TRX-joCCe skrev:
Kl 0400 varje natt stängs SH av. Har varit så i flera månader för mig. Andra sidor funkar under de tiderna
Kl 04.00 så görs backup på databasen varje natt, det gör att sida inte fungerar under en stund.
Angående prestanda hit eller dit så är det inte ett problem med bandbredd, servern drar ett antal mbps men inte så mycket som finns tillgängligt. Det finns 10Mbps dedikerat men med "burst" upp till 100. SH är inte ens i närheten av 10 ännu.
Att det upplevs fungera för vissa och andra inte kanske beror på delvis olika referenspunkter, dom som tycker det fungerar bra hela tiden kanske inte använder så många andra sidor eller forums att jämnföra mot, jag vet inte
Men det kan också bero på mer tekniska detaljer som "peering", dvs den trafik som byts mellan operatörer. När surfningen hos privatpersoner är som mest på kvällarna så kan vissa operatörer prioritera trafikbyten mot vissa operatörer hellre än andra.
Men jag själv sitter på samma nät som servern och upplever problem vissa kvällar när det är mkt aktivitet och därför vet jag att servern är hårt belastad.
Databasen är relativt stor, mycket funktioner, många extra grafiska detaljer med animerade avatarer hit och dit, smilies, bilder m.m. , det tar CPU kraft!
En kraftfullare server skulle garanterat lösa problem!
Att införa en årsavgift på medlemmar skulle bara göra SH sämre tror jag. Många är inte intresserade av sånt och skulle dissa forumet direkt.
/Nitrous