Sporthoj Touring 1-2-3

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Är du som jag, sporthojare in i själen, helkåpa or die, skrattar åt kromslädarna och vägrar köra med textil-ställ? Lägger du gärna 5000kr på nya Pirelli varje vår för den perfekta känslan och gillar italiensk skyddsutrustning från topp till tå? Har du dock ändå tänkt tanken på att det vore kul att testa ”touring” utan att tappa ditt inre sporthoj-jag trots att du börjar närma dig 40 år?

Välkommen att läsa vidare.
Efter att ha ägt något som kallats sporthoj sedan min första NSR 125a från 91 (som jag faktiskt tältade med 1999!), via flertalet Kawa ninjor och slutligen ägt ett par Aprilia RSV, fick farsan ändå rätt genom att få säga ”Äntligen har du köpt en Triumph”. Dock inte ”riktig” sporthoj, men med den minimala bak-kutsen så är förutsättningarna ganska lika (förutom ev mer ryggont då :hihi )

Det är vår, nyköpt hoj och corona slog till rejält. Chefen säger ”Ni är permitterade minst 6 månader” och efter uppsägningar så klarade jag mig precis. Ett litet ”smile” på läpparna kunde jag inte undvika, det här kommer bli en riktig hojsommar!

Här kommer en liten hjälp till dig som inför 2021 skulle vilja utveckla tanken om sporthoj-touring utan att behöva lägga ner massa pengar, byta hoj eller göra det onödigt svårt för dig.

Start-up tankar och tips:
1. Planera att resa vid bra väder till en början, sol och hyfsad natt-temperatur. Då slipper du packa med regnställ mm
2. Leta upp passande plats att tälta INNAN avfärd, kom ihåg att ha en eller två plan B-platser
3. Börja med 1 natt och fokusera på att köra hoj på roliga vägar. 20-30 mil småvägar kan verkligen ta längre tid än man tror!
4. Ta en kik på hojen vad gäller däck, däcktryck, vätskor, kedja och kanske kolla lite skruvar.
5. Anländ inte på plats A efter kl 20, har du otur kanske den inte passar och behöver köra 45min till plan B.
6. Vart fan tältar man då? Kolla https://vindskyddskartan.se/ för tips, där det finns vindskydd får man ofta tälta gratis. Annars, googla på campingar, naturcamping mm.
Repeterar: Kolla upp bra platser innan avfärd, sparar en del stress och letande.

Okej, nu är du taggad och vill ut på äventyr, men vad behöver du fixa innan?
1. Någon typ av sadelväska/packsäck. Här packar du det tunga och vassa sakerna. Min är 20år gammal som jag köpte till min första tältning med 125:an :yoparty Jag ordnade spännband från biltema för att spänna fast den bättre. Prov-packa innan avfärd!! Spännet med 3st remmar ihopkopplade från Biltema har funkat perfa, packningen har inte rört sig alls. Finns även mjukt gummiskydd så du inte repar bak-kutsen.
2. Ryggsäck, max 25 liter (du vill njuta av körningen, inte lasta ryggen)
3. Litet tält. Börja billigt efter budget, mitt är ett från XXL och får plats i ryggsäcken (400kr)
https://www.xxl.se/campx-backpacker-1-campingtalt-gron/p/1172448_1_style
4. Liggunderlag, modell litet. Här finns det otroligt små, på bilden är det med hel-röd förpackning, också från XXL. Pris ca 400kr tror jag. Blåses upp med att stampa på ventilen, easy!
https://www.xxl.se/phoxx-air-mat-regular-liggunderlag-rod/p/1161447_1_style
5. Är det bra väder? Ta med flip-flop (jobbigt att sätta upp tält i stövlar eller barfota, ett par skor kan vara onödig packning om du inte ska traska runt), tunna byxor och en fleece-tröja för kvällen. Jag kör i underställ och behåller det på nattetid. Bad-shorts, så jkäkla gött att bada på kvällen!
6. Mat då? Jag har ätit på vägen, kaffe i termos om jag får plats. Köp med dig något innan du landar på tältplatsen, antingen som kvällsfika eller något till frukost. Ica har både mackor, bullar mm som man kan ha över natten eller äta senare. PS. Göm maten, annars kommer Räven och biter hål i väskan (true story).
7. Vatten. Vatten!! Glöm inte dricka på långa turen, en vätskepåse ”räddade” mina turer då jag är ganska dålig på att stanna och packa upp flaskan, man tar en sipp då och då istället. Jag skar ett hål i ryggsäcken och fäste den på axelremen, påsen passar perfekt i vilket dator-fack som helst. Köpt på Lelles, ca 300kr (ta minst 2 liter). Funkar otroligt bra, fladdrar inte och är lätt att dricka ur.
https://lellesmcklader.se/ktm-powerwear/ktm-powerwear-accessories/ktm-vatskepase-2-0l.html

8. Övrigt: Kedjespray, underlägg för sidostöd, sked, kniv, pannlampa, powerbank, samt låt någon veta vart du ska eller siktar på. Resten är lite vad man själv tycker och får plats med. Stormkök och kokekaffe eller en öl är ett plus.

Summa:
Det är alltid härligt att vakna upp vid en sjö och man kan tuffa iväg i morgonsolen mot nya mål eller hemåt. Frukosten på en brygga eller en morgonkaffe på macken är aldrig fel.
Man somnar gott i sin säng hemma och drömmer om nästa mc-resa.
Mvh Jonas
(kom gärna med andra tips om enkla lösningar eller lätt packning)

888_888.JPG777777.JPG6_6_6_6.JPG555_55.JPG44444.JPG3333333.JPG2222222.JPG1111.JPG
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Snyggt Jonas!

Det var ju jag som tipsade dig om tältet från XXL. :D

Själv kör jag antingen med rygga ELLER packning där bak, väskorna bråkar med varandra annars = störigt. En liten rygga funkar dock, men kolla vid provpackningen att väskorna inte går ihop, det blir så tröttsamt efter bara någon mil.

Jag kör också Street Triple - och kutsen är liten. En tankväska löste mycket för mig - inte i vägen någonstans och rätt tankväska rymmer massor med grejer. Kör jag mitt lilla tält (samma som TS) så klarar jag mig utmärkt med tankväska och 30-liters Kriega på kutsen. Tar jag med stora tältet (Hilleberg Nallo 4) så åker en 20-liters Kriega med på toppen av 30-litrararen. Fyramans är overkill, ja. Men jävligt gött när det regnar och alla grejer är blöta, torkar rätt fint i tältet över natten!

Punkalagning! Har man med den får man inte punktering. Det är vetenskapligt bevisat. Så varför ta med den då? Ja utan så får du punka, garanterat. :D Kanske får man chansen att hjälpa någon annan stackare dock.

Kolla nattställe innan - ja ja ja. Jag brukar vilja köra relativt oplanerat i Sverige, men att ha koll på var man ska sova med en backup är riktigt avslappnande, för mig. Det beror lite på var i Sverige man är, men här nere i södern kan det vara svårt att hitta ett vettigt sovställe faktiskt, det är ju inte skog precis överallt.

Istället för flipflops kör jag Fivefingers, mycket bättre att gå i, och tar ännu mindre plats.

Öland i somras:

öland4.jpg

öland3.jpg

öland2.jpg

öland1.jpg
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Nordkap 2020
0a951a8d552fc879d6a58e0aa18dbd59.jpg


Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Alla vet ju att camping är en prylsport, men ett trangia kök och ett billigt tält/sovsäck räcker långt.

Första MC semestern drog vi vanliga plastpåsar utanpå tält/sovsäcksrullen och packade kallingar, t-shirts och strumpor i dom rullarna, plus Lidl's tankväska.

Vanlig Vodka finns på plastflaska, ska man ha ölburkar med sig måste man tejpa dom, eller stoppa dom i strumpor, annars gnager dom sönder varandra

Framförallt, Less is more.

Antingen packar man minimalt för att åka MC, eller så tar man med sig så mycket grejor att MC körningen mest blir en plåga.

Just det, jag har ett jäkligt smutt teleskopkastspö med en pytteliten haspelrulle full med flätad lina som går ner i packningen, det kan vara rätt nice att ha med.
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Snyggt Jonas!

Det var ju jag som tipsade dig om tältet från XXL. :D

Själv kör jag antingen med rygga ELLER packning där bak, väskorna bråkar med varandra annars = störigt. En liten rygga funkar dock, men kolla vid provpackningen att väskorna inte går ihop, det blir så tröttsamt efter bara någon mil.

Jag kör också Street Triple - och kutsen är liten. En tankväska löste mycket för mig - inte i vägen någonstans och rätt tankväska rymmer massor med grejer. Kör jag mitt lilla tält (samma som TS) så klarar jag mig utmärkt med tankväska och 30-liters Kriega på kutsen. Tar jag med stora tältet (Hilleberg Nallo 4) så åker en 20-liters Kriega med på toppen av 30-litrararen. Fyramans är overkill, ja. Men jävligt gött när det regnar och alla grejer är blöta, torkar rätt fint i tältet över natten!

Punkalagning! Har man med den får man inte punktering. Det är vetenskapligt bevisat. Så varför ta med den då? Ja utan så får du punka, garanterat. :D Kanske får man chansen att hjälpa någon annan stackare dock.

Kolla nattställe innan - ja ja ja. Jag brukar vilja köra relativt oplanerat i Sverige, men att ha koll på var man ska sova med en backup är riktigt avslappnande, för mig. Det beror lite på var i Sverige man är, men här nere i södern kan det vara svårt att hitta ett vettigt sovställe faktiskt, det är ju inte skog precis överallt.

Istället för flipflops kör jag Fivefingers, mycket bättre att gå i, och tar ännu mindre plats.

Öland i somras:

View attachment 457833

View attachment 457834

View attachment 457835

View attachment 457836

Där hade vi dig ju, tack för tipset! Riktigt litet i storlek och grymt budget-tips! :Bugar :Bugar
Är sugen på att testa Kriega också, jag har ju daytona-baken som är riktigt nätt men det är ju bara att testa.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ja, visst går det att toura med annat än GS-liknande hojar. Trots att jag inte är något tältare så har jag nog (i vissas ögon) alldeles för mycket packning med mig. Men jag kan skylla på följande:

Röd Thruxton: veckopackning för sol, regn, ombyte på kvällen, samt finkläder för 50-årskalas på krogen.

Blå Sprint: packning för alla väder (sol, regn, värme, kyla, kvällskläder) under 500 mil på 13 dagar i Sverige och Norge. Svenska östkusten upp och norska västkusten ned. Då blir det en del som skall med. :)

F d postkontoret i Åtorp_mindre.jpg


Sprinten på Lofoten.PNG
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Typ av hoj spelar ingen som helst roll, man behöver inte ha så mycket med sig för en liten tur på några dagar.

Tourar man mycket, dvs åker och campar i tält veckovis i glesare områden på regelbunden basis brukar det bli bekvämare att ha med sig lite mer grejor, inte minst mat och vatten.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Där hade vi dig ju, tack för tipset! Riktigt litet i storlek och grymt budget-tips! :Bugar :Bugar
Är sugen på att testa Kriega också, jag har ju daytona-baken som är riktigt nätt men det är ju bara att testa.

Ett annat tips för oss som kör hojar med smal röv är Hepco & Becker Sportrack. Den byter ut cutsen mot en slags pakethållare typ. Det blir så mycket stabilare och tar bort glidande packning som jag upplevde med Kriegaväskorna där bak. Så fort jag bromsade eller körde mer aktivt så rörde sig packningen mot min rygg - det störde min körning för mycket.

Dessutom elimineras risken för repig lack. Enda nackdelen är priset, strax under 2000 kr. Men om man inte byter hoj ofta och/eller vill packa ofta så är den guld värd.

hepco.jpg
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Min verktygsväska består av en liten Kriega-förvaringsväska som rymmer följande:

* Punkasats
* Liten Första Hjälpen
* Leatherman Crunch - tången är låsbar och kan agera kopplings/bromshandtag eller växelförare
* Tengtools mini spärrskaft med bits och hylsor - jävlar vad långt man kan komma med den
* Lufttrycksmätare - vanlig hederlig analog sticka
* Buntband
* Kedjesmörja
* Extra öronproppar - efter jag tappat mina på en tur vill jag alltid ha ett extra par
* Ett extra kreditkort - jag har ett Klarna-kort som jag aldrig använder och som inte har någon årsavgift. Det ligger alltid i antingen denna väska eller i tankväskan.

Allt detta blir ett relativt litet och enkelt kit att ha med på en sporthoj. Visst klarar man sig med både mer och mindre - men för landsvägstouring tycker jag detta räcker.

Det jag ska komplettera med är ett laminerat kort med uppgifter till försäkringsbolaget.

verktyg1.jpg

verktyg2.jpg
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Efter 40 mil vad gör man resten av dagen det är ju typ minst 10 timmar kvar:va
He-he... du kör nog för raka och snabba vägar. ;) Kör man krokigt nog så räcker 40 mil hela dagen.

Sen måste man förstås ju se till att komma fram i tid till lämplig ort, så att man hinner köpa dagens öl innan systemet stänger. (Svårt att ha plats för storpack med bärs i väskorna. Dessutom så skummar de så förbaskat efter att ha legat en hel dag i packningen.)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Efter 40 mil vad gör man resten av dagen det är ju typ minst 10 timmar kvar:va

Ja, har man inga andra intressen och inte vill se mer än väg blir det svårt...:hej

Vi andra har lärt oss att det går att lägga mer än 100 mil om dagen om det behövs men med 40 mil i sadeln så hinner man uppleva och se mera. Att dessutom stanna flera nätter på samma plats gör att man hinner se saker man annars skulle missa...

Här är tips på några ställen där du kan lägga timmar som annars skulle tillbringats i sadeln. ;)

https://dodafallet.se/

http://www.linbanan.com/

https://holgerstraktorer.blogg.se/category/allmant.html

http://www.hanhivittikko.se/

https://www.vannasmotormuseum.se/

https://sverigesradio.se/artikel/7523963
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
tält :va va fan det finns ju hotell :tungan

Massa nackdelar! :7peta

- Det är långt till din SportHoj
- Svårare att hålla bra uppsikt över SportHojen
- Man blir mindre bekväm som tältare
- Bagaget ska alltid släpas en massa trappor eller så ligger rummet långt från hissen
- Rummet är aldrig likadant medans du vet hur ditt tält ser ut
- Man pratar oftast med tältgrannar men inte med rumsgrannar
- Hotell ger mindre pengar över till öl
- Med allemansrätten har man fler ställen att välja på
- I Finland sover man närmare en sjö än på hotell https://www.utinaturen.fi/allemansratten
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det kommer alltid att finnas de som inte vill/törs bo i tält. Det är bara att konstatera att de missar ganska mycket av det som hojåkning annars representerar. En given del av konceptet.

Kan jämföras med att alltid åka på semester till badort i x-land, där hotellet ser precis likadant ut som i y-land och z-land. Samma sorts mat, samma strandstolar, samma öl (med annan etikett) och samma smutsiga pool med utländska turister från samma länder.

Vad finns att se på ett hotell?

Kör man hoj är det lätt att fricampa i de flesta länder om man är tyst, ställer sig osynligt och vare sig stör eller förstör. Ingen har något emot en ensam hojåkare som åker upp i bergen och hittar en glänta långt från allfarvägarna.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kan jämföras med att alltid åka på semester till badort i x-land, där hotellet ser precis likadant ut som i y-land och z-land. Samma sorts mat, samma strandstolar, samma öl (med annan etikett) och samma smutsiga pool med utländska turister från samma länder.

Vad finns att se på ett hotell?

Jag hade grannar som varje år (ibland flera gånger) åkte till samma land, samma stad, samma hotell och försökte dessutom få samma rum varje gång...

Dom hade gjort så i 18år.

Dom har aldrig varit utomlands utöver det...

En del lever för spänningen i livet...
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top