spikningar 2t. orsak?

jag är inte hundra, men om nu så är fallet att det är ett 6stift. kan då det i kombination med snål bestyckning få toppen och kolven att se ut som den gör eller vill ni påstå att det är näst intill solklart att det är pga material?

Om du kört med ett för varmt stift (eller om du kört med ett stift med kort gänga i en topp för lång gänga) så blir det inte blästrade ytor längs squish-ytorna, utan då bränner man hål i mitten på kolven.

/J
 
br6es vet jag tyvärr inget om, det kan vara rätt men vem vet, verkar ju vara ett "R-stift", ett så kallat "resistor", så jag vågar ej säga någon om siffran där. Håller på att snoka lite efter info men det är bannemig inte lätt. :)

EDIT: Här är lite angående "R-stift": http://www.ngksparkplugs.com/techinfo/spark_plugs/faq/faqresistor.asp

Vet inte riktigt vad jag ska säga. Är det ett potentiellt marknadsföringsknep, typ halvlögner i stil med delsyntetiska oljor eller finns det sanning i det? Din cross har en CDI box, så det kanske är bättre med ett sånt stift då. Men, det verkar ju fortfarande som om 6:an i benämningen kan vara värmetalet. Frågan är bara om br6es är samma som b6es när det gäller värmetalet? Isåfall är det ju, som Boris nedan säger, tokmjukt!

"R" står väll för avskärmat. Så man inte ska störa annan elutrustning.

Es, Ek,EG, EKG är olika material i elektroden

BR9EIX står som rekomenderat till en kx125
 
"R" står väll för avskärmat. Så man inte ska störa annan elutrustning.

Es, Ek,EG, EKG är olika material i elektroden

BR9EIX står som rekomenderat till en kx125

R=Resistor, dvs avstört. Det bör man köra med om man har ett sprut som inte är EMC-klassat, dvs det bör de flesta som har en ecu köra med.
 
"R" står väll för avskärmat. Så man inte ska störa annan elutrustning.

Es, Ek,EG, EKG är olika material i elektroden

BR9EIX står som rekomenderat till en kx125

All form av radiostyrning i närheten får nått ryck när man inte kör med R stift också, väl beprövat på rc båt...


Irridiumstift med värmetal 9 är alldeles utmärkt till min 125a iaf, rekommenderas starkt
 
Din cross har en CDI box, så det kanske är bättre med ett sånt stift då. Men, det verkar ju fortfarande som om 6:an i benämningen kan vara värmetalet. Frågan är bara om br6es är samma som b6es när det gäller värmetalet? Isåfall är det ju, som Boris nedan säger, tokmjukt!

Värmetalet är det samma oavsett om det är ett R stift eller inte.

Kör man med fel stift kan man bränna CDI-boxen som antingen är anpassad för R stift eller inte.

Något som många skoteråkare har lärt sig den dyra vägen.
 
Värmetalet är det samma oavsett om det är ett R stift eller inte.

Kör man med fel stift kan man bränna CDI-boxen som antingen är anpassad för R stift eller inte.

Något som många skoteråkare har lärt sig den dyra vägen.

På mitt gamla jobb råkade en jobbpolare sätta i icke-r-stift i en ny traja.. 15k för en ECU blev det :D


Jag håller inte med om att det där inte kan vara spikningar..
Med sommarbestyckning och 6-stift håller det fan inte länge i den här kylan
 
På mitt gamla jobb råkade en jobbpolare sätta i icke-r-stift i en ny traja.. 15k för en ECU blev det :D


Jag håller inte med om att det där inte kan vara spikningar..
Med sommarbestyckning och 6-stift håller det fan inte länge i den här kylan



br8es var det som satt i så jag vettefan. skall spränga isär maskin och kolla hur lagrena ser ut så får vi se vart vinden bär.
 
På mitt gamla jobb råkade en jobbpolare sätta i icke-r-stift i en ny traja.. 15k för en ECU blev det :D


Jag håller inte med om att det där inte kan vara spikningar..
Med sommarbestyckning och 6-stift håller det fan inte länge i den här kylan



Råkade hmmm men det finns ju rek om vilka stift som ska sitta i...troligt står det att det ska sitta i R-stift el var det snål tarmen som slog till

Sen måste man skilja 4takt/2takt.
CDI box/ contra ECU.
CDI har bra en parameter som ska lyda medan ECU har Kamgivare,pickup.insprut.tändspolare.värmen på vattnet.kalstartsventill .m.m.....då är allt mycket kännsligare.


Rek tabell KX-125


KX125 83-91 B10EG B10EV-B10EGV-B10EVX
KX125 -82 B9EV B9EGV-B9EVX
KX125 91-93 R6252K-105 BR10EV-BR10EVX-BR10EIX
KX125 94-96 B9EVX B9EV-B9EGV
KX125 97-02 BR9EVX BR9EV
KX125 03 BR9EIX BR9EV-BR9EVX
KX125 04- R6918B-9 BR9EV-BR9EVX-BR9EIX
 
Råkade hmmm men det finns ju rek om vilka stift som ska sitta i...troligt står det att det ska sitta i R-stift el var det snål tarmen som slog till

Sen måste man skilja 4takt/2takt.
CDI box/ contra ECU.
CDI har bra en parameter som ska lyda medan ECU har Kamgivare,pickup.insprut.tändspolare.värmen på vattnet.kalstartsventill .m.m.....då är allt mycket kännsligare.


Rek tabell KX-125


KX125 83-91 B10EG B10EV-B10EGV-B10EVX
KX125 -82 B9EV B9EGV-B9EVX
KX125 91-93 R6252K-105 BR10EV-BR10EVX-BR10EIX
KX125 94-96 B9EVX B9EV-B9EGV
KX125 97-02 BR9EVX BR9EV
KX125 03 BR9EIX BR9EV-BR9EVX
KX125 04- R6918B-9 BR9EV-BR9EVX-BR9EIX

Tror inte dom hade några R-stift inne .. Anyway, poängen va att boxen rök! :-P
 
Det beror på om vi pratar om tex 1kg luft eller 1liter luft, i det ena fallet ökar antalet atomer när luften kyls ned.

Jag förstår hur du tänker men om man ska vara korrekt så är det så att syrehalten i luft är oberoende av temperaturen oavsett om man pratar om massprocent eller volymprocent. Att säga att kall luft innehåller mer syre är därför felaktigt. Däremot ökar densiteten vilket innebär att man kan suga in mer luft när temperaturen sjunker.

Man kan säga att man suger in mer syre i cylindern då det är en följd av att man suger in mer luft men man kan inte säga att kall luft innehåller mer syre då det skulle innebära att syrehalten ökar.
 
mycket riktigt ramlagerras....


antingen så har förra ägaren (som för övrigt inte verkar ha alla pommes frites på tallriken) eller han som gjort jobbet åt honom söpit fullständigt när dom satt ihop och riktat veven, eller så har vevbulten glidit ur.

vevbulten är i vilket fall förskjuten någon mm. det har resulterat i att bulten gått emot lagret som blivit varmt som satan. ena vevhalvan är blånad och lagret är fullständigt rasat. kulhållarna i lagret saknas i halva lagret, mycket skrot låg kvar i lagret mellan packboxen och veven.

hur detta inte resulterat i att maskin har knackat kan jag inte förstå för jag har inte hört eller känt ett skvatt. hur länge det varit så har jag ingen aning om, går det att lista ut med hjälp av skadorna på kolven?

jag vill tacka alla för bra svar och en saklig och givande diskussion.

nu har jag bara en fråga till ang min vev. är det bara att pressa tillbaka bulten eller vill man ha cylindrisk fastsättning mellan? (kanske avsaknad av cylindrisk fastsättning som orsakat att bulten krupit?). och om jag skulle pressa tillbaka den, finns det riska att detta skapar oballans som är svår att åtgärda själv?

behöver ballanseringsbockar vara lagrade eller räcker det med två v-skurna plåtar som svetsas på en platta? krävs raketforskning och mikrometermätning för att tillverka något sådant själv?
 
mycket riktigt ramlagerras....


antingen så har förra ägaren (som för övrigt inte verkar ha alla pommes frites på tallriken) eller han som gjort jobbet åt honom söpit fullständigt när dom satt ihop och riktat veven, eller så har vevbulten glidit ur.

vevbulten är i vilket fall förskjuten någon mm. det har resulterat i att bulten gått emot lagret som blivit varmt som satan. ena vevhalvan är blånad och lagret är fullständigt rasat. kulhållarna i lagret saknas i halva lagret, mycket skrot låg kvar i lagret mellan packboxen och veven.

hur detta inte resulterat i att maskin har knackat kan jag inte förstå för jag har inte hört eller känt ett skvatt. hur länge det varit så har jag ingen aning om, går det att lista ut med hjälp av skadorna på kolven?

jag vill tacka alla för bra svar och en saklig och givande diskussion.

nu har jag bara en fråga till ang min vev. är det bara att pressa tillbaka bulten eller vill man ha cylindrisk fastsättning mellan? (kanske avsaknad av cylindrisk fastsättning som orsakat att bulten krupit?). och om jag skulle pressa tillbaka den, finns det riska att detta skapar oballans som är svår att åtgärda själv?

behöver ballanseringsbockar vara lagrade eller räcker det med två v-skurna plåtar som svetsas på en platta? krävs raketforskning och mikrometermätning för att tillverka något sådant själv?


Det kan vara så illa att presspassningen är för dålig på vevtappen, att det är därför den glidit ur. 3-5 tons presskraft är lämpligt, antingen oljad tapp eller loctitad (som smörjmedel)

Det spelar ingen roll om du sätter med cylindrisk fastsättning, är presskraften för dålig kommer det lossna och likadant om du börjar få ett haveri stiger tempen så mycket att fastsättningen släpper.

Byt vevlagret också, du har med stor säkerhet fått i massa smuts i det vid ramlagerhaveriet och eventuellt redan skador.
Vore trist att laga ramlagren och efter 5 mil skjuta vevlagret och få byta ramlager, kolv och repa cylinder igen.

Ett par svetsade v-plåtar borde fungera, bara allting är tillräckligt stabilt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top