spikningar 2t. orsak?

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
jag körde ras på lillcrossen igår, den skar lite lätt, inga konstigheter.

MEN, när jag fick rivit av cylindern så märkte jag att den har spikat nåt överjävligt. ca 5mm från kanten på kolven och in och motsvarighet i toppen ser ut som skit.

Vad är generella orsaker till att en 2t spikar?

-Den har inte gått för snålt trots vinter.
-Jag har sen renovering förra vintern åkt på motul 710 olja, gått klockrent. har åkt ca 4-5 gånger på isen med den oljan, men för ca 3 gånger sedan bytte jag olja till quaker state helsyntet som jag kommit över genom jobbet. Synpunkter på denna olja?
-Jag kan erkänna att mängden olja inte har varit speciellt labratoriskt uppmätt, hellre för mycket än för lite och jag kan säga att det blivit en hel del olja vissa gånger.

Kan något av detta vara orsaken till spikningarna? Kan kylan vara en orsak? jag har haft papp på ena kylet men jag tyckte den kändes varm så nu senast har jag åkt med halva ena kylet pappat.

Fråga två. toppen har ju sett bättre dagar. hur mycket effekt tappar man om man slipar ur skadan? hur noga är det att den är symetrisk? jag har möjlighet att både spänna upp toppen i svarv och fräs för att svarva ur förbränningsrummet och plana av toppen men slipper jag så gör jag gärna det. vill ut och åka så fort som möjligt igen.

Jag hade inte kameran med mig igår så bilder kommer imorgon.

sätt igång att spekulera nu tvåtaktsgurus:)

simma lugnt.

Tyvluft? Bara ett förslag utan sett hur det ser ut.

Tyvluft? Bara ett förslag utan sett hur det ser ut.

nu när du säger det så ser mitt insug ganska busktigt ut. får forska mer i det.

men varför skulle det orsaka spikningar? hur funkar det egentligen? vad händer egentligen när den spikar? tänder på fel ställe?

kan nån förklara lite mer ingående vad som händer och varför får ni gärna göra det.

Kall vinterluft

som leder till? bestyckningen är ju rätt så hur gör man för att klara sig ifrån det?

jag kan ju omöjligt vara den första som åker tvåtakt på vintern och stöter på problem. vad gör man för att skydda sig mot div könssjukdomar?

Last edited:
Kall luft innehåller mer syre och därför behövs mer soppa. Tyvluft gör väll inte att det spikar kanske men det ser "ungefär" ut som spolningar. Det är min erfarenhet! Det med bestyckning innebär alltså att vid stora tempratur skillnader behövs ombestyckning.

Kall luft innehåller mer syre och därför behövs mer soppa. Tyvluft gör väll inte att det spikar kanske men det ser "ungefär" ut som spolningar. Det är min erfarenhet! Det med bestyckning innebär alltså att vid stora tempratur skillnader behövs ombestyckning.

vad är det som ser ut som spolningar och vad menar du med det?

stiftet är kontrollerat vid olika gaspådrag i början av vintern och den går inte för snålt.

när jag rev var stiftet gyllenbrunt.

vad är det som ser ut som spolningar och vad menar du med det?

stiftet är kontrollerat vid olika gaspådrag i början av vintern och den går inte för snålt.

när jag rev var stiftet gyllenbrunt.

kanske har du för mycket förtändning?, skulle nog putsat av cylindern lite me fin smärjelduk om det behövs, slängt i ny kolv, putsat till toppen lite lätt me sandpapper, bara så det inte sitter metallflisor eller så i som ev kan lossna sen slängt ihop det, backat tändningen och ut och börnat igen.

är det bara en lekhoj behöver man inte vara överseriös :tummenupp

kanske bra att kolla manualen med vilka munstycken du ska ha vid -10 och köra på det

Titta på tändstift kan man inte bestycka motorer med.

jasså? hur går man tillväga annars?

kanske har du för mycket förtändning?, skulle nog putsat av cylindern lite me fin smärjelduk om det behövs, slängt i ny kolv, putsat till toppen lite lätt me sandpapper, bara så det inte sitter metallflisor eller så i som ev kan lossna sen slängt ihop det, backat tändningen och ut och börnat igen.

är det bara en lekhoj behöver man inte vara överseriös :tummenupp

kanske bra att kolla manualen med vilka munstycken du ska ha vid -10 och köra på det

går det att ställa tändningen på en sånhär hoj?:va

jasså? hur går man tillväga annars?

går det att ställa tändningen på en sånhär hoj?:va

lossa kåpan framför svänghjulet, släpp lite på skruvarna som håller tändplattan som sitter bakom svänghjulet, rotera den lite motsols (i motorn färdriktning) för att minska förtändningen, dra fast skruvarna igen, gjort på en kafferast om man e långsam, annars fortare :D

Om det är din Kx125a, ja den är skysterbar några grader åt ena hållet o några åt andra.

Om de e så att de självantänder innan gnistan kommer så e kompet för högt skulle jag mistänka eller aldeles för kass soppa, behövs högre oktanhal troligen då.

Men e de en tändinstälnings spikning så är de bara vrida på tändplatan, ofta för mycke förtändning skapar detta fenomen oftast.

Last edited:
lossa kåpan framför svänghjulet, släpp lite på skruvarna som håller tändplattan som sitter bakom svänghjulet, rotera den lite motsols (i motorn färdriktning) för att minska förtändningen, dra fast skruvarna igen, gjort på en kafferast om man e långsam, annars fortare :D

detta skall forskas i. finns det markeringar på tändplattan? skall den stå mitt i spåren ungefär eller?

spikningar 2takt

fick in några sådana ras !!!!!så jag kollade med en 2.takts guru
SVAR:dålig soppa alltså kör aldrig på 95 -oktan på sin höjd gräsklipparn !!!!!

Om det är din Kx125a, ja den är skysterbar några grader åt ena hållet o några åt andra.

Om de e så att de självantänder innan gnistan kommer så e kompet för högt skulle jag mistänka eller aldeles för kass soppa, behövs högre oktanhal troligen då.

Brukar det vara nödvändigt att köra på annat än macksoppa på 2t crossar?

/eventuellt snart crossägare

ja det är kawan. kan för mycket olja sänka oktantalet så pass mycket att den kan spika? vi snackar kanske 5%.

Ljud och känsla.

Hojen hinner skära många gånger innan tändstiftet hunnit ändra färg.

om den går åt helvete för snålt ja. men vad kan det ta innan stiftet ändrar färg? 30 sekunder?

jag har kört 10 timmar på isen utan några som helst problem.

fick in några sådana ras !!!!!så jag kollade med en 2.takts guru
SVAR:dålig soppa alltså kör aldrig på 95 -oktan på sin höjd gräsklipparn !!!!!

där ser man. skall man tanka wpower eller duger 98?

Finns oftast en grundinstälnings märkning på blocket + tändplatan, men ibland saknas det.

ok, kan man behöva justera tändningen på en hoj som är helt orginal förutom avgassystem?

Last edited:
Brukar det vara nödvändigt att köra på annat än macksoppa på 2t crossar?

/eventuellt snart crossägare

Du kan köra på vanlig macksoppa, om de e en 500a duger 95an, men 80-250 kräver hälst att man kör 98an.

Men bäst är att man håler sig till en bätre bensinkvalite så motorn blir gladare :)

ja det är kawan. kan för mycket olja sänka oktantalet så pass mycket att den kan spika? vi snackar kanske 5%.
.

Svar nej, jag har kört uppot 8% olja utan bekymer, ingen skildnad, men de blev skildnad vad jag körde på för kolvspalt & hur mycke förtändning.

Testade med både 95an & 98an macksoppan, man får mer soppa för pengarna på 98an, man käner ingen effekt skildnad under körning på 95 mot 98 vad jag känt, men de blev skildnad i förbräningen framföralt på 98an mot 95an, betydligt renare soppa på 98a

ok, kan man behöva justera tändningen på en hoj som är helt orginal förutom avgassystem?

Om avgasystemet är bytt bör du byta munstycke för att säkerhetstäla rätt smörjning, visa kräver större o visa mindre.

Ja de tycker jag, även om den är bra instäld från fabrik så är den inte 100% instäld på grund av andra facktorer.

Soppa kvalite.
Komp.
Luftfuktighet.
hur rent luftfiltret är o resten, kan vara sotigt avgasystem, smuts i fuggen, trasiga reeds o så vidare.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...