Snabb grammatikfråga!

Jag anser mig själv vara mycket duktig på språk men idag blev jag osäker.
Jag och tjejen och hennes kompis hade en dispyt angående kattens SELE!
Jag anser att det heter en sele och de säger ett sele. Jag antar att jag kan ha fel :gråta

EN sele. :fakta

ETT sel(e) är nåt annat det. Och har med forsar i lappland att göra.

Säger du "en" seldon??

/Carin

Två olika ord. Sele är ett ord, seldon ett annat.

http://www.kuskringen.nu/om_korning/selar-text.htm
Jag antar att även denna hästsida som berättar allt möjligt om selar och seldon har fel den med... Den skriver EN sele.
" En sele består av remtyg av olika tillbehör."
...
"Halvkollret var vanlig förr då man inte kunde ha råd att ha en sele till varje häst"

Kika även på denna sida:
http://hem.passagen.se/nordsvenskar/selar_och_seldon.htm
"När man behöver en sele är det priset och användningsområdet som avgör."

..eller varför inte fråga google:
"ett sele" = 510 träffar
"en sele" = 30000 träffar :fakta

Jag kan inte utläsa från någon av texterna på wikipedia (inte direkt trovärdig källa, men...) eller SAOB om man rent gramatiskt riktigt använder sig av "en" eller "ett". Säger du "en" seldon??

/Carin

Mmmm men har du sammansatta ord, som i detta fall, seldon (sele och don) så ligger syftningen på andraordet.

ETT sel(e) är nåt annat det. Och har med forsar i lappland att göra.
Inte bara Lappland:
Sel är den del av en älv där den blir bredare, och vattnet flyter stilla. Ordet sel ingår i oerhört många svenska ortnamn som till exempel Sorsele, Mellansel, Selånger.

Jag kan inte utläsa från någon av texterna på wikipedia (inte direkt trovärdig källa, men...) eller SAOB om man rent gramatiskt riktigt använder sig av "en" eller "ett". Säger du "en" seldon??

/Carin

Exakt vad i den fetmarkerade texten från SAOB är det du inte förstår?

"
2) i utvidgad l. bildl. anv., om remtyg l. dyl. som liknar en sele (i bet. 1) l. anbringas på enmänniska (l. ett djur) på ett liknande sätt (med en rem runt kroppen o. en runt axlarna resp. skuldrorna l. frambogen) o. som användes till att därmed fasthålla ngt l. ngn l. utgÖra ett stadigt fäste för ngt (t. ex. för en lina l. töm varmed ett barn l. en hund ledes l. för en bärlina l. fallskärm) l. ss. koppel.
"

Det heter ett sele eftersom ordet "sele" är förkortning av "seldon". Ett seldon=ett sele (men alla säger en sele, men ska man vara petig så....).

/Carin

Hur är det en förkortning när seldon är ett ord samman satt av EN sele och ETT don. Vi tar en text till från SAOL:

"SEL-DON. i pl., om de be*ståndsdelar l. detaljer varav en sele består (äv. sammanfattande, om sele); äv. i ssg.: sele;"

Hur man än vänder och vrider på det är en sele inte en förkortning av ett seldon och det finns inte nån som helst logik till varför det skulle heta ETT sele. Däremot finns det mycket logik som säger varför det heter ETT seldon eftersom sammansatta ord oftast använder sista ordets bestämda form. En video, ett videoband (ett band), en tangent, ett tangentbord (ett bord) och så vidare.

Det är ju isåfall två olika ord..
Är ju bara se vad man säger i bestämd form:
Sele - selen = en
Seldon - seldonet = ett
hus - husen = en
äpple - äpplet = ett..

Att använda "ett" för att ursprungsordet kan föregås av "ett" är ju tramsigt..
En hus?

/Carin

Nej, jag säger en sele.

Sedan hänvisar jag till alla andra som redan motbevisat dig. :)

/Carin

Det räcker med att jag säger att det heter EN SELE för att det ska vara så. PUNKT!

Btw; DU HAR FEL :arsele Konstigt att det hittills bara är tjejer som har motsatt sig det hela, finns det en röd tråd som jag missar :tungan

Det räcker med att jag säger att det heter EN SELE för att det ska vara så. PUNKT!

Btw; DU HAR FEL :arsele Konstigt att det hittills bara är tjejer som har motsatt sig det hela, finns det en röd tråd som jag missar :tungan

Hehe.. Röd tråd, självklart... :D

Jag litar på Dr.Bike. "Ett seldon" syftar på "don", alltså ska jag börja säga en sele :tummenupp .

/Carin

Hehe.. Röd tråd, självklart... :D

Jag litar på Dr.Bike. "Ett seldon" syftar på "don", alltså ska jag börja säga en sele :tummenupp .

/Carin

Great! :D Tackar för det!

Vi går vidare:

Nu ska vi lära oss uttala ordet kex.

Schhekks! (sjeks kanske?)

INTE kekks!

Det är samma som en sudd, två suddar. Inte som alla andra knäppstarar säger, ett sudd, två sudd. Vad tänker folk med, ett sudd lixom? :va

Och kexs uttalas keks, inge jävla chekks här inte :mad:

Great! :D Tackar för det!

Vi går vidare:

Nu ska vi lära oss uttala ordet kex.

Schhekks! (sjeks kanske?)

INTE kekks!

UT UR MIN TRÅD :mad: Inga feltalande agnostiker i min tråd, bara såna som kan uttala det korrekt får vistas här.
Den dagen då det stavas sjäckssjoklad kan du få säga så, inte en sekund tidigare.

KECKS!!!

Det är samma som en sudd, två suddar. Inte som alla andra knäppstarar säger, ett sudd, två sudd. Vad tänker folk med, ett sudd lixom? :va

Och kexs uttalas keks, inge jävla chekks här inte :mad:

ETT suddigum, en sudd. Men vem fan säger sudd? Och vem fan använder annat än bläckpenna?
Edit/ våga använda microsoft word, där heter det backspace :tungan

Last edited:
Aldrig visa svaghet inför den andra arten :mattias

Icke!

Och det stavas KEX men man säger tjecks, annars låter man ju som en fjolla. Sen heter det paprika inte papprika. Och yoghurt inte yogert.

-Kan du vara gullig och tjicka mig kexen Sylvester?
-Javisst Geronimo, gulleplutt där.

Last edited:
Den dagen då det stavas sjäckssjoklad kan du få säga så, inte en sekund tidigare.

Varför skulle det stavas sjekkssjokkelaud?

Det STAVAS kexchoklad, och *tada* uttalas: sjekschoklad! :D
Plättlätt!

För! (nu kommer bevisföringen) :mattias

ALLA ord i sverige, som BÖRJAR med KE (kååå eeee) uttallas ALLTID sje!
Undantag: Vissa FÅ nya LÅNEORD utifrån.

ALLA dessa ord uttalas med SJE-ljud!

- Kemi
- Kedja
- Kela
- Kerstin
- Kerub
- Ketting! (skoja bara)
- osv osv...

För intefaaan säger man:

Kemi (utan sje-ljud) ??
Prova: k e m iiii...
Och: k eeee dja
K ela (Bred norrländska: häjj ska vi k_eeela?)
osv osv
GÅR ju bara inte! :D

Undantagen (som bekräftar det jag säger) är:

Kebab (kan även uttalas tjeeebabb!) :)
Ketogan
Keltisk
Kevlar

Alla utländska och lånerord.

pUnGt! ;)

Edit: Alla som säger emot mig om detta i vardagen kommer ALLTID med exemplet: "Men du säger ju för f.n inte sjuuuken!"
(menandes då att ALLA ord som börjar på K helt plötsligt skulle ha sje-ljud! *asgarv* Eller...så är det enda ord de kan på K eller iaf kommer ihåg - Kuk!)

Nåväl, det säger mer om personen än om grammatiken!
;)
*häpp*

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...