Det beror på om vi pratar om tex 1kg luft eller 1liter luft, i det ena fallet ökar antalet atomer när luften kyls ned.
På hur många sätt kan man klyva ett hårstrå?

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det beror på om vi pratar om tex 1kg luft eller 1liter luft, i det ena fallet ökar antalet atomer när luften kyls ned.
På hur många sätt kan man klyva ett hårstrå?![]()
Bara lite nyfiken, kände du att den spikade någon gång?
Tro aldrig jag har haft spikningar, men när man väl har det.
Bruka man känna/höra det då?
Detta tänkte jag också på när jag läste i första inlägget: "...den har spikat nåt överjävligt. ca 5mm från kanten på kolven och in och motsvarighet i toppen ser ut som skit"Är du säker på att det är enbart spikningar och inte vevlager som släpper bitar?
Förmodar att du kollat till dina munstycke så inte det sitter grejer där.
Detta tänkte jag också på när jag läste i första inlägget: "...den har spikat nåt överjävligt. ca 5mm från kanten på kolven och in och motsvarighet i toppen ser ut som skit"
Denna del kallas klämspalt och är där kolven är som närmast toppen, det är även där skit fastnar och kläms mellan topp och kolv.
http://img123.imageshack.us/img123/1121/lowerpiston2po5.jpg
På denna bild ser ni precis ett sådant fall, där lagerdelar sugits upp och in i förbränningsrummet för att sedan studsa runt och klämmas mellan topp och kolv.
Det där är inte spikningar!det var min första tanke oxå. men vevlagret glappar ingenting om jag drar i staken och det jag ser av rullarna ser fint ut.
kan det vara ramlagrena? dom låter inte helt hundra när jag snurrar nu men den har inte knackat över huvud taget innan.
såhär roligt ser det ut.
huvudmunstycket var orginal såg jag när jag fick isär, lågfarten var en storlek större och nålen var sänkt ett snäpp, dock var det inte orginalnålen. jag fattar inte hur den har kunnat gå så fruktansvärt fett i somras...
nu har jag iaf en trolig orsak till både ev spikningar och själva raset, frågan är bara om jag även har en motorklyvning att se fram emot?
Tänk på att är det ca -10 grader blir det fan så kallare i 100km/h
Det där är inte spikningar!
Kan vara vad som helst som tagit sig in genom insug, men troligast är delar från lager som börjar ge med sig. Mindre troligt någon del från förgasare som vibrerat loss.
ram-, vevlager och stake har gått ca 15 timmar. är det ens möjligt att köra ner lagrena på så kort tid i en tvåtaktare? och borde inte glappet i veven vara större?
ingenting saknades i förgasaren, likaså på reedblocket.
ang tändstift så åker jag nog på ett br6es om jag inte minns helt fel. alltså för varmt?
br6es vet jag tyvärr inget om, det kan vara rätt men vem vet, verkar ju vara ett "R-stift", ett så kallat "resistor", så jag vågar ej säga någon om siffran där. Håller på att snoka lite efter info men det är bannemig inte lätt.![]()
Allt är möjligt, kan vara fel på lagrena från fabrik, kan vara nåt annat...ram-, vevlager och stake har gått ca 15 timmar. är det ens möjligt att köra ner lagrena på så kort tid i en tvåtaktare? och borde inte glappet i veven vara större?
ingenting saknades i förgasaren, likaså på reedblocket.
ang tändstift så åker jag nog på ett br6es om jag inte minns helt fel. alltså för varmt?
Br6es är tokmjukt. På 125cc cross skall man åka med 9or eller möjligen 8or.
Allt är möjligt, kan vara fel på lagrena från fabrik, kan vara nåt annat...
Det du vet är att du inte vet vad som hamnat i cylindern. Att det är någon metall som är hårdare än aluminium är högst troligt, tex någon del från ett lager.
Det som du troligen får göra, om du tror att det är orimligt att någon del kommit genom insuget, via filtret och förgasaren, är att klyva motorn och inspektera vev- och ramlager, tyvärr.
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |