spikningar 2t. orsak?

Nej, vad har du för munstycke nu och vad är orginal?



det kommer jag inte ihåg. skall kika imån.

Du kan köra på vanlig macksoppa, om de e en 500a duger 95an, men 80-250 kräver hälst att man kör 98an.



Svar nej, jag har kört uppot 8% olja utan bekymer, ingen skildnad, men de blev skildnad vad jag körde på för kolvspalt & hur mycke kolvspalt.

Testade med både 95an & 98an macksoppan, man får mer soppa för pengarna på 98an, man käner ingen effekt skildnad under körning på 95 mot 98 vad jag känt, men de blev skildnad i förbräningen framföralt på 98an mot 95an, betydligt renare soppa på 98a



Ja de tycker jag, även om den är bra instäld från fabrik så är den inte 100% instäld på grund av andra facktorer.

Soppa kvalite.
Komp.
Luftfuktighet.
hur rent luftfiltret är o resten, kan vara sotigt avgasystem, smuts i fuggen, trasiga reeds o så vidare.


har du lust att förklara lite hur man går tillväga? har aldrig pillat med tändning förut.


kan du göra ett uttalanda ang min topp? spelar storleken på förbränningsrummet märkbar roll?
 
Last edited:
Quaker state, helsyntetiska "synquest" heter den va?

Prisvärd som attan! Åkt på den i princip sen....2002. Men nu har min lokala mack slutat med den. Köpte kartongvis förut för ca 75:- litern....

Kan du fixa billigt till mig? :D
 
kan du göra ett uttalanda ang min topp? spelar storleken på förbränningsrummet märkbar roll?

Ja det spelar roll men skär en original KX125 så beror det i 99,5% av fallen på felaktig bestyckning...

Att det har tokdetonerat beror sannolikt på bestyckningen då original är tändning och toppvolym så snällt satta att med korrekt bestyckning detonerar det inte....
 
Kör INTE....på mer än 2,5 max 3% olja.

Se till att få bestyckningen rätt. 95 oktan funkar om du inte har svarvat toppen på något sätt.

Jag åkte ändå Kx 125 i 3 säsonger aktivt. 1 säsong med orginal motor. 2 säsonger med mycket filningsarbete, tajt squish o.sv

Jag körde på 98 oktan, quaker state oljan du nämner. Bestyckning kommer jag inte ihåg annat än att jag fick special beställa huvudmunstycke. Bytte mellan #410 -430.

Men som sagt den motorn var ytterst filad och drog soppa så inåt..... =)
 
Ja det spelar roll men skär en original KX125 så beror det i 99,5% av fallen på felaktig bestyckning...

Att det har tokdetonerat beror sannolikt på bestyckningen då original är tändning och toppvolym så snällt satta att med korrekt bestyckning detonerar det inte....



jag skall se över bestyckningen igen. hur många storlekar skall man gå upp ungefär?


ang förbränningsrummet tänkte jag mer på om det spelar någon större roll om jag slipar ur lite så jag får bort de värsta skadorna. gör det något om förbränningsrummet är knaggligt?
 
har du lust att förklara lite hur man går tillväga? har aldrig pillat med tändning förut.

kan du göra ett uttalanda ang min topp? spelar storleken på förbränningsrummet märkbar roll?

Skrev fel på 1 ställe, har ändrat står så här nu.

kolvspalt & hur mycke förtändning.

Blev dubbla ord i slutet men nu e de rätt :)

Angående kolvspalen bör den vara den samma om kolvarna man köper har samma måt mellan kolvtopp/kolvbult mot org kolv.

om förbränigsrumet storlek spelar roll, ja de gör det defenetift, men rätt inväxlat med volymer o olika squise kanter för olika varvtal, ett bredare band ger effekt tidigare o ett kortare varvar mera e en lätare term, finns himla mycke om form o volym o så vidare.

Tycker du ska bry dig om tändningen & munstyckerna i stället.

De som är svårt är att höra om den spikar angående tändningen men en liten grund är att ställa tändningen minst förtändning, de man kan göra om man vill är att starta den o vrida lite lite i taget tills den känns pigg när man gasar, andra steget är att köra, du kan dra mindre förtändning, köra en sväng, dra lite mera o göra samma sak, känns de som den inte kan ge mera kraft så ska du dra tilbacks den några grader, blir ett specelt ljud om den skulle spika, låter som små knackningar, lättare om man hört de nån gång innan, men nån gång är den första.

Om förbränigsrummet har stora kratrar/groppar så är de bara slippa bort alla vassa kanter.

Har du svarv kan du mäta upp volymen o formen o sen svara bort de gröfta så den får samma form som innan.

Annars räker de i många fall att bara slipa för hand så man får en mjuk form.
 
Last edited:
Quaker state, helsyntetiska "synquest" heter den va?

Prisvärd som attan! Åkt på den i princip sen....2002. Men nu har min lokala mack slutat med den. Köpte kartongvis förut för ca 75:- litern....

Kan du fixa billigt till mig? :D




ska du ha en låda blir det nog billigt.... jag köpte en flaska och betalade nåt sånt med våra rabatter.
 
Om man blandar mer olja än vanligt, blir bränsle/luftblandningen mager. Detta för att förgasaren inte ser skillnad på olja/bensin. I en given volym bränsle vet inte förgasaren vad som är vad, har man då blandat 10% olja så är 90% bensin mot kanske 97.5% bensin i vanliga fall. Fläska på med tvåtaktsolja är alltså inget vidare, eftersom man magrar ut blandningen.

Testa dig fram, höj nålen ett/ett par hack, gå upp i storlek på huvudmunstycket är mitt tips. Blanda bränslet lika varje gång. Jag har åkt cross i 15 år, och jag kan inte påstå att jag märkt någon större skillnad på 95 och 98. Andra kanske tycker annat, men det är min erfarenhet.
 
jag skall se över bestyckningen igen. hur många storlekar skall man gå upp ungefär?


ang förbränningsrummet tänkte jag mer på om det spelar någon större roll om jag slipar ur lite så jag får bort de värsta skadorna. gör det något om förbränningsrummet är knaggligt?

Slipa absolut av alla spetsiga kanter, dessa bildar hotspots vilka är perfekta grogrunder för detonation. Det lilla du sänker kompet är obetydligt......

Bestycka upp tills det inte varvar ur längre utan misständer, sedan backar du 5-10 enheter. Annars är gissningen 3-5 enheter upp på lågfarten, 1-2 hack högre på nålen och 10-15 enheter på huvudmunstycket.
 
Håller med Twostrokeman och Boris. Har du kört is i minusgrader med sommarmunstycke så är det den mest troliga orsaken, det ska bli dåligt då.
 
Håller med Twostrokeman och Boris. Har du kört is i minusgrader med sommarmunstycke så är det den mest troliga orsaken, det ska bli dåligt då.



grejen är att den gick fett så in i *** i somras och efter att ha kollat stiftet vid olika påslag så antog jag att det var ok, men tydligen inte.



det känns som att jag har fått mycket bra svar. skall forska lite imorgon, återkommer även med bilder.

tusen tack för alla svar hittills:)
 
grejen är att den gick fett så in i *** i somras och efter att ha kollat stiftet vid olika påslag så antog jag att det var ok, men tydligen inte.



det känns som att jag har fått mycket bra svar. skall forska lite imorgon, återkommer även med bilder.

tusen tack för alla svar hittills:)

Det behöver ju inte vara bestyckningen som är orsaken till spikningarna, men det är det första man bör kolla innan man tar nästa detalj. Alla orsaker som kan ge avmagrad blandning på fullgas måste uteslutas, soppafilter, flottörfunktion, tankavluftning osv
 
du kan inte kolla lamda värde på stift,om du ligger på 10k varv och stänger av den på 1k varv,vilket ser du på stiftet?

som sagt.inte mer än 3 % olja.
har du bytt topplockspackning eller cylinderfotspackning vid senaste kolvbyte kanske,i så fall kan squishen vara fel.
var kolven lika hög som den som satt i innan bytet eller kanske köpte en högcomp colv wiseco,de är högre?
har du blandat bensinen nogrannt,annars kan du få oljedroppar som detonerar.
är förgasaren rengjord så du inte har täppa i något munstycke?
95 oktan gillar inte de hojarna men det går i nöd
kall luft har högre syrehalt än varm och gör att hojen går för snålt.
lägre motortemperatur som vinter innebär ger mer friktion i motorn,tejpat kylet ?
avgassytemet,är det nybytt eller,det måste bestyckas för det.
efter det är kollat hade jag börjat med förtändning.
btw,du vet om att man ska ha ltie k-sprit i på vintern för att det inte ska kondensfrysa i munstycken
 
Om man blandar mer olja än vanligt, blir bränsle/luftblandningen mager. Detta för att förgasaren inte ser skillnad på olja/bensin. I en given volym bränsle vet inte förgasaren vad som är vad, har man då blandat 10% olja så är 90% bensin mot kanske 97.5% bensin i vanliga fall. Fläska på med tvåtaktsolja är alltså inget vidare, eftersom man magrar ut blandningen.

Testa dig fram, höj nålen ett/ett par hack, gå upp i storlek på huvudmunstycket är mitt tips. Blanda bränslet lika varje gång. Jag har åkt cross i 15 år, och jag kan inte påstå att jag märkt någon större skillnad på 95 och 98. Andra kanske tycker annat, men det är min erfarenhet.

Inte nog med det, oljan är mycket tjockare än bensin också, alltså blir inte bränslet bara utspätt, det "rinner" långsammare genom munstyckena.
Den där extra skvätten olja för säkerhets skull är jävulens påfund. FY !
Man ska ALLTID köra på samma blandning. Om man inte bestämmer sig för att göra någon förändring på något sätt. Men då är det ombestyckning som gäller.

Rätt mängd bränsle är milt sagt A-O för en 2-t.

Mats
 
Du har nog fått svar från flera, men troligen är det bestyckningen som är mager. Att köra på vintern med samma bestyckning som på sommaren funkar inte på en tvåtaktare med lite högre effekt. Gräsklipparen funkar, som nån tidigare skrev, men inte en lite mer trimmad hoj.

Du ska veta att på tävlingar med tvåtakt bestyckar vi om hela tiden, när tempen förändras eller lufttrycket förändras mellan passen. Det blir ett evigt ombestyckande. Och då är det ändå kanske samma dag.

Från sommar till vinter skulle jag gå upp ordentligt på bestyckningen och ta det lugnt första rundan och kolla stiften. För det går visst att få en hyfsad koll genom att lyfta stiften. Att kolla stiften och sen lysa ner i hålet och kolla kolvtoppen kan ge mycket info. Om stiften är torra och ljusa är det för magert. Är det svarta och blöta är det för fett. Hur kolvtoppen bör se ut beror helt på trimning och hur kanalerna är utformade så det är svårt att generellt säga. Man måste dessutom ha en kolv som inte har suttit i flera år och byggt på lager av sot för att se nåt av intresse. Men det bästa är så klart en avgastempmätare...

Förutom munstyckena är det så många saker som kan påverka och många av dom är beroende av varandra, så det är svårt att säga, utan att man har koll på motorn och vet att allt är i ordning.

Oljan har inte mycket med detta att göra. Den smörjer motorn, men inte i förbränningsrummet. Där vill man ha så lite olja som möjligt. På maxtrimmade superkartmotorer (uppåt 100 hk i en 250cc) åker dom flesta med 4% inblandning. Tidigare åkte många med 2 - 2,5% men har med åren hamnat på 4 %. Men det beror även på att i en kart beslastas motorns lager på ett annat sätt än i en hoj eftersom den inte lutar i kurvorna.

Förbränningsrummet har stor betydelse. Minskar du på volymen måste du ha högre oktan. Klarar du det utan spikningar kan du få mer effekt. Man får dock en annan effekt av att minska förbränningsrummet och det är att du får en mindre volym bränsleblandning som kan antändas, så det blir ändå en kompromiss, och det är inte alls säkert att man får mer effekt om man går ner i volym på förbränningsrummet för mycket.

I förbränningsrummet finns det dessutom en klämspalt(squishband) som har stor betydelse. Den måste ha rätt utformning och får inte bli för liten, men inte för stor heller, för då tappar man effekten av den Så det är viktigt att se till att man får rätt packningar, både vid cylinderfoten som uppe vid toppen, om man nu använder nån packning där. På hårt trimmade racingmotorer som man har koll på brukar man ligga neråt 0.8 mm, eller till och med mindre, men en mer normal motor ska aldrig läggas under 1 mm. Helst lite mer

Bränslet är viktigt. Men man får inte automatiskt mer effekt med racingsoppa. Det är så att bensin med lägre oktan faktiskt innehåller mer energi än högoktanig bensin, pga tillsatserna. Men, man kan ha högre komp och därav få ut mer effekt. Vi har gått tillbaka från racesoppa till gatbensin (V-power) utan att märka nån skillnad på banan. Det enda vi gjorde var att stoppa i toppar med lite större förbränningsrum och ändrade tändningen.

Tändningen är viktig för att undvika spikningar. Som tidigare föreslagits, ställ tillbaka den nån millimeter så minskar risken för spikningar, eftersom tändstiftet blir det som startar förbränningen istället för att det hinner börja nån annanstans i förbränningsrummet.

Som nån skrivit tidigare, kolla förgasargummi m.m. eftersom ett läckage ger samma effekt som att bestycka ner jättemycket!

Tvåtaktare är knepiga när man börjar närma sig gränserna, men dom är grymt roliga att hålla på med när man fått lite kläm på det!

Lycka till!
 
Det kan inte vara så att oljan stängt ute en del bensin? Om du kör direkt med oljeblandat i tanken och på för hög % så är det ju mindre bensin som åker genom munstycket och den går snålare.

Se till att blanda lite noggrannare i fortsättningen tycker jag, och runt 2-3% :)
 
grejen är att den gick fett så in i *** i somras och efter att ha kollat stiftet vid olika påslag så antog jag att det var ok, men tydligen inte.



det känns som att jag har fått mycket bra svar. skall forska lite imorgon, återkommer även med bilder.

tusen tack för alla svar hittills:)



Syreinnehållet i luften ökar en hel del när temperaturen sjunker från tex +23 grader C till -14 grader. Det är oftast torrare luft på vintern också vilket innebär ytterligare mer syre.
Lufttrycket är troligen ungefär lika.

Det kan innebära att du behöver öka på huvudmunstycket 10 till i extrema fall 50 nummer mot tidigare. Hade du felbestyckat tidigare så kanske du nu ska öka med 10 eller 20 för att få rätt.

Felet kan även ligga på nålens placering om du tex kört ute på en is och ägnat dig åt halvtrottel på högre växlar.

Angående olja, MINST 3% gärna upp till 4%. Jag ser ganska många cylindrar på ett år och gissa vilka som är mest slitna? De som gått med högst 2% oljeinblandning.
 
Kall luft innehåller mer syre och därför behövs mer soppa. Tyvluft gör väll inte att det spikar kanske men det ser "ungefär" ut som spolningar. Det är min erfarenhet! Det med bestyckning innebär alltså att vid stora tempratur skillnader behövs ombestyckning.

Nej. Kall luft innehåller inte mer syre. Syrehalten är konstant oavsett temperaturen. Den förändras inte för att man kyler ned luften från 20 grader till -20 grader. Däremot ökar densiteten något med kall luft vilket i slutändan får samma slutresultat. Man får in mer luft i förbränningsrummet vilket medför att man får in något mer syre då syrehalten är konstant.
Luft vid 20 grader har densiteten 1,2039 kg/m3 och luft vid -20 grader har densiteten 1,3942.
Med andra ord. Vid -20 grader får du in 15% mer luft i cylindrarna under insugstakten än om temperaturen är 20 grader. Det leder till att motorn går magert och man kan få spikningar.
 
Nej. Kall luft innehåller inte mer syre. Syrehalten är konstant oavsett temperaturen. Den förändras inte för att man kyler ned luften från 20 grader till -20 grader. Däremot ökar densiteten något med kall luft vilket i slutändan får samma slutresultat. Man får in mer luft i förbränningsrummet vilket medför att man får in något mer syre då syrehalten är konstant.
Luft vid 20 grader har densiteten 1,2039 kg/m3 och luft vid -20 grader har densiteten 1,3942.
Med andra ord. Vid -20 grader får du in 15% mer luft i cylindrarna under insugstakten än om temperaturen är 20 grader. Det leder till att motorn går magert och man kan få spikningar.


Det beror på om vi pratar om tex 1kg luft eller 1liter luft, i det ena fallet ökar antalet atomer när luften kyls ned.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top