Sporthojskurser vs olyckor.

Niklasinorr skrev:
2257418 1. Det körs kurser på alla banor (nästan) i Sverige, det kommer säkert att bli någon i Finland nästa år också (Eller hur Twinsucker?:))
On its way :)
Väntar på lite info från Finland så ska det nog bli en tvådagars körning i Finland nästa år :yoparty

//TwinSucker

TwinSucker skrev:
2257448 On its way :)
Väntar på lite info från Finland så ska det nog bli en tvådagars körning i Finland nästa år :yoparty

//TwinSucker

Coolt, count me in..!!!! :tummenupp

Var det Virtasalmi eller Kemora?

hass skrev:
2257181 Tyvärr är det så att vidareutbildning ökar faktist risken för olycka och inte tvärtom som man kanske tror... Eller rättare sagt dom som gått vidare utbildningar är överrepresenterade i olycksstatistiken... Om det sedan beror på att man kör närmare gränsen och då inte klarar av oförutsedda händelse eller om det handlar om vilka typ av person går sådana kurser vet man inte. Men så är det i alla fall.

Jag kan ju bara se till mig själv, men att gå en BKK har iallafall fått mig att köra lugnare i trafiken. Kan inte påstå att jag körde som en idiot förr, men ändå. Nästan så jag tappat intresset för att köra gata.

Har även hört många andra prata om hur nyttigt det verkligen har varit att gå kursen, både på Mittsverigebanan, här på forumet samt vår egen lilla satsning på gocartbanan Rörberg utanför Gävle (SMYGREKLAM!), men jag vet inte hur de kör på gatan nu efteråt. Än så länge har jag då inte fått intrycket av att någon använder den nyvunna kunskapen till att köra snabbare och med mindre marginaler ute på gatan.

Tyvärr så är det väl som med allt annat; De som verkligen skulle behöva åka dit och köra och höra teori, är de som är minst intresserade av det.

Backblade skrev:
2256202 Skulle själv på en av era kurser men vart med om en olycka 2 veckor innan, hade dock föräldrar som vart med och var grymt nöjda. Kurv och bromsning + självkännedom över sig och hojen skall aldrig underskattas.

Så det var du det, träffade dina föräldrar på kursen, dock körde jag inte med just dom.
Du får komma igen nästa år!

/Pajje

Syss skrev:
2256267 Tja, jag har tänkt att gå och var till och med inbokad på en kurs på Knudan i maj... Men det blev för struligt, det är ju en bit ner.

Finns flera skäl till att jag inte gått någon kurs än, det är fullt på de flesta kursdagar jag kan, det finns inga kurser på Sviestad, och det för mig, stora problemet; det går för fort. Jag tycker inte om att köra fort. Och definitivt inte på led med en massa andra idioter som fan inte kan uppföra sig för att de tror att det är en tävling. Det är iaf så det har varit de gånger jag hittills kört på bana...
Men SMC-kurser kanske är helt annorlunda upplagda? Jag skulle vilja gå en, för att lära mig bli en bättre förare, men även för försäkringen, som för mig skulle bli ett par tusen billigare per år.

Så, finns det ens utrymme för en sådan som jag där??? :va

Ja, självklart, det finns utrymme för alla. Tempot anpassas så att det ska passa alla. Ibland flyttat vi upp folk, ibland flyttar vi ner. Vi delar även upp de stora grupperna i små subgrupper, just för att få ett bra tempo för deltagarna. Och Hittentills har det funkat bra, har inte sett något idiotbeteende på dom kurserna jag varit på, och skulle det ske så kommer vederbörande att plockas av banan

SENSEI skrev:
2255963 Sporthojsprojektet SMC,VV och Folksam driver.

Projektet startade aktivt förra året genom att det gjordes en uttagning och utbildning av ca 100 st sporthojsförare förra året. De blev de första "sporthojsinstruktörerna" kan man väll säga....

Dessa instruktörer är idag ca 150 st. +SMC stockholms och skånes instruktörer, Bedriver idag kurser i Broms & Kurvteknik.
Målet med projektet är att minska antalet döda motorcyklister i trafiken.. En del av den omtalade nollvisionen.

Kurserna har hittills hållits på olika banor runt om i Sverige.... och mig veterligt så har ingen av deltagarna klagat på upplägget.
På Kurserna går vi igenom teoretiskt och praktiskt hur motorcyklen beter sig om man gör si... eller så...
Du får lära dig korrekt körställning.. Korrekt bromsteknik...
Hur du tar en kurva med olika spårval...
Vad som händer om du slår av på gas i kurvan... eller gasar...
Hur du använder blicken... och mycket mycket mer..

Vi kör dessa kurser på vår egen fritid.. Tar ledigt från jobb mm för att på så sätt kunna ge till Er större kunskaper och större nöje och säkrare hojåkande...
Vi vill dela med oss av vår stora passion.

Tyvärr så har vi haft många olyckor med allvarliga följder redan tidigt i år,
Tyvärr visar statistik från tidigare år att olyckorna inte är över... De kommer troligt vis att öka fram tom Augusti... som år efter år varit den mörkaste månaden...

Skulle många av dessa olyckor kunna förhindrats genom ett bättre kunnande?
Jag tror så.. Jag tror att vi med hjälp av sporthojsprojketet och kurserna tillsammans ska kunna bli bätte och säkrare.. Mer riskmedvetna förare...

Ni som varit på någon av våra kurser.. Vad säger ni?
Ni som inte varit.. Varför inte.. Vad är det som felar?` Varför lockas ni inte?

Ingen av oss tycker om att se motorcyklister skadas i trafiken. Vi kan inte springa runt med skygglappar och skylla på andra trafikanter... Vi måste ta ansvar själva...
Lämnar ordet fritt:

Har själv varit på era kurser och fler kommer :tummenupp , tycker uppläggen är bra! Tycker jag utvecklas som förare allt mer samt att man behärskar hojen bättre o bättre samt lär sig hur den beter sig i olika situationer så att det sätter sig lite i "förlängde nerven" därute, det är dessutom när man kör på mindre och knixiga banor mer krävande än ex Kinnekulle ring, samt att inte farten är lika hög, men mindre bana så känns även den lägre farten som om det skulle gå fortare än vad det gör, det är ju inte farten som är tjusningen utan att ta många fina kurvor.

Jag personligen tar det allt lugnare därute i trafiken och försöker utnyttja hojen till vad mina begränsningar sätter P för på avhyst område, och det går allt bättre efter ha kört på flera tillställningar(Rörken, bandagar, samt dessa evenemang) på en bana där man slipper mötande trafik och korsande trafik, inga dåliga vägbeläggningar, och förhoppningsvis inga djur och man blir inte överraskad om någon kör om någon för man vet att flera är ute.

Personligen skulle jag vilja köra ännu mera och utvecklas för att kanske själv en dag bli en mcinstruktör och fortbilda andra att köra säkert i kampen mot nollversionen, som jag själv anser vara en ouppnålig utopi, men kan 1 liv räddas tack vare sådanna kurser så är det ju fantastiskt!

Last edited:
Måste nog anmäla mig till en bkk kurs ....Känner att jag är lite för "feg/osäker" ibland...vilket gör att jag självklart då drar ner tempot...positv sak, men känner att det ibland kan vara negativt också... Vill ju inte orsaka osäkra situationer i trafiken... :)

Ska kolla när jag har möjlighet att vara med på en sån kurs.... Har redan billig försäkring, är redan med i SMC....så kursavgiften ändrar ingenting, så kursen är bara för min och medtrafikanternas skull ... :tummenupp

(jaa, alltså, inte för nån ekonomisk orsak)

TwinSucker skrev:
2257897 Virtasalmi är det jag håller på att kolla med =)

Nice!

Men kolla Kemora också, billigare bana, fräschare depå, mycket frächare stugby, ny asfalt och en bättre bana ur övningshänseende:)

Jsg gick en BKK den 25:e maj och jag kommer att gå fler eftersom det gör mig till en bättre förare. Det handlar inte bara om att man ska göra saker rätt utan rätt saker när något händer.
Litar jag på mina däck kan jag våga lägga hojjen lite till när jag kommer in för fort i en kurva och kan kanske undvika en onödig olycka. Då gör jag rätt sak trots att jag gjort en tabbe och kommit in för fort. Alla gör vi misstag men det gäller att lära sig av dem och göra rätt nästa gång.
Jag kör mjukare och jämnare nu och tänker lite annorlunda än tidigare.
Viktigt för oss när vi sen kör bland andra människor som inte tänker som oss andra.

Jag har även kört på bana några gånger och kommer att göra det igen. Inte för att bli en racerförare utan för att lära mig hitta mina gränser och för att kunna lära mig agera rätt när något händer. Jag kör bland de långsammaste men hoppas komma upp i tempo lite längre fram fram tills dess får ni andra på SRW stå ut med mig. :7peta

Gått kursen and it´s all good.
Även jag tycker den borde ingå i kk-utbildningen.
För er som oroar er för tempot: oroa er inte! I min grupp, den långsammaste, fanns det både kråmpråm och gsx1000r.

Jag tog mitt körkort i början av maj i år. Men inte förrän alldeles nyligen, via det här forumet som jag också nyligen fann, hörde jag ens talas om dessa kurser. Vore ju kanon om körskolan tipsat mig. Jag kan tänka mig att inte ens 5% av alla som tar körkort känner till kurserna.

Skulle väääldigt gärna gå en B&K kurs men det verkar som att de kurser som ges i närheten av Linköping för detta år redan varit.

En annan tråkig grej är väl att man måste stå och meka på originalsystemet på sin hoj för att kvala in på banan om man nu som jag har ett öppnare race-slipon. Sliter på kanterna mm och tar en timme.... :(

Jag gick kursen på Gelleråsen den 3:e juni. Jag tycker kursen var bra, men om det hade gått att ha lite fri körning på banan efteråt skulle det vara bättre (för att öva på det man hade lärt sig innan man glömde bort det).. Fast jag inser ju att det är svårt att få till, både mtp tidsåtgången och kopplingen till försäkringsbolagen. Det hade varit roligare om det gick snabbare, men det var ju som sagt en kurs, och då måste man ha lite hjärnkapacitet kvar.

Personligen tycker jag att jag kör som en kärring när det regnar/har regnat, jag har egentligen ingen aning om när det släpper. Och det finns väl tyvärr inget annat sätt att ta reda på det än att passera gränsen, vilket jag inte vill göra. Men om man förbättrar tekniken på torr asfalt så lär det ju öka chanserna att inte ramla när det är halt.

überkill skrev:
2260168 En annan tråkig grej är väl att man måste stå och meka på originalsystemet på sin hoj för att kvala in på banan om man nu som jag har ett öppnare race-slipon. Sliter på kanterna mm och tar en timme.... :(

Tja, slip-on tar ju bara minuter att byta, alternativet är att fixa en "buttplug" och skruva dit för att få ner ljudet. Ljudkraven sätts ju inte av SMC eller andra arrangörer, det är banägaren och kommunerna som sätter gränserna och det är bara att gilla läget om det skall bli några bankörningar i framtiden, överhuvudtaget.
I england är ljudnivåerna ett jätteproblem pga alla hojar, där diskuteras det mycket skärpta lagar för buller och det snackas om bötesbelopp i klass med ett schysst helsystem...suck! EU-kikar på det här också...dvs det kommer hit också...

Nautilus skrev:
2260307 Jag gick kursen på Gelleråsen den 3:e juni. Jag tycker kursen var bra, men om det hade gått att ha lite fri körning på banan efteråt skulle det vara bättre (för att öva på det man hade lärt sig innan man glömde bort det).. Fast jag inser ju att det är svårt att få till, både mtp tidsåtgången och kopplingen till försäkringsbolagen. Det hade varit roligare om det gick snabbare, men det var ju som sagt en kurs, och då måste man ha lite hjärnkapacitet kvar.

Begränsningen ligger oftast på att vi inte får köra på kvällstid, pga av bullret...
Men det är lika bra det, problemet är att man är helt mosig i skallen efter en hel dags körande och kursande, skulle vi släppa ut alla på frikörning klockan 18 när kursen är färdig så skulle det ligga så mycket hojar i dikerna att det skulle likna Tussilago...

hass skrev:
2257181 Tyvärr är det så att vidareutbildning ökar faktist risken för olycka och inte tvärtom som man kanske tror... Eller rättare sagt dom som gått vidare utbildningar är överrepresenterade i olycksstatistiken... Om det sedan beror på att man kör närmare gränsen och då inte klarar av oförutsedda händelse eller om det handlar om vilka typ av person går sådana kurser vet man inte. Men så är det i alla fall.

Läste jus detta och har inte sett om någon annan svarat..
Vad bygger du ditt påstående på???
Sporthojskurserna har i princip funnits sedan förra året.. Men den går i samma stil som den "traditionella bkk-kursen"
Vad jag vet så finns det ingen statistik på vilka som gått bkk-kurser och sen varit inblandade i en olycka...

Vi jobbbar på att följa upp det numera.... tillsammans med Folksam.

Tyvärr så är det många som tar ut sin "bättre kontroll" genom att öka gasen..
Men det är också någon som vi jobbar med genom riskmedvetenheten...

Men om jag tolkar dig rätt i ditt inlägg så tycker du att vi kan lägga ner broms och kurvkurser.. för de leder till fler olyckor..???

Till alla er som oroar er för tempot:
Det finns en grupp för alla!

Jag lovar att ni alla kommer känna att ni lärt er något när ni åker hem från kursen.
Vill ni inte åka ut på bana riktigt än, testa en b&k-dag/kväll på någon av gokartbanorna; Rörken, (SMC Uppsala), Tuvängen i Södertälje, (BMW-klubben), Pepparroten i Enköping, (SMC Västmanland) eller Rörberg i Gävle.

Gå in på http://www.motorcyklisterna.org/medlem/naradig/ och kika in på ditt läns sida och vad de har för aktiviteter.

Jag personligen har aldrig ångrat att jag satt min fot på en bana, inte heller har någon av mina vänner som jag lurat dit varit missnöjda.

Det är väldigt utvecklande och givande att komma till banan, köra, ha teori, diskutera och få hjälp av varandra och instruktörerna.
Kika in här och se om någon körning är intressant för DIG! http://www.motorcyklisterna.org/omsmc/omraden/misc/fortbildning.asp

Välkomna! :banana

En sak man måste göra vid en "incident" är att regaera reflexmässigt, kalkylera flera saker samtidigt. Svänga, bromsa, titta efter en lucka att köra mot om man inte hinner stanna eller liknande.

Jag upplever det som att jag, efter ett par bankörningar och framförallt efter smc-kursen, känner mig säkrare på hur jag ska bete mig om det händer nåt. Jag har en bättre känsla för hur hojen beter sig, jag kan undvika "panikkänslan" lite längre.

SMC-kursen var suverän för mig och jag rekommenderar den varmt, inte bara för utbildningens skul utan även för att det var roligt!

,.

SENSEI skrev:
2255963...

Ni som inte varit.. Varför inte.. Vad är det som felar?` Varför lockas ni inte?

...

Jag har inte varit, har aldrig förän nu hört talas om detta. Men jag måste säga att det låter som en kanonidé!

Skulle dock kunna tänka mig att ni inte kör sånna här kurser i Lycksele speciellt ofta :P Närmaste kurs ligger vars?

Back