak när jag sitter och läser detta.
Om något lossnar från ditt styre när du kör i 250 km/h, så skjuter du inte det bak, utan det kommer att fortsätta att åka fram (med lite mindre fart).
Detta betyder faktiskt att det inte var du som "sköt" iväg något på hans hoj, utan att det faktiskt var han som körde på ditt föremål.

Lycka till
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Har inte läst hela tråden men det är ju samma sak när man får ett stenskott i framrutan. Bara att gilla läget!:huvet


Inte alls samma sak.
Ett stenskott "skjuter" man på en annan bil.
Trillar något av från styret när man kör fram, så kommer föremålet att fortsätta fram, och det är "bil/mc" bakom som kör på föremålet.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top