spikningar 2t. orsak?

På hur många sätt kan man klyva ett hårstrå?:D:D


Vi kan ju gå in på RAD eller korr. RAD men grundgrejen kommer kvarstå, är det kallt ute behöver man ofta ett större huvudmunstycke och ibland annan nål/eller läge på nålen.

Som tur är har jag så lite generande hårväxt på huvet att jag inte bekymrar mig om kluvna hårtoppar :D
 
Är du säker på att det är enbart spikningar och inte vevlager som släpper bitar?

Förmodar att du kollat till dina munstycke så inte det sitter grejer där.
 
Satsar helt på huvudmunstycket är för litet.
Vid is körning ligger man på ca 80% fullgas så då e det huvudmunstycket som gäller.
Viktigt är att vop vop (ge lite gas i inbromsningarna) för att smörja och kyla motorn.

2,5-3% olja låter helt ok.

Hur många har varit med om en cross fyrtaktat och gått fett på isen. typ ingen! alla kör på gränsen!

Har du ex 170 i munstycke skulle jag köra på 185-200 beroende på kylan.
Billigare att hojen går fett än att byta kolv/cyl.

Tänk på att är det ca -10 grader blir det fan så kallare i 100km/h

Spikningar! toppen/kolven glöder och tänder ofrivilligt soppan.Allså hojen går tok för varmt
 
Last edited:
Bara lite nyfiken, kände du att den spikade någon gång?

Tro aldrig jag har haft spikningar, men när man väl har det.
Bruka man känna/höra det då?
 
Bara lite nyfiken, kände du att den spikade någon gång?

Tro aldrig jag har haft spikningar, men när man väl har det.
Bruka man känna/höra det då?



Du varken hör eller känner spikningar åkandes en cross. Åker du däremot förbi folk som står bredvid kan de eventuellt höra om det spikar.
 
Är du säker på att det är enbart spikningar och inte vevlager som släpper bitar?

Förmodar att du kollat till dina munstycke så inte det sitter grejer där.
Detta tänkte jag också på när jag läste i första inlägget: "...den har spikat nåt överjävligt. ca 5mm från kanten på kolven och in och motsvarighet i toppen ser ut som skit"

Denna del kallas klämspalt och är där kolven är som närmast toppen, det är även där skit fastnar och kläms mellan topp och kolv.

http://img123.imageshack.us/img123/1121/lowerpiston2po5.jpg

På denna bild ser ni precis ett sådant fall, där lagerdelar sugits upp och in i förbränningsrummet för att sedan studsa runt och klämmas mellan topp och kolv.
 
Gå upp i huvudmunstycke. så slipper du spikningar...den går för snålt.
Byt 2-t olja. 3 % Castrol TTS är bra och luktar gott för dom som ligger bakom. Lägg gärna en skiva på båda sidorna vid förgasaren så att det finns lite värme för insuget. Det är dom kalla insugsväggarna förångar bensinen. det är därför du behöver mer bensin på vintern. Jag har alltid kört 95 oktan. Shell advance funkar oxo
Jag har kört 125,250,500.
MVH BC
 
Detta tänkte jag också på när jag läste i första inlägget: "...den har spikat nåt överjävligt. ca 5mm från kanten på kolven och in och motsvarighet i toppen ser ut som skit"

Denna del kallas klämspalt och är där kolven är som närmast toppen, det är även där skit fastnar och kläms mellan topp och kolv.

http://img123.imageshack.us/img123/1121/lowerpiston2po5.jpg

På denna bild ser ni precis ett sådant fall, där lagerdelar sugits upp och in i förbränningsrummet för att sedan studsa runt och klämmas mellan topp och kolv.



det var min första tanke oxå. men vevlagret glappar ingenting om jag drar i staken och det jag ser av rullarna ser fint ut.

kan det vara ramlagrena? dom låter inte helt hundra när jag snurrar nu men den har inte knackat över huvud taget innan.

såhär roligt ser det ut.

huvudmunstycket var orginal såg jag när jag fick isär, lågfarten var en storlek större och nålen var sänkt ett snäpp, dock var det inte orginalnålen. jag fattar inte hur den har kunnat gå så fruktansvärt fett i somras...

nu har jag iaf en trolig orsak till både ev spikningar och själva raset, frågan är bara om jag även har en motorklyvning att se fram emot?
 

Bifogat

  • IMG_3175.jpg
    IMG_3175.jpg
    237.5 KB · Visningar: 314
  • IMG_3177.jpg
    IMG_3177.jpg
    237.1 KB · Visningar: 333
Kan inte fatta att INGEN, inte ens inbitna crossåkare, har nämnt någonting om TÄNDSTIFT?! :confused:

Vad kör du på för stift? Själv har jag bytt till ett kallare stift efter att jag höjde kompet och såna grejer. Fel stift kan MYCKET VÄL orsaka spikningar/detonation.
Så, kolla vad du har för stift. NGK b9es är OK för en crossmotor. Har du andra gängor, kortare exempelvis, så ska stiftet heta b9hs eller annat. Som sagt, kolla vad du har, kör du redan NGK så är det lätt, bara att köp ett likadant fast byt ut siffran, t.ex om du har b7es, mot en 9:a, så du köper b9es.

NGK stift med 7 eller lägre i värmetal är självmord för en crossmotor, det är sånt som man _på sin höjd_ dingar i en gammal Puch Dakota.

Varför är detta så jäla viktigt då? Stift som stift, eller? Nee. Den magiska siffran anger värmetalet på stiftet. Ett kallare stift har högre siffra, varmare stift har lägre siffra. NGK b9es (eller b9hs, "H-et" säger bara hur långa gängorna är) är alltså KALLARE än b8es. Det stiftet låter värmen ledas ut i topplocket bättre. Mer värme ut i kylarvattnet = kallare motor och inga spikningar. (Spikningar är ju som föregående skribent skrev en konsekvens av överhettning.)

Nu pallar jag int skriv mer. :yoparty
 
Last edited:
det var min första tanke oxå. men vevlagret glappar ingenting om jag drar i staken och det jag ser av rullarna ser fint ut.

kan det vara ramlagrena? dom låter inte helt hundra när jag snurrar nu men den har inte knackat över huvud taget innan.

såhär roligt ser det ut.

huvudmunstycket var orginal såg jag när jag fick isär, lågfarten var en storlek större och nålen var sänkt ett snäpp, dock var det inte orginalnålen. jag fattar inte hur den har kunnat gå så fruktansvärt fett i somras...

nu har jag iaf en trolig orsak till både ev spikningar och själva raset, frågan är bara om jag även har en motorklyvning att se fram emot?
Det där är inte spikningar!

Kan vara vad som helst som tagit sig in genom insug, men troligast är delar från lager som börjar ge med sig. Mindre troligt någon del från förgasare som vibrerat loss.

EDit// Det kan finnas delar i avgasrör och i vevhuset. Försök fiska upp med magnet ur vevhuset om du inte kan se ner.
 
Last edited:
Det där är inte spikningar!

Kan vara vad som helst som tagit sig in genom insug, men troligast är delar från lager som börjar ge med sig. Mindre troligt någon del från förgasare som vibrerat loss.


Med bilder är det bara att stämma in, det är metallrester mest troligt från något lager som gjort skada.
 
Jag instämmer EJ med de som instämmer om att det rör sig om en metallbit som har gjort den skadan. Iaf inte nödvändigtvis, även om det kan vara så. Ty detonation, även kallat spikningar, kan se ut EXAKT som om det är en metallbit som har legat och klämts mellan kolv och topp.

EDIT: Okej, jag lyckades just få upp värsta super size på bilderna, och NU instämmer jag med de andra. :tungan :D

Kom även på att om det har detonerat, så brukar det sällan vara en brun nyans i förbränningsrummet, snarare grått och äckligt.
 
Last edited:
ram-, vevlager och stake har gått ca 15 timmar. är det ens möjligt att köra ner lagrena på så kort tid i en tvåtaktare? och borde inte glappet i veven vara större?

ingenting saknades i förgasaren, likaså på reedblocket.


ang tändstift så åker jag nog på ett br6es om jag inte minns helt fel. alltså för varmt?
 
ram-, vevlager och stake har gått ca 15 timmar. är det ens möjligt att köra ner lagrena på så kort tid i en tvåtaktare? och borde inte glappet i veven vara större?

ingenting saknades i förgasaren, likaså på reedblocket.


ang tändstift så åker jag nog på ett br6es om jag inte minns helt fel. alltså för varmt?

br6es vet jag tyvärr inget om, det kan vara rätt men vem vet, verkar ju vara ett "R-stift", ett så kallat "resistor", så jag vågar ej säga någon om siffran där. Håller på att snoka lite efter info men det är bannemig inte lätt. :)

EDIT: Här är lite angående "R-stift": http://www.ngksparkplugs.com/techinfo/spark_plugs/faq/faqresistor.asp

Vet inte riktigt vad jag ska säga. Är det ett potentiellt marknadsföringsknep, typ halvlögner i stil med delsyntetiska oljor eller finns det sanning i det? Din cross har en CDI box, så det kanske är bättre med ett sånt stift då. Men, det verkar ju fortfarande som om 6:an i benämningen kan vara värmetalet. Frågan är bara om br6es är samma som b6es när det gäller värmetalet? Isåfall är det ju, som Boris nedan säger, tokmjukt!
 
Last edited:
br6es vet jag tyvärr inget om, det kan vara rätt men vem vet, verkar ju vara ett "R-stift", ett så kallat "resistor", så jag vågar ej säga någon om siffran där. Håller på att snoka lite efter info men det är bannemig inte lätt. :)

Br6es är tokmjukt. På 125cc cross skall man åka med 9or eller möjligen 8or.
 
ram-, vevlager och stake har gått ca 15 timmar. är det ens möjligt att köra ner lagrena på så kort tid i en tvåtaktare? och borde inte glappet i veven vara större?

ingenting saknades i förgasaren, likaså på reedblocket.


ang tändstift så åker jag nog på ett br6es om jag inte minns helt fel. alltså för varmt?
Allt är möjligt, kan vara fel på lagrena från fabrik, kan vara nåt annat...

Det du vet är att du inte vet vad som hamnat i cylindern. Att det är någon metall som är hårdare än aluminium är högst troligt, tex någon del från ett lager.

Det som du troligen får göra, om du tror att det är orimligt att någon del kommit genom insuget, via filtret och förgasaren, är att klyva motorn och inspektera vev- och ramlager, tyvärr.
 
Br6es är tokmjukt. På 125cc cross skall man åka med 9or eller möjligen 8or.

jag är inte hundra, men om nu så är fallet att det är ett 6stift. kan då det i kombination med snål bestyckning få toppen och kolven att se ut som den gör eller vill ni påstå att det är näst intill solklart att det är pga material?

Allt är möjligt, kan vara fel på lagrena från fabrik, kan vara nåt annat...

Det du vet är att du inte vet vad som hamnat i cylindern. Att det är någon metall som är hårdare än aluminium är högst troligt, tex någon del från ett lager.

Det som du troligen får göra, om du tror att det är orimligt att någon del kommit genom insuget, via filtret och förgasaren, är att klyva motorn och inspektera vev- och ramlager, tyvärr.


ja det verkar inte bättre. fan, där var min issässong förmodligen slut.


hur enkelt är det att pressa ur vevbult, byta vevlager och pressa ihop och rikta veven? jag har tillgång till svarv, press och mätklockor. klarar man sig på det? någon som kan förklara hur man går tillväga för att rikta en vev?
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top