Sparkad

Jobbat här i ett halvår om 2 veckor= fast anställning. Helsoft, befodring på G också. Förlåt, var bara tvungen. :fakta

Som någon sade; kunde vara värre! Du har säkert fina meriter med dig ifrån Ericsson, ett bra jobb hittar du säkerligen igen. Lycka till!

Markus skrev:
Irland gjorde så, men nu är pengarna slut och nu drar alla igen. Nej, industrin lämnar sverige och alla bidrag är bara konstgjord andning.
Hur vågar du skriva Sverige med lite bokstav? :fatta! ;)

Det är nog tyvärr som du säger och om 20-30 år är vi alla tjänstemän med "fitthud" i händerna :död

brinckis skrev:
SonyEricsson skall ju anställa 1500-2000 produktutvecklare (ingenjörer) till 2006. Kanske skulle vara något?
Frågar igen då jag verkligen är nyfiken. Var har du fått dessa uppgifter ifrån?

sandstream skrev:

Det är nog tyvärr som du säger och om 20-30 år är vi alla tjänstemän med "fitthud" i händerna :död

Det skall aldrig upprepas. :Bugar
Fitthud, låter i och för sig inte helt fel. Vad oroande är att de forna öststaterna anses vara för dyra att producera i också, och nu är de inne i EU. Vad händer om tillväxten där stannar av....? :skrämd

Starta eget... hmm jo det vore kanske nått...

Bara i sthlm området har Ericsson de senaste 3-4 åren sagt upp 9000 personer.
Det märks... Har upptäckt att det är krig om de få platser för elektroniktekniker som finns...
Mycket duktiga tekniker som söker dem.

sandstream skrev:

Vad är det dåliga med att vi alla skulle bli tjänstemän :va ?

Markus skrev:
Irland gjorde så, men nu är pengarna slut och nu drar alla igen.
Jag är faktiskt lite insatt i detta, och jag kan säga att det enda som kan få fabrikerna att stanna är att man åsidosätter marknadskrafterna. Den dag du är beredd att betala 14.000:- för en mobiltelefon, då kanske de överväger att stanna. Det som är tragiskt är att "allmänheten" skyller på företagen, men samma människor är kunder till företagen - och de kunderna vill köpa så mycket som möjligt för så lite som möjligt. Finns inget att göra mig veterligen. De jobb som stannar i sverige och europa är de som är för kvalificerade för asien pga att vi har större kompetens, men hur länge har vi det? Nej, industrin lämnar sverige och alla bidrag är bara konstgjord andning.

Stämmer!!!

/

mb skrev:
Detta var oväntat med tanke på ericssons redovisade vinst.
Tyckte inte det var direkt oväntat. Ericsson har ju hela tiden sagt att de inte sparat klart och jag blir inte förvånad om de stänger en fabrik till innan 2006. Trist när sånt händer, men tyvärr så är det så framtiden ser ut. I ett kortare perspektiv så är det mindre bra, men i ett längre perspektiv så jämnas allt ut. Alla lättare produktionsjobb flyttas till billigare länder och högre utbildade människor får jobba i västländerna. Bara vänja sig.

Markus skrev:
Jag är faktiskt lite insatt i detta, och jag kan säga att det enda som kan få fabrikerna att stanna är att man åsidosätter marknadskrafterna. Den dag du är beredd att betala 14.000:- för en mobiltelefon, då kanske de överväger att stanna. Det som är tragiskt är att "allmänheten" skyller på företagen, men samma människor är kunder till företagen - och de kunderna vill köpa så mycket som möjligt för så lite som möjligt. Finns inget att göra mig veterligen. De jobb som stannar i sverige och europa är de som är för kvalificerade för asien pga att vi har större kompetens, men hur länge har vi det? Nej, industrin lämnar sverige och alla bidrag är bara konstgjord andning.
Kan hålla med dig till viss del. Men frågan är ska folk betala mer bara för att telefonen är gjord i sverige? Nej, det är inte ens rimligt. Men frågan är om det inte går åt rätt håll. Trots allt så är Sverige bara en liten skit på världskartan, vi har så lite befolkning, medans människorna finns i asien och där kommer de flesta produktionsjobben finnas inom en 10 års period. Jag själv som snart är färdigutbildad ekonom ser bara detta som något trist för stunden, men det dyker upp nya jobb hela tiden. De som man ska stödja vid såna här tillfällen är inte de stora drakarna, för inom nåt år så kommer nya bättre erbjudanden. Jag anser att vi måste få upp egenföretagandet för att få igång den stora ekonomin igen. Trots allt så är 97% av alla jobb inom företag som har färre än 20 anställda! Så nä, satsa miljarderna på att underlätta för alla nyföretagare och få igång småföretagen så att dessa vågar satsa. Idag så är det alldeles för krångligt för en normal svensson att våga satsa på sin dröm.

sportarn skrev:
Men frågan är ska folk betala mer bara för att telefonen är gjord i sverige? Nej, det är inte ens rimligt.

Självklart inte, det var inte min poäng heller. Jag förklarade bara varför industrin flyttar. Sedan tror jag en del varor har ett värde i att de är producerade i Sverige, mobiltelefoner är inte en sådan vara.

sportarn skrev:
Jag själv som snart är färdigutbildad ekonom ser bara detta som något trist för stunden, men det dyker upp nya jobb hela tiden. De som man ska stödja vid såna här tillfällen är inte de stora drakarna, för inom nåt år så kommer nya bättre erbjudanden.

Jag är inte så säker, de bra företagen som är små köps snart upp av de stora. Finns miljoner exempel på det. Men vi har valt marknadsekonomi i Sverige så det är bara att gilla läget, den som är med i kplmr kan sura.

Markus skrev:
Frågan är hur många tjänstemän det behövs för att administrera noll arbetare...?

Blir väl en fråga vad man menar med tjänsteman. Menar man allt som inte är hantverkare eller industriarbetare som tjänstemän så blir det väl annat än administration av arbetare som skall utföras.

flugan skrev:
Blir väl en fråga vad man menar med tjänsteman. Menar man allt som inte är hantverkare eller industriarbetare som tjänstemän så blir det väl annat än administration av arbetare som skall utföras.

Ja, det blir ju många jobb kvar men om man flyttar all produktion t.ex. från Ericsson så försvinner väldigt många tjänstemän också. Det är ju inte så de blåst ur fabrikerna och alla med skrivbord sitter kvar direkt.

Markus skrev:
Ja, det blir ju många jobb kvar men om man flyttar all produktion t.ex. från Ericsson så försvinner väldigt många tjänstemän också. Det är ju inte så de blåst ur fabrikerna och alla med skrivbord sitter kvar direkt.

Correctemundo.

Dessutom hade jag en alldeles för vid tolkning av tjänsteman, "löntagare med administrativa uppgifter" är tydligen den rätta betydelsen.

Last edited:
sandstream skrev:
Skulle inte staten kunna underlätta för de större fabrikerna skattemässigt så att de kan stanna kvar i Sverige?
Smartare om staten själv erbjuder jobben.

Markus skrev:

Words! Tillverkningsindustri går inte att ha i Sverige, alldeles för dyrt. Har inte företagen, så kommer dom flytta till Kina eller andra billiga asiatiska länder där inte arbetskraften kostar något. Sålänge inte kunderna säger ifrån kommer detta fortsätta att utarma svensk industri.

[- sNaIjK -] skrev:
Words! Tillverkningsindustri går inte att ha i Sverige, alldeles för dyrt. Har inte företagen, så kommer dom flytta till Kina eller andra billiga asiatiska länder där inte arbetskraften kostar något. Sålänge inte kunderna säger ifrån kommer detta fortsätta att utarma svensk industri.
Men fortfarande så kommer inte nån betala mer bara för att det står made in sweden på den. Inse fakta, vi tillhör ett västland och det ska vi vara stolta över.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år