SR-71 vs Viggen

Chris Ash skrev:
...historier om Svenskt jaktflyg som klättrat såpass högt att de kunnat skjuta ner dem om de hade velat...
Fast då får de skjuta framifrån. SR71 flyger väl snabbare än jaktrobottarna?

Undrar hur fort en modern "SR71" skulle kunna flyga. Det här planet är ju snart 50 år gammalt.

Nja, på 80-talet var Jaktviggen beväpnad med RB71 Skyflash, den ska göra Mach 4+. Men i praktiken innebär det ändå att skott framifrån är enda sättet, i teorin skulle ett extremt turskott kunna träffa om JA37:an kom flygande och genskjöt SR-71:an i princip rakt under den.

Rb71 har en räckvidd på 45 km och med fartskillnaden så måste den vara närmare än 8500 m för att kunna flyga ikapp innan den har slut på soppa. Och angivna maximala operationshöjdskillnad mellan SR-71 och JA37 är nästan 10 000 meter....

En modern SR71 kanske finns/fanns på prototypstadiet

http://www.fas.org/irp/mystery/aurora.htm

Last edited:
Det är skillnad på angivet och verklighet...lixom som effekten på motorcyklar duvet

fireblade skrev:
Det är skillnad på angivet och verklighet...lixom som effekten på motorcyklar duvet

Jo det är jag mycket medveten om. SAAB tenderar att vara väldigt konservativa med sina uppgifter medan McDonnel-Douglas, Lockheed och andra jänkarfirmor givetvis har de värsta kärrorna på pappret.....

Om de nu hade visuell kontakt så tror jag bestämt att SR-71 flög lägre än angiven maxhöjd och JA-37 betydligt högre än angiven maxhöjd.

För 10 år sedan kunde man med spionsateliter i gynnsamma förhållanden läsa numerplåtar på bilar (vad vi fick veta då), hur mycke mer ser man idag? som vi inte får veta nått om.

Chris Ash skrev:
Jo det är jag mycket medveten om. SAAB tenderar att vara väldigt konservativa med sina uppgifter medan McDonnel-Douglas, Lockheed och andra jänkarfirmor givetvis har de värsta kärrorna på pappret.....

Det är väldigt få som avslöjar exakta siffror, och man döljer så gott man kunde sina prestanda.
Viggen går betydligt högre än man skrivit.
Flyghöjd har inte jättemycket med hur planet är designat, utan på hur lite syre motorn kan gå på. Eftersom SR71'an och Viggen har samma motor, förutom att man krämade ur ännu lite mer effekt i viggens motor, skiljer inte flyghöjden alltför mycket..

oFFkeFF skrev:
Det är väldigt få som avslöjar exakta siffror, och man döljer så gott man kunde sina prestanda.
Viggen går betydligt högre än man skrivit.
Flyghöjd har inte jättemycket med hur planet är designat, utan på hur lite syre motorn kan gå på. Eftersom SR71'an och Viggen har samma motor, förutom att man krämade ur ännu lite mer effekt i viggens motor, skiljer inte flyghöjden alltför mycket..

Sen har ju iofs SR-71 två motorer och mer soppa. Det slurpar i sig lite fotogen när man ligger och stiger med fullt pådrag på EBK:n :)

Jag väntar fortfarande på en kommentar från ft.....das fliegeringenjör....

Last edited:
Chris Ash skrev:

Läste samma artikel igår när jag satt på dass. Jävligt intressant faktiskt och som sagt det var inte bara en gång. Var väl nån pilot som varit med om det 5 ggr.

General E skrev:
...batmobile...

Tar 45 minuter mellan LA och NY det där, en sträcka som med reguljärflyg tar 6tim.
(Om det är det som står på hangarfartyget ungefär vid 42nd i NY)

SR-71 var väl mer att betrakta som en "prototyp" - den gick ju inte ens att tanka utan att det läckte :)

viggen var tänkt som ett dubbelmotorigt bombplan och skulle bära en atombomb.

Och med den historian har jag lärt mig att jag är krigsplacerad! Har funderat på varför den tidningen kommer till mig...

UltraMarine skrev:
SR-71 var väl mer att betrakta som en "prototyp" - den gick ju inte ens att tanka utan att det läckte :)
.

Nja, prototyper tillverkas väl inte i 30+ exemplar?

Och att den läckte var väl för att materialet skulle få plats att sträcka på sig när den blev varm. Den växte med runt 10 centimeter på längden vid över 300 grader.

Bifogat

• 112255.JPG
    112255.JPG
    75.8 KB · Visningar: 333
UltraMarine skrev:

viggen var tänkt som ett dubbelmotorigt bombplan och skulle bära en atombomb.
Nja, du pratar väl om fpl 36?

Fan sicket fett jobb o vara flygare, men det dög man inte till, kom till nån simulatorsak på dag två när man fick stämpla ut :huvet

Kul tidning! Min Fartygschef från lumpen var med på s.41, haha.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman