Sporthoj Touring 1-2-3

Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
För hundra år sen åkte jag XT660R och vid ett tillfälle råkade jag komma i närheten av den då så omskrivna Slingerbulten!
Man var ju liksom bara tvungen!!
...men....?
Vad var liksom grejen...?
Som infödd smålänning så var ju den som alla vägar man växt upp med.

Bor i gränstrakterna av Skåne-Blekinge och vägarna där är samma... krokiga, kuperade och små.
...med miljoner granar intill.
Men var nöjd med att du bor i en avkrok med fantastiska hojvägar utanför knuten! Man behöver inte kasta skit på något man inte satt sig in i eller vill förstå.
Vi som bor här har en kultur med Bulten som är mångårig, där fika på Rosenhill och träffa liksinnade är kanske mer viktigt än Själva vägen. Bor man som jag på södra sidan stan, så är bulten med omgivning det närmaste man kan komma roliga vägar på kort tid.
Köra genom Stockholm city en sommarkväll kan också vara en njutning.
Jag njuter av hojvägar över hela Sverige, inlandsvägen mellan Mora och Sveg är inte så spännande, rent av skittråkig, trots det så har jag en hatkärlek till denna raka folktomma väg. Skåne, Jämtland och Stockholm är mina ”hem” på olika sätt, med njutbara hojvägar på många olika sätt.
Ses vi får du gärna visa Dina favoritvägar. Jag har mina, men nya är alltid välkomna.
 
Last edited:

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Men var nöjd med att du bor i en avkrok med fantastiska hojvägar utanför knuten! Man behöver inte kasta skit på något man inte satt sig in i eller vill förstå.
Vi som bor här har en kultur med Bulten som är mångårig, där fika på Rosenhill och träffa liksinnade är kanske mer viktigt än Själva vägen. Bor man som jag på södra sidan stan, så är bulten med omgivning det närmaste man kan komma roliga vägar på kort tid.
Köra genom Stockholm city en sommarkväll kan också vara en njutning.
Jag njuter av hojvägar över hela Sverige, inlandsvägen mellan Mora och Sveg är inte så spännande, rent av skittråkig, trots det så har jag en hatkärlek till denna raka folktomma väg. Skåne, Jämtland och Stockholm är mina ”hem” på olika sätt, med njutbara hojvägar på många olika sätt.
Ses vi får du gärna visa Dina favoritvägar. Jag har mina, men nya är alltid välkomna.
Oj... öm tå?
Jisses... ny på SH?
(och ja, retorisk fråga så inget att bevara)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
För hundra år sen åkte jag XT660R och vid ett tillfälle råkade jag komma i närheten av den då så omskrivna Slingerbulten!
Man var ju liksom bara tvungen!!
...men....?
Vad var liksom grejen...?
Som infödd smålänning så var ju den som alla vägar man växt upp med.
Jag tänkte... "Stockholmare"....
:död:död

Bor i gränstrakterna av Skåne-Blekinge och vägarna där är samma... krokiga, kuperade och små.
...med miljoner granar intill.

Men var nöjd med att du bor i en avkrok med fantastiska hojvägar utanför knuten! Man behöver inte kasta skit på något man inte satt sig in i eller vill förstå.
Vi som bor här har en kultur med Bulten som är mångårig, där fika på Rosenhill och träffa liksinnade är kanske mer viktigt än Själva vägen. Bor man som jag på södra sidan stan, så är bulten med omgivning det närmaste man kan komma roliga vägar på kort tid.
Köra genom Stockholm city en sommarkväll kan också vara en njutning.
Jag njuter av hojvägar över hela Sverige, inlandsvägen mellan Mora och Sveg är inte så spännande, rent av skittråkig, trots det så har jag en hatkärlek till denna raka folktomma väg. Skåne, Jämtland och Stockholm är mina ”hem” på olika sätt, med njutbara hojvägar på många olika sätt.
Ses vi får du gärna visa Dina favoritvägar. Jag har mina, men nya är alltid välkomna.
Oj... öm tå?
Jisses... ny på SH?
(och ja, retorisk fråga så inget att bevara)

När vi efter den obligatoriska tältuppsättarölen har gjort oss bekväma kan vi diskutera dessa åsikter! :krama

Som Sörlänning och Sörmlänning boendes i närheten av Tokholma vet jag hur man kan uppskatta en krokig väg efter minst en halvtimmas transportsträcka till något som kan tyckas vara tillräckligt trevliga kurvor.
Nu bor jag inte längre lika nära, och har väldigt krokiga vägar runt knuten, så jag är sedan 20 år också bortskämd.
Tyvärr flyttade jag till södra sidan men jobbar kvar på norra sidan så det blir ändå många mil skitväg...

Men jag kan förstå om Hr Lofterud hugger när det inte ens är ett :7petautan två :död:död som inte känns så trevliga.

Det positiva är att det blev ännu ett inlägg som gör SportHoj mer levande! :tummenupp:tungan
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Men var nöjd med att du bor i en avkrok med fantastiska hojvägar utanför knuten! Man behöver inte kasta skit på något man inte satt sig in i eller vill förstå.
Vi som bor här har en kultur med Bulten som är mångårig, där fika på Rosenhill och träffa liksinnade är kanske mer viktigt än Själva vägen. Bor man som jag på södra sidan stan, så är bulten med omgivning det närmaste man kan komma roliga vägar på kort tid.
Köra genom Stockholm city en sommarkväll kan också vara en njutning.
Jag njuter av hojvägar över hela Sverige, inlandsvägen mellan Mora och Sveg är inte så spännande, rent av skittråkig, trots det så har jag en hatkärlek till denna raka folktomma väg. Skåne, Jämtland och Stockholm är mina ”hem” på olika sätt, med njutbara hojvägar på många olika sätt.
Ses vi får du gärna visa Dina favoritvägar. Jag har mina, men nya är alltid välkomna.
Flytta.

Prioritera i livet.
Arbetsmöjligheter och storstadsutbud kommer ju längre ner i prioriteringslistan än kurviga vägar.
Det är sen länge etablerat.
På köpet så slipper du dialekten :krama
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Oj... öm tå?
Jisses... ny på SH?
(och ja, retorisk fråga så inget att bevara)
Öm tå? Ny på sh? Nej bara en förklaring och markering om att man kan försöka förstå andras nöjen på mc, ist för att dissa.
Finns tonvis med roligare vägar än bulten, jag har kört hoj i stora delar av Europa och även USA så bulten ligger långt ner som väg men högt på den sociala sidan.
SH sedan 16 år tror jag!
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Tror att man själv hade varit lite patriotisk om man alltid fått kämpa för att få komma till en krokig väg. Förstår att den blir uppskattad, ändå kul att folk träffas där och kör.
Man är bortskämd som åkte ut vänster från farsans garage i Småland och var PÅ en fantastisk mc-väg. Halmstad har också riktigt bra förutsättningar där jag bor nu, 8min till ca 9mil småvägar om man vill :yoparty
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
morecore, skynet, portland, med flera, som har koll på trakterna i gränserna Småland/Skåne/Blekinge:

Jag tolkar er som att det finns tillräckligt med "väggodis" i de här krokarna för att motivera en tur dit, bara man hittar rätt vägsträckor.

Jag klurar på om jag borde sätta upp en sommartur Göteborg-Karlskrona(-Kalmar?)-Göteborg, i en "stor ögla". För att börja skissa på detta i mitt kartprogram, kan man få be snällt om några inspel på vägar och orter att ta med i en sådan rutt? Samt på vägar som man bör undvika. Jag har ju tidigare i tråden ventilerat mina fördomar om 80-vägar med viltstängsel och mitträcke, kantade av 100 000 granar och furor. Men det har ju handlat om transportsträckor vid de tillfällena, så jag fattar om mina fördomar kanske är orättvisa...

Bakgrunden är att vi förra året tänkte arrangera en Norgetur med ett gäng käcka caféracergossar/-flickor från Rockers-gruppen här i stan. Visionen vi såg framför oss var ett gäng caféhojar, scramblers och andra hipster-moppar som rullade över fjället och ned till Lysebotn en solig eftermiddag. Mitt ibland alla GS:ar med dekaler från Nordkapp och Stelvio. :)

Men så kom ju corona, så Norge var uteslutet. Så vi tog en sväng i västra Sverige istället. 4 dagar Göteborg-Bolmen/Ljungby-Falköping-Karlstad-Dalsland-Göteborg. (Jodå, man kan hålla på i 4 dagar utan att komma längre - om man bara kör krokigt nog.) Och dessutom regnade det en del, så det blev inga caféhojar utan andra hojar med vindrutor och värmhandtag. "Rukkas" istället för Rockers. :) Inte alls som vi tänkt oss, men det blev bra ändå!

I år 2021, vill vi också till Norge. Men det är inte säkert att det funkar. Så vi behöver istället hitta en rutt som inte korsar några landsgränser. Och då tänkte jag .... Blekinge! :)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Flytta.

Prioritera i livet.
Arbetsmöjligheter och storstadsutbud kommer ju längre ner i prioriteringslistan än kurviga vägar.
Det är sen länge etablerat.
På köpet så slipper du dialekten :krama
Många lantisar flyttar och spär på fördomarna naturligtvis. För de vill inte längre vara lantisar eller småstadsbor utan bo i Stora Staden.
Öm tå? Ny på sh? Nej bara en förklaring och markering om att man kan försöka förstå andras nöjen på mc, ist för att dissa.
Finns tonvis med roligare vägar än bulten, jag har kört hoj i stora delar av Europa och även USA så bulten ligger långt ner som väg men högt på den sociala sidan.
SH sedan 16 år tror jag!
Helt rätt och nu ska vi träffas där vi slår upp våra tält och diskuterar allt och inget! :tummenupp
Tror att man själv hade varit lite patriotisk om man alltid fått kämpa för att få komma till en krokig väg. Förstår att den blir uppskattad, ändå kul att folk träffas där och kör.
Man är bortskämd som åkte ut vänster från farsans garage i Småland och var PÅ en fantastisk mc-väg. Halmstad har också riktigt bra förutsättningar där jag bor nu, 8min till ca 9mil småvägar om man vill :yoparty
En nackdel jag märkte är att det blir ingen uppvärmning med bra vägar runt knuten. Jag har vant mig men måste tänka på det när vi kör med andra... :crash
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
morecore, skynet, portland, med flera, som har koll på trakterna i gränserna Småland/Skåne/Blekinge:

Jag tolkar er som att det finns tillräckligt med "väggodis" i de här krokarna för att motivera en tur dit, bara man hittar rätt vägsträckor.

Jag klurar på om jag borde sätta upp en sommartur Göteborg-Karlskrona(-Kalmar?)-Göteborg, i en "stor ögla". För att börja skissa på detta i mitt kartprogram, kan man få be snällt om några inspel på vägar och orter att ta med i en sådan rutt? Samt på vägar som man bör undvika. Jag har ju tidigare i tråden ventilerat mina fördomar om 80-vägar med viltstängsel och mitträcke, kantade av 100 000 granar och furor. Men det har ju handlat om transportsträckor vid de tillfällena, så jag fattar om mina fördomar kanske är orättvisa...
Härligt, låter som en toppenplan!
Du hade fått med vägarna runt Bolmen iallafall, bra start :)

Här kommer några orter att pricka in i Halland, Småland och Blekinge, även lagt med några runt bolmen beroende på vilket håll ni kommer.
Från Götet:
Gunnarsjö (kungsäter)
Källsjö (mot Ullared)
Gällared (sväng söderut i byn)
Sjönevad
Asige
Gräsås
Slättåkra
Vinnalt
Simlångsdalen
Mahult
Femsjö
Unnaryd
Sunnaryd (Färjan)
Lagan
Rydaholm (min hemort, här kan man ta en de-tour till Hyggestorp och köra den berömda "Geta-ryggarna, sedan mot Bor, Ohs mm)
Moheda
Rottne

Här kan man antingen köra mot Lessebo - Ljuder
eller mot Växjö för att sedan köra mot Jät (även kallad Jät Ring :tummenupp)

Ryd
Ner mot Olofström och sedan in mot Nyteboda, sjön Immeln.
Här har jag kommit "rakt västerifrån" från Laholm och hittat många vägar, men minns inte exakt.
Men tex Hästveda, Vittsjö och sedan mot Hishult, det hållet.

Vill du som sagt mer österut i Blekinge så försök köra ner från Ljuder istället.

Bara några tips åtminstone, blev ingen direkt cirkel heller men skit i det :hihi
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det är kanske det jag ska göra i sommar, dagstoura i Blekinge och återfinna de vägar man körde på för 40 år sedan.
Har ju sommarhus där men tar väldigt sällan hojen dit.
Vi hade en bra slinga längs kusten, Karlskrona österut och så norrut för att korsa E22 och väster till Karlshamn o så längs kusten tebax.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
morecore, skynet, portland, med flera, som har koll på trakterna i gränserna Småland/Skåne/Blekinge:

Jag tolkar er som att det finns tillräckligt med "väggodis" i de här krokarna för att motivera en tur dit, bara man hittar rätt vägsträckor.

Jag klurar på om jag borde sätta upp en sommartur Göteborg-Karlskrona(-Kalmar?)-Göteborg, i en "stor ögla". För att börja skissa på detta i mitt kartprogram, kan man få be snällt om några inspel på vägar och orter att ta med i en sådan rutt? Samt på vägar som man bör undvika. Jag har ju tidigare i tråden ventilerat mina fördomar om 80-vägar med viltstängsel och mitträcke, kantade av 100 000 granar och furor. Men det har ju handlat om transportsträckor vid de tillfällena, så jag fattar om mina fördomar kanske är orättvisa...

Bakgrunden är att vi förra året tänkte arrangera en Norgetur med ett gäng käcka caféracergossar/-flickor från Rockers-gruppen här i stan. Visionen vi såg framför oss var ett gäng caféhojar, scramblers och andra hipster-moppar som rullade över fjället och ned till Lysebotn en solig eftermiddag. Mitt ibland alla GS:ar med dekaler från Nordkapp och Stelvio. :)

Men så kom ju corona, så Norge var uteslutet. Så vi tog en sväng i västra Sverige istället. 4 dagar Göteborg-Bolmen/Ljungby-Falköping-Karlstad-Dalsland-Göteborg. (Jodå, man kan hålla på i 4 dagar utan att komma längre - om man bara kör krokigt nog.) Och dessutom regnade det en del, så det blev inga caféhojar utan andra hojar med vindrutor och värmhandtag. "Rukkas" istället för Rockers. :) Inte alls som vi tänkt oss, men det blev bra ändå!

I år 2021, vill vi också till Norge. Men det är inte säkert att det funkar. Så vi behöver istället hitta en rutt som inte korsar några landsgränser. Och då tänkte jag .... Blekinge! :)
I Skåne finns massor med fina vägar, men håll er från mitten (typ Höör) och uppåt. Sen är det "bara" att rutta in valfria småvägar. I södra Skåne är många småvägar beskaffade med åkermark som första prio, dvs rakt fram, 90 gradare, rakt fram igen, 90 gradare osv. Ganska trist även om det finns pärlor och annat ögongodis.

Jag är tyvärr ingen hejare på att säga "kör till ort A och ta väg X till ort B" - jag minns aldrig vad ställena heter. :va Jag bara kör och hittar när jag väl är på plats.

Men ska ni nedåt så säg till så ska jag rota runt lite i kartan och hitta bra vägar till er.
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Vi kan kalla rutten "Tennisracket 2021" :hihi
Vill man inte ta rutten neråt Halland och köra mer högre upp i Småland så är Svenjunga, norr om Värnamo, Vrigstad mm.
Cirkeln blir alltså större om man kanske åker mot Ljuder, Skruv mm åt Lessebo-hållet.
Jag tycker att området förbi Emmaboda känns lite öde och har knappt varit där.
Denna är 60 mil och då är det bara räknat fram till att cirkeln slut, vid röda målflaggan. 12h restid, dvs två dagar med fika, mat och tältning :tummenupp

sh_123.jpg
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Grymt bra, stort tack! :Bugar
Jag satt och grovskissade härom kvällen på en tur, 130 mil cirka.
Men skall uppdatera rutten med era tips om do's and don'ts och nya vägtips.

Ritade in några utvikningar längs Blekingekusten som jag inte vet om de är bra eller ej.
Jag har ett tag på mig att utforska den saken. Det är ju bara januari, än så länge ju!

Blekinge 2021.PNG
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Grymt bra, stort tack! :Bugar
Jag satt och grovskissade härom kvällen på en tur, 130 mil cirka.
Men skall uppdatera rutten med era tips om do's and don'ts och nya vägtips.

Ritade in några utvikningar längs Blekingekusten som jag inte vet om de är bra eller ej.
Jag har ett tag på mig att utforska den saken. Det är ju bara januari, än så länge ju!

View attachment 458325
Wow, kolla där! Ser riktigt härligt ut :squid
Kan du skicka GPX-filen sen så småningom? Vore kul att se, så kan man komma med mer detaljerade Do´s and Dont´ts, eller att man själv kanske kan hitta några guldkorn.

Vilken App har du använt dig av?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Grymt bra, stort tack! :Bugar
Jag satt och grovskissade härom kvällen på en tur, 130 mil cirka.
Men skall uppdatera rutten med era tips om do's and don'ts och nya vägtips.

Ritade in några utvikningar längs Blekingekusten som jag inte vet om de är bra eller ej.
Jag har ett tag på mig att utforska den saken. Det är ju bara januari, än så länge ju!

View attachment 458325

Är detta en Allafårvarmedtältartur eller en utflykt där bara vissa med viss motorcykeltyp får vara med?:va

Jag är gärna med på en SportHojsträff med tältning om alla som tar sig dit på motorcykel får vara med. :krama
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Är detta en Allafårvarmedtältartur eller en utflykt där bara vissa med viss motorcykeltyp får vara med?:va

Jag är gärna med på en SportHojsträff med tältning om alla som tar sig dit på motorcykel får vara med. :krama
Ha-ha...! :) Som jag skrev ovan så hade jag en vision om att få café/scrambler/bobber-boysen och -girlsen i Göteborg med på en längre tur. Jag tyckte att de gott kunde hänga med på en långtur istället för enbart köra korta svängar för att fika. Det var tanken. Men det gick ju sådär med den planen förra året....

"....tänkte arrangera en Norgetur med ett gäng käcka caféracergossar/-flickor från Rockers-gruppen här i stan. Visionen vi såg framför oss var ett gäng caféhojar, scramblers och andra hipster-moppar som rullade över fjället och ned till Lysebotn en solig eftermiddag. Mitt ibland alla GS:ar med dekaler från Nordkapp och Stelvio. :)

Men så kom ju corona, så Norge var uteslutet. Så vi tog en sväng i västra Sverige istället. 4 dagar Göteborg-Bolmen/Ljungby-Falköping-Karlstad-Dalsland-Göteborg. (Jodå, man kan hålla på i 4 dagar utan att komma längre - om man bara kör krokigt nog.) Och dessutom regnade det en del, så det blev inga caféhojar utan andra hojar med vindrutor och värmhandtag. "Rukkas" istället för Rockers. :) Inte alls som vi tänkt oss, men det blev bra ändå!"


Ja, det blev "Rukkas" istället för "Rockers", värmehandtag istället för skinnpaj, korvlådor istället för hip rygga - för de flesta. Men alla var lika glada för det! Fastän vi inte såg lika coola ut .... ;)

Så den som ville kunde åka med. Allt från Thruxton 1200 (skinnpaj i regnet) till Africa Twin (goretex i regnet) var med.

PS. Vi bodde på hotell. Sorry! ;) Det var billigt med hotell i somras. Hotellen hade ju en usel säsong så priserna var låga.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Wow, kolla där! Ser riktigt härligt ut :squid
Kan du skicka GPX-filen sen så småningom? Vore kul att se, så kan man komma med mer detaljerade Do´s and Dont´ts, eller att man själv kanske kan hitta några guldkorn.

Vilken App har du använt dig av?
Jadå, inga problem. Rutten är än så länge rätt grov och inte "kvalitetssäkrad" i alla stycken. Skall bl a läsa på vad jag fått för tips här i tråden och komplettera. Kan absolut fixa en fil men det blir kanske inte den här veckan. Mycke' annat bokat i helgen. Påminn mig gärna om jag glömmer det!

Jag använder MyRouteApp och för sedan över till TomTom. Om jag kör Tigern med värmehandtag och vindruta.
Om jag väljer Thruxton så tänkte jag testa min nyinköpta Beeline (julklapp till mig själv) och se hur den fixar navigationen (https://beeline.co/). Thruxton kan man också toura med. Det kan vara lite kallare, bara.

Truxan på fjället.JPG
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ha-ha...! :) Som jag skrev ovan så hade jag en vision om att få café/scrambler/bobber-boysen och -girlsen i Göteborg med på en längre tur. Jag tyckte att de gott kunde hänga med på en långtur istället för enbart köra korta svängar för att fika. Det var tanken. Men det gick ju sådär med den planen förra året....

"....tänkte arrangera en Norgetur med ett gäng käcka caféracergossar/-flickor från Rockers-gruppen här i stan. Visionen vi såg framför oss var ett gäng caféhojar, scramblers och andra hipster-moppar som rullade över fjället och ned till Lysebotn en solig eftermiddag. Mitt ibland alla GS:ar med dekaler från Nordkapp och Stelvio. :)

Men så kom ju corona, så Norge var uteslutet. Så vi tog en sväng i västra Sverige istället. 4 dagar Göteborg-Bolmen/Ljungby-Falköping-Karlstad-Dalsland-Göteborg. (Jodå, man kan hålla på i 4 dagar utan att komma längre - om man bara kör krokigt nog.) Och dessutom regnade det en del, så det blev inga caféhojar utan andra hojar med vindrutor och värmhandtag. "Rukkas" istället för Rockers. :) Inte alls som vi tänkt oss, men det blev bra ändå!"


Ja, det blev "Rukkas" istället för "Rockers", värmehandtag istället för skinnpaj, korvlådor istället för hip rygga - för de flesta. Men alla var lika glada för det! Fastän vi inte såg lika coola ut .... ;)

Så den som ville kunde åka med. Allt från Thruxton 1200 (skinnpaj i regnet) till Africa Twin (goretex i regnet) var med.

PS. Vi bodde på hotell. Sorry! ;) Det var billigt med hotell i somras. Hotellen hade ju en usel säsong så priserna var låga.

Bara 160 mil och ingen stor uppslutning? :va

Men om nu tråden heter SportHojtouring-1-2-3 kan väl Blekingeturen bli den första och din den andra och en tredje norr om Dalälven?

Vi är några här som vill tälta och det borde kunna finnas fler ställen som campingen i Björna. (Att det fanns ett hotell där visste jag inte trots att jag kört förbi många gånger och maten på campingen har varit över förväntan då vi ätit där.)
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top