Snabb grammatikfråga!

"Jag har bytat däck" har man ju läst skåningar skriva här på SH ett antal gånger, låter helt vrickat, eller som vi säger i Stockholm, det låter helt kajko! :D

Jaaa jag vet inte, men inte sjutton säger jag "sjerub" iaf... alla jag någonsin har hört uttala ordet säger KERUB, med K! :tummenupp

Alla jag har hört utala ordet har sagt det med sche-ljud.

Jag har aldrig hört någon säga K erub utan snarare tjerub/scherub(hur man nu skriver det ljud jag tänker på)

Alla jag har hört utala ordet har sagt det med sche-ljud.

Jag har aldrig hört någon säga K erub utan snarare tjerub/scherub(hur man nu skriver det ljud jag tänker på)

hmmm konstigt.. men jag är ju från dalarna så det är antagligen därför... :rolleyes:

får väl återkomma när jag lyckats dechiffrera den fonetiska biten på SAOB!! :tummenupp

Säger ni kerub ofta eller? Personligen så är det extrem sällan jag hör någon säga det överhuvudtaget, det är inte direkt ett ord som man har användning för dagligen. "När jag gick från jobbet så stod det en fet liten kerub i hissen och stirrade på mig". :)

PS. Men de få gånger jag väl säger kerub så gör jag det med ett sche-ljud. Scherub. DS.

Säger ni kerub ofta eller?

Ja, vi hade en kerub där jag jobbade förut så då användes ordet ganska frekvent. :)
Han var lixom hälften "Stapler-guy" och hälften Kerub.
officespace-763443.jpg

1591.jpg

Du mannen, på tal om grammatik har du stavat jewligt fel i din signatur.
Det heter "lämpligt" ffs! :7peta

Åh! :) Det gamla skolgårdsargumenterandet!
Härligt!

Vad hade STAVNING med detta att göra??
Det är ungefär som att jag helt plötsligt skulle säga till dig: "Men du har ju rutiga byxor!"
D.v.s HELT ovidkommande *ha*
Men...när det blir lite debatt kommer felfinnarna, och hittar de inget fel i det man pratar om så kommer randanmärknigarna på allt annat de kan hitta!
Kul! *haha*

Hörrö: Min pappa är polis! Och mycket starkare än din pappa!

P.S jodå jag stavar allt som oftast fel lite här och där när jag skriver fort...
Men sällan två ggr i rad på samma ord. Mao: jo jag VET hur ordet stavas.
Tack för pekpåandet mig ändra skall.

Åh! :) Det gamla skolgårdsargumenterandet!
Härligt!

Vad hade STAVNING med detta att göra??
Det är ungefär som att jag helt plötsligt skulle säga till dig: "Men du har ju rutiga byxor!"
D.v.s HELT ovidkommande *ha*
Men...när det blir lite debatt kommer felfinnarna, och hittar de inget fel i det man pratar om så kommer randanmärknigarna på allt annat de kan hitta!
Kul! *haha*

Hörrö: Min pappa är polis! Och mycket starkare än din pappa!

P.S jodå jag stavar allt som oftast fel lite här och där när jag skriver fort...
Men sällan två ggr i rad på samma ord. Mao: jo jag VET hur ordet stavas.
Tack för pekpåandet mig ändra skall.

Du uppmärksammade inte ironin i mitt inlägg va ? :gnissla

Det är samma som en sudd, två suddar. Inte som alla andra knäppstarar säger, ett sudd, två sudd. Vad tänker folk med, ett sudd lixom? :va

Och kexs uttalas keks, inge jävla chekks här inte :mad:
Minnena från vår lärarinna under lågstadiet som försökte få oss att sluta använda ordet 'suddigumm, -i, -et'. 'Radergummi' lyckades hon, efter två läsår, pränta in i våra stackars huvuden.

Mvh

Ah Smeddie!
Du tog tid på dig!

Keps - beeeep - nix, ogillas. Försvenskat halvslang av Franskans "Kepi"

Keso - Fan vet, men då jag inte vet ursprunget på namnet för denna vidriga produkt får du en poäng (så länge!) :)

Kent - Hyfsat brittiskt va? Ogillas således... :P

Kommer nog snart på fler ;)

Men huvudpoängen är att tjex bara låter så himla fel -- det går inte att säga så (fastän jag hört motsatsen bevisas alldeles för många gånger sedan jag flyttat hit till 7häradsbygden).

Kenya
Keff
Kennel

(sedan några mindre lysande exempel men iaf!)
Kellogs
Kermit
Keke Rosberg

Kommer nog snart på fler ;)

Men huvudpoängen är att tjex bara låter så himla fel -- det går inte att säga så (fastän jag hört motsatsen bevisas alldeles för många gånger sedan jag flyttat hit till 7häradsbygden).

Kenya
Keff
Kennel

(sedan några mindre lysande exempel men iaf!)
Kellogs
Kermit
Keke Rosberg

Haha!

Kenya - ickesvenskt
Keff - ickeexisterande
Keke - Finne.....säger allt!

De sista kommenteras EJ!
:D

men Kennel då?? :rolleyes: det uttalas väl iaf inte med sje-ljud?? :D -Känner du till nån sjennel i närheten? :tummenupp

Kennel är ett låneord från engelskan.

Vad är mest rätt av dessa: Äppelmos eller Äpplemos? Har sett båda stavningarna.
Edit2: Hittade svaret på min egen fråga. Fiffig sida det där :)

fråga
Heter det äppelmos eller äpplemos?
svar
Äpplemos, äpplesaft, äppleträd o.s.v. är normalformer i Sydsverige, medan äppelmos, äppelsaft, äppelträd är vanliga i resten av landet.

Edit: Språknämndens svar på hur man ska uttala KEX. Tar även upp det som diskuterats flitigt ang. uttalet av Ke*
http://www.spraknamnden.se/sprakladan/ShowSearch.aspx?id=id=44794;objekttyp=lan

I Språknämndens uttalsordbok är bägge uttalen av detta ord medtagna, både det med /k/ och det med ett tj-ljud. Båda är korrekta. Det finns dock en regional skillnad mellan dem: det med tj-ljud (som i köpa) hör främst hemma i södra och västra Sverige. Det med k-ljud (som i kapa) används inom resten av språkområdet, inklusive svenskan i Finland.

Ordet kan även stavas käx.

Det vanligate uttalet i svenskan för k före vokal är att om vokalen är e, i, y, ä och ö uttalas k med tj-ljud (kind, kika, kedja m.fl.) medan övriga vokaler ger uttal med /k/.

Vissa lånord följer originalspråkets uttal, medan andra försvenskas. Och rätt ofta kan båda uttalen förekomma, ett som följer originalspråket (kex med /k/ som i eng. cakes) och ett som försvenskats (kex med tj-ljud).

Last edited:
Haha!

Kenya - ickesvenskt
Keff - ickeexisterande
Keke - Finne.....säger allt!

De sista kommenteras EJ!
:D

Och sedan när blev Kenya inte svenskt? Alltså ordet, inte landet... Även om Rinkeby kanske kan kännas som Kenya så är det fortfarande ett land i Afrika...
Precis som att säga att Helsingfors inte är svenskt :D

Ah Smeddie!
Du tog tid på dig!

Keps - beeeep - nix, ogillas. Försvenskat halvslang av Franskans "Kepi"

Keso - Fan vet, men då jag inte vet ursprunget på namnet för denna vidriga produkt får du en poäng (så länge!) :)

Kent - Hyfsat brittiskt va? Ogillas således... :P

KESO är ju ost på spanska enl Turkelton. Har inte läst hela tråden...

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla