SMC Väst goes Gotland 2010!

Kanske... iaf lördagen... måste bara fixa så jag kan hinna ta mig upp till Vansrbo till söndag fm. Av nån dum anledning ska jag tydligen upp till dalarna och plaska i nån himla bäck!

Så du vågar nog anmäla sig... :tungan
(om jag nu inte redan kört skiten ur dig i Serre Chevalier...)

Med tanke på att du är helt slut efter stakningen kan du glömma att du kommer att köra skiten ur mig i Serre. Fast iofs har jag inte riktigt bestämt mig om jag ska vara lika blåst som vissa andra och göra klassikern jag också. Men troligtvis inte.

Hur långt är det till Ringen från Visby?

Är inte GR en relativt snabb bana?
Har hittils hållt mig på Knutstorp och Sturup. Båda dessa är relativt långsamma banor vilket blir helt ok med en er-6:a. Fick iofs ett tips om att byta oljan i framgaffeln till en lite trögare/tjockare för att om möjligt få lite mer styvhet i den.
Men givetvis kommer den här helgen finnas med i planeringen oavsett om jag hittat en ny hoj eller har kvar denna.

Ska du med!? Då vet jag inte om jag vågar. :gnissla

Raksträckan utanför depån på GR är bara något längre (uppskattningsvis) än rakan på Knutstorp. Baksidan har en halvlång acc.sträcka uppför mellan kurva 4-5 men om du har originaldrevningen varvar du inte ur någonstanns med ER6:an.

Det finns visserligen ett par snabba böjar så det kan alltid vara klokt och aningen roligare att ha en hoj med någorlunda fjädringsinställning. På en ER6:a är det ju dock begränsat med justermöjligheter, speciellt fram.

Om du har grundinställt gaffel och dämparen bak och du upplever framändan för svampig (speciellt om den fjädrar tillbaks/upp snabbare än bak) kan naturligtvis lite tjockare olja i gaffeln göra susen. Om inte funkar den nog rätt bra! Ställen där du borde känna problem med detta i så fall är på Knutstorp i svackan ut på "bakrakan" dvs. i botten på backen efter Microbron.

Mvh!
// Niklas

Raksträckan utanför depån på GR är bara något längre (uppskattningsvis) än rakan på Knutstorp. Baksidan har en halvlång acc.sträcka uppför mellan kurva 4-5 men om du har originaldrevningen varvar du inte ur någonstanns med ER6:an.

Det finns visserligen ett par snabba böjar så det kan alltid vara klokt och aningen roligare att ha en hoj med någorlunda fjädringsinställning. På en ER6:a är det ju dock begränsat med justermöjligheter, speciellt fram.

Om du har grundinställt gaffel och dämparen bak och du upplever framändan för svampig (speciellt om den fjädrar tillbaks/upp snabbare än bak) kan naturligtvis lite tjockare olja i gaffeln göra susen. Om inte funkar den nog rätt bra! Ställen där du borde känna problem med detta i så fall är på Knutstorp i svackan ut på "bakrakan" dvs. i botten på backen efter Microbron.

Mvh!
// Niklas

Tack! :tummenupp

Jo, ska som sagt testa med lite tjockare olja. Just nu är bakdämparen på det hårdaste, visserligen pga att jag körde med bromskloss i lördags. Om jag inte bytt hoj eller helt sonika köpt ny kommer jag förhoppningsvis med min lilla moped. ;)

Tack! :tummenupp

Jo, ska som sagt testa med lite tjockare olja. Just nu är bakdämparen på det hårdaste, visserligen pga att jag körde med bromskloss i lördags.

Vad väger du?
Minns jag rätt finns endast fjäderförspänning som justeralt. på original dämpare på en ER6:a? Och fjäderns enda uppgift är att bära last varför den skall/bör justeras utefter den vikt som lastas på hojen, lätt last mindre fjäderförspänning - tung last mer. Sedan KAN man fuska lite för att påverka "ride high" för att få den mer eller mindre snabbstyrd i ingångarna.

Sedan är jag nog lite trög för jag fattar inte vad du menar med "körde med bromkloss" och hur det i så fall skulle ha för inverkan på valet av fjäderförspänning bak?

Mvh!
// Niklas

Vad väger du?
Minns jag rätt finns endast fjäderförspänning som justeralt. på original dämpare på en ER6:a? Och fjäderns enda uppgift är att bära last varför den skall/bör justeras utefter den vikt som lastas på hojen, lätt last mindre fjäderförspänning - tung last mer. Sedan KAN man fuska lite för att påverka "ride high" för att få den mer eller mindre snabbstyrd i ingångarna.

Sedan är jag nog lite trög för jag fattar inte vad du menar med "körde med bromkloss" och hur det i så fall skulle ha för inverkan på valet av fjäderförspänning bak?

Mvh!
// Niklas

Bromskloss = ryggsäck = passagerare = mer last = ökad vikt
Den blir ju lite hårdare baktill av detta även om det egentligen är där fram den är som mjukast.

Bromskloss = ryggsäck = passagerare = mer last = ökad vikt
Den blir ju lite hårdare baktill av detta även om det egentligen är där fram den är som mjukast.

OK, I get it! :tummenupp

Ibland kan man lura sig dock! Behöver inte vara så i ditt fall! Men i vissa situationer ställer bakdämparen till det men fram känns fel och tvärt om!

Inte lätt att avgöra vad som bör åtgärdas och det finns inget facit, tyvärr. Men vid acceleration avlastas framändan och det blir lättare att känna vad bakändan gör och inte!

OK, I get it! :tummenupp

Ibland kan man lura sig dock! Behöver inte vara så i ditt fall! Men i vissa situationer ställer bakdämparen till det men fram känns fel och tvärt om!

Inte lätt att avgöra vad som bör åtgärdas och det finns inget facit, tyvärr. Men vid acceleration avlastas framändan och det blir lättare att känna vad bakändan gör och inte!

Helt rätt.
Jag har faktiskt försökt mixtra med bakdämparen tidigare. Det enda jag kom fram till är att framändan känns ännu mjukare, relativt sett.

Jag vill också!
Måste verkligen hitta en vettig banhoj som jag kan registrera. Känns inte alltför troligt att jag kommer nöta stor bana med det mjuka jag glider på nu. Men vem vet. Jag kommer iaf försöka hålla ögonen öppna.

Jag år oxå sugen på GR!!! Har oxå en väldigt mjuk framgaffel men det låter intressant det du skrev om en tjockare olja i gafflen:):tummenupp

Jag år oxå sugen på GR!!! Har oxå en väldigt mjuk framgaffel men det låter intressant det du skrev om en tjockare olja i gafflen:):tummenupp

Börja med att sätta ett litet buntband runt det "inre röret" på gaffeln så du ser hur lång fjädringsväg du har. Har du kort fjädringdväg kan du börja med att minska kompressionen, förspänningen alt kontrollera oljenivån i gaffeln. Har du lång väg eller att den tom bottnart så går du åt andra hållet - mer komp, mer förspänning och mer olja :)

mvh
/JPS

Börja med att sätta ett litet buntband runt det "inre röret" på gaffeln så du ser hur lång fjädringsväg du har. Har du kort fjädringdväg kan du börja med att minska kompressionen, förspänningen alt kontrollera oljenivån i gaffeln. Har du lång väg eller att den tom bottnart så går du åt andra hållet - mer komp, mer förspänning och mer olja :)

mvh
/JPS

Tack för tipset, får låta ngn kunnig titta på det där då jag e newbie på hojmeck:)

Uppdatering

Då har vi lyssnat till era önskemål och lagt till ytterligare en dag.
Man kan fortfarande anmäla sig till en enskild dag, två dagar eller alla tre. Bokar man alla tre blir priset bättre:tummenupp.

Datumen som gäller är 9-11 juli 2010.

Dagarna är ännu inte bokningsbara, det är lite detaljarbete kvar. Men så fort vi vet vilken dag som vi släpper bokningen meddelar vi detta här och på www.svmc.se.

Mvh
Mikael
SMC Väst

fan va nice! kommer lätt sätta upp mig på alla 3 dagar! :yoparty

För tredagars, finns det något boende organiserat eller rekommendationer om vart man kan bo billigt?

Har precis bokat in Kemora, men är rätt sugen på Gotland också. Någon Göteborgare som vill samåka? Jag har dragkrok på bilen...

För tredagars, finns det något boende organiserat eller rekommendationer om vart man kan bo billigt?

Har precis bokat in Kemora, men är rätt sugen på Gotland också. Någon Göteborgare som vill samåka? Jag har dragkrok på bilen...
Vi kommer att lägga upp ett antal förslag på boende, men vi försöker få till lite priser och annat just nu. Vi kommer oxå att lägga upp lite idéer om transporterna över vattnet.:tummenupp
Håll koll i vårt distrikts del av www.svmc.se

//Mikael

Så,bokade de 2 första då vi(jag och tjejen)behöver några dagar hemma innan Kemora,vill verkligen åka dag 3 med men tror inte det går tidsmässigt.

Om det skulle lösa sig under tiden det finns plats kvar skulle det gå att uppgradera till 3dagars eller måste jag lägga till en dag då,tänkte på pengaskillnaden?

Iaf. hejsan till er andra som skall åka! :)

Henrik

Finns det möjlighet att sätta upp sig som reserv om platserna skulle gå åt? Kan inte boka än då detta arrangemang eventuellt krockar med ett annat arrangemang jag är bokad på vars datum blivit flyttade. De är inte klara i nuläget.

Har man förhandlat till sig några rabatter på färja och boende från SMCs sida eller är det något man får lösa på egen hand?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT