SMC Väst goes Gotland 2010!

Finns det möjlighet att sätta upp sig som reserv om platserna skulle gå åt? Kan inte boka än då detta arrangemang eventuellt krockar med ett annat arrangemang jag är bokad på vars datum blivit flyttade. De är inte klara i nuläget.

Har man förhandlat till sig några rabatter på färja och boende från SMCs sida eller är det något man får lösa på egen hand?

Hej.

Vi har inget system som kan hålla reda på anmälningar som inte är permanenta, det är tyvärr bara att anmäla sig om man vill vara garanterad en plats. Läs avbokningsreglerna så kanske det kan ge lite ledtrådar:).

Vi håller på med förhandlingar om biljettpriserna och boende. Vi kommer så snart vi är klara med detta gå ut med informationen, både här, på smc´s forum och på vårt distrikts del på www.svmc.se.

Mvh
Mikael
 
När det blir fullbokat brukar en reservlista aktiveras. Om någon avbokar sig från kursen så får den som står på tur efter reservlistan en plats på kursen. Så har det varit förr om åren iaf.

EDIT: Detta var ett tillägg till det som Thunder skrev, hans inlägg stämmer fortfarande.
 
Tack för svaret. Borde tänkt på det själv. Tyvärr verkar det vara fel på PDF länken. Jag kan inte läsa den. Stämmer den lilla informationen nedan?

"Avbokning
Avbokningsavgift på 150 kronor tas ut vid avbokning mer än 30 dagar före kursens genomförande. Vid avbokning 15-30 dagar före genomförandet av kursen återbetalas halva kursavgiften. Vid avbokning 0-15 dagar före genomförandet görs ingen återbetalning. Avbeställningsskydd kan också tecknas. Villkoren hittar du på" (Länken nedan).

http://www.svmc.se/upload/School/Dokument/SMC School avbeställningsskydd för kurser.pdf



Hej.

Vi har inget system som kan hålla reda på anmälningar som inte är permanenta, det är tyvärr bara att anmäla sig om man vill vara garanterad en plats. Läs avbokningsreglerna så kanske det kan ge lite ledtrådar:).

Vi håller på med förhandlingar om biljettpriserna och boende. Vi kommer så snart vi är klara med detta gå ut med informationen, både här, på smc´s forum och på vårt distrikts del på www.svmc.se.

Mvh
Mikael
 
Efter lite förhandlingar med frun så har jag bokat tre dagar!

Kan man bo eller tälta vid banan? Mao vet någon vad som finns vid banan, gotland rings hemsida är usel på sådan praktisk information...
 
Kan man bo eller tälta vid banan? Mao vet någon vad som finns vid banan, gotland rings hemsida är usel på sådan praktisk information...

Du kan tälta på fårö eller fårösund, är hyffsat nära och grymt fint. Där har vi sudersand, en stor strand som även erbjuder camping.
Om vädret tillåter blir det min plan :tummenupp

Annars är det väl bara att kasta upp ditt tält någon stans i bushen? :va:rolleyes:
 
Vad är broms & kurvteknik för typ av kurs?

Jag har tänkt att köra ett par dagar på allmänhetens åkning på GR i sommar, men funderar på att ta tredagars via SMC istället.
Jag är ute efter en bandag där man får köra i sitt eget tempo, där man kan ta hjälp av instruktörer vid behov.
Är det här en sån kurs - eller är det pekpinne och följa john?
 
Du kan tälta på fårö eller fårösund, är hyffsat nära och grymt fint. Där har vi sudersand, en stor strand som även erbjuder camping.
Om vädret tillåter blir det min plan :tummenupp

Annars är det väl bara att kasta upp ditt tält någon stans i bushen? :va:rolleyes:

Det jag hoppas på är att man kan slå upp ett tält inom 100 meter från banan och således knappt behöva lämna området på hela tiden man är där - typ som man kan bo inne på området på Gelleråsen. Någon som vet om det går?
 
Vad är broms & kurvteknik för typ av kurs?

Jag har tänkt att köra ett par dagar på allmänhetens åkning på GR i sommar, men funderar på att ta tredagars via SMC istället.
Jag är ute efter en bandag där man får köra i sitt eget tempo, där man kan ta hjälp av instruktörer vid behov.
Är det här en sån kurs - eller är det pekpinne och följa john?

Vi försöker vara så pekpinnefria som bara är möjligt och något följa John handlar det inte om. Det är dock utbildning där vi övar på den teori som lärts ut inför varje pass. Det finns därför en del säkerhetsrutiner vi följer för att minimera riskerna ute på banan när man övar på en specifik teknik.
Instruktören har hand om dig hela dagen (och tre-fyra andra deltagare) där man följer en given kursmanual, det är alltså inte så att du kan dra ut och träna som du bara känner för. När det gäller tempo så försöker vi placera dig i en grupp som passar din fart. Men du kan inte jämföra en SMC-kurs med vanlig bandag.
Gå gärna in på www.svmc.se och läs under school-fliken om utbildningarna. Där finner du även råd och riktlinjer som är den kursmanual alla SMC´s kurser på storbana utgår från.

Det jag hoppas på är att man kan slå upp ett tält inom 100 meter från banan och således knappt behöva lämna området på hela tiden man är där - typ som man kan bo inne på området på Gelleråsen. Någon som vet om det går?

Vi kan inte svara på om du får campa på banan när den är stängd, men vi skall naturligtvis fråga. Vi återkommer i tråden med ett svar.
I övrigt hoppas vi att vi snart kan lägga upp lite länkar till boende och färje-erbjudande. Vi återkommer.

Mvh
Mikael
SMC Väst
 
Last edited:
Så var Gotlandsfärjan bokad för bil + släp med avgång den 8:e (torsdag) från Oskarshamn och hemresa den 12:e (måndag). Finns plats för en till, resan påbörjas i Göteborg.
 
Kommer det att finnas möjlighet att få hjälp med att byta däck vid banan eller är detta något man får ordna på egen hand? Kan ju vara lite svårt under helgen...
 
Kommer det att finnas möjlighet att få hjälp med att byta däck vid banan eller är detta något man får ordna på egen hand? Kan ju vara lite svårt under helgen...

Tjena.

Vi har inte med oss några leverantörer eller däckspecialister, men vi är några instruktörer som har egen utrustning. Är man snäll och trevlig :) så kan man säkerligen få låna och bruka dessa. Med lite glada tillrop och visning så klarar man det galant.

Sedan bör man veta att det inte finns el att tillgå i depån. Så skall man driva kompressorer och annat så får man ta med sig ett elkraftverk.

Mvh
Mikael
SMC Väst
 
Ingen mer information om ifall man får tälta i anslutning till banan? Vore mkt. bra att veta så man kan planera resan.
 
på hemsidan vid bokning så finns bara steg 1-3. om man redan har gått steg 3, finns det möjlighet att köra steg 4?
i och med bara 3 steg, kommer det bli 3 grupper då?
 
Tjena.

Vi har inte med oss några leverantörer eller däckspecialister, men vi är några instruktörer som har egen utrustning. Är man snäll och trevlig :) så kan man säkerligen få låna och bruka dessa. Med lite glada tillrop och visning så klarar man det galant.

Sedan bör man veta att det inte finns el att tillgå i depån. Så skall man driva kompressorer och annat så får man ta med sig ett elkraftverk.

Mvh
Mikael
SMC Väst

Jag är inne på att köpa denna luftkompressor (som jag tror skall kunna drivas via bilbatteri). Krävs det en extra stark kompressor för att få däcket på plats efter byte, och i så fall, tror ni denna räcker med sina 11 bar?
 
Ingen mer information om ifall man får tälta i anslutning till banan? Vore mkt. bra att veta så man kan planera resan.

Ber om ursäkt på denna punkt, men jag har inte fått något svar ännu. Sedan har det nog fallit ur mitt minne. Jag tar upp ämnet igen.

på hemsidan vid bokning så finns bara steg 1-3. om man redan har gått steg 3, finns det möjlighet att köra steg 4?
i och med bara 3 steg, kommer det bli 3 grupper då?

Vi har valt att bara ha tre steg för att kunna ge bästa möjliga utbildning för samtliga deltagare. Varje steg kan man gå hur många gånger som helst och bara för att man gått ett steg så är man ju inte fullärd på just det vi lärt ut i det steget. Det handlar om repetition och finputsning på alla delar. Steg 4 är ett steg där vi just utformar utbildningen i samarbete med deltagaren för att repetera och öka kunskapen om det man lärt sig i steg 1-3. Dock kräver steg 4 att man har betydligt högre instruktörstäthet och om vi hade haft detta steg på Gotland så hade mängden steg 4 deltagare dag tre varit mycket stor. Vi hade då garanterat fått ett problem att kunna ge alla den höga nivå av utbildning som vi eftersträvar.

Mitt förslag är att du väljer steg som innehåller delar som just du behöver träna mer på. Har du fler frågor så skicka ett PM eller gå in på vår hemsida och sök upp mina kontaktuppgifter (finns under info om våra kurser).

Jag är inne på att köpa denna luftkompressor (som jag tror skall kunna drivas via bilbatteri). Krävs det en extra stark kompressor för att få däcket på plats efter byte, och i så fall, tror ni denna räcker med sina 11 bar?

Njae, det är inte själva trycket som är avgörande när man monterar ett nytt däck på fälg. Det är mer mängden av luft kompressorn lyckas generera. Den kompressorn du kollat på fyller ju upp ett däck utan problem om du behöver fylla på i ett redan monterat däck. För att "spränga" ett däck, alltså få det att expandera snabbt när det precis monterats, behöver du en större kompressor. Det räcker oftast med någon av de mindre från Jula, Biltema, Clas Ohlson eller annan leverantör (typ denna http://www.jula.se/luftkompressor-125310). Krånglar det med denna så är ett hett tips att ta ur själva ventilen när man "spränger" ut däcket.

Men jag är ganska säker på att jag tar med min, så skulle det knipa är det bara att komma och fråga.:tummenupp

Mvh
Mikael
 
Last edited:
Njae, det är inte själva trycket som är avgörande när man monterar ett nytt däck på fälg. Det är mer mängden av luft kompressorn lyckas generera. Den kompressorn du kollat på fyller ju upp ett däck utan problem om du behöver fylla på i ett redan monterat däck. För att "spränga" ett däck, alltså få det att expandera snabbt när det precis monterats, behöver du en större kompressor. Det räcker oftast med någon av de mindre från Jula, Biltema, Clas Ohlson eller annan leverantör (typ denna http://www.jula.se/luftkompressor-125310). Krånglar det med denna så är ett hett tips att ta ur själva ventilen när man "spränger" ut däcket.

Men jag är ganska säker på att jag tar med min, så skulle det knipa är det bara att komma och fråga.:tummenupp

Mvh
Mikael

Så var det ja, jag ha ju fått det där förklarat för mig förut. Ni SMC-instruktörer är super! Jag hoppas att jag själv snart är mogen för att aspirera till att bli en. :) Tanken är jag själv skall lära mig konsten att byta däck, men först får det nog bli lite studier i detta ämne på SMC-kurserna för att se hur banrävarna går till väga.
 
Angående tältning/camping vid Gotland ring:
Det är inte som på t.ex Gelleråsen, Kinnekulle eller Knutstorp att det finns duschar/toaletter tillgängligt och hela området är troligen låst nattetid. Dessutom har jag svårt att se var man skulle slå upp ett tält då hela området är som ett stenlandskap :huvet

Jag har vid tidigare besök på GR bott på Bunge vandrarhem (ca 1,5mil från banan) vilket jag rekommenderar starkt. Det är ett privatägt vandrarhem som drivs av en mycket trevlig familj...:tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top