Sporthoj.com = Osurfbart på kvällar

RS "Alex" skrev:
jag sitter på företags lina :arsele

jo på dagarna sitter jag på norrköpings kommuns uppkoppling så det rullar på ganska bra då. dom har ju några tusen datorer i nätverket ändå tankar man alltid strax under 2 mbit/s från microsoft.com t.ex (eller nån annan som har tillräcklig bandbredd) på varje enskild enhet.

telia är en korvstoppning i sig.

Biturbo skrev:
Men lägg av.. Karln tjänar in en server varannan månad på annonserna..
haha, det där var bara roligt att läsa. Väldans vad folk här ska "veta" mycket om vad jag tjänar och inte tjänar. Men du har iaf väldans mycket fel.

Last edited:
Förövrigt så har jag iaf inte råd till en server just nu. Jag kommer förstås försöka ha råd men just nu kan jag inte lägga alla pengar jag har på att uppgradera SH's server.

Kör 24 mbit och jag märker inte ngn större skillnad..inte så det stör iaf.

Swedie skrev:
Förövrigt så har jag iaf inte råd till en server just nu. Jag kommer förstås försöka ha råd men just nu kan jag inte lägga alla pengar jag har på att uppgradera SH's server.

Hur ser maskinkonfigurationen ut egentligen? Är det en enserverslösning eller kör webservern på en och databasen på en annan burk. Börjar bli tid att fundera på klustring snart kanske?

I vilket fall så skulle jag gladerligen ställa upp med både pengar och tid.

Lime skrev:
Hur ser maskinkonfigurationen ut egentligen? Är det en enserverslösning eller kör webservern på en och databasen på en annan burk. Börjar bli tid att fundera på klustring snart kanske?

I vilket fall så skulle jag gladerligen ställa upp med både pengar och tid.
Det är flera andra sajter och databaser på servern och servern i sig är inte så superhet kanske. Så det som krävs är faktiskt en egen server och ja det är väl det jag helt enkelt får se om jag inte kan få folk att donera pengar för.

eller om nån äkta "datakunnig" (finare ord för datanörd) kanske har en server att känka för en billigare penning som jag har råd med.

Vi kan väl göra som Zatzy gjorde när deras server var lite för klen.
Starta en insamling bland användarna. Dom fick ju ihop medel till både det ena och andra. Säg att 4000 pers av 18389 st skänker en hundring i snitt så finns det ju helt plötsligt 40k att uppdatera utrustningen för.
Jag ställer lätt upp på en hundring eller två. :tummenupp

Swedie skrev:
Det är flera andra sajter och databaser på servern och servern i sig är inte så superhet kanske. Så det som krävs är faktiskt en egen server och ja det är väl det jag helt enkelt får se om jag inte kan få folk att donera pengar för.

eller om nån äkta "datakunnig" (finare ord för datanörd) kanske har en server att känka för en billigare penning som jag har råd med.
Varför skall DU dra hela lasset?? Vi är ju faktiskt över 18000 nyttjare ( eller addicts :yoparty kanske man skall säga) av SH.

Nitrous skrev:
En ny mysig server med bra prestanda och som inte är nåt skräp landar nog på ca 17-20k ink. moms om det ska vara nåt att lita på.

200 st medlemmar som skänker 100kr var så är det fixat!

/Nitrous

nu tog du väl ändå i lite... fast du kanske räknar med UPS och annat smått o gott då också?
en bra burk med dubbla nätagg, supermicro mobo, dual xeon på 3.2Ghz och 2Gb minne går ju loss på 10kkr +moms då... det är vad vi betalar för dom ungefär
mer behövs väl inte? annars får man väl gå över till AMD om man behöver mer minne, just för dagen åtminstone

//håkan

Swedie skrev:

jag kan nog få loss nåt som är vettigt... jag hör av mig ;)

Swedie skrev:
haha, det där var bara roligt att läsa. Väldans vad folk här ska "veta" mycket om vad jag tjänar och inte tjänar. Men du har iaf väldans mycket fel.

Gör om, gör rätt..

Hojta om du behöver en partner...

Jag tycker swedie kan börja sälja tupperware genom sajten.Fatta vad kärringar läger pengar på sånt.En guldgruva är det.

håkan skrev:
nu tog du väl ändå i lite... fast du kanske räknar med UPS och annat smått o gott då också?
en bra burk med dubbla nätagg, supermicro mobo, dual xeon på 3.2Ghz och 2Gb minne går ju loss på 10kkr +moms då... det är vad vi betalar för dom ungefär
mer behövs väl inte? annars får man väl gå över till AMD om man behöver mer minne, just för dagen åtminstone

//håkan

+ scsi diskar och raid , inget annat skit.

sajk skrev:
jag har telias skit 8mbit och det är fan slöare än deras 0,5mbit som jag hade innan... nedladdningar från microsoft.com är det enda som går över 150 kb/s. ku*skit

Samma problem här tanka från DC är meningslöst med den där skiten :huvet

Nitrous skrev:
+ scsi diskar och raid , inget annat skit.
äh, FC rockar fätt ;)

EDIT: vi får se... OM det blir som det är tänkt så kanske man kan skänka en FC kontroller med ett gäng FC diskar 15krpm, jag hör av mej när det blir isåfall.

//håkan

Last edited:
twinner skrev:
Jag tycker swedie kan börja sälja tupperware genom sajten.Fatta vad kärringar läger pengar på sånt.En guldgruva är det.

Om du har 10 "kärringar" på ett Tupperware-party och 2 män,
vilka tror du handlar mest?

Inte är det "kärringarna" iaf.

Ps. Först tänkte jag skriva att så mycket kärringsnack
som vi killar skriver på detta forum så skulle det vara klockrent. :) ds

Har tele2 bredband och jag ger upp ibland när det går lite väl segt på kvällarna.
Andra sidor funkar annars bra

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...