Sporthoj med bottenvrid?

Hayabusa? K1300? Blackbird?

osv osv osv
- Jag har kikat på dem också, men känns klumpigare eller mindre sportiga.
Birden är snabb men tung och klen, busan känns som en buss och är inte bättre på någon punkt gällande vikt, hk eller vrid. K1300...ja, känns lite mer touring än resten o aningens dyr.
 
Det är per definition omöjligt att säga om något ät en sporthoj eller ej. Eftersom sporthoj inte är ett definierat begrepp. Olika människor tycker väldigt olika saker. Det gäller nakenjoj också alldeles definitivt, många säger att B-King är en nakenhoj men själv har jag sällan behövt plocka av mer plast för att komma åt mekaniken på någon annan maskin...
 
- Jag har kikat på dem också, men känns klumpigare eller mindre sportiga.
Birden är snabb men tung och klen, busan känns som en buss och är inte bättre på någon punkt gällande vikt, hk eller vrid. K1300...ja, känns lite mer touring än resten o aningens dyr.
Inte K1300R
 
- Jag har kikat på dem också, men känns klumpigare eller mindre sportiga.
Birden är snabb men tung och klen, busan känns som en buss och är inte bättre på någon punkt gällande vikt, hk eller vrid. K1300...ja, känns lite mer touring än resten o aningens dyr.
Du får provköra en ZZR1400 med. När den står stilla eller rullar i gångfart känner man vikten, men i övrigt skjtuer den på och svänger snällt.
Sen ser den ju ut som en bönsyrsa i fronten...
 
Om du letar efter ”sporthoj med bottenvrid” så får du passa dig för att stirra dig blind på det uppgivna maximala vridmomentet. ”Bottenvrid” handlar om mer än så.

Dels är det bättre att studera hela effekt- eller vridmomentkurvan. De hojar som upplevs ha bra ”bottenvrid” är ofta de hojar som har ett brett register, alltså en jämn och hög leverans av vridmoment som sträcker sig över ett stort varvtalsområde. Inte hojar som har en (eller flera) spetsar på vridmomentkurvan. Tvåtaktsmannen har redan nämnt ett skräckexempel som säkert har hög spets på pappret men som i praktiken upplevs som väldigt tam.

Dels det här med att inte låta sig förvillas av olika motorers tändföljder och de tröghetsmomentpulsationer det orsakar. V-twinnar, vissa V4’or och crossplanemotorer har en tändföljd som ger intrycket att de har helt underbart ”bottenvrid”…tills man kollar upp bromsbänkskörningar och inser att de varken har högre vridmomenttopp eller bredare vridmomentkurva än radfyran som alla påstår är slö från botten…
 
Om du letar efter ”sporthoj med bottenvrid” så får du passa dig för att stirra dig blind på det uppgivna maximala vridmomentet. ”Bottenvrid” handlar om mer än så.

Dels är det bättre att studera hela effekt- eller vridmomentkurvan. De hojar som upplevs ha bra ”bottenvrid” är ofta de hojar som har ett brett register, alltså en jämn och hög leverans av vridmoment som sträcker sig över ett stort varvtalsområde. Inte hojar som har en (eller flera) spetsar på vridmomentkurvan. Tvåtaktsmannen har redan nämnt ett skräckexempel som säkert har hög spets på pappret men som i praktiken upplevs som väldigt tam.

Dels det här med att inte låta sig förvillas av olika motorers tändföljder och de tröghetsmomentpulsationer det orsakar. V-twinnar, vissa V4’or och crossplanemotorer har en tändföljd som ger intrycket att de har helt underbart ”bottenvrid”…tills man kollar upp bromsbänkskörningar och inser att de varken har högre vridmomenttopp eller bredare vridmomentkurva än radfyran som alla påstår är slö från botten…
- Visst är det så, men jag har inte sett effektkurvor på de hojar jag kikat på, så jag har liksom inte mycket mer att gå på än uppgivna siffror på vridmomenten.
 
- Visst är det så, men jag har inte sett effektkurvor på de hojar jag kikat på, så jag har liksom inte mycket mer att gå på än uppgivna siffror på vridmomenten.
MOTORRAD brukar publicera kurvor från egna bänkningar. Det är inte alltid som tillverkarnas reklamavdelningar är lyckliga.
 
Det är ju ganska meningslös siffra för MC om du inte lägger till en förare.
Njaaa, du väger väl ungefär samma oberoende om du sätter dig på en cbr 125, eller på en Hayabusa?
Så relationen är ju fortfarande relevant, även om du självklart inte har en hk per kg mer när man lägger 120kg fläsk på en S1000...
 
Njaaa, du väger väl ungefär samma oberoende om du sätter dig på en cbr 125, eller på en Hayabusa?
Så relationen är ju fortfarande relevant, även om du självklart inte har en hk per kg mer när man lägger 120kg fläsk på en S1000...
Fast din vikt gör mindre skillnad för pang/kg på en bosshoss än på en CBR125...
 
Det är klart att den gör, men det ändrar ju inte det faktum att V8 hojen knuffar iväg ditt flabb lite lättare än fjoll125'an.....
Japp, men om man nu tittar på hojar med snarlik vikt/effekt men där en av dem är tyngre och har mer effekt så gör din vikt mer skillnad på vikt/effekt-förhållandet på den lättare, och gör potentiellt att vikt/effekt blir lägre på den som utan dig har högre ratio.

Men sedan har ju upplevt mos i mellanregistret nästan inget att göra med den siffran ändå. Bäst att provköra hojar sida vid sida för att hitta den man gillar mest.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top