Ja jädrar i mig, det är nästan norrlandsmått på detta snöandet. Skönt att det temperaturen även håller sig där snön fortfarande är snö, och har vi tur slipper vi saltbilarna på vägarna
Meister Wassblad und moi hade skojiga äventyr i snön igår. Jag hade bestämt mig för att ta sängen och lite annat skrymmande till nya lägenheten och har jag väl bestämt mig ska det göras nyss. Så släp hyrdes, Wassblad ställde upp med dragkrok fastsatt på nån sorts fyrhjuligt fordon och sen bar det iväg, slirandes, sladdandes och darrandes uppför Kappellebacken. Det gick.... tills vi kom till Bratterödsvägen vid bergets fot. Där spann de nästan dubblösa vinterdäcken så pass att vi åkte fortare bakåt än framåt.
Vad göra?! Jo, man springer till närmaste hus där det står en Toyota pickup och frågar snällt om den möjligtvis är en 4x4? Nej, dessvärre är den inte det, svarade den snälla damen. Dessbättre skulle hennes bror komma om en liten stund och han körde en sådan fantastisk maskin.
Släpet kopplades sedermera till denna och uppför backen bar det av. Väl framme vid huset hade Wassblad lyckats med att inte komma uppför backen utan släp heller

så det slutade med att den snälla brodern och jag högg tag i min säng och fåtölj, slängde in dessa i släpet på nolltid och gled nerför backen igen. Släpet kopplades lös, jag tackade hjärtligt för hjälpen och hakade på släpet på Wassblads bil, fick ratten av den smått nervöse herrn, och fräste iväg nerför Kappellebacken igen.
"Jag tog ner henne lugnt och säkert, va?"
Tack för hjälpen Bladvass!