SR-71 vs Viggen

Dr.Bike skrev:
Jaa, och; Kallare media = större densitet = högre hastighet på ljudets utbredning.

Visst, men det är temperaturen som gör diffen. Med precis samma densitet kommer det ändå att skilja mellan varm och kall luft.

För att knyta ihop tumregel och formel och undvika att någon tror att det finns två skolor: a = sqrt(n*R*T) = sqrt(n*R)*sqrt(T) ~= 20*sqrt(T)

Roberth,
grattis! Gubbe... ;) Viggen är mäktig. Jag hann bara klappa maskinerna lite, har donat lite med 39:or tidigare själv. Häftiga som bara den, men Viggen ger ändå den där goda magkänslan som få andra flygplan kan åstadkomma.

Springa in i vapenbalkar? Fy farao så töntigt. Så har jag aaaaaldrig gjort... lovar! :rodnar Har inte hängt massor, men jag har haft annat att göra under som gjorde att jag inte hade tid att hålla ögonen uppåt så mycket som är lämpligt. :näsblod
 
Jag å SR-71 i Tucson AZ, September -05.

Den är såå fin :Bugar
 

Bifogat

  • SR71.jpg
    SR71.jpg
    21.2 KB · Visningar: 166
sandstream skrev:
Viggen är coolast, pungt :fatta!
There can only be one...
ILA_04_Fokker_Dreidecker.jpg


sandstream skrev:
Camel och Biggles, Camel och Biaggi.... här ligger en hund gravad :va
Yep, DOG GONE !
print-red-baron.JPG
 
ft skrev:
För att knyta ihop tumregel och formel och undvika att någon tror att det finns två skolor: a = sqrt(n*R*T) = sqrt(n*R)*sqrt(T) ~= 20*sqrt(T)
Jag blev tvungen att läsa på lite i formelsamlingen. :D
ft skrev:
Roberth,
grattis! Gubbe... ;) Viggen är mäktig. Jag hann bara klappa maskinerna lite, har donat lite med 39:or tidigare själv. Häftiga som bara den, men Viggen ger ändå den där goda magkänslan som få andra flygplan kan åstadkomma.
Tackar. Helt klart. :tummenupp Jobbar du med helikoptrar nuförtiden?

Izze/RedBaron: Tuffa bilder. :yoparty
 
ft skrev:
Visst, men det är temperaturen som gör diffen. Med precis samma densitet kommer det ändå att skilja mellan varm och kall luft.

För att knyta ihop tumregel och formel och undvika att någon tror att det finns två skolor: a = sqrt(n*R*T) = sqrt(n*R)*sqrt(T) ~= 20*sqrt(T)

Roberth,
grattis! Gubbe... ;) Viggen är mäktig. Jag hann bara klappa maskinerna lite, har donat lite med 39:or tidigare själv. Häftiga som bara den, men Viggen ger ändå den där goda magkänslan som få andra flygplan kan åstadkomma.

Springa in i vapenbalkar? Fy farao så töntigt. Så har jag aaaaaldrig gjort... lovar! :rodnar Har inte hängt massor, men jag har haft annat att göra under som gjorde att jag inte hade tid att hålla ögonen uppåt så mycket som är lämpligt. :näsblod

skruva luckor eller :hihi

behöva kolla olja å skit när man står på plattan å inte en skruvdragare inom synhåll.. de kan ge vemsomhelst ett nervöst sammanbrott :3freak
 
Dr.Bike skrev:
Ok jag läste den inte, men rent fysikaliskt gäller väl iaf följande: Ju tätare medium - ju snabbare transmission?

Ex: Ljudhastighet i luft är cirkus 340M/s men i vatten ca 1840 M/s osv.

Varmare luft eller tunnare = långsammare, kallare ELLER tätare = snabbare, vilket som kommer först.
Men vad vet jag, jag är ju en tomte!!!
:hihi

Tack förresten!
Nu är du allt lite insnöad va? :tomten
Jag kunde inte sova för jag låg och funderade på det här.

Kolla länken angående luft.http://sv.wikipedia.org/wiki/Ljudhastighet

Rent fysikaliskt verkar det inte gå att förenkla så som du gjorde heller.
Några exempel: Vatten 1480m/s(jag tror du bytt plats på 8 och 4) kvicksilver 1407m/s. Vatten har densiteten 1kg/dm3, kvicksilver 13.6kg/dm3.
Avsevärd skillnad på täthet men inte på ljudhastighet.
Stål 5200m/s Aluminium 5100m/s densiteter 7.9kg/dm3 och 2.7kg/dm3.
Väte 1290m/s, är lättast men farten är en uppstickare.
Gummi 50m/s (kvalitet okänd).

Fysik är underbart, det bara redovisa fakta.
I oljans värld är det allt lite svårare. ;)

Mvh Roberth
 
sirmagnus skrev:
visst är det Vidsel eller RFN.
själv låg jag där 1986 puh åren går fort snart 20 år sedan.
Vet inte om det finns kvar nu? kommer ihåg att dom hade pite palt :tungan
/M

Jag låg på F21 862

Lugn skrev:
På övningar använde vi skarp last emellanåt. Då flög vi iofs upp till Östersund och utgick därifrån, sen sköts det mot mål långt upp i Norrland nånstans (Insel?).

junkön.

Izze skrev:
Jag å SR-71 i Tucson AZ, September -05.

Den är såå fin :Bugar


Precis där var jag också.
 
Roberth skrev:
Jag har inte sett att någon hävdar det motsatta. :va

Ska vi diskutera skjutavstånd och dylikt bör vi nog blanda in höjd och fart på eget flygplan och mål för att förstå siffrorna jag angav.
R-77 eller AA-12 har max räckvidd på 9-17mil beroende på vilken raketmotor som är monterad.
AIM-120A(AMRAAM) ligger på 5-7mil. D-versionen över 11mil(större motor).
Jag tar här inte hänsyn till träffsäkerheten.
Praktiska skjutavstånd har sedan i större utsträckning med vilka prestanda radar/flygplan/pilot har.

Det är skillnad på angivna siffror och verkliga, eftersom de angivna oftast kommer direkt från tillverkaren som gärna brer på. Ta ett exempel, Jaktviggens gamla radarjaktrobot Rb 71 Skyflash har en angiven räckvidd enligt tillverkaren på 45-50 km. Svenska flygvapnet angav maxräckvidden till 5-10 km. Någonstans däremellan har du förmodligen den verkliga.

Att en AA-12 Adder med den storleken det är på roboten skulle ha cirka dubbla räckvidden mot AMRAAM faller på sin egen orimlighet. Men det brukar imponera på arabstater när det är köpedags.....

Och om man inte tar med träffsäkerhet i ekvationen så blir ju kommentaren "Su-27 rensar luften 10 mil framför sig" lite konstig.

Roberth skrev:
Det är Su-34:an du tänker på. :)

Ahaa...men då är det inte så slagkraftigt längre då Su-34 är en prototyp som tillverkats i en handfull exemplar och som knappast dogfightats med några JA37:or på 80-talet (Första flygning 1993).

Den bakåtriktade radarn avses här, de bakåtriktade jaktrobotarna verkar bara ha varit en eventualitet och har på sin höjd varit ett testprogram.
 
Chris Ash skrev:
Det är skillnad på angivna siffror och verkliga, eftersom de angivna oftast kommer direkt från tillverkaren som gärna brer på. Ta ett exempel, Jaktviggens gamla radarjaktrobot Rb 71 Skyflash har en angiven räckvidd enligt tillverkaren på 45-50 km. Svenska flygvapnet angav maxräckvidden till 5-10 km. Någonstans däremellan har du förmodligen den verkliga.

Att en AA-12 Adder med den storleken det är på roboten skulle ha cirka dubbla räckvidden mot AMRAAM faller på sin egen orimlighet. Men det brukar imponera på arabstater när det är köpedags.....

Och om man inte tar med träffsäkerhet i ekvationen så blir ju kommentaren "Su-27 rensar luften 10 mil framför sig" lite konstig.



Ahaa...men då är det inte så slagkraftigt längre då Su-34 är en prototyp som tillverkats i en handfull exemplar och som knappast dogfightats med några JA37:or på 80-talet (Första flygning 1993).

Den bakåtriktade radarn avses här, de bakåtriktade jaktrobotarna verkar bara ha varit en eventualitet och har på sin höjd varit ett testprogram.
Jag förenklat en del.
Skjutavstånden gäller rakbana, nos mot nos anfall och ganska hög fart.
På långa avstånd är det ganska lätt att avstyra ett robotanfall bara genom att påbörja en långsam sväng.

Angående Rb 71 har du helt rätt. Nos mot nos anfall, samma höjd och båda ligger strax under ljudfart så är det knappt att hinna väja för skrotet.

Angående Su-34 så vet jag inte om fabriken fått någon såld till ryska flygvapnet. Den har hög prio.
Det har florerat bilder när den avfyrar robot bakåt. Vad det gav för resultat?! Ingen aning.
Idag kan man göra ganska mycket bara med en radar.
Det kan spekuleras i om den känner av målsökaren från en radarrobot och sedan stör ut den/styr motmedel.

När jag gick kursen på JA37DI framkom många intressanta saker om vad en radar kan användas till. Ganska hemligt också, så jag nämner det bara.
Kärran var mycket kompetent. Sen skrotade man den.
 
Roberth skrev:
När jag gick kursen på JA37DI framkom många intressanta saker om vad en radar kan användas till. Ganska hemligt också, så jag nämner det bara.Kärran var mycket kompetent. Sen skrotade man den.

JA37DI minns inte att jag hört om denna, evo viggen eller?
 
R2 skrev:
JA37DI minns inte att jag hört om denna, evo viggen eller?

Eftersom Roberth har jobbat med kärran så kan han nog berätta mer men D-modden var ju egentligen en utprovning av Gripens jaktroll i Viggen-format, enkelt beskrivet....
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top