Sparkad

Nog för att jag tror på en relativt stor offentlig sektor, men staten bör nog hålla sig utanför mobiltelefonstillverkandet i nuläget.

mb skrev:
Nog för att jag tror på en relativt stor offentlig sektor, men staten bör nog hålla sig utanför mobiltelefonstillverkandet i nuläget.
Frågan är hur hög grad bara. När man kollar på t.ex privata sjukhus så kan de göra detta minst lika bra till en lägre kostnad. Nej, jag tror på att staten ska äga en del men inte allt för mycket.

Hmmm

intressant att läsa att det är så många som tror att vi kan konkurrera med jobben inom tjänstemannasektorn i framtiden ?

-Är det ingen som har tänkt på hur många Ingenjörer Kina spottar ut från sina (ofantligt stora&många) universitet varje år? (det är tusentals)
-eller indien som har en enormt stor andel av världens programmerare (indien är f.ö. världens näst största befolkningsgrupp efter kina)

Vi kan nog räkna med att även ingenjörs/administrationsjobb försvinner från sverige i samma takt som industriarbetsjobben i framtiden.

Pebl skrev:
Vi kan nog räkna med att även ingenjörs/administrationsjobb försvinner från sverige i samma takt som industriarbetsjobben i framtiden.
Tror inte det är samma risk med dessa jobb som med produktionsjobben. Alla storföretag vill finnas i västvärlden, alltså ha kontor i de större städerna och finnas representerade där. Så den risken att alla jobb flyttas till asien är inte stor. Många makroekonomer menar att världen har ändrats så mycket de senaste 10 åren med fri rörlighet av kapital och personal och det är det som håller på att sätta fart nu med att alla krafter håller på och ändrar sig. Vi kommer att få se att alla våra enkla produktionsjobb försvinner utomlands och vi får mer akademiskt arbete. Detta är en naturlig process och vi i västvärlden kommer fortsätta att må bra medans de i asien och östeuropa kommer närma sig oss. De enda som ligger kvar är sydamerika och afrika där det krävs något enormt om det ska hända nåt.

[- sNaIjK -] skrev:
Words! Tillverkningsindustri går inte att ha i Sverige, alldeles för dyrt. Har inte företagen, så kommer dom flytta till Kina eller andra billiga asiatiska länder där inte arbetskraften kostar något. Sålänge inte kunderna säger ifrån kommer detta fortsätta att utarma svensk industri.

En arbetare på tex SKF i kina kostar ca 1000:- i månaden för företaget.
Inte lätt att konkurera med dessa priser i sverige

flugan skrev:
Vad är det dåliga med att vi alla skulle bli tjänstemän :va ?
Det finns faktiskt folk som inte vill jobba på ett kontor utan hellre gör någor med händerna och kroppen (jag är inte en av dem :) )

sandstream skrev:
Det finns faktiskt folk som inte vill jobba på ett kontor utan hellre gör någor med händerna och kroppen (jag är inte en av dem :) )

jag är en av dom :tummenupp jag vill gasa hela dagarna
och få betalt för de också :tummenupp :yoparty

Panos skrev:
jag är en av dom :tummenupp jag vill gasa hela dagarna
och få betalt för de också :tummenupp :yoparty
Precis, alla är vi olika och det finns, hör och häpna, folk som älskar att bygga hus, montera mobiltelefoner osv :)

Thundercat skrev:
För Volvo går det väl alldeles utmärkt. :va

Ja, men när man köper bil så värdesätter man om den är producerad i sverige eller tyskland t.ex. Jag skulle inte vilja ha en Volvo som är ihopmekad på en industripark i Kina. Men en mobiltelefon med 2-års garanti för 1500:- köper jag var den än är tillverkad.

Pebl skrev:
Hmmm

intressant att läsa att det är så många som tror att vi kan konkurrera med jobben inom tjänstemannasektorn i framtiden ?

-Är det ingen som har tänkt på hur många Ingenjörer Kina spottar ut från sina (ofantligt stora&många) universitet varje år? (det är tusentals)
-eller indien som har en enormt stor andel av världens programmerare (indien är f.ö. världens näst största befolkningsgrupp efter kina)

Tänk om våra s-politiker kunde få insikten om att Kina idag examinerar flera Civ ing är hela övriga världen tillsammans...och dom är DUKTIGA!!!
Med schysst fabrik och ledning är Kinatillverkat inte ett dugg sämre än (S)verigetillverkat, bara oändligt billigare..
Ingen delad föräldraledighet har dom heller..
Det är sådana vi skall konkurrera med.
Jag har fö själv outsourcat mitt jobb (+några till) till Kina..
Får inte nämna besparingen men den är STOR!
I mitt eget mikroföretag så fick jag offerter från Estland och Sverige på samma monteringsjobb, 400 resp 49kr/h..
Ingen vill betala för "made in Sweden" när det inte tillför något extra annat än ett högre pris..inse det .. (särskilt Hans Karlsson, arbetslivsminister)

Wunder skrev:
Arbetstillfällen efter tillgång på arbetskraft. Bättre att staten erbjuder jobb än A-kassa/socialbidrag.
Ska man skickas till arbetsläger för att få ut sin a-kassa då alltså? :va

t-rex skrev:
Du inser att det där har testats? Med inte helt lyckat resultat?
Syftar du då på den offentliga sektorn? :va
mb skrev:
Ska man skickas till arbetsläger för att få ut sin a-kassa då alltså? :va
Nix, man ska erbjudas ett jobb med lön. Vill man inte ha jobbet får man väl hitta ett annat jobb.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år