Sporthoj med bottenvrid?

En snabb titt på ZZR1400-kurvan från akra så ser den ut att ha 50 rwhp vid cirka 2600 rpm, och 100rwhp vid cirka 3600. Med en lite knepig start på kurvan.

Men den är såklart för tung för att vara relevant.

Nja, jag tror faktiskt att du tittar på vridmomentkurvan men läser av skalan för effekt...

Akrapovic verkar ha bänkat en 2004-2007 och en 2019 som båda ger 50 bakhjulshästar vid 3300-3400 rpm, vilket är snarlikt Suzuki Hayabusa / B-King. Däremot verkar den nå 100 bakhjulshästar ungefär 200 rpm lägre än Hayabusa / B-King.
 
För övrigt, den som orkar grotta igenom de dynokörningar Akrapovic har gjort kan också lära sig två saker:

1) Samtliga hojar som har diskuterats i denna tråd anses vara hojar med "bottenvrid". Men de har ändå någon form av mindre eller större svacka i vridmomentkurvan, ofta vid låga varvtal.

2) Denna svacka går kanske inte att eliminera helt och hållet. Men den går i alla fall att släta ut och göra mindre markant med hjälp av ett vettigt avgassystem och en därför vettig bränslemapp.

Detta beror naturligtvis på att gatreggade hojar lyder under buller- och emissionskrav som mer eller mindre omöjliggör en snygg och jämn vridmomentkurva.
 
För övrigt, den som orkar grotta igenom de dynokörningar Akrapovic har gjort kan också lära sig två saker:

1) Samtliga hojar som har diskuterats i denna tråd anses vara hojar med "bottenvrid". Men de har ändå någon form av mindre eller större svacka i vridmomentkurvan, ofta vid låga varvtal.

2) Denna svacka går kanske inte att eliminera helt och hållet. Men den går i alla fall att släta ut och göra mindre markant med hjälp av ett vettigt avgassystem och en därför vettig bränslemapp.

Detta beror naturligtvis på att gatreggade hojar lyder under buller- och emissionskrav som mer eller mindre omöjliggör en snygg och jämn vridmomentkurva.
Mer fusk hos typgodkännande organ efterlyses!
 
Nja, jag tror faktiskt att du tittar på vridmomentkurvan men läser av skalan för effekt...

Akrapovic verkar ha bänkat en 2004-2007 och en 2019 som båda ger 50 bakhjulshästar vid 3300-3400 rpm, vilket är snarlikt Suzuki Hayabusa / B-King. Däremot verkar den nå 100 bakhjulshästar ungefär 200 rpm lägre än Hayabusa / B-King.
Det är helt möjligt att jag tittade på fel kurva.
 
Ska du köpa ny?
Nog får du en sådan för halva din budget?

Jag körde omkull och sedan dess har det legat på is. Skulle dock föredra radfyra nästa gång.
- Nä, jag menade att RC8:ans startpris begagnad ligger på ca 90´.
Min lekbudget för andrahoj ligger någonstans runt 40´sådär.
Varför hellre radfyra?
 
- Nä, jag menade att RC8:ans startpris begagnad ligger på ca 90´.
Min lekbudget för andrahoj ligger någonstans runt 40´sådär.
Varför hellre radfyra?
Låter ju helt sjukt, har de ökat så mycket i värde?

Jag gillar effektkurvan i rad4 mycket bättre men RC8 var kul på sitt sätt.
 
För 40k är en RSV det enda alternativet.

Har både haft RC8R och 1098. 1098:an hade faktiskt vad jag upplevde mer brutal motor. Nu har jag köpt en 1299 som jag knappt kört, den ska ha mer vrid än 1198:an. Ska bli kul att prova :)

Om du hade kollat på något som inte är en sporthoj kan jag varmt rekommendera MT09, första gen är relativt billig (usel fjädring dock). Grym motor!
 
En VTR och fixa till? Dom är inte så dyra länge. På den gamla goda tiden var det en kompis gick till en vtr från fireblade och var jättenöjd (kanske mer än 25 år sedan)
 
För 40k är en RSV det enda alternativet.

Har både haft RC8R och 1098. 1098:an hade faktiskt vad jag upplevde mer brutal motor. Nu har jag köpt en 1299 som jag knappt kört, den ska ha mer vrid än 1198:an. Ska bli kul att prova :)

Om du hade kollat på något som inte är en sporthoj kan jag varmt rekommendera MT09, första gen är relativt billig (usel fjädring dock). Grym motor!
- Ja jag har sett en uppsjö med icke-supersportar till vettiga pengar, men jag är svag för kåphojar enligt gammal tradition. (förutom att jag har en 700 CL-X Sport då...ehum..)
 
En VTR och fixa till? Dom är inte så dyra länge. På den gamla goda tiden var det en kompis gick till en vtr från fireblade och var jättenöjd (kanske mer än 25 år sedan)
- Är det inte lite klent med vrid i den lille motorn?
Den ska - enligt mina internetkällor - må bra av en komphöjning.
 
Om du hade kollat på något som inte är en sporthoj kan jag varmt rekommendera MT09, första gen är relativt billig (usel fjädring dock). Grym motor!

MT-09 av både tidiga och sena generationer är faktiskt en av få moderna sporthojar som har en någorlunda jämn och snygg vridmomentkurva. Dock väldigt låg jämfört med bestar som Hayabusa och ZZR1400. 50 bakhjulshästar kräver typ 5000 rpm.

There's no substitute for cubic inches...

2016_YAMAHA_MT-09.jpg

KTM RC8R är dessutom ett kapitel för sig. Akrapovic har ju tyvärr lindat in sig i något märkligt kontrakt som "originalleverantör" till KTM, med följden att KTM själva står för all försäljning. Därför finns inga uppgifter om någon KTM längre på Akrapovics hemsida.

Jag vill minnas att Niklas ("niklasinorr") hade en sådan då det begav sig och att det bestående intrycket var en mycket bra ergonomi för långa förare.

För övrigt, varför ligger denna tråd under "överflödiga diskussioner"...? Detta känns som ett synnerligen intressant trådämne för alla som gillar sporthojar.
 
"..att det bestående intrycket var en mycket bra ergonomi för långa förare."

För övrigt, varför ligger denna tråd under "överflödiga diskussioner"...? Detta känns som ett synnerligen intressant trådämne för alla som gillar sporthojar.
- Det där tilltalade mig som är lite över medellängd med mina 184,4 cm. Fan att de ska vara så ohyggligt överprisade (?).

Fel trådsektion? Well - mod feel free to move away.
 
- Okey, jag har haft en GSX-R 750 -98 och det vridet i låg- o mellanregister imponerade inte så värst. Kawan där du nämner har jag läst mycket om, och fått uppfattningen att den är skapligt nervös med för stor spis i förhållande till ramen.
Jäkligt spännande hoj, men frågan är om de exemplaren som säljs idag inte är sönderkörda och/eller med wheelie-studsade framgafflar.
Michael Neeves från MCN snackade om just ZX10an i en av sina senaste YouTube-klipp och det lät som att han rate:ade den högt och att dess rykte som extrem var överdrivet. Enligt honom handlade det mer om skillnaden mot många av dåtidens relativt slöa stora sporthojar. Just den årsmodellen (04-05) är iaf enligt mig också mycket snygg.
 
Michael Neeves från MCN snackade om just ZX10an i en av sina senaste YouTube-klipp och det lät som att han rate:ade den högt och att dess rykte som extrem var överdrivet. Enligt honom handlade det mer om skillnaden mot många av dåtidens relativt slöa stora sporthojar. Just den årsmodellen (04-05) är iaf enligt mig också mycket snygg.
- Jäkligt snygg t.o.m.
 
Jag har en TL 1000R, är 189cm lång. Det är en fantastiskt komfortabel hoj.
Man får dock inte tveka som förare, men det går att kör fort med den även på bana .
Insprutningen är okänslig, men den är vridstark. Det saknas dock fjong på toppen trots man kan varva till 11000.
Jag har bytt bakdämparen mot en justerbar WILBER, pc5, KN-filter och race system.

Jag gillar hojen :hjarta:banana:tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top