Snabb grammatikfråga!

Men vad är det ni inte förstår? Det stavas kex och uttalas kex. Oavsett alla andra vackra ord du radade upp, kex har ingen som helst samhörighet med dem.
Men åter till ordningen: Detta är en tråd för oss som kan uttala vårt språk korrekt, sådeledes (ett eget ord) har ni inget här att göra om ni inte gör som jag säger :mattias

Varför skulle det stavas sjekkssjokkelaud?

Det STAVAS kexchoklad, och *tada* uttalas: sjekschoklad! :D
Plättlätt!

För! (nu kommer bevisföringen) :mattias

ALLA ord i sverige, som BÖRJAR med KE (kååå eeee) uttallas ALLTID sje!
Undantag: Vissa FÅ nya LÅNEORD utifrån.

ALLA dessa ord uttalas med SJE-ljud!

- Kemi
- Kedja
- Kela
- Kerstin
- Kerub
- Ketting! (skoja bara)
- osv osv...

För intefaaan säger man:

Kemi (utan sje-ljud) ??
Prova: k e m iiii...
Och: k eeee dja
K ela (Bred norrländska: häjj ska vi k_eeela?)
osv osv
GÅR ju bara inte! :D

Undantagen (som bekräftar det jag säger) är:

Kebab (kan även uttalas tjeeebabb!) :)
Ketogan
Keltisk
Kevlar

Alla utländska och lånerord.

pUnGt! ;)

Edit: Alla som säger emot mig om detta i vardagen kommer ALLTID med exemplet: "Men du säger ju för f.n inte sjuuuken!"
(menandes då att ALLA ord som börjar på K helt plötsligt skulle ha sje-ljud! *asgarv* Eller...så är det enda ord de kan på K eller iaf kommer ihåg - Kuk!)

Nåväl, det säger mer om personen än om grammatiken!
;)
*häpp*

*Keps?
*Keso?
*Kent?

Nu när allt är ordentligt utrett och ventilerat och Watson tillintetgjord kan vi kanske lätt vidröra ämnet med katt i sele.

Det går Inte Så Bra.

Faktum är att det är en från början helt och hållet idiotisk idé, vilket vilken katt som helst kan tala om för dig om du nu skulle få för dig att prova. Sist jag gjorde det kullerbyttade sig katten (det är tokbengalen igen) ur remmarna efter c:a tre minuter, försvann in under en bil, makade sig omsorgsfullt tillrätta och kastade långa, hatfyllda blickar mot mig, fångvaktaren. Så konceptet med trevliga promenader i kvarteret för att lätta upp den enahanda, dekadenta tillvaron som innekatt i liten lägenhet blev kortlivat.

*Keps?
*Keso?
*Kent?

Ah Smeddie!
Du tog tid på dig!

Keps - beeeep - nix, ogillas. Försvenskat halvslang av Franskans "Kepi"

Keso - Fan vet, men då jag inte vet ursprunget på namnet för denna vidriga produkt får du en poäng (så länge!) :)

Kent - Hyfsat brittiskt va? Ogillas således... :P

Nu när allt är ordentligt utrett och ventilerat och Watson tillintetgjord kan vi kanske lätt vidröra ämnet med katt i sele.

Japp. Har ringt mina nära och kära och sagt adjö. Är på väg ut i trädgården för att slå bo under en sten :gråta .

Kex uttalas Keks. Så ÄR det :tummenupp .

/Carin

Dr Bike, jag är med dig på denna. På dom bara!

Edit: Jag hade lite fel. Men något K ska inte uttalas i Kex iaf! :word

Last edited:

Det går Inte Så Bra.

Faktum är att det är en från början helt och hållet idiotisk idé, vilket vilken katt som helst kan tala om för dig om du nu skulle få för dig att prova. Sist jag gjorde det kullerbyttade sig katten (det är tokbengalen igen) ur remmarna efter c:a tre minuter, försvann in under en bil, makade sig omsorgsfullt tillrätta och kastade långa, hatfyllda blickar mot mig, fångvaktaren. Så konceptet med trevliga promenader i kvarteret för att lätta upp den enahanda, dekadenta tillvaron som innekatt i liten lägenhet blev kortlivat.

Haha, näe alla kissar är inte ämnade för EN sele. Men min största katt har inga problem med det, han ställer sig så snällt framför fötterna och väntar på att få på sig selen och sen springer han iväg med full fart så långt rullkopplet räcker och jag hinner :D
Den lilla OCH den stora på samma gång däremot är dömt att misslyckas. Den lilla kissen är skraj och vill in och den stora blir sur på den lilla och vill åt andra hållet. Men med lite träning så kanske även det fungerar.

Martein, tolkningsfråga då det är "jag och tjejen" och hennes kompis. Precis som när du ska addera två multiplikationstal fast jag glömde parentes :D
Och vem fan bryr sig på SH ändå, större delen förstår ju ändå inget...

Ah Smeddie!
Du tog tid på dig!

Keps - beeeep - nix, ogillas. Försvenskat halvslang av Franskans "Kepi"

Keso - Fan vet, men då jag inte vet ursprunget på namnet för denna vidriga produkt får du en poäng (så länge!) :)

Kent - Hyfsat brittiskt va? Ogillas således... :P
Kuk?
Kola?
Karp?
Korpilombolo?

Kewken?

Heter det en borr eller ett borr? Ni vet den spiralformade grejen man eventuellt kan använda på popnitar?

Last edited:

Ajdå, jag tänkte lite snett.

Kentaur?
Kelt?

Tänk nu på låneorden igen. :tungan

Dr. Bike, är det inte så att man kan dra det så långt så att alla ord som börjar på K och har mjuk vokal efter uttalas 'sj'. Kiosk (nej, inte K I osk, sjosk), kyrka, känna, köld för att ta några exempel.

Dock så har ju ALLA gramatiska regler undantag. Orden KEX är undantaget som bekräftar regeln, alltså uttalas det K E X med hårt K. :tungan

Dock så har ju ALLA gramatiska regler undantag. Orden KEX är undantaget som bekräftar regeln, alltså uttalas det K E X med hårt K. :tungan

Båda är väl rätt.

Kex: en chey:rolleyes: :)

Övriga varianter på uttal då: tjex, keks, sjeks eller käks

Det rätta, det vete faen.

Om man uttalar kex som "kecks" eller "schecks" har inget med grammatik att göra, det är snarare dialektala variationer.

Visst säger väl skåningar "ett apelsin" förresten? Konstigt folk det där :).

Tänkte samma men kom på att det inte stavas KE så jag la ner, känns inte som jag ska diskutera grammatik. :D

Det tänkte nog Esquire oxå den gamle gamängen, och lille skämtaren!

En spiralborr, ett borrstål.

Ajdå, jag tänkte lite snett.

Kentaur?
Kelt?

Kentaur - försvenskning av Centaur, alltså inget svenkt ord.
Kelt - redan upptaget i exemplen, men ordet Keltisk, och det är ju inte - Svenkt.
Heller... :rolleyes:

Last edited:
Om man uttalar kex som "kecks" eller "schecks" har inget med grammatik att göra, det är snarare dialektala variationer.

Visst säger väl skåningar "ett apelsin" förresten? Konstigt folk det där :).

Vi kör på den linjen! Men vad har doktorn för ursäkt månntro, han är ju från Bålsta står det och den hålan ligger väl utanför enköping?
Danskjävlarna säger även "cykelen" och "tarta" med rullande rrrrrrrrrrrrr. Tårta ska det ju vara...

Vi kör på den linjen! Men vad har doktorn för ursäkt månntro, han är ju från Bålsta står det och den hålan ligger väl utanför enköping?
Danskjävlarna säger även "cykelen" och "tarta" med rullande rrrrrrrrrrrrr. Tårta ska det ju vara...

Du passa dig! Bålsta är bara tillfällig uppehållsort!
Jag kommer från samma socken som DU! ;)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...