Spännare till kamkedja

VLOG 011 Slack Bird heter videon

Ingående förklaring från 20 min in.
 
Last edited:
Min åsikt är att där har rasat fler motorer pga fina eloxerade manuella sträckare än på dåliga originalsträckare. Manuell sträckare är för racebruk om man åker med sådan motorspec att original sträckare inte duger. För allt annat kör standard.
 
Varför har dom rasat, för hårt eller löst spänt?

Vanligast är att snubbe X monterar manuell spännare på sin cykel och sen säljer den. Köparen har ingen aning vad en manuell spännare är. Och kör tills det rasar.

Men på KTM XC4 motorerna med en ganska usel hydraulisk spännare byter folk till manuell. Och där är det ganska lätt hänt att man spänner så att man börjar kröka plastsläpan. Kör man med den krokig har man på någon timme plast i hela motorn...
 
Har nu testat att plocka bort spännaren och gjort en nolljustering på den.. men efter att jag plockat bort och satt dit igen och spänt den så rasslar det fortfarande.. och det låter mera.. man ska väl inte behöva ha någon förspänning på sträckaren?
 
Ska kedjan vara i något speciellt läge? Där det är som mest slack på den?
Hur ser jag ifall spännaren inte funkar som den ska? Spärren på den funkar som den ska. Tryckte den i bott.. satte tillbaks den..sedan lät jag fjädern spänna in den till rätt läge..
Men ändå så är det för mycket slack på kedjan.
Det finns mycket kvar att spänna..
Blir gött tokig på det här..
 
Ska kedjan vara i något speciellt läge?

Den skall vara i det läge manualen föreskriver. Är du inte 100 på hur du justerar en manuell spännare och varför, sätt tillbaks originalspännaren. Montera inte den manuella "bara för att".

Jag själv kör med manuell spännare i hojen med aggressiva racekammar men har originalspännare i alla andra.
 
Den skall vara i det läge manualen föreskriver. Är du inte 100 på hur du justerar en manuell spännare och varför, sätt tillbaks originalspännaren. Montera inte den manuella "bara för att".

Jag själv kör med manuell spännare i hojen med aggressiva racekammar men har originalspännare i alla andra.

Jag valde bort manuell spännare och försökte justera om originalspännaren. Hur vet jag om orginalspännan är dålig?
 
Du testar originalspännaren genom att ställa vevaxeln i det läge som är föreskrivet för ett spännarbyte.

Skruva bort spännaren och kontrollera dess funktion. Återmontera enligt föreskrift.

För t.ex. en gsf1200 skall spännarens kropp monteras först (med spännaraxeln i sitt innersta läge), sen spännarfjäder (det säger ritch ratch när spännaraxeln trycks ut mot styrningen för kamkedjan av fjädern) och sist skall spännarstyrningen skruvas fast med en kopparbricka som tätning.
 
Update.. det var tydligen så att innan spännaren ska monteras så skall man vrida vevaxeln tills slacket mellan avgaskam och vevaxel är borta. Men blir slacket på spännarens sida då istället? Och med det spänner den till kedjan till dess korrekta värde??
 
Du får vara uppmärksam på instruktionerna i manualen. Det är inte helt säkert att det räcker att slacket är noll mellan vev och avgas då drevet för insugskammen också måste vara med i beräkningarna. Släpper du spännaren vid fel vevaxelposition kan insugskammen kugga över, både framåt och bakåt trots att du har noll slack på avgas. Read the fine manual.
 
Men vågar man vrida runt kedjan utan att spännaren är på plats? Om man drar väldigt försiktigt då??
Vilken del är camshaft journal holder?
 
Klart att man kan vrida på vevaxeln utan att spännaren är på plats, men det kan orsaka skador på ventilerna. Har du råkat gjort det lär du plocka ventilkåpan och göra det 100 klart med att allt står rätt till vad gällande kam-timing och sen göra en kompressions- samt läckagetest.
 
Nä då. Det har jag inte gjort. Å allt står rätt till fortfarande enligt manualen.. Hur lång tid tar det innan en bild visas? Har laddat upp en bild på vad det står..
 
Nä då. Det har jag inte gjort. Å allt står rätt till fortfarande enligt manualen.. Hur lång tid tar det innan en bild visas? Har laddat upp en bild på vad det står..
Bilder ska väl komma upp direkt. Men det funkar ju inte om de är för stora.

Jag är inte insatt, men jag brukar skicka de bilder jag vill lägga upp till mig själv, radera originalet och sen ladda upp denna. Då får de ett mycket mindre format i alla fall.
 
Har du kollat på Youtube-videon jag rekommenderade?

Han gjorde en rätt detaljerad förklaring på varför en gammal spännare kan låta 20 min in.

Blackbird visserligen men är nog sak samma.
23.45 min in, säger han precis det vad jag tror är det som försöker göras i detta fallet...
 
Last edited:
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top