Spännare till kamkedja

Nonneponke

Medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Alingsås
Hoj
Suzuki rf 900r
Hej. Är det någon som vet var jag kan få tag i en kamkedjespännare till suzuki rf 900? Kostnad?

Sedan undrar jag hur man kan känna att den börjar bli dålig..? Jag tror att min har börjat låta lite om kedjan..
Har gått ca 4800 mil.
Mvh Daniel
 
Är det verkligen möjligt att man får pröjsa närmare 3000kr för en kedjespännare?
Kom på att en här på forumet visade mig en sida med reservdelar till suggan. Helt sjukt för en jäkla spännare..? Dom flesta jag pratat med har köpt spännare för runt 5-600 kr..
 
Kryllar ju av dem på ebay, i alla fall eftermarknads. Men dessa är väl mestadels manuella? Jag skulle fördra original automatisk, för det är väl det även på RF? Bara att handla fort från UK innan Brexit!

Bra begagnad original lär duga. Mc-demonteringarna brukar inte sälja något som är totalt slut.

Kolla plastskenorna som trycker mot kamkedjan också. De är förmodligen inte heller billiga helt nya och man vill nog inte ha dessa begagnade heller om man nu ska byta dem.

Jag har tänkt byta mina skenor, kamkedja och det förut när man höll på med montering av kammar mm bara för att, men lade ner detta...
 
Last edited:
Ibland ledsnar ju både spännaren och kedjan, eller bara en av dom. Mät och kolla lite vad du har för sträckning på kedjan, och kolla vad du ska ha max.

Har du tur så passar samma spännare till flera olika motorer, det borde finnas folk här som har järnkoll på det, och då ökar ju utbudet en hel del.
 
Om man nu skulle satsa på manuell spännare, hur ofta tack tack för snabba svar.. behövs en sådan spännas? Gör man det efter några körningar? Eller brukar det bli efter varje säsong?
Sitter spännaren fram eller bakom förgasarna?
 
Om man nu skulle satsa på manuell spännare, hur ofta tack tack för snabba svar.. behövs en sådan spännas? Gör man det efter några körningar? Eller brukar det bli efter varje säsong?
Sitter spännaren fram eller bakom förgasarna?
Du måste kontrollera och spänna minst en gång per tankning :fakta

Skämt åsido, är kedjan lagom inkörd så behöver du inte kolla mer än vid service. Fuskar du lite så kan du ju kolla när du hör att det rasslar.

Normalt sett sitter spännaren på baksidan av blocket, under förgasarbryggan. Sitter din kamkedja på sidan av motorn så är det oftast inga problem att byta och justera med bryggan kvar, men du måste ju ta bort ventilkåpan.
 
Du måste kontrollera och spänna minst en gång per tankning :fakta


Skämt åsido, är kedjan lagom inkörd så behöver du inte kolla mer än vid service. Fuskar du lite så kan du ju kolla när du hör att det rasslar.

Normalt sett sitter spännaren på baksidan av blocket, under förgasarbryggan. Sitter din kamkedja på sidan av motorn så är det oftast inga problem att byta och justera med bryggan kvar, men du måste ju ta bort ventilkåpan.

Kedjan sitter mittmonterad på min motor. Har försökt hitta sprängskiss till maskinen, men inte lyckats hitta än.. Men varför måste ventilkåpan av om jag bara ska byta spännare?
Räcker det inte med att ställa maskinen i nollläge å sedan skruva ur den..?
Mvh
 
Kedjan sitter mittmonterad på min motor. Har försökt hitta sprängskiss till maskinen, men inte lyckats hitta än.. Men varför måste ventilkåpan av om jag bara ska byta spännare?
Räcker det inte med att ställa maskinen i nollläge å sedan skruva ur den..?
Mvh
Ska du justera spänningen så måste du normalt sett lossa ventilkåpan för att komma åt kedjan. Att dra tills det stumnar och lossa x grader känns inte som någon bra variant, och jag skulle inte våga ta loss spännaren och dra dit en ny utan att kolla så att kedjan inte har kuggat över någonstans när kedjan slackar.
 
Ingen bra ide att hålla på med manuell sträckare om man inte vet exakt vad man håller på med...
 
Vad är egentligen fördelen med manuell spännare? Jag tycker att man läser om det här och var som någonting positivt. Men i mina öron låter det bara som mer jobb vid service.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Och den kommer väl ursprungligen från trim-gurus, där detta är en faktor på motorer med stenhårda ventilfjädrar osv osv?
 
Det är ju mc-tillverkarnas kassa konstruktörer vi ska skylla på - egentligen. På t.ex. Suzuki har man en pissig D-profil på spännaren som vickar fram och tillbaks (fastnar i ett av ytterlägena) som kan fucka "rachet" funktionen som är infräst på D-profilen. Tillika har man satt fast "haken" med en rörpinne som kan röra på sig. Det går att "mjuka" upp en originalspännare så att den inte kan fastna och så att inte rörpinnen rör på sig.
 
Jag såg på cms sida att man kan köpa nya delar till spännaren.. Är det något man kan satsa på eller är det bara idiotisk? T.ex fjädern å själva pinnen?
 
Räkna med att lyfta på ventilkåpan oavsett vilken det blir för att kolla tajmingen. Kan lätt gå fel och den kuggar över ändå.

Då ser du även mer skicket på de andra delarna.
 
Last edited:
Räkna med att lyfta på ventilkåpan oavsett vilken det blir för att kolla tajmingen. Kan lätt gå fel och den kuggar över ändå.

Då ser du även mer skicket på de andra delarna.

Japp. Det är nog det bästa. Det får bli en mekarhelg.
Men funkar det att byta fjädern i spännaren?
 
Har för mig Superbike Surgery har en video på YT där han byter dessa grejer på en rasslande Blackbird samt pratar om varför man kanske inte ska byta bara spännaren.
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top