Snabbfråga! Bromspump CBR900RR

1. Yes.
2. Fram.

Jag vill byta på gixxern från 14mm till 16mm.
Hade en beg pump till CBR900 på g men enl säljaren är den också 14mm.

En vanlig Brembopump till Ducce är 16mm, någon som har en till salu?

Jag bytte till BlackBirdens på min Blade.. Bromsar mer med lägre fingerkraft. Är det de du e ute efter?

K-Micke skrev:
1. Yes.
2. Fram.

GSXR 600 har väl inte 14mm kolv den har en kolv som är 5/8" (15,8mm)

K-Micke skrev:
1. Yes.
2. Fram.

Vad är du ute efter för effekt av detta byte?

Om du byter till större kolvdiameter får du kortare slaglängd och sämre kraft!
Byter du till mindre kolvdiameter får du längre slaglängd och mera kraft!

Med kraften menar jag då trycket ur slangen på cylindern gämfört med samma tryck på handtaget!

Så är det som de flesta är ute efter mera tryck på bromsarna du vill ha så är det en mindre cylinderdiameter du ska ha!

Kamikaze kid skrev:
Vad är du ute efter för effekt av detta byte?

Om du byter till större kolvdiameter får du kortare slaglängd och sämre kraft!
Byter du till mindre kolvdiameter får du längre slaglängd och mera kraft!

Med kraften menar jag då trycket ur slangen på cylindern gämfört med samma tryck på handtaget!

Så är det som de flesta är ute efter mera tryck på bromsarna du vill ha så är det en mindre cylinderdiameter du ska ha!

Det här med kolvdiameter i bromscylindrar har vi diskuterat i en tidigare tråd. Jag tror inte på dit resonemang, på grund av att att jag bla pratat med Acke om att byta från en Suzuki 5/8" bromscylinder till en ISR 14mm och det bytet gillade han inte han rekomenderade en ISR 17,5mm bromscylinder. Och varför är eftermarknads bromscylindrar större än orginalcylindrarna?

gixxer_1255 skrev:
Det här med kolvdiameter i bromscylindrar har vi diskuterat i en tidigare tråd. Jag tror inte på dit resonemang, på grund av att att jag bla pratat med Acke om att byta från en Suzuki 5/8" bromscylinder till en ISR 14mm och det bytet gillade han inte han rekomenderade en ISR 17,5mm bromscylinder. Och varför är eftermarknads bromscylindrar större än orginalcylindrarna?

Nehepp...
Den diskutionen var inte jag med i så VI har inte diskuterat det!

Men nu snackar vi ju inte eftermarknads grejjor utan helt vanliga standard cylindrar!!!

Men du menar alltså att teorin inte stämmer inte mitt ovan skrivna med cylinderdiametern?

Kamikaze kid skrev:
Nehepp...
Den diskutionen var inte jag med i så VI har inte diskuterat det!
Ok du kanske inte var med, men det finns en tråd med likadan diskution och då diskuterades oxå kolvdiameter och om trycket ökade eller minskade.
Kamikaze kid skrev:
Men nu snackar vi ju inte eftermarknads grejjor utan helt vanliga standard cylindrar!!!
Det spelar väl ingen roll vem som har tillverkat prylarna?

Kamikaze kid skrev:
Men du menar alltså att teorin inte stämmer inte mitt ovan skrivna med cylinderdiametern?

Ja iteorin kanske det stämmer men i praktiken så tvivlar jag, tex en kompis satte R1 bromscylinder(14mm kolv) på sin GSXR det funkade inte alls. När han satte dit en bromscylinder med 5/8"kolv blev det bra och när han monterade en brembocylinder med 18mm kolv blev det kanon bra. Med dit resoneman så har du väl ISR 14mm bromscylinder? inte 17,5mm som Acke rekomenderar.

gixxer_1255 skrev:
Ok du kanske inte var med, men det finns en tråd med likadan diskution och då diskuterades oxå kolvdiameter och om trycket ökade eller minskade.
Det spelar väl ingen roll vem som har tillverkat prylarna?

Ja iteorin kanske det stämmer men i praktiken så tvivlar jag, tex en kompis satte R1 bromscylinder(14mm kolv) på sin GSXR det funkade inte alls. När han satte dit en bromscylinder med 5/8"kolv blev det bra och när han monterade en brembocylinder med 18mm kolv blev det kanon bra. Med dit resoneman så har du väl ISR 14mm bromscylinder? inte 17,5mm som Acke rekomenderar.

Kolvdiametern har ju inverkan så tillvida att mindre diameter ger högre tryck med längre rörelse!
Det kommer vi inte ifrån!
Sen tillkommer då övriga yttre faktorer så som hävarms effekten!
Så om den lilla hävarmen på bromshandtaget är kortare så får du ett hårdare tryck på kolven...
Det kommer vi inte heller ifrån!
Dessa 2 faktorer har inverkan på effekten som hadtaget ger!

Diametern på mitt handtag är för mig okänt!
Hävarmen däremot är justerbar!
Det är ett ISR hantag som jag köpt av Acke själv så även jag har pratat med denne man!

Jag är ute efter en stummare känsla. Det är för mycket "dödgång" innan bromsen tar, ungefär halva vägen intill handtaget, och då har jag inställt greppet så långt ut som möjligt. Har funderat på en ISR pump (har ISR skivor nu) och som sagt så rek dom 17,5mm till dubbla 4-kolv. Men det är ju även utväxlingen som spelar roll för känslan. ISR-pumpen har justerbar utväxling från 1:3,8 till 1:5. Man borde alltså veta utväxlingen för att få en uppfattning om hur det blir men tyvärr finns ju sällan uppgift på det.

Vill inte vara nån besserwisser, men har du fräsch vätska å fräscha slangar samt ordentligt urluftat?

heliac skrev:
Vill inte vara nån besserwisser, men har du fräsch vätska å fräscha slangar samt ordentligt urluftat?

Ja, ja och ja. :hihi

Oken är nyrenoverade med nya packningar. Innan bytet så hade jag inte lika mycket spel, men då släppte inte kolvarna ordentligt utan beläggen låg emot lite hela tiden och det gick varmt, med fading som följd. Nu släpper beläggen från skivan som det ska men det verkar släppa lite FÖR mycket så det blir mer spel innan dom tar. Annars är bromsverkan bra nu med ISR skivor och SBS Dual Carbon belägg.

Snackade med ISR igen. Om det är 14mm original så rekommenderar dom 14 med en vanlig pump, men 15mm med en radialpump pga annan utväxling. Båda har justerbar utväxling men radialpumpen har tydligen ett större justerområde.
3000:- för en radialpump. 2500:- för en vanlig med justerbart grepp.

K-Micke skrev:
Snackade med ISR igen. Om det är 14mm original så rekommenderar dom 14 med en vanlig pump, men 15mm med en radialpump pga annan utväxling. Båda har justerbar utväxling men radialpumpen har tydligen ett större justerområde.
3000:- för en radialpump. 2500:- för en vanlig med justerbart grepp.

Kan rekomendera den justerbara radialpumpen från ISR...
Kanon trevlig.

Det finns dock ingen bromsljuskontakt så det får man fixa med en tryckgivare i en banjo bult.
Och det kan bli tight mellan bromshandtaget och el omkopplings grejjen som sitter vid gashandtaget!
Jag satte dit ett Youschimura gas handtag och en dödarknapp separat..
Då kan man dess utom justera slaget på gasen med olika rullar alá Hobbex snabbgas! :tummenupp

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...