Sporthoj med bottenvrid?

Jag har en TL 1000R, är 189cm lång. Det är en fantastiskt komfortabel hoj.
Man får dock inte tveka som förare, men det går att kör fort med den även på bana .
Insprutningen är okänslig, men den är vridstark. Det saknas dock fjong på toppen trots man kan varva till 11000.
Jag har bytt bakdämparen mot en justerbar WILBER, pc5, KN-filter och race system.

Jag gillar hojen :hjarta:banana:tummenupp
- Den är jäkligt snygg men finns inga till salu.
Känns den klen trots de där moddarna? Filter, helsystem och PC5 brukar skicka på en del hp är min erfarenhet.
 
Om man vill ha bottenvrid så kanske man ska undervika de rena sporthojarna. Själv tyckte jag att en Bandit 1250 hade grym botten (men hände inte samtidigt så mycket mer högre upp) och då åkte jag ändå superduke just då.
Jag tror man ska överväga mer gubbiga hojar som Boxer BMW R1200R eller sport touring som Hayabusa eller ZZr1400.
En annan hoj jag haft mer grymt mellanregister var en Touno 1000R som var mappad och injusterad. Gav 130 på bakhjulet i ett grymt resister. Mycket mera mellanreister än en tidigare RSV mille jag haft (den vill ha minst 7000 och man växlande gärna strax efter 9000).
 
- Har Kawan bra vrid i låg- o mellanregister alltså? Det trodde jag verkligen inte om den brutala/oberäkneliga hojen.
GSX-R:en du nämner, det är nog den årsmodellen jag läste om ja.
Stämmer bra att de årsmodellerna är bra där. 08 cbr 1000rr har också kanon register. Jag hade valt Hondan av dem alla gånger men den är lite dyrare såklart.
 
Jag håller med Alatalo i den här frågan och om jag minns rätt från den tiden jag körde runt på dessa hojar så upplevde jag att Gsxr hade lite mer tryck från botten än zx10r (men det kan också vara för att Kawan hade mer toppeffekt än gixxern)
Men jag skulle nog säga att alla gixxer 1000 från 01 upp till 06 är grymma i botten.
 
En hoj som inte nämnts (tror jag) är Triumph, exempelvis Speed Triple. Otroligt fin motor med mos på alla varvtal utan att vara det minsta tråkig när varvräknaren passerar 8500…

Ja det är en nakenhoj men det går nog att klämma på en Windjammer om man vill… :hihi
 
En hoj som inte nämnts (tror jag) är Triumph, exempelvis Speed Triple. Otroligt fin motor med mos på alla varvtal utan att vara det minsta tråkig när varvräknaren passerar 8500…

Ja det är en nakenhoj men det går nog att klämma på en Windjammer om man vill… :hihi
Jag kan skänka en windjammer. Lite bedagad och lilaglittrig. Men jättesportig!
 
En hoj som inte nämnts (tror jag) är Triumph, exempelvis Speed Triple. Otroligt fin motor med mos på alla varvtal utan att vara det minsta tråkig när varvräknaren passerar 8500…

Ja det är en nakenhoj men det går nog att klämma på en Windjammer om man vill… :hihi
Gammelbävern kör ju nån gul sporthoj med Trajamärket på!

Har @Old Badger nåt att tillägga frågan tro.
 
Jag har haft en och jag upplevde den inte som vridmomentstark. Möjligen var min felbestyckad för det slipon den hade men den hade en svacka i mitten av registret som följdes av en ganska brant ökning av effekten. Vilket gjorde att man inte gärna gav gas i utgången av kurvorna. Bara vänta tills man rätat upp hojen innan man vred på rullen.
Sedan en effektkurva som slutat tidigt bidrar också till att man får använda växellådan mer än en radera.

Och när jag hör någon vilja ha vridmoment så brukar det betyda brett effektregister så man inte behöver växla så ofta.

Är beredd att hålla med dig om millen. Tyckte inte heller det var något monstervrid och inte särskilt mycket på toppen heller även om det var en trevlig motor. Samma med Superduke 990. Jag har haft två Zx10 2006 och dom hade bra med knuff på låga varv. Och plockar du bort sekundärspjällen blir den rätt rå på gasen på låga varv och lyfter framhjulet lätt utan att behöva varva mycket.
 
En hoj som inte nämnts (tror jag) är Triumph, exempelvis Speed Triple. Otroligt fin motor med mos på alla varvtal utan att vara det minsta tråkig när varvräknaren passerar 8500…

Ja det är en nakenhoj men det går nog att klämma på en Windjammer om man vill… :hihi
Hade en Speed triple rs 2019. Tyckte faktiskt att den var lite tråkig då den var så linjär i effekten. Men fin maskin! Bara lite för välkammad.
 
Eller så tar man bort all skit som väger så jävligt på en original Hayabusa och stoppar dessutom in en lite kortare sving.

Googla Yoshimura X1R och Yoshimura X1.
 
Eller så tar man bort all skit som väger så jävligt på en original Hayabusa och stoppar dessutom in en lite kortare sving.

Googla Yoshimura X1R och Yoshimura X1.
Den brukar jag också hänvisa till. Asball, men hade den verkligen kortare sving??
2cm höjning i bakändan på en Busa gör mycket för svängarna.

Bantad var den, 23 eller 24 liters alutank osv.
220 bakhjulshäst eller något sådant. De fick trimma ner den efter första upplagan hörde jag någonstans.
 

Bifogat

  • Screenshot_20230826_212839_Chrome.jpg
    Screenshot_20230826_212839_Chrome.jpg
    205.8 KB · Visningar: 10
Finns ju en norrman, vet inte om han hänger här på forumet som väl byggde sig en GSXR 600 med Busamotor.
 
Den brukar jag också hänvisa till. Asball, men hade den verkligen kortare sving??
2cm höjning i bakändan på en Busa gör mycket för svängarna.

Bantad var den, 23 eller 24 liters alutank osv.
220 bakhjulshäst eller något sådant. De fick trimma ner den efter första upplagan hörde jag någonstans.
Jag ville minnas att de körde gsx-r swing och hittade:
Proven rock-steady in Formula X, there's no reason to fool with the bike's frame, really, except that you can. As on the racebike, then, Yosh added a GSX-R superbike swingarm-which shortens the wheelbase 25mm-and a kit hlins fork carried in kit superbike magnesium triple clamps (30mm offset keeps the front wheel from scraping the fairing's chin).
(https://www.motorcyclistonline.com/yoshimura-hayabusa-x-1-heavy-bus/)
 
Jag ville minnas att de körde gsx-r swing och hittade:
Proven rock-steady in Formula X, there's no reason to fool with the bike's frame, really, except that you can. As on the racebike, then, Yosh added a GSX-R superbike swingarm-which shortens the wheelbase 25mm-and a kit hlins fork carried in kit superbike magnesium triple clamps (30mm offset keeps the front wheel from scraping the fairing's chin).
(https://www.motorcyclistonline.com/yoshimura-hayabusa-x-1-heavy-bus/)
Coolt.
Jag gillar fronten på den. Lite NR750 med röda lacken.

Busor går fint att banta. Jag har bantat min lite men samtidigt tyngt ner den med andra grejer. 😁
Men sätter man på fälgar bla från gsxr eller R1 får man bort en del vikt också.

1000R k5/K6 gaffelbenen jag har på min är bra mycket lättare än originalen.

Men sen är ju motorn jävligt tung. Svår att banta.
 
Last edited:
Michael Neeves från MCN snackade om just ZX10an i en av sina senaste YouTube-klipp och det lät som att han rate:ade den högt och att dess rykte som extrem var överdrivet. Enligt honom handlade det mer om skillnaden mot många av dåtidens relativt slöa stora sporthojar. Just den årsmodellen (04-05) är iaf enligt mig också mycket snygg.
Pratar för mycket.

Man får aldrig se hojarna.

Jag tänker alltid: -just drive that thing! 🤣
 
Last edited:
Nyheter
Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Back
Top