SR-71 vs Viggen

Blackninja skrev:
Fan sicket fett jobb o vara flygare, men det dög man inte till, kom till nån simulatorsak på dag två när man fick stämpla ut :huvet

Jaså, det var ju trist! När gjorde du de testerna?
Får se om de vill ha mig. Har klarat testerna, så nu är det "bara" konkurrensen bland oss som klarat det kvar...väntar ivrigt på svaret som skall komma runt Februari... :banana
 
McFille skrev:
Jaså, det var ju trist! När gjorde du de testerna?
Får se om de vill ha mig. Har klarat testerna, så nu är det "bara" konkurrensen bland oss som klarat det kvar...väntar ivrigt på svaret som skall komma runt Februari... :banana

får ja följa med då? på en tur i planet dvs
 
oFFkeFF skrev:
Det är väldigt få som avslöjar exakta siffror, och man döljer så gott man kunde sina prestanda.
Viggen går betydligt högre än man skrivit.
Flyghöjd har inte jättemycket med hur planet är designat, utan på hur lite syre motorn kan gå på. Eftersom SR71'an och Viggen har samma motor, förutom att man krämade ur ännu lite mer effekt i viggens motor, skiljer inte flyghöjden alltför mycket..


Stämmer verkligen det...att dom har samma motor?
 
fireblade skrev:
För 10 år sedan kunde man med spionsateliter i gynnsamma förhållanden läsa numerplåtar på bilar....

Då fick allt skylten ligga på backen isåfall. Blir lite svårt att läsa den uppifrån annars :hihi
 
Maax skrev:
Stämmer verkligen det...att dom har samma motor?

Nej, Viggen har Volvo RM8 (Pratt & Whitney JT8D-22) dubbelströms 1x125 KN dragkraft med EBK

SR-71 har två Pratt & Whitney J58-1 enkelströms med 2x151 KN dragkraft med tänd EBK.
 
Chris Ash skrev:
Nej, Viggen har Volvo RM8 (Pratt & Whitney JT8D-22) dubbelströms 1x125 KN dragkraft med EBK

SR-71 har två Pratt & Whitney J58-1 enkelströms med 2x151 KN dragkraft med tänd EBK.

Ska vara samma motor i grund och botten. Mer eller mindre kommersiell motor som man hängde på en EBK på.
 
"Volvo RM8 (Pratt & Whitney JT8D-22) dubbelströms 1x125 KN dragkraft med EBK"

hmm passar den i min gixxers ram?? :D
 
=Drex= skrev:
"Volvo RM8 (Pratt & Whitney JT8D-22) dubbelströms 1x125 KN dragkraft med EBK"

hmm passar den i min gixxers ram?? :D

Allting går om man vill.
Dock får du vara bered på att göra vissa smärre modifikationer på ramen... :rolleyes:
 
Chris Ash skrev:
Nej, Viggen har Volvo RM8 (Pratt & Whitney JT8D-22) dubbelströms 1x125 KN dragkraft med EBK

SR-71 har två Pratt & Whitney J58-1 enkelströms med 2x151 KN dragkraft med tänd EBK.

JT8D sitter i några passagerarplan däremot- tex Boeing 727, DC9

SAAB hade ju en hel del grejjer som inte blev av - jag kommer ihåg allt bråk om B3LA i slutet på 70talet - vad vi nu skulle med det till...
 
eeh sitter det inte hybridramjet-motorer på sr-71.. som dessutom går på specialsoppa. i hög fart fungerar dom enbart som ramjet. fyi sr-71 användes bla som testrigg för scramjetmotorer som borde va det som används idag på liknande flygmaskiner.
 

Bifogat

  • turbojet2.jpg
    turbojet2.jpg
    12.2 KB · Visningar: 130
  • ramjet2.jpg
    ramjet2.jpg
    11.4 KB · Visningar: 112
  • turboramjet.jpg
    turboramjet.jpg
    29.9 KB · Visningar: 123
Last edited:
Hur hemligt var egentligen SR-71 ? Redan i mitten av 70-talet (måste ha varit runt -75) så fanns det en Matchbox-leksak i form av ett litet svart metallplan, väldigt likt SR-71. Jag har ett liggandes någonstans på vinden...
 
EisernPferd skrev:
eeh sitter det inte hybridramjet-motorer på sr-71.. som dessutom går på specialsoppa. i hög fart fungerar dom enbart som ramjet. fyi sr-71 användes bla som testrigg för scramjetmotorer som borde va det som används idag på liknande flygmaskiner.

SR-71 går väl på JP-7 men den kan gå på vanlig JP-4 också.

UltraMarine skrev:
JT8D sitter i några passagerarplan däremot- tex Boeing 727, DC9

SAAB hade ju en hel del grejjer som inte blev av - jag kommer ihåg allt bråk om B3LA i slutet på 70talet - vad vi nu skulle med det till...

B3LA hade ju varit klockren i dagens insatsförsvar,som flygande artilleri. Jag tycker ju några hottade SK60 skulle varit väl så bra iofs.
 
UltraMarine skrev:
SR-71 var väl mer att betrakta som en "prototyp" - den gick ju inte ens att tanka utan att det läckte :)

SR-71 var byggd så att tankarna läckte vid havshöjd. När den flög på machfart skapades det mycket värme pga friktionen. Detta ledde till att metall expanderade och därmed blev tankarna täta! :fakta

Jag gjorde lumpen som radarjaktstridsledningsplutonbefäl i ett berg nära F17 i Ronneby....

Sorry... resten är hämligstämplat! :D
 
viggen film

ligger inte där särskilt länge dock...

EDIT, borta nu pga bandbredd
 
Last edited:
har väldigt svårt att tro att en viggen skulle komma över 16000 meter och ens ha en liten chans att komma i kapp den dära 71an...

och några likadana motorer är det ju inte....


går det verkligen att jämföra bågarna? är det inte lite olika användningsområde...?
 
Infamous skrev:
har väldigt svårt att tro att en viggen skulle komma över 16000 meter och ens ha en liten chans att komma i kapp den dära 71an...


Varför inte? Maximal operationshöjd anges till 18000 meter av SAAB. Det är snarare en undre gräns......med visuell kontakt med SR-71 lär Viggen överstigit 20 000 meter....

Dessutom så behöver inte en Interceptor flyga ikapp, det hörs på namnet att den genskjuter .
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top