Sporthoj Touring 1-2-3

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Bara 160 mil och ingen stor uppslutning? :va

Men om nu tråden heter SportHojtouring-1-2-3 kan väl Blekingeturen bli den första och din den andra och en tredje norr om Dalälven?

Vi är några här som vill tälta och det borde kunna finnas fler ställen som campingen i Björna. (Att det fanns ett hotell där visste jag inte trots att jag kört förbi många gånger och maten på campingen har varit över förväntan då vi ätit där.)

En uppenbarligen mycket otvungen camping. Bilderna de lagt ut är extremt icke-säljande och syftar väl mest till att hålla norrmännen borta.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
[...] Men om nu tråden heter SportHojtouring-1-2-3 kan väl Blekingeturen bli den första och din den andra och en tredje norr om Dalälven?
Det lär bli mer än en tur, om Coronan är lite snällare mot oss i sommar.

Förra året blev det trots Coronask*ten ett varv runt Vättern (2 dagar), ett varv runt Vänern (hela varvet på 1 dag), en 4 dagarssväng i Götaland som jag skrev ovan, en Svealandstur (5 dagar), en Dalslandstur (2 dagar). Och en del annat smått och gott.

Så jag hoppas på lika goda turer 2021! Kanske även norr om Dalälven...?
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Efter att ha hojsemestrat "konventionellt" i typ 35 år ville jag testa en ny grej förra sommaren, och skala ner både tempo och distans. Det var ju inte läge att sticka ner på kontinenten. Jag hade köpt en liten 125cc kinascooter på våren för att köra till jobbet med på fina dagar, och tänkte att den borde funka att... tja, slowtoura med.

Det blev riktigt lyckat! Tre dagar och 65 mil i Smålands inland blev det, på så små och krokiga vägar (dock asfalterade) jag överhuvudtaget kunde hitta. På de pyttevägar jag körde passade det faktiskt perfekt med 12" hjul och 6,5 hk. :p Körde oftast mellan 20 och 60 km/h (scootern gör 95 om man vill). Det blev en helt annan tillgänglighet och närhet till både geografi och människor, än med en stor hoj. Lätt att t ex titta in på en halvt igenvuxen skogsväg och vända en bit in, avsevärt lättare än att baxa runt en fullstor hoj. Och så såg man så mycket mer i den låga hastigheten. All packning rymdes i en rätt liten packrulle på sadeln/pakethållaren.

På minussidan var en tilltagande träsmak i baken eftersom sittställningen är ganska statisk och svår att variera. Och att räckvidden är löjligt kort vilket gör att man i praktiken gärna tankar på varenda mack man passerar. Och att fjädringskomponenterna är underdimensionerade redan för EU-mopedbruk. Och att man av förklarliga skäl inte har passagerare. Men plussidan vägde ändå över med råge.
smile.png
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Har du dessa vägar i gpx-format så skulle jag bli skitglad om du ville dela med dig!
:kiss
Dessvärre inte. Jag rekade helt manuellt med Google Earth för att ha koll på vägbeläggningen och skrev waypoints på papper(!). Utifrån det tillät jag mig, det var litet av poängen med trippen, att improvisera rätt fritt och ad hoc...
I grova drag körde jag Torup - Bolmsö - Lagan - Rydaholm - Moheda - Tolg - Åseda - Målilla - Vetlanda - Stockaryd - Värnamo - Smålandsstenar. Men utan att ägna mer tid än absolut nödvändigt på tvåsiffriga landsvägar.

I år spånar jag på nåt liknande, antingen i Dalsland eller möjligen följa kusten så havsnära som möjligt från Falkenbergstrakten till Oskarshamn. Eller Vänern runt.
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Har inte läst hela tråden men några saker jag plockat upp de få resor jag gjort är:

1. Med intågandet av airbnb plus att jag sover som en påse bajs i tält så är inte camping aktuellt och det är svårt att torka saker.
2. Kåphoj ska det vara...pungt. Provade polarens FZ1 då han gnällde om hur jobbigt det var att köra långt och det var stor skillnad mot min K5.
3. Tankväska och ryggsäck funkade bäst då jag tycker vikten blev mer centraliserad.
4. Stödplatta till stödet är ett måste och ha gärna en extra i packningen.
5. Planera tankstopp/boende FÖRE resan.
6. Plastpåsar är grymma...på fötterna i regn (och biltemas regnoverall)
7. Extra handskar och en tunn balaklava.
8. Punkaspray, kedjefett, buntband och silvertejp.
9. Det kanske viktigaste för mig var resesällskap.

Då jag ändå har tältat lite så vill jag ända påpeka att om man ändå vill tälta så köp för hela hvete ett beggat hilleberg eller fjällräven som räcker en livstid.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Har inte läst hela tråden men några saker jag plockat upp de få resor jag gjort är:

1. Med intågandet av airbnb plus att jag sover som en påse bajs i tält så är inte camping aktuellt och det är svårt att torka saker.
2. Kåphoj ska det vara...pungt. Provade polarens FZ1 då han gnällde om hur jobbigt det var att köra långt och det var stor skillnad mot min K5.
3. Tankväska och ryggsäck funkade bäst då jag tycker vikten blev mer centraliserad.
4. Stödplatta till stödet är ett måste och ha gärna en extra i packningen.
5. Planera tankstopp/boende FÖRE resan.
6. Plastpåsar är grymma...på fötterna i regn (och biltemas regnoverall)
7. Extra handskar och en tunn balaklava.
8. Punkaspray, kedjefett, buntband och silvertejp.
9. Det kanske viktigaste för mig var resesällskap.

Då jag ändå har tältat lite så vill jag ända påpeka att om man ändå vill tälta så köp för hela hvete ett beggat hilleberg eller fjällräven som räcker en livstid.
Oj vad man kan tycka olika. Men var och en salig på sin fason :tummenupp
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag är inte så mycket för att köra i grupp så jag behöver bara en träffplats där vi slår upp våra tält. Vägarna dit kan jag hitta själv. :krama
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Vi kan kalla rutten "Tennisracket 2021" :hihi
Vill man inte ta rutten neråt Halland och köra mer högre upp i Småland så är Svenjunga, norr om Värnamo, Vrigstad mm.
Cirkeln blir alltså större om man kanske åker mot Ljuder, Skruv mm åt Lessebo-hållet.
Jag tycker att området förbi Emmaboda känns lite öde och har knappt varit där.
Denna är 60 mil och då är det bara räknat fram till att cirkeln slut, vid röda målflaggan. 12h restid, dvs två dagar med fika, mat och tältning :tummenupp

View attachment 458324
Bild 1. Innan waypoint 14 har du infarten till "Geta-ryggarna", den är ca 15km från Hörda vägen upp till v27. Den är värd att köra fram och tillbaka.
Bild 2. Om du vill dra rutten lite mer åt öster finns en trevlig slinga som jag ibland tar hem från jobbet i Braås. Då ansluter det bra med din redan planerad rutt.
 

Bifogat

  • Capture23.PNG
    Capture23.PNG
    395.1 KB · Visningar: 41
  • Capture24.PNG
    Capture24.PNG
    560.1 KB · Visningar: 41

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Har inte läst hela tråden men några saker jag plockat upp de få resor jag gjort är:

1. Med intågandet av airbnb plus att jag sover som en påse bajs i tält så är inte camping aktuellt och det är svårt att torka saker.
2. Kåphoj ska det vara...pungt. Provade polarens FZ1 då han gnällde om hur jobbigt det var att köra långt och det var stor skillnad mot min K5.
3. Tankväska och ryggsäck funkade bäst då jag tycker vikten blev mer centraliserad.
4. Stödplatta till stödet är ett måste och ha gärna en extra i packningen.
5. Planera tankstopp/boende FÖRE resan.
6. Plastpåsar är grymma...på fötterna i regn (och biltemas regnoverall)
7. Extra handskar och en tunn balaklava.
8. Punkaspray, kedjefett, buntband och silvertejp.
9. Det kanske viktigaste för mig var resesällskap.

Då jag ändå har tältat lite så vill jag ända påpeka att om man ändå vill tälta så köp för hela hvete ett beggat hilleberg eller fjällräven som räcker en livstid.
Stödplatta är bra - men ett knep jag lärt mig från nån gammal räv är ett gammalt kreditkort/plastkort. Det fungerar lika bra som en köpeplatta och är ju både gratis och ännu enklare att förvara. Funkade även till min ZZR1100 som var en riktigt tung gris.
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Hur var det med denna tråd? Finns det intresse och planera på en sporthojs träff? Alltså för oss med högsta försäkring klassen.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Näe. Bara GS-gubbar får vara med :hihi ...
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag försöker bli klok på om det bestämts något? :)
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Gubbarna träffas och kör, ungdomarna snackar mest. Som vanligt. :fakta
Vilket fack ska jag placera mig i då? Jag är gubbe-ish (45), kör numer gubbhoj, men kör året runt och känner mig mer som 30? :va:rofl Jag vill helst köra, men kan tänka mig att mest snacka också?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vilket fack ska jag placera mig i då? Jag är gubbe-ish (45), kör numer gubbhoj, men kör året runt och känner mig mer som 30? :va:rofl Jag vill helst köra, men kan tänka mig att mest snacka också?

Sschhh... säg inget till kidsen.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Alltså för oss med högsta försäkring klassen.
Då får man inte vara med då? Kombinationen ålder, boende och hojval ger mig rätt hyfsade premier.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Hur som så kan vi ju ha en tältträff på Öland i början på juni. På plats beskriven i annan tråd.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Vilket fack ska jag placera mig i då? Jag är gubbe-ish (45), kör numer gubbhoj, men kör året runt och känner mig mer som 30? :va:rofl Jag vill helst köra, men kan tänka mig att mest snacka också?
Blir 50 i höst och känner mig inte heller ett dugg äldre än 30, kan både tänka mig att både köra och snacka :)
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top