Sparkad

Wunder skrev:
Nix, man ska erbjudas ett jobb med lön. Vill man inte ha jobbet får man väl hitta ett annat jobb.
Ok, jag förstår ungefär hur du tänker. Försöker bara provocera fram en konkretisering.

Man kan förledas att tro att det är den enda verkliga anledningen. TK't på en produkt (tillverkningskostnaden) består till 96-97% av materialet, som kostar lika oberoende av var prylen tillverkas. Ca 1 till 1.5 procent är lönekostnaden för en nästintill automatiserad mobilproduktion.

Företagen tjänar några tiondels procent på att flytta någon annanstans - där man slipper vrånskas med fackklubbar och andra "onödiga" saker runt-i-kring så att man kan planera sin verksamhet utan att behöva tänka på den typen av oväsentligheter. Det är bekvämt att tillverka på ett ställe där arbetaren inte har ett så stort inflytande. Kanske lite hårt uttryckt, men det är väl vad som kan kallas för den moderna tidens version av "slavhandel", dock inte lika uppenbart och inte lika hemskt.

/anders - Tre Orvar i Gävle - Teknikparken, RNC 3G

[- sNaIjK -] skrev:
Words! Tillverkningsindustri går inte att ha i Sverige, alldeles för dyrt. Har inte företagen, så kommer dom flytta till Kina eller andra billiga asiatiska länder där inte arbetskraften kostar något. Sålänge inte kunderna säger ifrån kommer detta fortsätta att utarma svensk industri.

När jag köpte min R1:a så satt jag kanske 45 minuter och snackade med en pensionär i väntan på hojen (han jag köpte den av hade den i hans farbrors båtbutik utanför Tierp). Det var en energiinjektion som heter duga! Han tyckte dels att pengarna ska rulla för att hålla liv i Sverige och speciellt det lokala näringslivet samt att det är mycket värt att köpa nån pryl, t.ex. en hoj, bara för att ha roligt med. Var ett år sen snart men den guben och hans positiva livssyn kommer jag inte att glömma.

Ibland blir man fan tokig när ALLT ska provas i butik för att sen köpas via nåt företag på nätet. Sen skriver man, "titta vad jag sparade!" och "oj, vad dyrt det är här i Sverige". Det kostar att ha personal och lokaler samt lager för de som inte fattat det (för dyrt med personal men det är en annan fråga). Sen vill väl de flesta spara nån krona men jag tycker att det håller på att gå till överdrift ibland.

Markus skrev:
Det som är tragiskt är att "allmänheten" skyller på företagen, men samma människor är kunder till företagen - och de kunderna vill köpa så mycket som möjligt för så lite som möjligt.QUOTE]

Markus skrev:
Irland gjorde så, men nu är pengarna slut och nu drar alla igen.
Jag är faktiskt lite insatt i detta, och jag kan säga att det enda som kan få fabrikerna att stanna är att man åsidosätter marknadskrafterna. Den dag du är beredd att betala 14.000:- för en mobiltelefon, då kanske de överväger att stanna. Det som är tragiskt är att "allmänheten" skyller på företagen, men samma människor är kunder till företagen - och de kunderna vill köpa så mycket som möjligt för så lite som möjligt. Finns inget att göra mig veterligen. De jobb som stannar i sverige och europa är de som är för kvalificerade för asien pga att vi har större kompetens, men hur länge har vi det? Nej, industrin lämnar sverige och alla bidrag är bara konstgjord andning.

Det som Irland gjorde var att ta bort företagsskatten under 10 år (och det var 1994/1995) så nu börjar de fundera på att göra samma sak igen. Jo, både IBM, Intel, Xerox, Ebay, Symantec och några företag till finns här. Tror Yahoo är på gång med nu. Men det är mest supporttjänster som de har här, förutom Intel som har produktion.

På mitt jobb finns nog ett ledigt Tech Support jobb här i Augusti när jag drar tillbaka till Sverige för att studera. Ingångslön runt 11k-12k efter skatt, för att stiga till drygt 14k efter skatt efter 1 år. Ligger själv på drygt 16k efter skatt efter 2 år.

//Chris

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...