Öland - någon med lokalkännedom?

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Tänkte köra ner till Öland första veckan i juni. Sugen på att tälta uppe vid norra udden, och likaså vid södra udden. Är det vanlig allemansrätt som gäller vid vildcamping, eller finns några specialrestriktioner på ön?

Någon som kan dela med sig av guldkorn-ställen, gärna nära havet, där man kan slå upp tält en natt?

Eller om det är så att man trots allt är hänvisad till campingplatser, och om så, rekommendation gällande sådana? Gärna små, dvs. inget Böda Camping-stuk.

Och så gissar jag att man inte får köra hoj över Alvaret?
 

niclas88

Medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Järna
Hoj
KTM 990 adv Yamaha XT 600 Yamaha WR250r Yamaha WR400f
Om du svänger av mot Äleklinta lite norr om Borgholm kan du åka kustvägen,en supertrevlig grusväg upp till Raukorna i Byarum. Där finns gott om tältmöjligheter med havsutsikt.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Tänker närmast nord-sydlig riktning. Går som jag förstått en gammalt väg av modell trakotorväg och en vandringsled längs den. Därav frågan till någon med lokalkännedom, som faktiskt vet.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Alvaret räknas som skyddad natur och man får inte köra på det med bil och mc. Det finns en vandringsled om man vill vandra. Öland har annars väldigt fina mc-vägar om man söker sig bort från huvudlederna. De går oftast tvärs över ön och är inte så långa men det finns säkert tio vägar att köra på. Norr om Borgholm är det lite sämre med bra vägar dock. Det kan stundvis vara väldigt mycket trafik på sommaren.

 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Jag är uppväxt på Öland men bor i Kalmar nu :) Niclas88 gav ett bra tips ovan annars är ön rätt så tråkig, det är antingen upp eller ned längst med östra eller västra sidan och tyvärr inte så kurvigt. Östra sidan är finare men dom större samhällena passerar du längst med västra. Finns ett stenbrott i Grönhögen som är fint, ta med badkläder. Tyvärr har rätt många turister hittat dit på senare år.

Någon traktorväg längst med alvaret har jag inte hört talats om, var har du läst om den? Kanske kan forska lite åt dig.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Som tidigare sagts, Norrut av till vänster vid skylt Kamelfarm/Äleklinta, kustväg upp till byrumsraukarna, vidare upp mot byxelkrok. Finns enstaka grusvägar du kan köra på uppåt. Exempelvis vid bödasågen, ungefär, finns grusväg du tar dig nord/ost upp förbi bödasand mot långe erik. Neråt östra vägen från Föra gokartbana. Finns dock många kurviga roliga vägar som går tvärsöver ön, väster till öster o vice versa man kan sick-sacka sig neråt ( eller uppåt ). En del gmala borgar/ruiner kan kollas, eketorp borg t.e.x Sitter just nu på öland och tittar ut på ett ovanligt landskap, snö och minusgrader, inte så ofta :)
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Om du svänger av mot Äleklinta lite norr om Borgholm kan du åka kustvägen,en supertrevlig grusväg upp till Raukorna i Byarum. Där finns gott om tältmöjligheter med havsutsikt.
Exakt! Och om du inte vill åka grusvägen, ta den vanliga upp till Byarum, följ skyltarna mot raukarna. När du ser den stora parkeringen på höger sida där alla turisterna parkerar börjar grusvägen söderut. Ungefär 500 meter bort hittade jag ett perfekt ställe att tälta på. På morgonen promenerar du tillbaka längs stranden förbi parkeringen och tar ett bad vid sandstranden. Toa finns ovanför stranden också!

9AAC5482-D7CF-4995-8C07-F556DB6B1E61_1_105_c.jpeg

Promenix mot raukarna, bad och tjotta:
5553FE8A-EDC9-44E2-9D24-4B9531FAD0E8_1_105_c.jpeg

Raukar:
3C02B073-BBC6-4C8B-A72D-7D872906A558_1_105_c.jpeg

Stranden att bada vid:
32814EBC-B560-4CA8-A776-8EA424E8FA0A_1_105_c.jpeg
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
öland1.PNG

En liten vägsnutt som är fin när du kommit över bron och ska köra norrut är denna. Östra sidan följer du sedan norrut för att slippa de flesta turister och trafik-kameror. Väl i höjd med Störlinge kan du korsa tillbaks för att åka till Borgholm och äta en bit mat, matställena blir glesare från och med nu. Tag sedan grusvägen längst med kusten som nämnts.

öland2.PNG
Ruttförslag söderut, kör igenom småbyarna Eriksöre, Karlevi & Vickleby. Väster om dessa byar går gamla järnvägen som idag är en lång rak grusväg men trevligare att köra genom byarna. I Vickleby tar vägen slut och mitt förslag är att du styr västerut och tar Runsbäcksvägen till Mörbylånga sedan fortsätter småvägarna söderut och undviker väg 136.

Jag misstänker att din traktorväg som leder genom alvaret är en myt, det finns vägar rakt över som är av asfalt dock.
Tältar gör du precis var du vill enligt allemansrätten.

Mvh
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Trollskogen i norr, är vägen där avstängd in till själva skogen? Där har jag kört in på skogsvägar med bil för längesedan, kan dock ha öppnat en grind ;)
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Trollskogen i norr, är vägen där avstängd in till själva skogen? Där har jag kört in på skogsvägar med bil för längesedan, kan dock ha öppnat en grind ;)
Haha ja det är den, finns nog som du säger någon grind nångonstans men jag hade inte rekommenderat försöka igen. Mycket turister numera och nu med corona ännu fler ?
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Är inbiten grus/rally fantast från Kalmar och jag stämmer i kören. Glöm Öland om det är grus du är ute efter.
Den populära kustvägen i norr har till stor del asfalterats.

Norr om Böda finns lite... Men det har du kört slut på någon timme och samtidigt retat upp alla boende och turister.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Bara för att förtydliga så är den här turen inte på något sätt en dedikerad grusbustur. Ska bara rulla över till Öland en sväng, tälta och chilla lite :).
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top