jag körde ras på lillcrossen igår, den skar lite lätt, inga konstigheter.
MEN, när jag fick rivit av cylindern så märkte jag att den har spikat nåt överjävligt. ca 5mm från kanten på kolven och in och motsvarighet i toppen ser ut som skit.
Vad är generella orsaker till att en 2t spikar?
-Den har inte gått för snålt trots vinter.
-Jag har sen renovering förra vintern åkt på motul 710 olja, gått klockrent. har åkt ca 4-5 gånger på isen med den oljan, men för ca 3 gånger sedan bytte jag olja till quaker state helsyntet som jag kommit över genom jobbet. Synpunkter på denna olja?
-Jag kan erkänna att mängden olja inte har varit speciellt labratoriskt uppmätt, hellre för mycket än för lite och jag kan säga att det blivit en hel del olja vissa gånger.
Kan något av detta vara orsaken till spikningarna? Kan kylan vara en orsak? jag har haft papp på ena kylet men jag tyckte den kändes varm så nu senast har jag åkt med halva ena kylet pappat.
Fråga två. toppen har ju sett bättre dagar. hur mycket effekt tappar man om man slipar ur skadan? hur noga är det att den är symetrisk? jag har möjlighet att både spänna upp toppen i svarv och fräs för att svarva ur förbränningsrummet och plana av toppen men slipper jag så gör jag gärna det. vill ut och åka så fort som möjligt igen.
Jag hade inte kameran med mig igår så bilder kommer imorgon.
sätt igång att spekulera nu tvåtaktsgurus
simma lugnt.
MEN, när jag fick rivit av cylindern så märkte jag att den har spikat nåt överjävligt. ca 5mm från kanten på kolven och in och motsvarighet i toppen ser ut som skit.
Vad är generella orsaker till att en 2t spikar?
-Den har inte gått för snålt trots vinter.
-Jag har sen renovering förra vintern åkt på motul 710 olja, gått klockrent. har åkt ca 4-5 gånger på isen med den oljan, men för ca 3 gånger sedan bytte jag olja till quaker state helsyntet som jag kommit över genom jobbet. Synpunkter på denna olja?
-Jag kan erkänna att mängden olja inte har varit speciellt labratoriskt uppmätt, hellre för mycket än för lite och jag kan säga att det blivit en hel del olja vissa gånger.
Kan något av detta vara orsaken till spikningarna? Kan kylan vara en orsak? jag har haft papp på ena kylet men jag tyckte den kändes varm så nu senast har jag åkt med halva ena kylet pappat.
Fråga två. toppen har ju sett bättre dagar. hur mycket effekt tappar man om man slipar ur skadan? hur noga är det att den är symetrisk? jag har möjlighet att både spänna upp toppen i svarv och fräs för att svarva ur förbränningsrummet och plana av toppen men slipper jag så gör jag gärna det. vill ut och åka så fort som möjligt igen.
Jag hade inte kameran med mig igår så bilder kommer imorgon.
sätt igång att spekulera nu tvåtaktsgurus

simma lugnt.