Sporthoj Touring 1-2-3

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Förstår att ni otåligt sitter framför datorerna och undrar när man kan boka in hojrunda med SH, det är ju ändå februari och asfalten börjar torka upp ;)
Tycker det är fritt fram att lägga upp förslag, som någon redan gjort. Jag kan lägga in något på första inlägget om ni vill?

Tex
"1-2 juli, Halmstad mot Blekinge, genom Småland alt Skåne
Medlem som organiserar @morecore"

Ska inte underskatta spontanitet heller, när det vankas bra väder och helgen är oplanerad, då packar jag gärna ner en ostmacka och tältet i ryggan :yoparty

Har vi någon som har:
1. Hoj, med eller utan kåpor
2. Aldrig tältat med mc eller ens haft packning med?
3. Vill testa att toura småvägar en heldag med övernattning?
Vore kul om någon utan erfarenhet vill haka på med.

Ni är många erfarna touring-rävar, er vill vi ha med också :)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Tycker det är fritt fram att lägga upp förslag, som någon redan gjort. Jag kan lägga in något på första inlägget om ni vill?

Tex
"1-2 juli, Halmstad mot Blekinge, genom Småland alt Skåne
Jag kan leda en grupp (om det blir en hel grupp?) från Göteborg till Halmstad.
Startar du tidigt så får vi gasa E6 i 14 mil (80 minuter enligt Google) för att komma fram till Halmstad i rimlig tid.
Startar du senare på dagen kan sträckan Göteborg-Halmstad ta 3-4 timmar, om man ser till att välja tillräckligt snirklande omvägar.


PS. Jag har inte glömt att jag utlovat en gpx-fil på min eventuella resa Göteborg-Halland-Blekinge(-Öland?)-Småland-Göteborg. Jag tycker dock inte att jag är färdig med rutten. Är inte säker på att den håller "rätt kvalitet" i alla delar. Den kan behöva mer jobb innan den blir Bra På Riktigt. :) T ex har jag läst i Ölandstråden att man skall sick-sacka på ön och inte bara köra norr/söder. Så den delen är inte färdigritad.

Sedan är jag inte säker på om det är värt att ge sig ut på öarna i Blekinge. Hasslö, Sturkö m fl. Är det värt att köra dit för att det ser fint ut på bild, eller är det bara "en 80-väg till vilken villaförort som helst"?

Den typen av tankar har jag vissa fredagskvällar med kartprogrammet och ett glas vin. Jobbigt! I-landsproblem! ;)

Du ser det senaste utkastet nedan.

1612712703819.png
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hur var det med denna tråd? Finns det intresse och planera på en sporthojs träff? Alltså för oss med högsta försäkring klassen.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Vi kanske ska skapa två nya trådar. En för oss som vill ha en SportHojstältträff och en för gruppåkarna.
https://www.sporthoj.com/forum/forums/träffar-events-samåkning.4/

Då kan de som vill ha en SportHojsträff planera tältplats och de som planerar färdväg läsa båda trådarna eller bara gruppåkartråden.

Was sagen sie Lieber Freunde?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Asså, jag måste inte åka i grupp - även om det är trevligt! Det var bara ett erbjudande. Ifall någon annan vill åka med från min landsända.
Har nog kört ett par tusen mil ensam, och fixar nog ett par hundra till utan sällskap. :)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Asså, jag måste inte åka i grupp - även om det är trevligt! Det var bara ett erbjudande. Ifall någon annan vill åka med från min landsända.
Har nog kört ett par tusen mil ensam, och fixar nog ett par hundra till utan sällskap. :)
Jag är inte emot gruppåka utan mera för SportHojsträffen... :krama
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Den här tråden startades också på vintern precis som resan nedan. Ni som kommer söderifrån tar naturligtvis också färjan över Bråviken.

Småland ligger bra till om vi vill vara många som tältar. Ramkvilla har många småvägar dit. De kan fixa frukost på campingen om vi är tillräckligt många.
http://www.ramkvillagolf.com/gäster/camping-35458086
Partytältet på bilderna står bara där när Trajaklubben har träff där vi naturligtvis tältar. Vi brukar slå upp tältet bakom tennisbanan mot sjön, därför syns ingen gul SportHoj på bild.
 

Bifogat

  • 20170723_Ramkvilla.jpg
    20170723_Ramkvilla.jpg
    653.7 KB · Visningar: 26

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Jag kan leda en grupp (om det blir en hel grupp?) från Göteborg till Halmstad.
Startar du tidigt så får vi gasa E6 i 14 mil (80 minuter enligt Google) för att komma fram till Halmstad i rimlig tid.
Startar du senare på dagen kan sträckan Göteborg-Halmstad ta 3-4 timmar, om man ser till att välja tillräckligt snirklande omvägar.


PS. Jag har inte glömt att jag utlovat en gpx-fil på min eventuella resa Göteborg-Halland-Blekinge(-Öland?)-Småland-Göteborg. Jag tycker dock inte att jag är färdig med rutten. Är inte säker på att den håller "rätt kvalitet" i alla delar. Den kan behöva mer jobb innan den blir Bra På Riktigt. :) T ex har jag läst i Ölandstråden att man skall sick-sacka på ön och inte bara köra norr/söder. Så den delen är inte färdigritad.

Sedan är jag inte säker på om det är värt att ge sig ut på öarna i Blekinge. Hasslö, Sturkö m fl. Är det värt att köra dit för att det ser fint ut på bild, eller är det bara "en 80-väg till vilken villaförort som helst"?

Den typen av tankar har jag vissa fredagskvällar med kartprogrammet och ett glas vin. Jobbigt! I-landsproblem! ;)

Du ser det senaste utkastet nedan.

View attachment 458623
Mycket trevligt och genomtänkt initiativ. Tyvärr lite långt ifrån mig men om du flyttar närmare Stockholm framöver så syr jag gärna ihop något skoj ihop och vi kan ju alltid köra efter "The Kominsky Method" vilket vi jag gör på mina turer ?
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hörru, tänk på ditt nick ? Jag borde också ha "old" framför mitt. Har blivit bekväm med åren så tält är ett passerat kapitel och är barnsligt förtjust i äggröra å bacon så att det är halva nöjet ??

Men nu är SportHojsträffen en tältträff dit man visserligen kan köra i grupp men...
Nu är vi några här som inte uppnått den åldern där vi blivit för bekväma för att tälta. :fakta
Vi är några som gillar att tälta.:fakta
Vi är några här som skulle vilja ha en SportHojsträff. :fakta
Inte en fest på en båt eller restaurang med motorcyklister utan motorcyklar. :fakta
En träff med motorcyklar, parkerade vid tältet! :tummenupp

Att en majoritet här inte kör SportHoj och inte gillar att tälta accepterar jag. Efter många år i sadeln på brittisk SportHoj har jag vant mig att valt fel. Att många gärna talar om att jag borde gjort samma val som de. Hotellälskarna talar gärna om för oss tältare hur fel det är att tälta utan att förstå att vi kanske gjort olika val och har olika prioriteringar.



Är du som jag, sporthojare in i själen, helkåpa or die, skrattar åt kromslädarna och vägrar köra med textil-ställ? Lägger du gärna 5000kr på nya Pirelli varje vår för den perfekta känslan och gillar italiensk skyddsutrustning från topp till tå? Har du dock ändå tänkt tanken på att det vore kul att testa ”touring” utan att tappa ditt inre sporthoj-jag trots att du börjar närma dig 40 år?

Välkommen att läsa vidare.

Lite kortat

Summa:
Det är alltid härligt att vakna upp vid en sjö och man kan tuffa iväg i morgonsolen mot nya mål eller hemåt. Frukosten på en brygga eller en morgonkaffe på macken är aldrig fel.
Man somnar gott i sin säng hemma och drömmer om nästa mc-resa.
Mvh Jonas
(kom gärna med andra tips om enkla lösningar eller lätt packning)

View attachment 457821View attachment 457822View attachment 457823View attachment 457824

Så ni som vill tälta, när och var? ⛺
002.mindre.jpg
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag tältar gärna.
Helst i södra delarna, d v s nedanför t ex Östersund.
Jag kan nog till nöds skaka fram en sporthoj att åka på.
När är den stora frågan. P g a div orsaker, arbete, husdjur och annat så har jag ofta rätt kort planeringshorisont men kan också dra iväg med kort varsel ibland.
Executive summary: Kan jag så kommer jag, kan jag inte så kommer jag inte. Jag följer tråden och ser var det slutar.

PS: Jag är också gammal. DS.RIMG0004.JPG
 
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Men nu är SportHojsträffen en tältträff dit man visserligen kan köra i grupp men...
Nu är vi några här som inte uppnått den åldern där vi blivit för bekväma för att tälta. :fakta
Vi är några som gillar att tälta.:fakta
Vi är några här som skulle vilja ha en SportHojsträff. :fakta
Inte en fest på en båt eller restaurang med motorcyklister utan motorcyklar. :fakta
En träff med motorcyklar, parkerade vid tältet! :tummenupp

Att en majoritet här inte kör SportHoj och inte gillar att tälta accepterar jag. Efter många år i sadeln på brittisk SportHoj har jag vant mig att valt fel. Att många gärna talar om att jag borde gjort samma val som de. Hotellälskarna talar gärna om för oss tältare hur fel det är att tälta utan att förstå att vi kanske gjort olika val och har olika prioriteringar.





Så ni som vill tälta, när och var? ⛺
View attachment 458791
Öland. Första veckan i juni. Återkommer med datum.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Öland - coolt :tummenupp
Tältar ju helst inte, så det kan ju gå bort beroende på hur det ser ut.
Men för den skull så är jag inte helt främmande för att träffas i alla fall.
Beroende på fordonsstatus så kan hojvalet bli vad som helst -när resan är målet! :)
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Öland - coolt :tummenupp
Tältar ju helst inte, så det kan ju gå bort beroende på hur det ser ut.
Men för den skull så är jag inte helt främmande för att träffas i alla fall.
Beroende på fordonsstatus så kan hojvalet bli vad som helst -när resan är målet! :)
Bra, då ses vi! Jag tältade mycket i min ungdom, men hade sedan ett uppehåll på 25 år, då ryggen inte gillade liggunderlag. Köpte det flådigaste underlaget jag kunde hitta förra våren, och nu är alla problem bortblåsta. Som en rekommendation ?.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
[Hela första inlägget]
Tack för en ingående och komplett Touring-guide för STRx-ägare :)
Ogillar normalt sett tältande men tror att det är gamla festival-minnen som gör sig påminda.

Varje gång jag varit på SMC-kurs har jag tänkt att det kunde vara kul att campa på banan. Nästan varje gång har det spöregnat antingen på vägen dit, hem eller hela dagen där så senast blev det hoj på släp och övernattning på hotell. Mycket riktigt spöregnade det första dagen...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Öland. Första veckan i juni. Återkommer med datum.
Perfa! :tummenupp Då får man bara hoppas att jag är ledig också...
Bra, då ses vi! Jag tältade mycket i min ungdom, men hade sedan ett uppehåll på 25 år, då ryggen inte gillade liggunderlag. Köpte det flådigaste underlaget jag kunde hitta förra våren, och nu är alla problem bortblåsta. Som en rekommendation ?.
Samma här men jag gjorde inget uppehåll. Dyrt med bra madrasser men två tältnätter istället för hotell och det är vinst! :tummenupp
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Men nu är SportHojsträffen en tältträff dit man visserligen kan köra i grupp men...
Nu är vi några här som inte uppnått den åldern där vi blivit för bekväma för att tälta. :fakta
Vi är några som gillar att tälta.:fakta
Vi är några här som skulle vilja ha en SportHojsträff. :fakta
Inte en fest på en båt eller restaurang med motorcyklister utan motorcyklar. :fakta
En träff med motorcyklar, parkerade vid tältet! :tummenupp

Att en majoritet här inte kör SportHoj och inte gillar att tälta accepterar jag. Efter många år i sadeln på brittisk SportHoj har jag vant mig att valt fel. Att många gärna talar om att jag borde gjort samma val som de. Hotellälskarna talar gärna om för oss tältare hur fel det är att tälta utan att förstå att vi kanske gjort olika val och har olika prioriteringar.





Så ni som vill tälta, när och var? ⛺
View attachment 458791
Det värsta är också att jag inte dricker alkohol så platsar inte i gänget med knöggliga ölburkar runt tälten ? Men skojar lite om tältning. Fiskar mycket i lite nordligare trakter och då tar vi inte ens tält med oss emellanåt utan slaggar under lämpligt träd ?

received_523890878580526.jpeg
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det värsta är också att jag inte dricker alkohol så platsar inte i gänget med knöggliga ölburkar runt tälten ? Men skojar lite om tältning. Fiskar mycket i lite nordligare trakter och då tar vi inte ens tält med oss emellanåt utan slaggar under lämpligt träd ?

View attachment 458798
Du behöver inte ha knaggliga ölburkar för att platsa tycker jag, det räcker med att vara lite udda! :krama
Du platsar hur nykter som helst! :7peta:krama
Var du önskar och körmetoden passar garanterat dig ??
Då möts vi vid Turingemacken med tält, full tank och gott sinne! :tummenupp

Datum? En timme så är vi nere vid färjan om man hittar! :crash
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top