SMC Steg 6 Gelleråsen 25-26 april 2015

Jag gick in och bokade ett startnummer i TA nu, fanns en hel del att välja bland :tummenupp
 
Ser ut att bli fuktigt och kallt om än inte regn. Gatdäck monterat och fälgar med regndäck förberett, tänkte gardera så att vi är säkra på att prognosen blir helt fel (tala inte om för någon att Supercorsa också åker med i ett hörn i bussen). :yoparty
 
Fifan det gäller att hålla värmen i GP212orna då, lite trist att elda upp nya regndäck det första man gör :rolleyes: Söndagen ser dock lovande ut än så länge :tummenupp
 
Söndagen blev ju asbra! :banana

Trött och lycklig rullade jag hem till Västerås igår kväll och idag vaknade jag med en träningsvärk jag inte känt på länge!

Trevligt att träffa skönt folk man inte sett sedan i somras och en del nya trevliga snubbar och snubbor också!
 
Ja inte va det lätt att komma ur sängen i morse. Öm i hela kroppen men fan va kul helgen va!
 
Här är en till som är öm i hela kroppen.
Nu vet jag hur det känns att bli bautiserad/torpederad.
Ska bli väldigt intressant att kolla filmen som kompisen som låg bakom filmade...

Vill tacka SMC:s funktionärer och ambulansvårdarna som tog mig till sjukhuset.
Nyckelbenet är av och hela kroppen är ordentligt mörbultad.
Tänkte på Ulvhamne när jag låg där i Trösen och inte vågade röra mig,
jag fick en rejäl smäll i rygg och hela vänstersidan.
Men skiktröntgen visade att det enda som var av var nyckelbenet.
Vad jag förstår är det även ok med killen som körde på mig.
Han var uppe och gick på sjukhuset.

Vad det innebär för mig är inget Anderstorp.
Får se om jag lyckas läka mig själv och hoj till Linköping.
 
Här är en till som är öm i hela kroppen.
Nu vet jag hur det känns att bli bautiserad/torpederad.
Ska bli väldigt intressant att kolla filmen som kompisen som låg bakom filmade...

Vill tacka SMC:s funktionärer och ambulansvårdarna som tog mig till sjukhuset.
Nyckelbenet är av och hela kroppen är ordentligt mörbultad.
Tänkte på Ulvhamne när jag låg där i Trösen och inte vågade röra mig,
jag fick en rejäl smäll i rygg och hela vänstersidan.
Men skiktröntgen visade att det enda som var av var nyckelbenet.
Vad jag förstår är det även ok med killen som körde på mig.
Han var uppe och gick på sjukhuset.

Vad det innebär för mig är inget Anderstorp.
Får se om jag lyckas läka mig själv och hoj till Linköping.

Om det var dig som 125:an försökte para sig med så fick fotografen en läskigt bra sekvens av kraschen. Väldigt informativ för man kan se skedet från (misstänkt) blicklåsning till stillaliggande. Att bilderna är av en kvalitet som matchar de som brukar skickas ut efter MotoGP-/SBK-krascher är inte negativt heller.

Bara så du vet.

Om du vill ha lite udda idolbilder på dig själv.



Bortsett från det så är jag glad att det gick så bra som det gjorde för er. Rykten sprider sig snabbt i tältlägret och oron blir stor när det är rödflaggat och obehagligt tyst i mer än tre minuter.
 
Om det var dig som 125:an försökte para sig med så fick fotografen en läskigt bra sekvens av kraschen. Väldigt informativ för man kan se skedet från (misstänkt) blicklåsning till stillaliggande. Att bilderna är av en kvalitet som matchar de som brukar skickas ut efter MotoGP-/SBK-krascher är inte negativt heller.

Bara så du vet.

Om du vill ha lite udda idolbilder på dig själv.



Bortsett från det så är jag glad att det gick så bra som det gjorde för er. Rykten sprider sig snabbt i tältlägret och oron blir stor när det är rödflaggat och obehagligt tyst i mer än tre minuter.

Jo då, det var en 125:a inblandad.
Och ja, jag tror också att det handlar om blicklåsning.
Jag körde om honom på rakan, bromsade i god tid innan Trösen
och var på väg mot apex med nedlägg när jag blev träffad av
en stor slägga (kändes det som) mitt på hojen, höger sida.

Min undran är hur i hela fridens namn han hade tänkt ta kurvan i den hastigheten?
Jag vet att 125:or ofta har högre kurvhastighet än vad jag har,
men jag hade legat bakom honom ett varv och märkte ingen direkt skillnad i kurvhastighet.

Jag vet också att vi alla som håller på med det här gör det på egen risk,
och att var och en tar sina egna skador.
Det kanske är för mycket begärt, killen var väl också chockad.
Men vi låg bredvid varandra på akuten i ett par timmar,
och som jag uppfattade situationen borde jag kunna förvänta mig en ursäkt.
Som aldrig kom.
 
Jo då, det var en 125:a inblandad.
Och ja, jag tror också att det handlar om blicklåsning.
Jag körde om honom på rakan, bromsade i god tid innan Trösen
och var på väg mot apex med nedlägg när jag blev träffad av
en stor slägga (kändes det som) mitt på hojen, höger sida.

Min undran är hur i hela fridens namn han hade tänkt ta kurvan i den hastigheten?
Jag vet att 125:or ofta har högre kurvhastighet än vad jag har,
men jag hade legat bakom honom ett varv och märkte ingen direkt skillnad i kurvhastighet.

Jag vet också att vi alla som håller på med det här gör det på egen risk,
och att var och en tar sina egna skador.
Det kanske är för mycket begärt, killen var väl också chockad.
Men vi låg bredvid varandra på akuten i ett par timmar,
och som jag uppfattade situationen borde jag kunna förvänta mig en ursäkt.
Som aldrig kom.

Så det va du som bröt nyckelbenet och inte killen på 125:an. Tur att det gick så bra som det gick ändå. När man ser bildserien av kraschen så inser man hur illa det kunde ha gått. Hoppas du läker ihop snabbt.
 
Så det va du som bröt nyckelbenet och inte killen på 125:an. Tur att det gick så bra som det gick ändå. När man ser bildserien av kraschen så inser man hur illa det kunde ha gått. Hoppas du läker ihop snabbt.

Tack, det värmer.
Hinner förhoppningsvis få till nåt race i år.
6-8 veckors konvalescens sa de precis.

En tanke som slår mig är hur Lorre kunde köra två dar efter en highsider med nyckelbensbrott.
Och bli femma! Otroligt!
 
Lite lärdomar angående "stora" och "små" hojar. Inte så kul att nämna här men i våras var det en dödskrasch på bana i Europa mellan Moto3 hoj och större kubik. Så när vi var på Slovakia Ring för några veckor sedan så varnades det väldigt mycket om detta. De gick ut med tydliga direktiv om att INTE köra om Moto3-hojarna innan kurva då skillnaden i hastighet där är avsevärd.
Kan nog vara bra att ta med till alla förarmöten framöver även här hemma i Sverige. Finns en fin film på MotoGP.com om skillnaderna i hastighet mellan Moto3/Moto2/MotoGP-hojarna i kurva resp. raka.
Vill trycka på att detta verkligen inte är någon kritik mot någon i just den vurpan som var på Gelleråsen. Anser bara att det kan vara bra att vi alla är medvetna om skillnaderna och är vaksamma på att olika hojtyper kör väldigt olika.
Höll själv på att bli torpederad av en effektstark hoj med ABS men som inte är lika snabb i kurvorna som min lilla 600. Min alldeles personliga åsikt är man i möjligaste mån skall separera olika kubik oavsett om varvtiderna är samma. Inte bara för att det kan vara en säkerhetsrisk utan även för att det är duktigt frustrerande att jaga ikapp och köra om liter-klubbor i kurvorna och omedelbart bli omkörd på rakorna tack vare deras hjälp av all teknik och hästkrafter i världen (kan ju även justeras genom att jag själv blir snabbare, men ändå :rolleyes:).
 
Här är en till som är öm i hela kroppen.
Nu vet jag hur det känns att bli bautiserad/torpederad.
Ska bli väldigt intressant att kolla filmen som kompisen som låg bakom filmade...

Vill tacka SMC:s funktionärer och ambulansvårdarna som tog mig till sjukhuset.
Nyckelbenet är av och hela kroppen är ordentligt mörbultad.
Tänkte på Ulvhamne när jag låg där i Trösen och inte vågade röra mig,
jag fick en rejäl smäll i rygg och hela vänstersidan.
Men skiktröntgen visade att det enda som var av var nyckelbenet.
Vad jag förstår är det även ok med killen som körde på mig.
Han var uppe och gick på sjukhuset.

Vad det innebär för mig är inget Anderstorp.
Får se om jag lyckas läka mig själv och hoj till Linköping.

Aj aj aj! Visste inte att det var du... Ta hand om dig så ses vi förhoppningsvis senare i år!
 
Lite lärdomar angående "stora" och "små" hojar. Inte så kul att nämna här men i våras var det en dödskrasch på bana i Europa mellan Moto3 hoj och större kubik. Så när vi var på Slovakia Ring för några veckor sedan så varnades det väldigt mycket om detta. De gick ut med tydliga direktiv om att INTE köra om Moto3-hojarna innan kurva då skillnaden i hastighet där är avsevärd.
Kan nog vara bra att ta med till alla förarmöten framöver även här hemma i Sverige. Finns en fin film på MotoGP.com om skillnaderna i hastighet mellan Moto3/Moto2/MotoGP-hojarna i kurva resp. raka.
Vill trycka på att detta verkligen inte är någon kritik mot någon i just den vurpan som var på Gelleråsen. Anser bara att det kan vara bra att vi alla är medvetna om skillnaderna och är vaksamma på att olika hojtyper kör väldigt olika.
Höll själv på att bli torpederad av en effektstark hoj med ABS men som inte är lika snabb i kurvorna som min lilla 600. Min alldeles personliga åsikt är man i möjligaste mån skall separera olika kubik oavsett om varvtiderna är samma. Inte bara för att det kan vara en säkerhetsrisk utan även för att det är duktigt frustrerande att jaga ikapp och köra om liter-klubbor i kurvorna och omedelbart bli omkörd på rakorna tack vare deras hjälp av all teknik och hästkrafter i världen (kan ju även justeras genom att jag själv blir snabbare, men ändå :rolleyes:).

Helt rätt! Detta måste alla förare känna till och förstå, MEN det fungerade bra i Speedster förra året så om bara alla vet om det så fungerar det.
 
Skönt att det inte var "mer" än nyckelbenet, men synd att olyckan var framme.

Jag pratade med killen som körde på dig då vi skjutsade honom till sjukstugan efter att ha plockat upp era hojar. Han hade felbedömt din inbromsning, enligt honom så bromsade du tidigare än han räknat med och saktade in mer än han trodde. Han körde med för små marginaler och gjorde en felbedömning (och ville nog gärna ta tillbaka sin position) och klarade därför inte sin egen inbromsning.

Som en följd av detta så kan han nog mycket möjligt låst blicken och gjort andra misstag också. Hade han haft sinnesnärvaro så hade han nog kunnat släppa bromsen och köra ut i escapen bakom dig.
Ansvaret för kraschen är självklart inte ditt på något sätt utan det är killen som borde anpassat sin körning. Enligt honom så klippte han ditt bakhjul med sitt framhjul, oavsett var han träffade din hoj så blev det inte bra.....

Han var också ganska bedrövad och var orolig för dig i bilen (och du borde fått en ursäkt på akuten).

Men jag hoppas vi snart syns på någon bana igen, men friskt nyckelben och lappad hoj!

Jo då, det var en 125:a inblandad.
Och ja, jag tror också att det handlar om blicklåsning.
Jag körde om honom på rakan, bromsade i god tid innan Trösen
och var på väg mot apex med nedlägg när jag blev träffad av
en stor slägga (kändes det som) mitt på hojen, höger sida.

Min undran är hur i hela fridens namn han hade tänkt ta kurvan i den hastigheten?
Jag vet att 125:or ofta har högre kurvhastighet än vad jag har,
men jag hade legat bakom honom ett varv och märkte ingen direkt skillnad i kurvhastighet.

Jag vet också att vi alla som håller på med det här gör det på egen risk,
och att var och en tar sina egna skador.
Det kanske är för mycket begärt, killen var väl också chockad.
Men vi låg bredvid varandra på akuten i ett par timmar,
och som jag uppfattade situationen borde jag kunna förvänta mig en ursäkt.
Som aldrig kom.
 
Här är en till som är öm i hela kroppen.
Nu vet jag hur det känns att bli bautiserad/torpederad.
Ska bli väldigt intressant att kolla filmen som kompisen som låg bakom filmade...

Vill tacka SMC:s funktionärer och ambulansvårdarna som tog mig till sjukhuset.
Nyckelbenet är av och hela kroppen är ordentligt mörbultad.
Tänkte på Ulvhamne när jag låg där i Trösen och inte vågade röra mig,
jag fick en rejäl smäll i rygg och hela vänstersidan.
Men skiktröntgen visade att det enda som var av var nyckelbenet.
Vad jag förstår är det även ok med killen som körde på mig.
Han var uppe och gick på sjukhuset.

Vad det innebär för mig är inget Anderstorp.
Får se om jag lyckas läka mig själv och hoj till Linköping.

Aj aj aj Ragge.
Inte bra alls. Hoppas du blir bra snart. Hade räknat med att få lite råd av dig kommande helg.
Inte kul alls med nyckelben. Gör ont lääänge....

Läk ihop fort så ses vi snart igen. :hej

/Patrick
 
Här är en till som är öm i hela kroppen.
Nu vet jag hur det känns att bli bautiserad/torpederad.
Ska bli väldigt intressant att kolla filmen som kompisen som låg bakom filmade...

Vill tacka SMC:s funktionärer och ambulansvårdarna som tog mig till sjukhuset.
Nyckelbenet är av och hela kroppen är ordentligt mörbultad.
Tänkte på Ulvhamne när jag låg där i Trösen och inte vågade röra mig,
jag fick en rejäl smäll i rygg och hela vänstersidan.
Men skiktröntgen visade att det enda som var av var nyckelbenet.
Vad jag förstår är det även ok med killen som körde på mig.
Han var uppe och gick på sjukhuset.

Vad det innebär för mig är inget Anderstorp.
Får se om jag lyckas läka mig själv och hoj till Linköping.

Skönt att höra att du klarade dig med bara ett nyckelben. Inga dumheter med att bryta ryggen, det har jag redan provat och det är rätt tråkigt. :7peta

Men vi låg bredvid varandra på akuten i ett par timmar,
och som jag uppfattade situationen borde jag kunna förvänta mig en ursäkt.
Som aldrig kom.

Det är ju inte omöjligt att han skämdes så dant att han inte lyckades klämma ur sig något. Det har man ju gjort några gånger i livet.

Tack, det värmer.
Hinner förhoppningsvis få till nåt race i år.
6-8 veckors konvalescens sa de precis.

En tanke som slår mig är hur Lorre kunde köra två dar efter en highsider med nyckelbensbrott.
Och bli femma! Otroligt!

Äsch då, de där läkarna säger så mycket. :D Nu när jag är uppe och går har de erkänt att de inte trodde att jag skulle kunna gå igen. :hihi

Bestäm ett mål, jobba försiktigt mot målet och var envis som fan så ska du nog kunna överträffa dem. Fast det är klart, ben har en rätt fast läketid, och det är ju lite dumt att bryta det igen innan det läkt ihop tillräckligt igen.
Och ja, man är ju inte mindre imponerad av Lorenzo efter att ha gjort en praktvurpa själv (eller med hjälp) och blivit lite uppskuren.

Men, vi ses på banorna nästa år! :fakta
 
Min alldeles personliga åsikt är man i möjligaste mån skall separera olika kubik oavsett om varvtiderna är samma. Inte bara för att det kan vara en säkerhetsrisk utan även för att det är duktigt frustrerande att jaga ikapp och köra om liter-klubbor i kurvorna och omedelbart bli omkörd på rakorna tack vare deras hjälp av all teknik och hästkrafter i världen (kan ju även justeras genom att jag själv blir snabbare, men ändå :rolleyes:).

Har du exempel på något som funkat bättre än varvtider och har ett rimligt körschema? Eller missförstod jag dig helt här?
 
Skönt att det inte var "mer" än nyckelbenet, men synd att olyckan var framme.

Jag pratade med killen som körde på dig då vi skjutsade honom till sjukstugan efter att ha plockat upp era hojar. Han hade felbedömt din inbromsning, enligt honom så bromsade du tidigare än han räknat med och saktade in mer än han trodde. Han körde med för små marginaler och gjorde en felbedömning (och ville nog gärna ta tillbaka sin position) och klarade därför inte sin egen inbromsning.

Som en följd av detta så kan han nog mycket möjligt låst blicken och gjort andra misstag också. Hade han haft sinnesnärvaro så hade han nog kunnat släppa bromsen och köra ut i escapen bakom dig.
Ansvaret för kraschen är självklart inte ditt på något sätt utan det är killen som borde anpassat sin körning. Enligt honom så klippte han ditt bakhjul med sitt framhjul, oavsett var han träffade din hoj så blev det inte bra.....

Han var också ganska bedrövad och var orolig för dig i bilen (och du borde fått en ursäkt på akuten).

Men jag hoppas vi snart syns på någon bana igen, men friskt nyckelben och lappad hoj!

Tack för alla vänliga ord från alla. Har precis kommit hem till Göteborg efter buss och tågresa!? Landstinget i Västra Götaland ville inte bekosta en sjukresa hem, så det fick bli allmänna färdmedel. Svettigt värre...

Ja, precis som du tror jag också killen gjorde en felbedömning. Det lustiga är att jag tänkte på att det var en 125 jag kommit ikapp, så jag väntade med avsikt till rakan innan jag körde om. För att få lite avstånd till honom innan sväng. Men det hjälpte alltså inte. Shit happens, den här gången var det min tur. Jag hoppas killen inte mår för dåligt. Motorcyklar går att laga även om det är dyrt (måste wina lite...), huvudsaken är att varken han eller jag får bestående men. Däremot tror jag att han har fel beträffande var han träffa mig - enligt min kompis som tog hem min hoj var det däcksmärken mitt på kåpan på höger sida.

Nån som vet om man kan få ersättning för sjukresa, sveda och värk etc?
Vart vänder jag mig - Förenade Liv där jag har en olycksfallsförsäkring via jobbet, eller SVEMO för att det var licensträning, eller SMC för att de var arrangör?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top