Sotiga stift, kopplingskorg "knackar", Yamaha r6 -99

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Solna
Hoj
Yamaha r6 -99
Har en Yamaha r6-1999 som jag tänkte se över lite nu under vintern.
Kollade stiften idag och tycker dessa är riktigt sotiga.

Men skulle vilja ha era råd om ev åtgärder.
Blir det sotning för att den går för fett?
Stiften har gått ca 400 mil, är modellen NGK CR10EK

Sedan har jag haft en knackande ljud ifrån motorn ett tag.
Knackandet försvinner när jag håller in kopplingshandtaget.
Så det är ju kopplingsrelaterat.

Nu när jag har tagit bort kopplingen och skakar koppling-centern så upplever jag att det är samma knackande.
Är detta normal, eller är det lager eller växellåda?

https://youtu.be/3thId_ngMNg

stift2.JPGstift4.JPGstift5.JPGstift6.JPG
 

Bifogat

  • stift1.JPG
    stift1.JPG
    327.6 KB · Visningar: 94
  • stift3.JPG
    stift3.JPG
    298.5 KB · Visningar: 68
Stiften ser lite blöta ut, annars helt normala.
 
Mät spelet mellan.kopplings korgen och lamellernas tänder som går ut i korgen ytter kant.. Är troligen dags attbyta lameller.
 
Om fjädrarna i kopplingskorgen har gett upp eller nött bort material från korgen - kan det vara dags att byta korg. Att svetsa på korgen gör den obalanserad. Nita om kopplingskorgen gör man helst inte som privatperson.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top